Moderator: Redaktörer
bootstrap skrev:Jag är (data)nörd, feminist och audiofil
Perfector skrev:Jag gillar musik, har en lagom stor samling vinyler men ser mig inte som audiofil.
Är mera musikglad och spelar med hjärtat samt lyssnar med öra och själ.
Mats skrev:Nej, musikälskare känns mycket bättre. Att man sen behöver viss utrustning för att det ska bli kul att lyssna är en annan sak!
pinnen skrev:Svar nej.
Delvis musiknörd men apparatdyrkan släppte jag för ca 15år sedan
RogerJoensson skrev:Sett till hur många som kallar sig audiofiler verkar resonera och tänka, så är det uppenbart att jag inte en del av den gruppen och jag vill därför inte kalla mig audiofil, eftersom det inte är en bra beskrivning på vem jag är (i sammanhanget). Det samma gäller en hög med ismer etc . Jag är inte en följare. Jag föredrar att väga argument och lösningar själv efter hand och då passar färdiggjorda mallar ofta dåligt.
IngOehman skrev:Fast låter du inte tokstollarna kidnappa och diktera ordets betydelse då?
Tarzan skrev:Självklart. Ljud är ju jättekul av alla dess slag. Jag tycker att begreppet kidnappats lite av konstiga spikar, underliga trälådor med oklara funktioner, borstat aluminium, exklusiva strömsladdar, hokus-pokus och enorma summor. Dags att ta ner ordet på jorden igen.
FBK skrev:Och jag gillar att höra kor skita.
hifikg skrev:FBK skrev:Och jag gillar att höra kor skita.
I stereo?
lennartj skrev:För några år sedan läste jag om en mycket seriös undersökning och avhandling i frågan om alla människor tycker om musik bara de introduceras på "rätt sätt" som en del musikterapeuter påstår. De hade rätt till 98% enligt avhandlingen, det vill säga att de hade fel. Två procent av befolkningen konstaterades vara helt oförmögna att uppskatta musik. Alla försök att omvända dessa individer var bara plågsamma för dem. Sannolikt uppfattar de inte den egna bristen att inte uppskatta musik som ett straff utan snarare situationen att ofrivilligt utsättas för musik i tid och otid.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Och jag gillar att höra kor skita.
I stereo?
Jepp, mono lyssning är inget för min del.
IngOehman skrev:Där är vi olika. Jag står ut med att/om folk tror att jag är en annan sorts tokstolle än jag är.![]()
Bara jag får säga som det är - att jag är audiofil (och vad det betyder).
Men det är klart att jag tycker det är lite synd om något tror att audiofil är något annat än det är.
Men jag försöker hellre ta hellre tillbaka begreppet än att se på och låta det förstöras av missbruk.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag sitter gärna och lyssnar även mitt i skogen, på alla ljud från alla håll.
Gillar även många motorer, att höra dem alltså.
Vh, iö
Apparatdyrkan har väl ingenting med audiofili att göra.
Audiofil betyder att man älskar att lyssna.
Det står ju nästan i motsatsförhållande till apparatiofil, där det är apparaterna som står i fokus.
Förvisso kan audiofilen vara beroende av att apparaterna gör väl, men det gör apparatintresset sekundärt - audiofilen bryr sig inte om apparaterna, bara vad de gör, helt enkelt för att lyssningen drabbas annars.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Magnuz och 21 gäster