Moderator: Redaktörer
Svante skrev:NNord skrev:Spännande, ett helt program på en timma skulle nog
kunna handla om hur man tillverkar en propeller avsett
för en viss båt / användningsområde !
Säkert intressant, discovery typ
Skulle tro att det finns hela kurser om sånt. På KTH, säkert.
NNord skrev:Vart uppstår det kavitation mer då?
Kanske vattenkraftverk, turbiner..
¨Svante skrev:NNord skrev:Vart uppstår det kavitation mer då?
Kanske vattenkraftverk, turbiner..
Det slår mig att det finns nåt liknande fenomen för propellrar i luft. Det var det som gjorde att de gick över till jetdrift. Matar man ut tillräckligt många hästkrafter i en luftpropeller så slutar den dra. Men om man kallar det kavitation vete fasen. Det bildas ju inga kaviteter. Men besläktat är det nog.
Style skrev:Om periferihastigheten på proppen går över över 340 m/s får man svåra problem. Därav många blad istället på moderna proppar.
NNord skrev:nån som har lust att koka vatten på 100meters djup nån dag?
nån som hänger med
?
En liten parentes är, att idealiskt skall faktiskt porten vara dimensionerad så att de ger kavitation vid ett ljudtryck bara lite större än det där elementet vid lite högre frekvenser överstyr motormässigt. Det ger nämligen typiskt det bästa pulssvaret, och minst återhämtningsproblem efter överstyrning. Med vissa ultrakapabla baselement är det mycket svårt att uppnå tillräcklig kapacitet för porten dock.
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Kavitering i vatten innebär för det mesta (läs i propellersammanhang) faktiskt att det blir kaviteter med en del vattenånga i och inte "riktigt vakuum". Därför överlever kavitationsbubblorna lite längre än man skulle ha kunnat tänka gissa, efter propellrar.
Visste ni förresten att det finns en Stillahavslevande räka som kan vifta så snabbt med stjärten att det uppstår kavitiationbubblor! (Eller är det månne något annat som bubblar från räkans akterkastell?)
Man kan av det knastrande ljudet vara ganska säker på att det faktiskt är kavitation räkan åstadkommer.
Att kalla de olycksaliga vortex-fenomenen från en basreflexport för kavitation är inte fysikaliskt riktigt riktigt, men icke desto mindre är det vanligt förekommande, även jag har syndat därvidlag. "Riktig kavitation" kan dock inträffa även i luft, och gör det fullt utvecklad ofta i överljudssammanhang.
Mac-överljudssmällarna och räkknastret är således närbesläktade fenomen.![]()
Vh, Ing. Öhman
lazyworm skrev:hehe
De som sysslar med sådana saker säger säkert samma sak om högtalare. "Man kan stämma av en låda med en port, det skulle säkert kunna vara ett timmesprogram om det på discovery om man tar med delningsfiltret åsså"
paa skrev:Mina frågor om portens anpassning till elementet hamnade bakom ett moras av OT, därför provar jag att fytta fram positionerna lite:
IngOehman skrev:En liten parentes är, att idealiskt skall faktiskt porten vara dimensionerad så att de ger kavitation vid ett ljudtryck bara lite större än det där elementet vid lite högre frekvenser överstyr motormässigt. Det ger nämligen typiskt det bästa pulssvaret, och minst återhämtningsproblem efter överstyrning. Med vissa ultrakapabla baselement är det mycket svårt att uppnå tillräcklig kapacitet för porten dock.
Vh, Ing. Öhman
Problemet med elementet när det överstyrs är att magnetmotorns dämpning blir för liten. Att då kompensera det med att portens dämpning av elementet också minskar (genom kraftig virvelbildning) verkar ju vara bakvänt, det är väl mer dämpning som behövs, från porten eller annan, tex dynamic damping?
Det bästa är väl dock att ha element som inte tappar magnetdämpning ens vid max utstyrning och sedan ha så stor port som bara möjligt?
IngOehman skrev:
PS. Lazyworm: Man skulle kunna ha en årslång serie om basreflexsystem på discovery - ett pogram per kväll om 90 minuter, utan att hinna gå igenom alla viktiga fenomen i tillräcklig detalj för att tittarna (jag utgår då ifrån att de allesammans är professionella högtalarkonstruktörer) skall kunna undvika att gå i fällor.
Jensevik: Med tanke på att NL jobbar på ett företag som tillverkar undervattensfartyg som med framgång har kunnat hålla sig undan de mest avancerade varianterna från det stora landet i väster så skulle jag nog inte direkt avfärda det han säger
IngOehman skrev:Njae... Uppfattningen att en överstyrd port blir förlustfriare är väldigt långt ifrån sanningen.
IngOehman skrev:Ja det kan man.
Kraniet skrev:det finns en skröna om här i Umeå om en snubbe som blåste ner en tom chipspåse (låg på rumsbordet) med sina Keltik.
IngOehman skrev:
2. Om man inte utnyttjar ett basreflexsystem i närheten av dess maximala potential kommer de diskuterade olinjära fenomenen inte in i beteendet nämnvärt.
När .......
NNord skrev:IngOehman skrev:Ja det kan man.
Bra, då vet vi alla det![]()
B&W som använder "knottriga" basreflexrör, vad är detta för
påfund? Bryter man upp luften på något sätt.. Vad är själva tanken? Funkar det..?
Vilka verktyg har den flitige högtalarekonstruktören för
att dimensionera en passande basreflexport? Enbart räkna
på papper samt dator, eller finns mätverktyg där man
mäter luften osv?Kraniet skrev:det finns en skröna om här i Umeå om en snubbe som blåste ner en tom chipspåse (låg på rumsbordet) med sina Keltik.
Jag läste fel först, trode nåns KILT blåst upp![]()
Alltså en sådan Skotsk herraccessoar - kjoltyp i fint rutmönster !
(varför så lite rutiga kläder föresten?)..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster