Nytt i hyllan inför hösten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Nytt i hyllan inför hösten

Inläggav sprudel » 2015-09-21 22:34

Tut mir Leid! Schuldigung!
Das alte Kabel ist jetzt geschlachet dafur es zu gross und zu steiff seit.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-22 00:16

Mina MC75-slutsteg har in- och utgångarna på den vinklade kortsidan, men IEC-elanslutningen sitter på den andra kortsidan som jag vill ha så tätt intill väggen som möjligt. Jag knåpade ihop ett par skärmade elkablar med vinklade IEC-kontaker, men sådana var inte lätta att hitta, de flesta hade kabelutgången åt fel håll för mina behov. Furutech har numera löst problemet, byt bara ut det raka IEC-kontakten, som jag antar sitter på din feta sladd nu, mot denna:
https://www.svalander.se/shoppen/kontakter/natkontakter/iec-sladd/1?l=info&pid=20728
Endast 799 SEK från du vet vem, men du behöver ju bara en, och den är väl C-J slutsteget värd om än bara för syns skull (+ lite feelgood, kanske)?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-22 06:40

Steget går inte lika varmt som Pliniusen, kan ha kläder på mig när jag lyssnar. Hustrun tycker det är lite tråkigt.
Steget är lite mer lustfyllt än Pliniusen. Vem ska ha roligast?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-22 08:21

lennartj skrev:Jag knåpade ihop ett par skärmade elkablar med vinklade IEC-kontaker, men sådana var inte lätta att hitta, de flesta hade kabelutgången åt fel håll för mina behov.

Det finns sådana med vinklingar uppåt, nedåt, åt höger eller vänster sida. Man får dock leta ett bra tag. Åt sidan kostar inte mycket hos t.ex. Reichelt, förmodligen är portot långt dyrare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-09-22 09:29

sprudel skrev:Steget går inte lika varmt som Pliniusen, kan ha kläder på mig när jag lyssnar. Hustrun tycker det är lite tråkigt.

Du kan inte bara låta Plinusen vara på också utan att driva högtalarna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-09-22 09:36

lennartj skrev: Furutech har numera löst problemet, byt bara ut det raka IEC-kontakten, som jag antar sitter på din feta sladd nu, mot denna:
https://www.svalander.se/shoppen/kontakter/natkontakter/iec-sladd/1?l=info&pid=20728
Endast 799 SEK från du vet vem, men du behöver ju bara en, och den är väl C-J slutsteget värd om än bara för syns skull (+ lite feelgood, kanske)?

Nu har ju inte Sprudel köpt nån leksak så den där passar inte. Skall vara en 20A kontakt och minst den i Rodium och kolfiber är steget värt. 2700:- till är en skitsumma för en nätkontakt. Kanske dags att byta chassiekontakten också om det gått mycket orenad ström genom den.
Möjligen har ju strömuttagen ifrån nätet gjorts i en takt som inte passar din musiksmak så är kontakterna inspelade med fel musik, rap t.ex. så kommer du märka stor skillnad då du byter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-09-22 10:13

sprudel skrev:Steget går inte lika varmt som Pliniusen, kan ha kläder på mig när jag lyssnar. Hustrun tycker det är lite tråkigt.

Vill du ha hjälp med blindtest? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-22 11:51

Almen skrev:

Vill du ha hjälp med blindtest? ;)

Klart du ska få lyssna Almen, och blunda hur mycket du vill! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-09-22 13:08

Schysst! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-23 07:26

Hittills så är intrycket följande:

Spelar fint, känns snabbare än Pliniusen, lite lekfullare med luftigare högre register.
Större 3D utan att att fejka med högre kontrast, kroppen finns där fint.
Väldigt roligt att lyssna genom den apparaten i setupen och det ska det ju vara.
Pliniusen har nog mer tryck i basen, man kan inte få allt. :)
Fanatstiska högtalare det där, vad man än driver dem med så talar de om vad som försörjer dem.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-23 22:37

Den stannar, Conrad Johnson alltså. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-24 00:33

Gratulerar!
Jag ser fram emot att få lyssna på underverket och i och med ditt beslut är det ju ingen brådska heller.
Kanske jag kan få ett litet smakprov om jag kommer över till dig med multkanalsskivorna vid lämplig tidpunkt
om du inte ska iväg i helgen och fiska hummer?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-24 09:07

lennartj skrev:Gratulerar!
Jag ser fram emot att få lyssna på underverket och i och med ditt beslut är det ju ingen brådska heller.
Kanske jag kan få ett litet smakprov om jag kommer över till dig med multkanalsskivorna vid lämplig tidpunkt

Fredag em? Hemma strax före kl 16 och sticker sedan vid 19. Kan du då så nördar vi loss ordentligt. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-24 19:45

Så här ser det ut i hyllan nu! :mrgreen:

Bild

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-24 19:50

Inuti hyllan ser det ut så här. Mycket sladdar blir det. Längst till vänster CJ Premier 350, i mitten två Hypex NCore 400 monosteg till basarna, i stapeln till höger Inocr 80 es, sattelitmottagare, Opp BDP 105 = försteg o dac, och längst ner slusteg till surrounder.

Bild

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-09-24 20:26

sprudel skrev:Den stannar, Conrad Johnson alltså. :D

Nice! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-24 21:08

sprudel skrev:Inuti hyllan ser det ut så här. Mycket sladdar blir det. Längst till vänster CJ Premier 350, i mitten två Hypex NCore 400 monosteg till basarna, i stapeln till höger Inocr 80 es, sattelitmottagare, Opp BDP 105 = försteg o dac, och längst ner slusteg till surrounder.

[ Bild ]

Liten nätt setup med ett minimum av kablar, alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-26 23:10

sprudel skrev:
lennartj skrev:Gratulerar!

Fredag em? Hemma strax före kl 16 och sticker sedan vid 19. Kan du då så nördar vi loss ordentligt. :D

Märkligt, min bevakning av den här tråden har uppenbarligen inte fungerat, men aviserungen av PM har hittills
inte fallerat.
Har du någon lucka, om än kort senast måndag kväll är jag tacksam för PM eller SMS.
Sedan tar jag paus åtminstone någon vecka p.g.a. hål i huvet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi