Hur bra är en hemmabiostärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Re: Hur bra är en hemmabiostärkare?

Inläggav Goldfinger » 2015-07-05 18:58

Varje gubbe, system, rum har sin egen detektionströskel/känslighet också, därför är den här typen av tester högst olämpliga att
dra paralleller mellan, det blir lätt ett generaliserande åt något håll och därmed har man tagit ett steg tillbaka istället för framåt om man lämnar det i den tron.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-07-06 10:05

Jag upplevde min Onkyo 608 som väldigt tråkig till musik. Inget tryck och driv alls. Bytte till en Yamaha Aventage 810 men det blev inte roligare för det. Kopplade på ett Marantz vintage slutsteg men ingen skillnad.

Plockade fram min gamla JVC mini stereo på 2x30 watt och plötsligt finns allt där. Tryck, driv och det är kul att lyssna på musik igen.

Samma högtalare, samma rum och samma källa.

Så nu kör jag en ljudlimpa och valfri stereo istället för att få allt att lira ihop.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-06 10:12

Conan skrev:
Rydberg skrev:Min Denon AVR-3805 kan inte mäta sig med min Bryston-kombination på långa vägar. För ett tag sedan bevisade jag även att om Denon:en enbart fick agera försteg och D/A var den hörbart sämre än ett dedikerat försteg parat med en högklassig D/A.

Läste igenom den intressanta tråden men det vart väl knappast nån konsensus om resultatet; tycker det såg ut som att många inte kunde höra någon skillnad? Och "på långa vägar" - så stora var väl inte skillnaderna?

Vårt lyssningstest i torsdags var ju nåt liknande (Oppo DAC direkt till bra analogtförsteg kontra Yamaha DAC + försteg och sen till samma analoga försteg). Jag och min kollega kunde inte höra nån som helst skillnad. Uppkopplingen är ju rätt enkel så det vore intressant & kul om flera kunde testa.

Och det är ju som alltid att nollresultat i att test inte garanterar att ingen nånsin på nåt material kan höra en skillnad. Hursom så är ev. färgningar i Yamaha-receiverns DAC/försteg så små att jag ser dem som oväsentliga.

Det är sant, men man måste komma ihåg att inspelningarna gjordes med en enkel dator via en 3,5mm analog ingång. Man tappar en hel del här, antar att datorn inte har de bästa a/d-omvandlarna direkt. Trots detta kunde jag pricka 10/10 blint och det kunde andra också. Hade folk hört det live och inte via inspelningar hade nog ingen missat skillnaderna. Jag tror Brystongrejorna är bra helt enkelt, lånade vid tillfället hem ett av NADs dyrare försteg och det lät platt och trist.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-07-06 10:29

Rydberg skrev:Min Denon AVR-3805 kan inte mäta sig med min Bryston-kombination på långa vägar. För ett tag sedan bevisade jag även att om Denon:en enbart fick agera försteg och D/A var den hörbart sämre än ett dedikerat försteg parat med en högklassig D/A.

Den tråden: Länk

Fick man någonsin facit på vad som var vad där? Jag provlyssnade filerna i ditt andra inlägg (http://user.faktiskt.io/Rydberg/test_1_flac.flac
http://user.faktiskt.io/Rydberg/test_2_flac.flac) och föredrog den första, men jag har inte provat blint. Men vilken är Bryston och vilken är Denon?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-06 12:47

Rydberg skrev:. Jag tror Brystongrejorna är bra helt enkelt, lånade vid tillfället hem ett av NADs dyrare försteg och det lät platt och trist.

Precis, och det är inget bevis för att tvåkanalsstärkare alltid är bättre än alla hemmabioreceivrar,bara att justdenna Brystonär bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-06 13:42

Ju sämre lyssningsmiljö man har desto enklare är det att köpa prylar. Det blir omöjligt att höra skillnad.

Man kommer billigast undan om man placerar stereon i det helkaklade badrummet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-06 19:06

MagnusÖstberg skrev:Ju sämre lyssningsmiljö man har desto enklare är det att köpa prylar. Det blir omöjligt att höra skillnad.

Kanske det, men nånstans går det kanske en gräns för när prylen är tillräckligt bra för i stort sett alla lyssningsmiljöer, och ytterligare jakt på prestandan bara kostar pengar i onödan.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-06 19:25

Conan skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ju sämre lyssningsmiljö man har desto enklare är det att köpa prylar. Det blir omöjligt att höra skillnad.

Kanske det, men nånstans går det kanske en gräns för när prylen är tillräckligt bra för i stort sett alla lyssningsmiljöer, och ytterligare jakt på prestandan bara kostar pengar i onödan.

Fast är det inte det HIFI går ut på?
Den som slänger ut mest pengar i onödan vinner? :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-06 20:55

JB skrev:Fast är det inte det HIFI går ut på?
Den som slänger ut mest pengar i onödan vinner? :)

Fast slänger man ut pengar i onödan så kanske man har mycket sämre ljud i anläggningen när man dör än nån som har förvaltat slantarna bättre, och då är nog den audiofila pärleporten stängd och du får söka lyckan bland de fåfänga istället (dvs där den här killen bossar: :twisted: )...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-07-06 21:10

Gillar det sista. :mrgreen:
För de som inte vet så kan jag tala om att akustiken förändras mycket i badrummet bara man plockar bort alla handdukar..... Så spela svindyra anläggningar i ett kalt rum är verkligen att slösa med slantarna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-07-06 21:18

FBK skrev:

Gillar det sista. :mrgreen:
För de som inte vet så kan jag tala om att akustiken förändras mycket i badrummet bara man plockar bort alla handdukar..... Så spela svindyra anläggningar i ett kalt rum är verkligen att slösa med slantarna.

Jag ställde faktiskt in en golvhögtalare i mitt väldigt pluttiga badrum (som har kanske 3x2 meter i golvyta max) en gång bara för att testa, blev ingen bas överhuvudtaget och väldigt mycket reverb =D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-07-06 23:38

Rydberg skrev:lånade vid tillfället hem ett av NADs dyrare försteg och det lät platt och trist.

Betvivlar inte upplevelsen men det är ändå ingen vidare måttstock på vilken som är den mest signalförstörande enheten av de två, men det kanske inte är så viktigt heller om man har förmånen att välja den man föredrar att lyssna genom.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-06 23:53

Goldfinger skrev:
Rydberg skrev:lånade vid tillfället hem ett av NADs dyrare försteg och det lät platt och trist.

Betvivlar inte upplevelsen men det är ändå ingen vidare måttstock på vilken som är den mest signalförstörande enheten av de två, men det kanske inte är så viktigt heller om man har förmånen att välja den man föredrar att lyssna genom.

Nä, då får man göra F/E-test. Jag tror ju att apparater som "låter lite" (dvs inte färgar signalen) också låter naturligast och inte platt o trist.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-06 23:54

Magnuz skrev:

Fick man någonsin facit på vad som var vad där? Jag provlyssnade filerna i ditt andra inlägg (http://user.faktiskt.io/Rydberg/test_1_flac.flac
http://user.faktiskt.io/Rydberg/test_2_flac.flac) och föredrog den första, men jag har inte provat blint. Men vilken är Bryston och vilken är Denon?

Jag minns inte på rak arm men kan försöka ta reda på det när jag har tid.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-07 06:07

Rydberg skrev:Jag minns inte på rak arm men kan försöka ta reda på det när jag har tid.

Det är väl bara att lyssna på dem så vet du? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-07 09:07

Conan skrev:
Rydberg skrev:Jag minns inte på rak arm men kan försöka ta reda på det när jag har tid.

Det är väl bara att lyssna på dem så vet du? :wink:

Jag väntade på den kommentaren :mrgreen: Har dålig möjlighet att lyssna just nu så ska försöka kolla om jag skrivit upp det någonstans.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-07-07 12:09

Rydberg skrev:
Goldfinger skrev:

Nä, då får man göra F/E-test. Jag tror ju att apparater som "låter lite" (dvs inte färgar signalen) också låter naturligast och inte platt o trist.

Man vill gärna tro det men begreppet naturligt och öppet tycks kunna appliceras överallt och inte sällan ser jag de som gillar rör beskriva dessa konstruktioner med just såna fördelar framför trissor fastän det troligtvis oftast rör sig om en än gravare färgning.
Komplext helt klart.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-07-07 12:17

Fast skulle du kunna pricka vilken som är vilken? I det ursprungliga testet var det inte bara skillnaden mellan A och B som noterades?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-07-07 12:56

Rydberg skrev:Jag tror ju att apparater som "låter lite" (dvs inte färgar signalen) också låter naturligast och inte platt o trist.

Det beror väl lite på. Om inspelningen i sig låter platt och trist så kommer den ju fortsätta att göra det efter att ha gått igenom en kedja som inte förändrar den. Sedan är det ju subjektivt också. Det jag tycker låter platt och trist kanske någon annan tycker låter sprudlande energiskt och medryckande och vice versa. Fast lustigt nog i just det här fallet tyckte jag fil två lät just platt och trist, förutom att den också hade lite mer/vassare diskant.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-07 14:16

Givet en god inspelning naturligtvis

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-07 21:13

Magnuz skrev:

Lyssnade nu och är i princip hundra på att Bryston är fil nummer ett.

Lyssna även på:
http://user.faktiskt.io/Rydberg/test2_1_flac.flac
http://user.faktiskt.io/Rydberg/test2_2_flac.flac

Där vet jag mha dokumentation vilken som är vilken

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-07-07 22:01

Där är jag mycket mer osäker på vilken jag föredrar, men jag tror det får bli nummer ett även den här gången. Den här gången tycker jag dock möjligen att den har mer diskant.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-07 22:05

Är ni inte säkrare än så, så spelar det ingen roll vilken...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-07-07 22:08

Nattlorden skrev:Är ni inte säkrare än så, så spelar det ingen roll vilken...

Nja, inte säkert att snabblyssning på en kort snutt säger så mycket.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-07-07 22:24

Magnuz skrev:
Nattlorden skrev:Är ni inte säkrare än så, så spelar det ingen roll vilken...

Nja, inte säkert att snabblyssning på en kort snutt säger så mycket.

+1

Föregående

Återgå till Generellt om hifi