Reflexer > 10 ms - kryddan i ljudupplevelsen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Reflexerna - kryddan i ljudupplevelsen.

Inläggav petersteindl » 2015-04-18 03:44

JM skrev:
Bill50x skrev:
JM skrev:Vi verkar vara överens om att
-tidiga reflexer kortare än 10-15 ms är av ondo...

Var det inte sådana reflexer Stig Carlsson eftersträvade?

/ B

Det var ffa dessa korta reflexer hans högtalare genererade. Kortare distinkta reflexer än 1-2 ms och "grötigt" ljud upptill 100-200 ms svåra att särskilja från direktljudet.

JM

Njae, det är normalt sett de närliggande begränsningsytorna som genererar tidiga reflexer, inte högtalaren om inte högtalarbaffeln är konstigt utformad. Jag undrar vad du menar med att särskilja ljud från direktljudet? Det kallas i så fall för eko och tillhör nästa hörselhändelse. Om det inträffar i musiklyssning så är det ett allvarligt fel. Reflexer kring 1-2 ms innebär att reflexen har tillryggalagt 34-68 cm mer än direktljudet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-18 05:10

Bild
snacka om konstiga bafflar, men för länge sedan när jag tröttnat på diverse diffraktionsproblem och fick tummen ur s a s så sågade jag ut en en märklig baffel... om tllförnelse vis att jag vinklar inåt/byter höger/vänster så spelar jag tvärsemot rummet. perspektivet och (o)ljudet hamnar i golvet och är påträngande redan på låg volym. funkar icke på klassisk musik öht. omvänt Carlsson koncept kanske :wink:
burning in the eyes of the maker

JM

Inläggav JM » 2015-04-18 07:41

Peter kolla David Griesingers föreläsning från 2014 som tar upp lite om LOC men ffa var o hur i rummet direktljudet är lika med reflexljudet samt hur detta kan ge bättre perception inte bara av tal utan även musik.
Jag garanterar att trots att inspelningen är dålig att innehållet är lärorikt.
Här finns ett embryo till hur direktljudet kryddas (blandas) med reflexljudet för optimalt tal/musik perception i det lilla rummet.
Dvs hur ljudet förblir tydligt o inte oklart.

https://www.youtube.com/watch?v=IebmsN9e_K8

Mer finns på
http://www.davidgriesinger.com/

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-18 08:52

JM skrev:Peter kolla David Griesingers föreläsning från 2014 som tar upp lite om LOC men ffa var o hur i rummet direktljudet är lika med reflexljudet samt hur detta kan ge bättre perception inte bara av tal utan även musik.
Här finns ett embryo till hur direktljudet kryddas (blandas) med reflexljudet för optimalt tal/musik perception i det lilla rummet.

Mer finns på

JM

JM, jag har pärmar fyllda med artiklar av David Griesinger. Jag känner till hans know-how. Det avstånd från ljudkälla där reflexer har samma nivå som direktljudet kallas rumsradien. Det är ett allmänt känt begrepp inom akustiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2015-04-18 09:25

petersteindl skrev:
JM skrev:Peter kolla David Griesingers föreläsning från 2014 som tar upp lite om LOC men ffa var o hur i rummet direktljudet är lika med reflexljudet samt hur detta kan ge bättre perception inte bara av tal utan även musik.

Mer finns på

JM

JM, jag har pärmar fyllda med artiklar av David Griesinger. Jag känner till hans know-how. Det avstånd från ljudkälla där reflexer har samma nivå som direktljudet kallas rumsradien. Det är ett allmänt känt begrepp inom akustiken.

Mvh
Peter

Hur förhåller du dig till blandning direktljud/reflexer i lyssningspositionen utifrån Griesingers tänk?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-18 10:24

petersteindl skrev:Det är varken rocket science eller ens korrekt enligt undersökningar gällande avståndsbedömning.

Mvh
Peter

Oj, oj, oj... STORsläggan! :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-18 11:58

JM skrev:
petersteindl skrev:

Mer finns på

JM

Mvh
Peter

Hur förhåller du dig till blandning direktljud/reflexer i lyssningspositionen utifrån Griesingers tänk?

JM

David Griesingers föreläsning som du hänvisar till handlar om: Attention, Localization, and Source Separation to Speech Cognition and Recall.
A 20 minute lecture to a joint session on architectural acoustics and speech perception. It is talk on an important and greatly neglected aspect of acoustics - with a focus on the acoustics of classrooms.

Det gäller hörbarhet och intelligibility av tal. Fokus är gällande akustiken i klassrum. Han menar att klassrummen borde utformas för att få akustiska egenskaper som gör att tal hörs tydligare på alla platser i klassrummet. Det är ingen tvekan om att han har helt och hållet rätt i det. Så på den punkten råder det inga missförstånd. Han är dock inte ensam om att tycka så. Han är heller inte ens först.

Hörsalar bör byggas med andra akustiska förhållanden än t.ex. konserthus eller katedraler. Stor orkester spelandes Mahler låter inte så imponerande om framförandet sker i en hörsal eller i en talstudio men inte heller i Taj Mahal. Knappast något nytt. Redan de gamla grekerna...

Opera blir lite svårare, men det funkar ganska bra ändå i de flesta operahus.

Att plocka info från ett gebit och applicera detta som allmängiltigt gällande d v s som om det skulle gälla andra applikationer är att göra ett misstag. Man kan heller inte förutsättningslöst blanda ihop olika undersökningar så som resultaten från dessa gällde utanför sin specifika mätuppställning.

Det gäller att ta del av olika undersökningar på ett varsamt sätt och en av de viktigaste parametrarna att förstå från varje undersökning är förutsättningarna som försöksuppkopplingen gäller. Frågan är, inom vilka gränser gäller undersökningen? Man kan inte extrapolera en undersöknings resultat utanför dessa gränser.

Det finns flera som har gett dig bra svar i denna tråd och jag vill speciellt nämna Xenod. T.ex.
Xenod skrev: ...
JM skrev:Inspelade reflexer kommer från högtalarna o inte rummet.
Du saknar riktig tidsfördröjning direktljud-reflexer.
JM

Nej, de är ju självklart tidsfördröjda i inspelningen. Ljudet från t.ex. pianot som nådde mikrofonen anlände ju dit innan pianoljudets reflexer studsade i väggar, golv och tak och sedan anlände till mikrofonen. Det är inbäddat redan.

Jag hade tänkt skriva exakt detta tills jag såg att Xenod redan skrivit.

Det finns dock intressant info i Griesingers lektion. Man kan läsa på en skylt:

• This talk focuses on a third, and largely forgotten, acoustic factor in speech and music comprehension.
EARLY REFLECTIONS
• Excessive early reflections inhibit both word recognition and recall
.even when intelligibility is high!
• They add loudness, but add muddiness to the sound that inhibits comprehension and reduces attention.

Här separerar han intelligibility från word recognition and recall. Det är inte helt vanligt att så görs och jag tror att han kan ha helt rätt i det. Följden blir i så fall att hög intelligibility inte behöver leda till hög comprehension och attention. Som jag ser det så särskiljs det mellan amplitud kontra temporalt.

Detta gäller hörsalar och speech. Om det även gäller musik eller annat också vill jag ännu inte gå in på innan jag lyssnat på hela hans föreläsning. Griesingers föreläsning verkar bra. Dock har jag reservation vad gäller dina spekulationer gällande Carlssonhögtalarna och även annat. Du gör för många felaktiga antaganden i dina hypoteser. Jag nöjer mig så här än så länge.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Reflexerna - umamin i ljudupplevelsen.

Inläggav DQ-20 » 2015-04-18 14:35

petersteindl skrev:Dock har jag reservation vad gäller dina spekulationer gällande Carlssonhögtalarna och även annat. Du gör för många felaktiga antaganden i dina hypoteser. Jag nöjer mig så här än så länge.

Mvh
Peter

Nä, nä, nä... Nu kör vi vidare!
Stig Carlsson talade ju om reflektioner både när det gäller inspelning och uppspelning, fast med olika syften. Och om man bara skriver att Carlsson tyckte att tidiga reflektioner var viktiga så vet man ju inte vad som avses eller om det ens är sant. Dessutom så har ju Carlssons högtalare haft olika spridningsegenskaper genom åren, så att...

Nu tänker jag bara sätta mig ned med armarna i kors och vänta på nästa inlägg. Undrar varifrån det kommer...He-he...

Spjuveraktiga hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

JM

Inläggav JM » 2015-04-18 16:39

Peter du undviker frågorna.

1 I lyssningspositionen hur bör fördelningen direktljud o reflexljud vara?
2 Hur korta reflexer tycker du är ok?

Helt ok att bara tycka. Du behöver inte hänvisa till någon studie.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-18 18:37

:D Kul tråd.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-18 18:43

JM skrev:Peter du undviker frågorna.

JM

Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.

Det som verkar vara av vikt i ett rum för musikåtergivning (om man främst är intresserad av det som finns på inspelningen) är att reflexerna från högtalarna kommer i sådan tid, nivå och riktning att man kan skilja den inspelade ljudbilden från den egenakustik som lyssningsrummet har. Vissa reflexer skulle ju t.ex. inte kunna uppstå om det rum man sitter i verkligen saknade högtalarväggen utan istället hade en öppning till det rum där musiken spelades in. Det är därför som dämpning just i närheten av högtalarna och högtalarväggen är viktig. Det är ju inte så att lyssningsrummet skall "sakna" egen akustik, utan bara det att man skall ge "hjärnan" en chans att veta vad som är vad. Förutom "högtalardelen" är lyssningsrummet nästan bara en subjektiv fråga men allt för mycket efterklang kan göra att delar av direktljudet från högtalarna "drunknar" i gammal efterklang. Sådana svagare ljud kan t.ex. vara den inspelade efterklangen. Opps! Detta resonemang gäller bara om man så troget som möjligt vill återge den inspelade ljudhändelsen.

Jag kunde tydligen inte hålla mig.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

JM

Inläggav JM » 2015-04-19 09:32

DQ-20 skrev:Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.

Det som verkar vara av vikt i ett rum för musikåtergivning (om man främst är intresserad av det som finns på inspelningen) är att reflexerna från högtalarna kommer i sådan tid, nivå och riktning att man kan skilja den inspelade ljudbilden från den egenakustik som lyssningsrummet har. Vissa reflexer skulle ju t.ex. inte kunna uppstå om det rum man sitter i verkligen saknade högtalarväggen utan istället hade en öppning till det rum där musiken spelades in. Det är därför som dämpning just i närheten av högtalarna och högtalarväggen är viktig. Det är ju inte så att lyssningsrummet skall "sakna" egen akustik, utan bara det att man skall ge "hjärnan" en chans att veta vad som är vad. Förutom "högtalardelen" är lyssningsrummet nästan bara en subjektiv fråga men allt för mycket efterklang kan göra att delar av direktljudet från högtalarna "drunknar" i gammal efterklang. Sådana svagare ljud kan t.ex. vara den inspelade efterklangen. Opps! Detta resonemang gäller bara om man så troget som möjligt vill återge den inspelade ljudhändelsen.

/DQ-20

Det är bra DQ-20 att du inte kan hålla dig o ställer mycket berättigade o kloka frågor.
Nu är det så att jag har en omvänd verklighetsbild där jag utgår från hur hjärnan uppfattar direktljudet i relation till rummets egenljud. I detta fall är ljudperceptionen i lyssningspositionen oberoende av om lokalen är avsedd för live musik/tal eller högtalaråtergiven musik/tal. Gräver du i Griesingers publikationer ser du att han även refererar till högtalarförstärkt ljudåtergivning i små rum.

Jag håller med dig att förhålla sig till rummets "egenljud" i relation till direktljudet är en av de störta utmaningarna vi har att hantera för att få en optimal ljudupplevelse i det lilla rummet.
1 - "Enklaste" lösningen vore att göra som Adhoc o tillämpa typ LEDE-principen eller RFZ (Reflection Free Zone) dvs att i stort sätt helt ta bort egenljudet från rummet. Kräver simulering av de relevanta önskvärda reflexerna i ett högtalarcluster typ Atmos för att få breddad stereobild, bästa spatial positionering och en "omslutenhet" av ljudet i rummet.
=> Avinstallation av Wife 2.0 samt återigen bygga ett nytt hus känns personligen inte som ett alternativ.
2 - Näst bästa alternativet är som jag ser det är att ha mycket riktade ljudkällor typ hornhögtalare från 80 Hz o uppåt samt simulera relevanta reflexer med högtalare typ Atmos. Hanterar övergångszonens problem under 300 Hz relativt bra. Petter P hade denna typ av hornlösning som gav efter vad jag hört extremt bra direktljud men inga reflexer. I mitt tidigare liv med Wife 1.0 o Altec Voice of the Theatre var ljudet inte så dumt men inte helt optimalt under 500 Hz.
=> Sannolikt avinstallation av Wife 2.0 men behålla befintligt hus. Inget alternativ.
3 - Därefter uppfattar jag flyttbara dipoler som det mest realistiska alternativet. Dipolens 8-formiga ljudutbredning minimerar den besvärliga dominerande sidoväggsreflexen o samtidigt som väggreflexen bakom högtalaren ger en relativt bredbandig diffus första reflex vid en lämpligare tidpunkt (i mitt fall > 13 ms). Tak o golv reflexerna måste hanteras. Ger största stereobredd o maximal spatial positionering men saknar "omslutenheten" av ljudet. Minimalt ingrepp i rummet utan extra typ Atmoshögtalare.
=> Wife 2.0 ser mina Quad 989 som 2 stora gravstenar i hennes ljusterapivita hem. Kräver livslång förhandling - hanterbart.
4 - Monopolen kräver ett stort rum för att inte påverkas negativt av rummets egenljud. Typ som MBL är uppsatta hos Audio Concept på Kungsholmen i Stockholm där det är långt till väggarna/tak ffa sidoväggarna (8-10 m). Diffusorer o absorbenter gör ljudet något mindre suboptimalt. Diffusorer kan möjligen i ett mindre rum ge bredbandiga diffusa reflexer. Sannolikt är reflexerna för starka o för tidiga relativt direktljudet. Absorbenter i det lilla rummet ger ofta en frekvensskev reflexfiltrering men kan ta bort vissa besvärliga reflexer. Kvarvarande reflexer är för tidiga och ljudförstörande. Kräver dessutom Atmos liknade simulering av önskvärda reflexer o då är vi tillbaka till alternativ 1.
=> Avinstallation av Wife 2.0 o nytt hus. Inget alternativ.

Så det är bara att "gilla läget".
Detta är hur jag ser det från hur hjärnan vill ha ljudet. Ser fram emot välunderbyggda tekniska o akustiska invändningar utan inslag av härskartekniker eller typ allmänt tyckande.

JM

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2015-04-19 10:05

JM skrev: Ser fram emot välunderbyggda tekniska o akustiska invändningar utan inslag av härskartekniker eller typ allmänt tyckande.

Det skulle jag också tycka vore mycket intressant!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-19 11:07

JM skrev:
DQ-20 skrev:Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.

/DQ-20

Det är bra DQ-20 att du inte kan hålla dig o ställer mycket berättigade o kloka frågor.
Nu är det så att jag har en omvänd verklighetsbild där jag utgår från hur hjärnan uppfattar direktljudet i relation till rummets egenljud. I detta fall är ljudperceptionen i lyssningspositionen oberoende av om lokalen är avsedd för live musik/tal eller högtalaråtergiven musik/tal. Gräver du i Griesingers publikationer ser du att han även refererar till högtalarförstärkt ljudåtergivning i små rum.

Jag håller med dig att förhålla sig till rummets "egenljud" i relation till direktljudet är en av de störta utmaningarna vi har att hantera för att få en optimal ljudupplevelse i det lilla rummet.
1 - "Enklaste" lösningen vore att göra som Adhoc o tillämpa typ LEDE-principen eller RFZ (Reflection Free Zone) dvs att i stort sätt helt ta bort egenljudet från rummet. Kräver simulering av de relevanta önskvärda reflexerna i ett högtalarcluster typ Atmos för att få breddad stereobild, bästa spatial positionering och en "omslutenhet" av ljudet i rummet.
=> Avinstallation av Wife 2.0 samt återigen bygga ett nytt hus känns personligen inte som ett alternativ.
2 - Näst bästa alternativet är som jag ser det är att ha mycket riktade ljudkällor typ hornhögtalare från 80 Hz o uppåt samt simulera relevanta reflexer med högtalare typ Atmos. Hanterar övergångszonens problem under 300 Hz relativt bra. Petter P hade denna typ av hornlösning som gav efter vad jag hört extremt bra direktljud men inga reflexer. I mitt tidigare liv med Wife 1.0 o Altec Voice of the Theatre var ljudet inte så dumt men inte helt optimalt under 500 Hz.
=> Sannolikt avinstallation av Wife 2.0 men behålla befintligt hus. Inget alternativ.
3 - Därefter uppfattar jag flyttbara dipoler som det mest realistiska alternativet. Dipolens 8-formiga ljudutbredning minimerar den besvärliga dominerande sidoväggsreflexen o samtidigt som väggreflexen bakom högtalaren ger en relativt bredbandig diffus första reflex vid en lämpligare tidpunkt (i mitt fall > 13 ms). Tak o golv reflexerna måste hanteras. Ger största stereobredd o maximal spatial positionering men saknar "omslutenheten" av ljudet. Minimalt ingrepp i rummet utan extra typ Atmoshögtalare.
=> Wife 2.0 ser mina Quad 989 som 2 stora gravstenar i hennes ljusterapivita hem. Kräver livslång förhandling - hanterbart.
4 - Monopolen kräver ett stort rum för att inte påverkas negativt av rummets egenljud. Typ som MBL är uppsatta hos Audio Concept på Kungsholmen i Stockholm där det är långt till väggarna/tak ffa sidoväggarna (8-10 m). Diffusorer o absorbenter gör ljudet något mindre suboptimalt. Diffusorer kan möjligen i ett mindre rum ge bredbandiga diffusa reflexer. Sannolikt är reflexerna för starka o för tidiga relativt direktljudet. Absorbenter i det lilla rummet ger ofta en frekvensskev reflexfiltrering men kan ta bort vissa besvärliga reflexer. Kvarvarande reflexer är för tidiga och ljudförstörande. Kräver dessutom Atmos liknade simulering av önskvärda reflexer o då är vi tillbaka till alternativ 1.

Detta är hur jag ser det från hur hjärnan vill ha ljudet. Ser fram emot välunderbyggda tekniska o akustiska invändningar utan inslag av härskartekniker eller typ allmänt tyckande.

JM

Det enda i mitt tycke vettiga tycker jag är att konstruera/välja högtalare för att placeras i rum och då f.f.a. med hänsyn till bakvägg och golv på känt eller förutbestämt avstånd och av (inom rimliga gränser) känd beskaffenhet, d.v.s. som Carlsson, Ino, Peter och många fler gjort (t.o.m. Linn'..).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-19 12:59

JM skrev:1 - "Enklaste" lösningen vore att göra som Adhoc o tillämpa typ LEDE-principen eller RFZ (Reflection Free Zone) dvs att i stort sätt helt ta bort egenljudet från rummet.

Det som jag har emot LEDE och RFZ är att det inte finns något tydligt psykoakustiskt helhetstänkande bakom det hela - hur det hela är tänkt att fungera i förhållande till stereoåtergivning. Att endast hänvisa till hur örat integrerar ljud i tidsdimensionen räcker inte för att förklara hur lyssningsrummet skall var uppbyggt, även om det är EN av byggstenarna.

JM skrev:Kräver simulering av de relevanta önskvärda reflexerna i ett högtalarcluster typ Atmos för att få breddad stereobild, bästa spatial positionering och en "omslutenhet" av ljudet i rummet.

Nja, då handlar det mer om Dead End-Dead End - ett hemmabiorum med liten egenakustik.

JM skrev:2 - Näst bästa alternativet är som jag ser det är att ha mycket riktade ljudkällor typ hornhögtalare från 80 Hz o uppåt samt simulera relevanta reflexer med högtalare typ Atmos. Hanterar övergångszonens problem under 300 Hz relativt bra. Petter P hade denna typ av hornlösning som gav efter vad jag hört extremt bra direktljud men inga reflexer. I mitt tidigare liv med Wife 1.0 o Altec Voice of the Theatre var ljudet inte så dumt men inte helt optimalt under 500 Hz.

Ju större riktningsverkan man har hos högtalarna, desto större andel direktljud. Visst. Men jag tänker att man också vill att ljudet skall låta som om musikerna verkligen spelade bakom högtalarväggen och detta ljud kommer normalt sett ha större spridning än hornhögtalare. Om vi sitter i ett rum så tycker jag ljudet ska reflekteras mot väggarna som om det kom från ljudbilden: det gör det ju för alla andra ljud som skapas i rummet. Jag uppfattar också personligen det är trevligt om man kan skapa en stereobild som sträcker sig över en större bredd än en traditionell "sweetspot". Jag tycker man kan nå förvånansvärt lång med detta genom högtalarplacering och invinklingar. Har man dessutom hjälp av en bild i mitten så att man kan "fucka" lite med kognitionen är det rent förbluffande hur man kan lura sig själv att dialogen kommer från mitten av ljudbilden trots att man nästan sitter rakt i linje en av huvudhögtalarna. Genom att ändra lite på frevkvensgången (genom invinkling) kan man minska effekterna av tidsskillnaderna (genom att man sitter närmare/längre ifrån en av huvudhögtalarna). Det är i alla fall så jag uppfattar att invinkling fungerar. Det är också därför det är praktiskt att ha högtalare som sprider "lagom" mycket off-axis.

JM skrev:Detta är hur jag ser det från hur hjärnan vill ha ljudet.

Frågan är bara vad man menar med "hjärnan". Jag skriver det medvetet inom citationstecken i tidigare inlägg. Det som jag vill lyfta fram är de psykoakustiska delarna. Audiologi är ju i princip "hard-wired" i vår hjärna och vårt öra, men mycket av det som avgör vad vi tycker oss höra är inlärt och föremål för en ständig tolkning. Bara en sådan sak som att när vi byter akustisk miljö så är dess särart mycket påtaglig i början - t.ex. lång efterklang i en kyrka. Men efter en stund "vänjer" vi oss och "lär" oss lyssna "genom" akustiken. Det har inget med audiologi att göra.

/DQ-20

PS. Att vädra farhågor över "härskartekniker" är för övrigt en "härskarteknik" i sig själv. Citationsteckningen är medvetna eftersom ordet "härskarteknik" har många tolkningar.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Reflexerna - umamin i ljudupplevelsen.

Inläggav petersteindl » 2015-04-19 16:53

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:Dock har jag reservation vad gäller dina spekulationer gällande Carlssonhögtalarna och även annat. Du gör för många felaktiga antaganden i dina hypoteser. Jag nöjer mig så här än så länge.

Mvh
Peter

Nä, nä, nä... Nu kör vi vidare!
Stig Carlsson talade ju om reflektioner både när det gäller inspelning och uppspelning, fast med olika syften. Och om man bara skriver att Carlsson tyckte att tidiga reflektioner var viktiga så vet man ju inte vad som avses eller om det ens är sant. Dessutom så har ju Carlssons högtalare haft olika spridningsegenskaper genom åren, så att...

Nu tänker jag bara sätta mig ned med armarna i kors och vänta på nästa inlägg. Undrar varifrån det kommer...He-he...

Spjuveraktiga hälsningar,

DQ-20

Jag tog dig på orden och satte mig ner och väntade på nästa inlägg och undrade de skulle komma och nu har du gjort några inlägg, så slapp jag... He-he... :)

För övrigt, härskarteknik = härsken teknik.

Ännu spjuveraktigare hälsningar
Peter

Användarvisningsbild
i

Re: Reflexer > 10 ms - kryddan i ljudupplevelsen.

Inläggav i » 2015-04-19 23:30

Ett inlägg som ett skott i mörkret: tycker mig ha märkt att viss assymmetri, mycket möbler och tavlor ger en bra lyssningsmiljö. Detta baserat på egna erfarenheter och kommentarer från de som har haft mycket mer påkostade anläggningar än jag. (Släktingar - så det är nog ärliga kommentarer.)
Åsså mattor förstås.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-19 23:44

JM skrev:
DQ-20 skrev:
JM skrev:Peter du undviker frågorna.

JM

Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.

/DQ-20

JM

JM, det är inte så att jag undviker dessa dina frågor. Jag tycker dock frågorna är en aning irrelevanta om ett kort svar skall ges. De tarvar ett betydligt mer ingående svar för att man skall förstå att de inte är relevanta. Jag hakar upp mig på att du enbart koncentrerar dig på millisekunder vad gäller reflexers tidsdifferens mot direktljudet. Om man istället går över i frekvensplanet och tittar på i vilket område man inte gillar utsläckning på grund av kamfiltereffekt så kanske det kan ges ett lite mer begripligt svar som är lättare att ta till sig. Även så, så blir svaret fortfarande långt ifrån täckande. Jag gör det nu ändå.

Enligt superpositionsprincipen fås total utsläckning då två vågor lika starka och i motfas summeras d v s då reflexen ligger i motfas mot direktljudet (men om det verkligen är så, återkommer jag till). I området 100 Hz till 500 Hz skulle jag säga att det är speciellt problematiskt. Då kan man räkna fram vad det motsvarar i tid. Halva våglängden vid 100 Hz är 1,7 m och vid 500 Hz är det 34 cm. I tid räknat är det från 5 ms - 1 ms. Utökar man frekvensområdet en oktav neråt så blir intervallet från 1 ms till 10 ms d v s det intervall du nämner.
Nu bör det dock tilläggas flera saker. För total utsläckning skall nivån på direktljud och på reflexen dels vara i motfas dels vara lika starka. Så kan man tro. I praktiken är de i princip aldrig lika starka utan extraordinära insatser, men oavsett måste man ge problematiken ytterligare tankar.

Ovanpå detta får det inte förekomma flera reflexer med olika fas i summationspunkten för att total utsläckning skall uppnås. Med detta som underlag blir ekvationen mer begriplig anser jag. Då fås direkt möjliga svagheter med tidiga reflexer som kan beräknas, eller?

Man kan sedan börja fundera vilka fällor man kan trampa i då man resonerar tidiga reflexers inverkan, svagheter eller styrkor. Här är t.ex. två frågeställningar (det finns fler) som jag väljer att nu ta upp.

1. Varierar problematiken med insignal?

1a. Vilken insignal skall man i så fall räkna på?

2. Hur många reflexer skall man ta med i beräkningen?

Detta är alltså två väsentliga frågeställningar enligt mitt förmenande och jag skall försöka belysa detta strax.

På den första frågan lägger jag in en bild som får illustrera problematiken med summation av direktljud och en reflex.

Bild

Här ser man att storleken på ytan av denna sinusperiod inte är förändrad, men däremot tiden för förloppet är 1½ period. Hur låter detta? Låter det som svagare ljud bara? Eller låter det som extrem distorsion? Det ser ut som extrem övergångsdistorsion med en massa högre ordningens harmonisk distorsion i nollgenomgången.

Om man istället tar en sinus med 10 konsekutiva perioder så fås först en halvperiod av direktljudet och sedan 9 ½ perioder tystnad för att därefter avslutas med den sista halvperioden från reflexen. Då är arean definitivt inte samma storlek längre och det blir stort tidsavstånd mellan första och sista halvperioden. Hur låter det? Upplevs det som två skilda ljud?

Sedan kan man fundera på vad som händer med musik som insignal enligt fråga 1a.

En annan sak är möjlig/trolig diskrepans mellan mätning och lyssning. Hur blir skillnaden i de två olika fallen då reflexen har samma infallsvinkel mot lyssnaren som direktljudet eller om reflexen kommer från golvet eller från sidovägg eller från vägg bakom lyssnaren?

Låt oss istället säga att man simulerar detta elektriskt och påför summan av signalerna i en högtalare spelandes ekofritt eller i hörlur. Hur låter det? Kan man förvänta sig att det låter lika som i det akustiska fallet med riktiga reflexer från exempelvis en sidovägg?

Hur görs undersökningarna? Hur får Griesinger fram sina mätsignaler? Om det är genom elektronisk fördröjning, är det i så fall relevant att tro att lyssningsresultatet blir lika som i den akustiska verkligheten med riktiga reflexer som kommer in från annat håll än direktljudet?

Vad händer då man lägger till fler reflexer från olika håll? Smetas problemen ut? Uppstår nya problem? Hör man varje reflex för sig, eller integreras reflexerna samman med direktljudet så att endast en ljudhändelse uppfattas där direktljud och tidiga reflexer smält samman? Hör man en reflex på 1½ ms som ett nytt specifikt ljud, eller integreras denna med direktljudet enligt precedence?

Din frågeställning måste vara extremt mycket mer precis för att kunna ges ett adekvat svar på utan en massa nya frågeställningar. Jag kan i alla fall säga att med musik och tal så gäller gängse definition på precedence.

Du är rädd för sidoväggsreflexer. Jag placerar med fördel mina högtalare precis som Beveridge, nämligen på varsin sidovägg. Det betyder att höger högtalares reflexer från sidovägg gäller naturligtvis från motstående sidovägg d v s samma vägg som vänster högtalare och vice versa. Då har jag maximerat avståndet till sidoväggsreflexer.

Sedan frågar du på kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud i lyssnarposition. På det sätt jag placerar mina högtalare så uppnår jag ganska hög kvot och den är frekvensberoende. I bas och undre mellanregister strålar ljudvågorna i halvsfär då högtalarna monteras på vägg. Då ökas kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. I diskanten vill jag ha ökad diffusitet d v s en lägre kvot mellan direktljud och reflekterat ljud. Reflexerna vill jag helst ha med samma frekvensgång som direktljudet.

JM, du säger följande,
JM skrev:Nu är det så att jag har en omvänd verklighetsbild där jag utgår från hur hjärnan uppfattar direktljudet i relation till rummets egenljud. I detta fall är ljudperceptionen i lyssningspositionen oberoende av om lokalen är avsedd för live musik/tal eller högtalaråtergiven musik/tal.

Oberoende av vad du anser kan i alla fall jag säga att min hjärna sorterar signalerna på sådant sätt att jag upplever t.ex. tal olika i konserthus kontra hörsalar kontra badrum kontra ekofria rum. Sedan vill jag också säga att man hör direktljudet såsom ljudobjektets placering och dess timbre blir sammansmältningen mellan direktljud och reflexer. Dessa är ej separabla. De första reflexerna från respektive begränsningsyta hjälper till att förankra instrumenten i lokalen som är i princip samma som att förankra lokalen runt instrumenten.

Som avslutning vill jag säga att den viktigaste faktorn för hörsel och hjärna och lyssning återkommer jag till då rätt tillfälle ges.

Mvh
Peter

mangs

Re: Reflexer > 10 ms - kryddan i ljudupplevelsen.

Inläggav mangs » 2015-04-22 16:14

Wow, mycket intressant inlägg och jag ser fram emot dina tankar kring hörseln och hjärnan. Jag som funderar mycket på direktljud och reflexer till vardags fick ytterligare mer saker att fundera över.:)

Just det faktum att vår hörsel och vår hjärna är väldigt duktiga på att läsa ut viss form av nyttoinformation ur meddelandet nästan uteslutande av miljö och efterklang. Troligtvis mycket pga övertoner i originalsignalen. Vi kan med lätthet skilja på olika personers röster och även riktningsbestämma dessa även om de presenteras i ett rum med mycket lång efterklang. Vi kan till och med höra och deteketera vems röst det är över en taskig telefonlina begränsad till 400Hz-4kHz.

Just det faktum att vi när vi återproducerar musik i våra lyssningsrum i lyssningsposition blir matade med direktljudet från högtalarna och sedan ett tidsförskjutet bidrag från rummet färgat beroende på rummets efterklang vid olika frekvenser samt vilka frekvenser som reflekteras och absorberas var.

Direktljudet når dina öron exakt "Avståndet mellan högtalarna och dina öron)/ljudets hastighet i luft" ms. Om vi bortser från att kraftiga lågfrekventa ljud kan fortplanta sig genom tex golvet och upp i din kropp tidigare så blir detta direktljud det första du som lyssnare förnimmer. Ljudet är så nära originalljudet du kan komma, enbart färgat av din signalkedja och högtalarnas frekvensgång och distorsionsnivå.

Med bra högtalare så borde alltså detta direktljud vara tämligen likt det som spelats in. Redan här börjar hjärnan jobba på högvarv och läsa av vilka frekvenser som låter, hur ljudet i vä-hö öra skiljer sig åt frekvens/nivå/tidsmässigt. Du kan skapa ett hyfsat stort fönster för din hjärna att bearbeta denna informationen på lite olika sätt. Antingen genom att med ett större rum hålla rummets bidrag på att betryggande avstånd tidsmässigt alternativt att sänka nivån på samtliga reflektioner (absorbering) eller att gröta ihop alla reflektioner så att istället för att ge små filtrerade reflektioner av direktljudet sprida dessa mer i både rum och tid med diffusorer.

Att sedan rummets begränsningsytor ställer till med en massa hyss med alla reflektioner som orsakar en hel del toppar och dalar beroende på fas mot originalsignalen och övriga reflexer.

Det blir snabbt väldigt komplext och det är lätt att tänka på och med mätutrustning se hur summering av olika reflexer med olika fas/amplitud ser ut när vi pratar om rena sinusvägar med fast frekvens. När det handlar om en vanlig musiksignal är det däremot tydligt att rummet inte kommer påverka på samma sätt vad det gäller utsläckningar. Det kanske snarare är så att direktljudet + rummets bidrag upplevs mer som en gröt med en väldig massa övertoner vilket gör det besvärligare för hjärnan att sortera ut nyttoinformationen? Desto större bidrag närmre i tid med originalsignalen borde ha större påverkan varav mångas fallenhet för att försöka dämpa tidiga reflexer för att från högtalarväggen främst bli bemött av direktljud från högtalarna och mindre reflektioner från rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi