hcl skrev:IngOehman skrev:Ja, spekulerar gör vi allihopa.

Och jag tycker det är helt okej så länge vi bipackar den informationen - alltså så att den som får svar/synpunkter/tankar på sina frågor också får veta att vi faktiskt inte vet säkert utan bara kan gissa med det underlag vi har att utgå ifrån.
hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.
Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.
Musikinstrument är mer eller mindre stämda.
Sångare sjunger mer eller mindre rent.
Det hör alla som är rimligt musikaliska. ...
Så är det förstås, men något musiker väldigt ofta är mycket noga med är att instrumenten uppfattas som välstämda och att de spelar bra. Detta är profesionella musiker nog bra mycket bättre på än de flesta av oss andra. Om vi övriga uppfattar dessa inspelningar som om de framförts på dåligt stämda instrument så beror det påfallande ofta på att anläggningen inte ger framförandet rättvisa.
"Nog bättre på"? Och sen påstår du att det påfallande ofta beror på anläggningen. Men det är ju ett helt löst påstående. Jag känner inte till ett enda fall där en högtalarplacering på något sätt överhuvudtaget har påverkat hur falskt det låter som om musikerna spelar, och det stämmer även med hur högtalrplaceringen rent fysikaliskt påverkar - den påverkar inte frekvensintervallen.
hcl skrev:Den är helt enkelt inte bra nog! Inspelningarna är alltså ofta mycket bättre (även ur ett uppfattat tonhöjdsperspektiv) än de uppfattas via flertalet anläggningar.
Vet inte varifrån du fått detta. Du måste tala om något annat än falskhet. Jag har aldrig uppfattat något som olika falskt i olika anläggningar, och det är det ju heller inte, så vad är det du hör för egenskap egentligen?
hcl skrev:IngOehman skrev:Så upplevd falskhet är en VÄLDIGT dålig faktor att utgå ifrån om målet är att utvärdera anläggningar eller möbleringar.
Har du möjligen något förslag på något bättre kriterie att bedömma vad som är bättre resp. sämre? Trådämnet är högtalarplacering.
Högtalarplacering kan påverka massor av olika egenskaper hos det som mynnar ut i en musikupplevelse.
Både tonkurva (klang), lokalisation (ljudbild) och transientåtergivning (artikulation, attack, upplösning) påverkas i hög grad av högtalarnas placering, och alla dessa faktorer blir bristfälliga om man placerar högtalarna dåligt, eller om rummet är dåligt så kan även bästa högtalarplacering vara alldeles för dålig. Då får man fixa rummet.
Detta är inga mysterier utan saker som är välkända sedan urminnes tider, och som de flesta ju hör direkt.
Myten om påverkan/införande av falskhet är ny (bara några årtionden), och superkonstig. Jag fattar inte varför någon tror på den.
Om de som tror på myten slutar lyssna "för att försöka höra" det som de som försöker sprida denna myt påstår påverkas, utan istället börjar lyssna förutsättningslöst, så tror jag inte längre någon inbillar sig att de hör sådan påverkan, för det finns ingen.
Det är problemet med suggestion - att det är en så oerhört starkt kraft. Fråga "hör du brandbilens siren som är dold i bruset" så hör alla den, trots att det man får lyssna på bara är brus. Speciellt blir det så om man strax innan har fått höra hur den låter sirenen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).