Högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ante_77

Re: Högtalarplacering

Inläggav ante_77 » 2015-08-07 11:31

paa skrev:
IngOehman skrev:
hcl skrev:Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.

Musikinstrument är mer eller mindre stämda.

Sångare sjunger mer eller mindre rent.

Det hör alla som är rimligt musikaliska. Det hörs till och med oftare live än på inspelningar.

Vh, iö

Om en sångerska sjunger falskt hör väl de flesta som inte är helt tondöva, men en basgitarr eller kontrabas är mycket svårare att höra falska toner ifrån, om man inte är tränad eller har väldigt bra gehör.

Det är sällan det är ostämt på studioalbum.
Att diskutera detta ämne känns dock ganska konstigt i denna tråd. Tror inte att man hör falsksång eller ostämd bas p.g.a fel högtalarplacering.

Tvärflöjten spelar lite falskt, så jag måste fylla på med böcker i bokhyllan.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-08-07 13:19

hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt?

ante_77 skrev:
Att diskutera detta ämne känns dock ganska konstigt i denna tråd. Tror inte att man hör falsksång eller ostämd bas p.g.a fel högtalarplacering.

Håller med om att det är lite OT här, men det nämndes ju med koppling till högtalarplacering. Ett exempel som jag kommer på så här på rak arm är den akustiska gitarren på The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest på Bob Dylans skiva John Wesley Harding. Det är så pass illa att jag nästan har svårt att lyssna på det. Sedan är många av Metallicas solon lite halvsura men det är kanske tekniskt sett inte ostämt utan snarare herr Hammett som inte intonerar något vidare.

hcl skrev:Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.

Sant, men jag har svårt att tro att det skulle ha någon påverkan på huruvida man uppfattar instrumenten som stämda eller ej. Möjligen kan det bli lättare att höra ostämda instrument med vissa placeringar.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-08-07 15:10

Magnuz skrev:
hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt?

ante_77 skrev:

Håller med om att det är lite OT här, men det nämndes ju med koppling till högtalarplacering. Ett exempel som jag kommer på så här på rak arm är den akustiska gitarren på The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest på Bob Dylans skiva John Wesley Harding. Det är så pass illa att jag nästan har svårt att lyssna på det. Sedan är många av Metallicas solon lite halvsura men det är kanske tekniskt sett inte ostämt utan snarare herr Hammett som inte intonerar något vidare.

hcl skrev:Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.

Sant, men jag har svårt att tro att det skulle ha någon påverkan på huruvida man uppfattar instrumenten som stämda eller ej. Möjligen kan det bli lättare att höra ostämda instrument med vissa placeringar.

Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Hoppas att det är p.g.a floyd rose eller lös dragstång. Annars bör har genast sluta spela.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-08-07 21:12

ante_77 skrev:Kirk Hammet är nog den gitarristen som spelar surast.
Hoppas att det är p.g.a floyd rose eller lös dragstång. Annars bör har genast sluta spela.

Stränginstrument med raka band blir alltid lite ostämda då och då beroende var på halsen man spelar. Fast det har precis inget med högtalarplacering att göra.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-08-07 23:26

DQ-20 skrev:

Stränginstrument med raka band blir alltid lite ostämda då och då beroende var på halsen man spelar. Fast det har precis inget med högtalarplacering att göra.

/DQ-20

Mycke snack om Kirk. Men tråden handlar om loudspeaker positioning.

Och där är Kirk en föregångsman:

Bild

Hiding you will pay dying, one thousand deaths - SEARCHING, SEEK AND DESTROY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-08 09:19

IngOehman skrev:Ja, spekulerar gör vi allihopa. :)

Och jag tycker det är helt okej så länge vi bipackar den informationen - alltså så att den som får svar/synpunkter/tankar på sina frågor också får veta att vi faktiskt inte vet säkert utan bara kan gissa med det underlag vi har att utgå ifrån.

hcl skrev:
Magnuz skrev:
Det kan man nog inte alltid. Jag undrar också hur detta skulle kunna påverkas av högtalarplaceringen.

Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.

Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:
Vilken ton ett instrument uppfattas att ha påverkas inte bara av grundtonen utan även av övertonerna samt hur både grundtoner och övertoner avtar efter anslag (det man uppfattar som lyssnare d.v.s. i rummet). Övertonernas relation till grundtonerna samt hur rumsresonanserna exiteras påverkas av högtalarnas placering.

Det hör alla som är rimligt musikaliska. ...

Så är det förstås, men något musiker väldigt ofta är mycket noga med är att instrumenten uppfattas som välstämda och att de spelar bra. Detta är profesionella musiker nog bra mycket bättre på än de flesta av oss andra. Om vi övriga uppfattar dessa inspelningar som om de framförts på dåligt stämda instrument så beror det påfallande ofta på att anläggningen inte ger framförandet rättvisa. Den är helt enkelt inte bra nog! Inspelningarna är alltså ofta mycket bättre (även ur ett uppfattat tonhöjdsperspektiv) än de uppfattas via flertalet anläggningar.

IngOehman skrev:Så upplevd falskhet är en VÄLDIGT dålig faktor att utgå ifrån om målet är att utvärdera anläggningar eller möbleringar.

Har du möjligen något förslag på något bättre kriterie att bedömma vad som är bättre resp. sämre? Trådämnet är högtalarplacering.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-08 10:11

Om jag får prata enligt egna erfarenheter så skulle jag säga att klang(inkl resonanser) och ljudbild är bra kriterier för att utvärdera högtalarplacering. Att den upplevda tonhöjden skulle ändras har jag aldrig hört. Tonhöjden är vad den är bara.

Att KH intonerar surt har bara med honom själv att göra. Floyd rose är kanonbra stall.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-08-08 10:18

AndreasArvidsson skrev:Om jag får prata enligt egna erfarenheter så skulle jag säga att klang(inkl resonanser) och ljudbild är bra kriterier för att utvärdera högtalarplacering. Att den upplevda tonhöjden skulle ändras har jag aldrig hört. Tonhöjden är vad den är bara.

Att KH intonerar surt har bara med honom själv att göra. Floyd rose är kanonbra stall.

Visst är det ett bra stall, men det har en hel del nackdelar också.
Slå an en sträng, och sedan en till. Kör lite bends på den ena strängen - och den andra strängen får "auto bend".

För min del är FR värdelöst. Men då suger jag med svajarmen.
Att sedan en hel del sustain försvinner är inte alltid något positivt.

Oavsett vilket.
Det är svårt att få instrumenten ostämda genom att placera en högtalare fel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-08 18:53

ante_77 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Om jag får prata enligt egna erfarenheter så skulle jag säga att klang(inkl resonanser) och ljudbild är bra kriterier för att utvärdera högtalarplacering. Att den upplevda tonhöjden skulle ändras har jag aldrig hört. Tonhöjden är vad den är bara.

Visst är det ett bra stall, men det har en hel del nackdelar också.
Slå an en sträng, och sedan en till. Kör lite bends på den ena strängen - och den andra strängen får "auto bend".

För min del är FR värdelöst. Men då suger jag med svajarmen.
Att sedan en hel del sustain försvinner är inte alltid något positivt.

Oavsett vilket.
Det är svårt att få instrumenten ostämda genom att placera en högtalare fel.

Du menar kanske "autoslack" . . . typ ? :wink:

+ dävetvälanalle attenaostämderhögis fårteåmäkörkklockera teålåteostämda oavsettplaceringa jojjemänsan. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-09 08:52

Prova med piano. Det kan vara väldigt utslagsgivande.

Avslutningsvis; Jag föreslår att var och en, som har möjlighet provar själva. Alltid lär man sig något.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-09 13:45

DQ-20 skrev:

/DQ-20

INGEN falskhet har med högtalarplacering att göra.

Ur denna aspekt (falskhet) kan man placera högtalarna precis hur man vill. Det man inte kan göra är att förflytta högtalarna väldigt snabbt i förhållande till lyssnarna. Då uppstår frekvensförskjutningar. Så gör inte det. Lyssna inte på musik genom att från busshållplatser lyssna på förbipasserande bilars musikanläggningar. Det finns bättre sätt.

- - -

Men igen:

1. Falskspel på inspelningar är inte direkt ovanligt. Det varar sällan ständigt, men lite då och då i många låtar. Live är det statistiskt värre.

2. Den som tror att högtalarplacering påverkar falskhet, vet inte vad falskhet är, och hör antagligen det de hör för att de blivit suggererade att göra det, eller också är det något helt annat problem de hör*, som det kanske vore bättre om de beskrev med mera passande ord.

Vh, iö

- - - - -

*För självklart påverkar högtalarplaceringen massor av egenskaper. Det är därför det är bra att placera dem bra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-09 13:57

hcl skrev:
IngOehman skrev:Ja, spekulerar gör vi allihopa. :)

Och jag tycker det är helt okej så länge vi bipackar den informationen - alltså så att den som får svar/synpunkter/tankar på sina frågor också får veta att vi faktiskt inte vet säkert utan bara kan gissa med det underlag vi har att utgå ifrån.

hcl skrev:Just att instrumenten är stämda är nog en av de mest grundläggsnde förutsättningarna som en överväldigande majoritet av musikerna ser till att uppfylla. Kan du ge några exempel, kanske t.o.m. försöka göra en skattning av hur ofta,det inte är uppfyllt? Om man provar några olika inspelningar så hittar man snabbt någon som är lämplig att använda. Alla funkar kanske inte alltid.

Ungefär såhär tror jag det hänger ihop:

Det hör alla som är rimligt musikaliska. ...

Så är det förstås, men något musiker väldigt ofta är mycket noga med är att instrumenten uppfattas som välstämda och att de spelar bra. Detta är profesionella musiker nog bra mycket bättre på än de flesta av oss andra. Om vi övriga uppfattar dessa inspelningar som om de framförts på dåligt stämda instrument så beror det påfallande ofta på att anläggningen inte ger framförandet rättvisa.

"Nog bättre på"? Och sen påstår du att det påfallande ofta beror på anläggningen. Men det är ju ett helt löst påstående. Jag känner inte till ett enda fall där en högtalarplacering på något sätt överhuvudtaget har påverkat hur falskt det låter som om musikerna spelar, och det stämmer även med hur högtalrplaceringen rent fysikaliskt påverkar - den påverkar inte frekvensintervallen.

hcl skrev:Den är helt enkelt inte bra nog! Inspelningarna är alltså ofta mycket bättre (även ur ett uppfattat tonhöjdsperspektiv) än de uppfattas via flertalet anläggningar.

Vet inte varifrån du fått detta. Du måste tala om något annat än falskhet. Jag har aldrig uppfattat något som olika falskt i olika anläggningar, och det är det ju heller inte, så vad är det du hör för egenskap egentligen?

hcl skrev:
IngOehman skrev:Så upplevd falskhet är en VÄLDIGT dålig faktor att utgå ifrån om målet är att utvärdera anläggningar eller möbleringar.

Har du möjligen något förslag på något bättre kriterie att bedömma vad som är bättre resp. sämre? Trådämnet är högtalarplacering.

Högtalarplacering kan påverka massor av olika egenskaper hos det som mynnar ut i en musikupplevelse.

Både tonkurva (klang), lokalisation (ljudbild) och transientåtergivning (artikulation, attack, upplösning) påverkas i hög grad av högtalarnas placering, och alla dessa faktorer blir bristfälliga om man placerar högtalarna dåligt, eller om rummet är dåligt så kan även bästa högtalarplacering vara alldeles för dålig. Då får man fixa rummet.

Detta är inga mysterier utan saker som är välkända sedan urminnes tider, och som de flesta ju hör direkt.

Myten om påverkan/införande av falskhet är ny (bara några årtionden), och superkonstig. Jag fattar inte varför någon tror på den.

Om de som tror på myten slutar lyssna "för att försöka höra" det som de som försöker sprida denna myt påstår påverkas, utan istället börjar lyssna förutsättningslöst, så tror jag inte längre någon inbillar sig att de hör sådan påverkan, för det finns ingen.

Det är problemet med suggestion - att det är en så oerhört starkt kraft. Fråga "hör du brandbilens siren som är dold i bruset" så hör alla den, trots att det man får lyssna på bara är brus. Speciellt blir det så om man strax innan har fått höra hur den låter sirenen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-10 07:44

@iÖ: Snacka inte suggestion. Det är nedvärderande.

Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.

Hur var det med alternativa metoder?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-08-10 11:13

hcl skrev:@iÖ: Snacka inte suggestion. Det är nedvärderande.

Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.

Hur var det med alternativa metoder?

Menar du att en vals i C-dur helt plötsligt blir D-dur om man placerar högtalarna fel.
Eller kanske den helt plötsligt t.o.m går i moll?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-10 11:27

Den värderingen får du stå för själv.

Jag har inte värderat någonting, bara påmint om hur mycket suggestion ofta betyder. Att låta sig suggereras är mänskligt. Det finns inga värderingar i det, det är bara så. Och det kan vara bra att känna till lite om det, om man är genuint intresserad av vad som kan orsaka olika upplevelser.

hcl skrev:Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.

Och jag har förklarat varför det är nonsens och inte fungerar, eftersom en högtalarplacering inte påverkar orkesterns inbördes stämning. Däremot påverkar den det återgivna ljudet på många andra sätt. Och det är bättre att utgå ifrån den påverkan som verkligen finns än en som man fått sig itutad av människor som försöker med en religiös syn på dessa saker.

hcl skrev:Hur var det med alternativa metoder?

Se mitt tidigare inlägg där det framgår vilka saker som på riktigt påverkas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-10 20:38

IngOehman skrev:
hcl skrev:Min poäng är att högtalarnas placering KAN valideras genom att lyssnaren intar ett förhållningssätt (ej att förväxla med metod) liknande det en musiker har när han/hon (hen) stämmer ett instrument, men i fallet högtalarplacering så är det stämning av hela orkestern som är på tapeten.

Och jag har förklarat varför det är nonsens och inte fungerar, eftersom en högtalarplacering inte påverkar orkesterns inbördes stämning. Däremot påverkar den det återgivna ljudet på många andra sätt.

Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-10 20:55

hcl skrev:Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?

Vissla medan du använder tumstocken?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-08-10 20:59

Nattlorden skrev:
hcl skrev:Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?

Vissla medan du använder tumstocken?

Ja, men vill man få det korrekt så bör man även lysa med ficklampan samtidigt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-11 00:11

Så här säger Floyd E Toole i sitt senaste föredrag på nätet, om hur människor bildar sig uppfattningar om ljudkvalite:
The only way to get those consistant opinions is by not letting you know what you are listening to, do it blind.
But if you know what you are listening to, I don't care what you think, it doesn't matter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-08-11 19:39

Varför skulle det vara det? Ingen är immun mot suggestion så i så fall är det nedvärderande mot hela mänskligheten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-11 19:59

Kanske inte själva effekten som det reagerades på, utan själva ordet? Man kan ju ha lite olika värderingsgrunder...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-14 07:49

Magnuz skrev:

Varför skulle det vara det? Ingen är immun mot suggestion så i så fall är det nedvärderande mot hela mänskligheten.

Då det används för att diskkreditera motstående åsikter kan det uppfattas som nedvärderande.

Vid det här laget tror jag de flesta på faktiskt är medvetna om suggestionseffekterna och att vi därmed inte behöver nämna det i varje inlägg. Om man tycker att det är så viktigt att få med så kan man kanske i så fall formulera sig lite bättre.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-14 07:53

hcl skrev:
IngOehman skrev:

Och jag har förklarat varför det är nonsens och inte fungerar, eftersom en högtalarplacering inte påverkar orkesterns inbördes stämning. Däremot påverkar den det återgivna ljudet på många andra sätt.

Formulerar om; Har du något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?

Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;

Har någon något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-14 09:38

Vad menar du med musikorienterade metoder?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-08-14 10:30

hcl skrev:Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;

Har någon något förslag på någon musikorienterad metod man kan använda för att avgöra hur högtalarna bäst placeras?

Ja, jag tycker just det är en alldeles utmärkt musikorienterad metod - att lyssna på musik man gillar som man känner väl. Och sen utvärdera de musikaliska parametrar högtalarplacering påverkar som iö nämner - klang, atmosfär (lokalisation) och artikulation. Vilken högtalarplacering balanserar min upplevelse av detta bäst?

Det tycker jag funkar inte bara för högtalarplacering, utan även att utvärdera apparater och exempelvis akustikåtgärder med också (fast då kan det vara andra parametrar som spelar in också beroende på apparat och åtgärd).

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-16 22:03

matssvensson skrev:
hcl skrev:Jag noterar avsaknaden på musikorienterade metoder för att avgöra hur högtalarna bäst placeras? Är det lyssna och tyck rent allmänt som föredras då tro? Riktar därför frågan öppet;

Ja, jag tycker just det är en alldeles utmärkt musikorienterad metod - att lyssna på musik man gillar som man känner väl. Och sen utvärdera de musikaliska parametrar högtalarplacering påverkar som iö nämner - klang, atmosfär (lokalisation) och artikulation. Vilken högtalarplacering balanserar min upplevelse av detta bäst?

Det tycker jag funkar inte bara för högtalarplacering, utan även att utvärdera apparater och exempelvis akustikåtgärder med också (fast då kan det vara andra parametrar som spelar in också beroende på apparat och åtgärd).

mvh, mats

Dom som gör så brukar enligt min erfarenhet dock allt som ofta placera högtalarna ganska o-optimalt (=dåligt). Det tycker jag tyder på att det är en dålig metod, men var och en gör som den tycker är bäst och är man nöjd så är man väl nöjd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-16 22:13

hcl skrev:
matssvensson skrev:

mvh, mats

Dom som gör så brukar enligt min erfarenhet dock allt som ofta placera högtalarna ganska o-optimalt (=dåligt). Det tycker jag tyder på att det är en dålig metod, men var och en gör som den tycker är bäst och är man nöjd så är man väl nöjd.

Inte alls konstigt...har man lyssnat på en punkt och flyttar och det låter sämre, så är det helt naturligt för de flesta att flytta tillbaka... Inte flytta en bit till och lyssna igen. Så man hittar fram till ett 'lokalt maxima', men hur långt ifrån optimum i rummet detta är får de aldrig reda på.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-08-17 06:33

hcl skrev:
matssvensson skrev:

mvh, mats

Är det optimala att placera placera högtalarna där pianot inte låter ostämt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-17 07:15

Juste sätt att stämma piano på i så fall, även om man inte har något fysiskt.
Mats förslag är väl bra, lyssna på känd musik där rumsupplevelsen finns tack vare bra arr. av inspelningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-08-17 12:09

Nattlorden skrev:
hcl skrev:Dom som gör så brukar enligt min erfarenhet dock allt som ofta placera högtalarna ganska o-optimalt (=dåligt). Det tycker jag tyder på att det är en dålig metod, men var och en gör som den tycker är bäst och är man nöjd så är man väl nöjd.

Inte alls konstigt...har man lyssnat på en punkt och flyttar och det låter sämre, så är det helt naturligt för de flesta att flytta tillbaka... Inte flytta en bit till och lyssna igen. Så man hittar fram till ett 'lokalt maxima', men hur långt ifrån optimum i rummet detta är får de aldrig reda på.

Metodiken att flytta runt högtalarna för att hitta bästa platsen är naturligtvis viktig i processen, så man inte "fastnar" på ett "lokalt maxima". Det är viktigt att förstå.

Men på vilket sätt skulle att lyssna på välkänd musik för att avgöra hur en högtalarplacering påverkar parametrar som just påverkas av högtalarplaceringen vara en dålig metod?

I min begreppsvärld ligger hur falskt någon spelar i själva inspelningen och det är ingenting som överhuvud taget påverkas av högtalarnas placering. Möjligtvis kan en riktigt dålig placering dölja falskspel i någon mån, genom att skapa andra ännu mer störande fenomen.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi