Från High End till paketstereo, sunt eller dumt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-26 06:17

Jag har den senaste versionen.. :twisted:

För övrigt tycker jag att nedgradering är dumt.

Ikväll får blåvitt springa...

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-04-26 06:36

Hotspur!

Intressant frågeställning!! Jag tycker nog att det kan vara ett litet sundhetstecken att vilja 'byta ner sig'. Jakten på välljudet kan ibland få lite för stora proportioner, speciellt när de flesta skivor är kasst inspelade. Man glömmer i sin strävan bort syftet med anläggningen. HiFi har då blivit en sjuka, dvs apparaterna kommer i fokus och musiken blir någor att föda apparaterna med.
Dessutom finns det billiga apparater som är mkt välljudande* (om än inte utan brister), så varför inte?

Ps. Jag har ingen aning om hur Yamaha presterar i välljud.
*Jag vet bara att Johan Lindroos&Co har funnit en del fina och billiga apparater. Ds.
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-26 07:15

IngOehman skrev:
Hotspur skrev:Du har förmodligen helt rätt... :wink: Kan ha varit år 2000 oxå.

Nej, fel igen. Du har lite svårt för det där med fakta tycks det... :wink:
Det var faktiskt så sent som 2002 som rockarna införskaffades. 8)
(kan tillägga att jag är dålig på årtal, men den förhoppningsvis
pålitliga uppgiften kommer från Morello) Vh, iö

Jag var inte på Arken 2002.

Jag har inte påstått att det var dom vita rockarna som
utgjorde grunden för att jag fann LTS-folket "märkligt".

Nu slipper jag gärna fler OT-inlägg, från Ingvar och andra. OK?

Jag tycker nog att det kan vara ett litet sundhetstecken att
vilja 'byta ner sig'. Jakten på välljudet kan ibland få lite för stora
proportioner, speciellt när de flesta skivor är kasst inspelade.

Tack för den åsikten, Markih. Nu byter jag ju inte ner mig på annat
än förstärkarsidan, skall bli spännande/nervöst att se hur mycket..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-26 11:00

Hallå? Vill bara upmärksamma att jag gjorde ett ON-topic inlägg här om någon missade det.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-26 11:14

Martin skrev:Hallå? Vill bara upmärksamma att jag gjorde ett ON-topic inlägg här om någon missade det.

Sorry, jag glömde tacka även dig för detta. Tack! :D

Breaking News: Nu meddelar Hifi Fabrik att CD-växlaren inte finns
i titan och att CD-spelaren inte kan levereras förrän i juni. Typiskt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 13:25

Mina on-topic-synpunkter:

1. Jag tycker att man i möjligaste mån skall köpa hifi i butiker i Sverige, eftersom jag vill att butikerna skall finnas i framtiden också.
Jag betalar dessutom gärna lite extra för att ha ett ställe att gå till om det skulle vara något fel på någon av apparaterna. Jag tycker att det är väldigt trist att internethandeln drabbar butikerna så illa. Det är ju mycket trevligare att ha en massa butiker att gå till när man blir tvungen att ersätta någon apparat i sin anläggning, eller behöver komplettera. Jag gillar att kunna provlyssna (och att provtrycka, -känna och -vrida)! :P

2. Jag tycker att konceptet att köpa massor av apparater av samma märke nästan undantagslöst brukar leda till orimliga kompromisser vad avser ljudkvalitet. Det är väl bättre att välja ut varje apparat för sina egenskaper, så att man får en apparatkedja som är så bra som möjligt?

3. Jag tycker att det är lika ointressant att fokusera på att apparater är dyra, som att fokusera på att de är billiga. Det intressanta är ju vilka prestanda/egenskaper de erbjuder (med priset i åminnelse eller utan, beroende på hur rik man är 8) ).

Sen har jag en fråga också: Hur länge tänker du behålla apparaterna? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-26 15:20

Yamaha-paketet är nedlagt eftersom HiFi Fabrik krånglar, synd. Sen kan jag tillägga att jag väljer förstärkare (utifrån vissa kriterier, där välljud per krona en en) och kan jag sedan hitta två matchande CD-drivers till det så är det ju kul. Inte nödvändigt. Som det ser ut nu blir det istället en billig begagnad förstärkare, med liknande egenskaper som Yamaha AX-596. Det blir allra billigast och då kan jag släppa tanken på ett enhetligt (visuellt) system. Det blir några gråa, silvriga och svarta lådor. Helt okej, för mig, det oxå.

Edit: Det blev sedermera Sony CDP-XA20ES och H/K 3480...
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-03 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 15:30

Hotspur skrev:Du tröttnar tydligen aldrig men det gör jag, på såväl dig som diverse apparater.

Att du tröttnar på diverse apparater torde ingen sväva i tvivelsmål om. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 15:36

Hotspur skrev:
IngOehman skrev:Sen har jag en fråga också: Hur länge tänker du behålla apparaterna?

Du tröttnar tydligen aldrig men det gör jag, på såväl dig som diverse apparater.

Nu tog du min fråga helt fel. Den var verkligen inte illa menad.

Vh, iö

PS. Att du inte tröttnar på LTS framgår dock med önskvärd tydlighet av din signatur. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-26 16:12

Hotspur: Jag funderar på att sälja min CD-spelare och köpa något annat senare. Suktar efter en gammal Denon kanske. :) Den är iofs svart men lägg ett bud per PM om du är intresserad.

CD-växlare är väl lite 90-tal? :wink:

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-04-26 16:15

Trots mycket liten egen erfarenhet så vill jag slå ett slag för vintage-prylar! Jag menar, om du ändå inte ska behålla dom 4ever, vore det inte lite mysigt med nån prålig, tung, snygg gammal Luxman (som nån nämnt), eller nåt annat med klonkande reglage?

/en john med en mycket trevlig tuner från förr

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-02 13:07

För att väcka liv i en gammal tråd; förstärkaren i det där paketet är i alla fall inte dålig för att vara en paketförstärkare.

Det är i stort sett identiskt samma förstärkarkonstruktion som Yamaha har sålt i många år med start i AX-550, sen AX-570, AX-590, AX-592 och slutligen AX-596. Det är egentligen bara chassie och utseende som har förändrats, specs är identiska på alla dessa. Fast de har blivit något hekto lättare för varje årgång(trafon som krymper?).

Hursomhelst får hela serien toppbetyg överallt där den testas eller används på nätet, gemensamt är att alla är förvånade över det låga priset och det stora ljudet.

Jag fick tag i en begagnad AX-570 till datorn och efter några timmars lyssnande kan jag säga;

1. Den är kraftfull

2. Den låter inte hårt
.
3. Den har väl kontrollerad och ren bas.

4. Den är transparent dvs man hör mycket tydligt skillnad mellan olika källor och med samma material. Ex. Jag testade Toto "Tambu" först med en billig Philips DVD-spelare, det lät som väntat inte speciellt bra men med hyfsat tryck, sen samma med ett av mina ljudkort var ett rejält lyft i ljudet och slutligen med en gammal Mid/High End DVD Sony DVP-NS900V låter det otroligt rent och luftigt och med bra tyngd och tryck och mycket bra postionering av instrument samt tydliga och väl avklingande reverbeffekter och finkornig högupplöst diskant samt ljudet känns fullt utsträckt dynamiskt sett. Den typ av ljud som brukar beskrivas som "sweet" av engelskspråkiga. Om något inte skulle låta bra är det alltså inte förstärkaren som låter illa utan den bara avslöjar källan vilket är ett bra betyg i alla prisklasser.

5. Den har ett bra hörlursuttag som orkar driva Philips SHP-8900 ordentligt vilket är viktigt för mig personligen eftersom min mixer jag har till datorn har problem med just den luren(men fungerar fint med ex. Sony-lurar).

6. Den är knäpptyst i bakgrunden, inget brus/sus/knäppar/knaster utan bara tyst.

7. Den låter utmärkt med Spoitfy Premium, det fungerar fint att provlyssna även audiofil-låtar och testspår med god "behållning".

Invändigt siter bara Elna och Nichicon-kondingar så det verkar inte vara något lågprisbygge rent kretstekniskt, utan verkar vara ett seriöst försök till ett prisvärt bygge.

Enda nackdelen är att den ser ser så fruktansvärt diskret ut att ingen kan fatta att det verkligen är en bra förstärkare utan att lyssna på den först. Men för dom som inte är ute efter skrytbyggen utan bara behöver kompetent ljud är det verkligen ett rekommendabelt begagnatköp. Konsument HiFI kan imho överraska :)

edit. hittar ni någon begegnad så är AX-590 och framåt diftsmässigt att föredra eftersom programväljaren är utbytt till en mer driftsäker variant i dessa. Med AX-550 och AX-570 kan man behöva uttöva handpåläggning på programväjaren, om man har otur. I övrigt påstås det på flera håll på nätet att dessa förstärkare är oerhört driftsäkra.

edit2. men dessväre är AX-590 och framåt sämre prestandamässigt, AX-570 var Yamahas höjdpunkt i att inte spara för mycket på kretsarna för att hålla prisnivån. I AX-590 och framåt är flera vitala kretsar avgjort försämrade, exempelvis har man tagit bort den flytande jorden som finns i AX-570 och man har lagt till fler OP i signalvägen även när man kör "pure direct". På AX-570 sitter anslutningen direkt till slutsteget hårdwirad på samma PCB som volymen. På de nyare är det en massa kablar och OP emellan. Förstegets gain är också krafigt höjd i de nyare. Sammantaget har AX-590 och framåt rejält högre dist, brus och framförallt mycket sämre kanalseparation än AX-570. De mäter dock fortfarande bättre än många sk "Audiofil"-förstärkare. Detaljerade mätningar finns på Audio Critic no. 24 och 25.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-05-05 20:40

jag skrattar så jag kiknar :lol: :lol: :lol: :lol:

jag saknar hotspur när han var arg förbannad och tvär på allt och alla
det var ju en del underhållning faktiskt

fast jag tror ju han trivs bättre själv nuförtiden :lol:

det är rydberg hotspur och subjektivisten som genomgått de tväraste förändringarna här under tiden forumet har funnits
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-05 22:29

jag såg nyss den här dyra kompaktstereon som borde vara lite hi-end oxå, högtalarna såg dock väldigt billiga ut

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 23:16

profbd skrev:det är rydberg hotspur och subjektivisten som genomgått de tväraste förändringarna här under tiden forumet har funnits

Hur var rydberg tidigare?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-06-13 19:58

Ragnwald skrev:
profbd skrev:det är rydberg hotspur och subjektivisten som genomgått de tväraste förändringarna här under tiden forumet har funnits

Hur var rydberg tidigare?

Precis likadan men lite yngre och snyggare :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-13 21:05

Ja nu ser ju karln mest ut som en gammal firmalogga.

Vad har skett med di andra två då?

För en som inte ids leta gamla inlägg och göra en massa analyser.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2011-06-13 23:20

Tja, jag har just köpt mina första nya högtalare på fyra år. Kör med en Pioneer bioreceiver och Pioneer dvd-spelare eller PS3 som CD-drive... Ska förresten hämta mina andra nya Panasonic 42" plasma på kort tid, i morgon.

PS: Jag har faktiskt.se blivit lite yngre och snyggare (ang. Rydberg) 8)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Föregående

Återgå till Generellt om hifi