JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Medger villigt att jag har noll koll på tekniska flerkanals lösningar.
Perceptionsmässigt finns många fördelar med en reell mittkanal med två sidohögtalare. Dvs en 3 kanalslösning med en riktig mittkanal har bättre förutsättningar återge ljudet i mitten än en stereoanläggning där mittljudet skapas i hjärnan.
Så finns det tekniska lösningar där en mittkanal syntetiseras till en 3 kanalslösning utifrån en stereoinspelning som är perceptionsmässigt bättre än vanlig stereo?
JM
Japp, det finns en sådan lösning.
Mvh
Peter
Återigen avslöjar jag min okunnighet i denna fråga. Har du exempel på bra lösningar
som jag kan tillämpa.
JM
Mitt förra svar var angående din första fråga. I din senaste fråga lägger du till ett nytt villkor, nämligen, om jag har exempel på bra lösningar
som du kan tillämpa.
Då blir mitt svar på din senaste fråga att det finns sådan lösning, men om du kan tillämpa den eller inte vet jag inte.
Jag passar på börja med att citera tidigare inlägg.
petersteindl skrev:guldfisk skrev:Ja, det var en positiv recension. En illustration verkade ange att man inte måste sitta i en trång sweetspot? Det vore bra för mig och min lilla avkomma, som rör sig runt på golvet. (Väggmontering är också fördelaktig ur barnsynpunkt.)
Sweetspot är en mångfacetterad stereokarakteristik. Jag skiljer mellan två typer, dels tonkurve-sweetspot, dels ljudbilds-sweetspot. Då det gäller tonkurvan är det inte så känsligt att flytta sig runt i rummet. Ljudbilds-sweetspot är avhängigt av lyssningsvinkeln. Ju större lyssningsvinkel, desto känsligare d v s mindre sweetspot. Hemma har jag högtalarna på varsin kortvägg och då blir min lyssningsvinkel +/- 45 grader. Då är ljudbilds-sweetspot känslig för förflyttning sidledes. Tonkurvan är i stort sett lika och därför kan man ändå med behag lyssna off sweetspot. Har man en lyssningsvinkel på +/- 30 grader så blir även ljudbilds-sweetspot förhållandevis okänslig, men inte helt och hållet.
Med de flesta högtalare, inklusive Carlssonhögtalarna har jag i stort sett aldrig brytt mig om att placera mig i sweetspot eftersom jag ändå inte uppnått den ljudbild jag egentligen vill ha då jag lyssnar. Med horn och panelhögtalare/elektrostater är det annorlunda eftersom jag tycker att ljudet i stort sett dör off-sweetspot. Då gör sig nämligen tonkurve-sweetspot gällande på ett synnerligen ofördelaktigt sätt.
Med äggen uppnår jag den speciella ljudbild jag alltid velat uppnå och har kämpat för att få då jag sitter i sweetspot. Hemma lyssnar jag därför oftast i sweetspot även fast jag tonkurvemässigt inte behöver sitta i sweetspot. Med Bremens centerhögtalare och centerkanal blir frihetsgraden stor så att man kan röra sig på en mycket stor yta och känna sig i sweetspot, även med så pass stor lyssningsvinkel som +/- 45 grader.
...
Mvh
Peter
Lyssningsvinkeln d v s den vinkel man har som lyssnare till respektive fronthögtalare spelar roll speciellt tillsammans med högtalarnas tonkurva Off-Axis.
Sedan vill jag passa på att lägga in detta citat.
petersteindl skrev:luminous skrev:...
Jag skulle vilja ha ett minst 8-kanals-försteg med inbyggd DSP (ARM-processor) och D/A-omvandlare, med DSP-funktioner såsom delningsfilter, rumskorrigering, EQ etc konfigurerbara från dator/surfplatta/mobil och med optiska/koaxiala/HDMI/analoga ingångar. ...
En sådan spelar jag på hemma

Det är en nästkommande Bremen-Steindl produkt. Jag vet inte om det är ARM-processor i. Det sitter 2 eller 4 st Xmos i den beroende på hur många kärnor vi väljer i varje Xmos. 8 kanaler. Varje kanal kan ställas in separat, Frekvensgång, filterfunktion, timing, fas,
extraherande av centerkanal a la Steindl. Digitala delningsfilter, you name it. Just nu har vi 8 olika filterfunktioner per kanal som kan ställas in separat, t.ex. LT. shelving, notch, allpass m.m. Allt kan regleras från din surfplatta eller bärbara. Just nu ligger 3e ton på -125 till -128 dB relativt full utstyrning och det är den dominerande distorsionen. Det är vad Lilltroll mätt fram.

Fast, vi måste ner till -129 dB innan vi kan släppa den
Mvh
Peter
Jag har spelat på High End mässan med centerhögtalare och jag gjorde det utan att någon åhörare kände till det eller kunde se centerhögtalaren.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev: petersteindl skrev:
...Att låta en grupp blindlyssna utan att veta om att de deltar i ett lyssningstest har jag gjort vid flera tillfällen. Du har i alla fall varit med vid ett av dessa. Då gällde det detektion av centerkanal. Detta skedde vid ena tillfället inför publik under två dagar med ungefär totalt 600 personer.
Mvh
Peter
Just det, ja!
Minns inte exakt, men minns att du hade den där gömda centern bakom draperiet.
Vad jag INTE minns är huruvida du kopplade in och ur vederbörande utan att du avslöjade det.
Vid vissa tillfällen på lyssnarnas begäran alternerade jag med och utan center. Flera lyssnare som satt i mitten hörde ingen skillnad och jag har för mig att du var en av dem. Du satt på höger sida näst intill mittlinjen och därmed i högra delen av sweetspot. Många föredrog med center. Lyssnare som satt till höger eller vänster om sweetspot föredrog till övervägande del med center. Ingen föredrog ljudet utan center.
Ingen kunde specifikt peka på att de hörde centerhögtalaren då den var inkopplad. Det blev en sömlös integrering.
Jag fick den information jag ville ha som bekräftade mina teorier.
Jag är helt övertygad om att vid en öppen lyssning utan draperi framör ljudfondväggen där centern var placerad så att man kunde se centern framför sig så hade de flesta centerkanalhatare anse sig kunna höra centerhögtalaren.
Mvh
Peter
eljulio har hört systemet hemma hos mig och skrivit om det i ett inlägg i Steindl-tråden.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1311665#p1311665 eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!
I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.
På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.
Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...
Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.
Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.
Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.
Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.
Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.
Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.
Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.
Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.
Mvh
el julio
Just nu blir nästa DAC-prototyp en tvåkanals dac med helt ny och egenutvecklad DAC. Den första varianten blir med up-sampling till 49 MHz. Sedan skall det provas med 98 MHz up-sampling. Det är mina gamla idéer från 90-talet om den perfekta D/A-omvandlingen som först nu med dagens snabba kretsar kan realiseras. Dock har det applicerats en troligtvis mycket viktig modifiering av min gamla lösning. Det får till följd en mycket spännande egenskap som enkom går att realisera i den digitala världen. Det bygger på extrem up-sampling med delta/sigma modulator och med noise shaping och dither samt med nyklockning med jitter i femtosekundområdet. I det här fallet används 2 bitar d v s 4 nivåer. Då kan extrema data uppnås där DAC:en inte förändrar insignalen annat än med DAC:ens stokastiska egengrundbrus som inte heller påverkas av insignalen. Lyckas vi med detta (Lilltroll och jag) så blir det i alla fall en flaska skumpa
Och i så fall införs denna extrema omvandlartyp i 8-10 kanalers Bremen 3D Mediacenter. För övrigt är denna teknik helt applicerbart i A/D också.
Simulering med denna teknik ser ut så här. För den oinvigde kan jag säga att THD + IM är noll
Det återstår att se hur nära vi kommer i praktiken.
Så här ser det ut med insignaler 199 kHz + 200 kHz. Man skulle kunna tänka sig spegeltoner eller IM d v s något vid 1 kHz.
Men, dist lyser med sin frånvaro. Brusnivån är ungefär -184 dB beroende på filter och implementering.
Med full utstyrning.

2-kanalaren kan komma att se ut så här: OBS! Lådan till DAC:en är mycket mindre än vad den ser ut på bild. Kretskortet är endast 102 mm brett och längden är kring 170 mm. Det täcker hela insidan på lådan.

Det sitter dels ett kort under detta fyralagers samt ett kort ovanför, totalt 3 kretskort bystade med komponenter.

Baksidan kommer se ut ungefär så här.
Märk väl, allt är ännu på prototypstadium. Alla komponenter finns hemma samt 1 kretskort med supersnabb FPGA. Fyra kretskort väntar vi leverans på.
Jag kan säga att vi har ofantligt mycket mer simuleringar + implementationer utan analogfilter + simuleringar med olika toleranser på komponenter.
Det skall bli spännande att få ihop prototyperna samt att mäta och lyssna på dessa. Funkar det som tänkt så blir det en 8 eller 10 kanalare med allt man kan tänka sig i denna Bremen 3D Mediacenter.
Det blir även en 3-kanalsversion för implementering av center a lá Steindl-Bremen.
Mer om allt detta kommer i Steindl-tråden.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.