Moderator: Redaktörer
JM skrev:Tack Ogjort! Bra program!
Hur har responsen varit utanför kretsar typ faktiskt.se?
JM
Bill50x skrev:JM, problemet är att inte musikerna tycker att de förstör sin musik. Jag gissar att många gillar det som upplevs som tungt och maffigt på låg volym. Och det går ju mode i precis allting så varför inte i ""sound"?
Att av sk kommersiella skäl komprimera/limitera visar ju bara att det är vad som säljer, dvs det som de flesta vill ha, eller accepterar. Mao, "folk" känner sig inte lurade.
Minns du att The Beatles hela katalog släpptes remastrad för typ 5-6 år sedan? På stereoversionerna gjordes, enligt uppgift, en försiktig komprimering för anpassning till nutidens ljudideal. På monoversionerna ska ingen komprimering ha gjorts. Men jag hittade hemgjorda ""ommastringar" på nätet från sk music lovers som tyckte att det var skräp att man inte gjort jobbet ordentligt med de remastrade utgåvorna. Man tog helt sonika de remastrade versionerna och körde dem ett par varv till i något komprimeringsprogram för att lyfta upp medelnivån rejält. Behöver jag nämna att det lät rent ut sagt fördjävligt? Men många är så insnöade på dagens ljudideal att de inte kan tänka sig något annat. Och iom att dagens sound blivit just någon form av norm så blir det också kommersiellt gångbart.
/ B
Bill50x skrev:JM, problemet är att inte musikerna tycker att de förstör sin musik. Jag gissar att många gillar det som upplevs som tungt och maffigt på låg volym. Och det går ju mode i precis allting så varför inte i ""sound"?
Att av sk kommersiella skäl komprimera/limitera visar ju bara att det är vad som säljer, dvs det som de flesta vill ha, eller accepterar. Mao, "folk" känner sig inte lurade.
Minns du att The Beatles hela katalog släpptes remastrad för typ 5-6 år sedan? På stereoversionerna gjordes, enligt uppgift, en försiktig komprimering för anpassning till nutidens ljudideal. På monoversionerna ska ingen komprimering ha gjorts. Men jag hittade hemgjorda ""ommastringar" på nätet från sk music lovers som tyckte att det var skräp att man inte gjort jobbet ordentligt med de remastrade utgåvorna. Man tog helt sonika de remastrade versionerna och körde dem ett par varv till i något komprimeringsprogram för att lyfta upp medelnivån rejält. Behöver jag nämna att det lät rent ut sagt fördjävligt? Men många är så insnöade på dagens ljudideal att de inte kan tänka sig något annat. Och iom att dagens sound blivit just någon form av norm så blir det också kommersiellt gångbart.
/ B
Gleipner skrev:Jag vill tacka Ogjort för en synnerligen intressant dokumentär. Det som förvånar mig mest - precis som hcl - är Sveriges Radios hållning avseende ljudkvalitet; jag citerar biträdande programdirektör Martin Jönsson: "Vi gör inget gällande ljudkvaliteten som riskerar få negativa effekter för de viktigare kriterierna. Ljudkvalitet i sig är inte med bland de 5 styrande kriterierna." Fascinerande uttalande av ett radioföretag.
shifts skrev:Kan inte låta bli att undra om inte den klassiska musikstudion kan komma att få ett uppsving framöver, där den bra inspelningen kommer användas som försäljningsargument framöver; läggas fram som något exotiskt. Det skulle i dag vara en USP om något, om någon av populärartisterna höll fram det i sin marknadsföring. Önsketänkande.
IngOehman skrev:Helknasigt. Det får mig att bli försiktigt skeptisk till hela illustrationen.
AndreasArvidsson skrev:Jag har hört värre. Finns någon tråd här på faktiskt med riktigt horribla exempel.
KentLindqvist skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har hört värre. Finns någon tråd här på faktiskt med riktigt horribla exempel.
Ok, men spotifyversionen av "jag vet nåt som inte du vet" av Linnea Henriksson, låter, även om den må vara helt mosad, inte alls lika illa som mixen i programmet. Är radiomixarna än mer gängspöade? Eller vad är det som låter?
KentLindqvist skrev:Asså, jag hittade ingen version på spotify som låter ens i närheten av så horribelt som exemplen i programmet! (Linnea Henriksson mfl.) Är det någon mystisk radio Edit eller liknande som används? Har för övrigt aldrig hört något annat heller som låter i närheten av så illa!!!
genstruktur skrev:Kul, tack för ett bra program!
Conan skrev:Vad sägs om att försöka få till en fortsättning på den inslagna vägen genom ett program i TV? Vetenskapens Värld skulle kanske inte säga nej till ett längre program som huvudinslag. Där brukar det ju också finnas en del där programledaren intervjuar nån kompetent person, och det är ju heller inte ovanligt med inslag även i Rapport innan om det är nåt viktigt och intressant.
Detta skulle ju kunna få ett rejält genomslag ute i stugorna.
peh skrev:Vetenskapens värld i all ära, men Plus torde vara mer rimligt i sammanhanget. Det handlar ju ändå om konsumenter som blivit lurade av skivindustrins undermåliga produkter.
peh skrev:Edit: Vem på Faktiskt ställer upp på den obligatoriska lurad-konsument-sitter-med-kaffekopp-i-köket-scenen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster