Förvisad. Bygger liten lyssningsbod - hur optimera?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Förvisad. Bygger liten lyssningsbod - hur optimera?

Inläggav Nattlorden » 2015-09-26 16:57

Jag har inte fått riktigt klart för mig hur mycket som redan är bestämt på själva byggnaden dock... Vi kanske sitter och tankebowlar saker som inte kan ändras...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2015-09-27 16:12

Nattlorden skrev:Jag har inte fått riktigt klart för mig hur mycket som redan är bestämt på själva byggnaden dock... Vi kanske sitter och tankebowlar saker som inte kan ändras...

Bottenplattan är klar. Resten går att påverka.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-27 16:52

JM skrev:
Nattlorden skrev:Jag har inte fått riktigt klart för mig hur mycket som redan är bestämt på själva byggnaden dock... Vi kanske sitter och tankebowlar saker som inte kan ändras...

JM

Det är alltså 3.1 x 6.7 m i innermått som kommer att gälla? 3.1 m låter smalt. Hur är det tänkt att placera högtalare och lyssningsplats?

JM

Inläggav JM » 2015-09-27 17:02

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:

JM

Det är alltså 3.1 x 6.7 m i innermått som kommer att gälla? 3.1 m låter smalt. Hur är det tänkt att placera högtalare och lyssningsplats?

Variabelt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-09-28 14:01

Det är alltså 3.1 x 6.7 m i innermått som kommer att gälla

Jag tycker det känns som smalt i överkant. För mig känns 3.8 x 6.00 som bättre proportioner både ur bioduk och rent akustisk synpunkt.

Men måtten är kanske skrivna i sten..?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

JM

Inläggav JM » 2015-09-28 14:30

bassman skrev:

Jag tycker det känns som smalt i överkant. För mig känns 3.8 x 6.00 som bättre proportioner både ur bioduk och rent akustisk synpunkt.

Håller med - men måtten golvet är ej påverkbart. Bara att gilla läget - tyvärr.

JM

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-09-29 04:09

JM skrev:
bassman skrev:

JM

Kan man inte låta golvet "hänga över" kanten på bottenplattan en bit? Typ en halv meter.
Mundus Vult Decipi

JM

Inläggav JM » 2015-09-29 06:12

i skrev:
JM skrev:
bassman skrev:

JM

Kan man inte låta golvet "hänga över" kanten på bottenplattan en bit? Typ en halv meter.

Bra tanke! En av utmaningarna med ljudboden är att det skall vara akustiskt svårt map storleken. Skall upp frågan med byggarna.
Yttertaket, råspont, kommer att var vinklat ca 15 grader relativt golvet.

Vad tror ni om att ha ett golv under heltäckningsmattan som är semipermeabelt för lägre frekvenser?

Dvs istället för att använda heltäckande råspont 28 x120 till golvet att använda råplan 28 x 35 med distans på ca 15 mm. Ett sorts ribbgolv. Under trägolvet finns 120 mm Rockwool samt en luftspalt, torpargrund, på ytterligare 300 - 500 mm ner till marken.

JM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 07:50

i skrev:Kan man inte låta golvet "hänga över" kanten på bottenplattan en bit? Typ en halv meter.

Det är fasadmåtten som räknas, inte grunden. Att bygga större än 25 kvm kräver ett "riktigt" bygglov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-09-29 08:44

RogerGustavsson skrev:
i skrev:Kan man inte låta golvet "hänga över" kanten på bottenplattan en bit? Typ en halv meter.
Det är fasadmåtten som räknas, inte grunden. Att bygga större än 25 kvm kräver ett "riktigt" bygglov.

Jo, men om det är en mer kvadrisk form som eftersträvas kan man ju bygga lite smalare på andra ledden, dvs med typ ett trappsteg utmed den ena (eller båda) sidan(-orna) och på så sätt behålla de stipulerade 25 kvm.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-09-29 08:45

Vad är det för högtalare som ska in?

man kan ju tänka sig vägghängda högtalare som placeras på sidoväggarna. Typ som Bremen eller Carlsson oa51 eller liknande
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-29 08:46

RogerGustavsson skrev:

Jo, men det går ju att ha smalare än grunden i andra sidan och få samma kvm-antal ändå. Jag hade hellre kortat lite om det hade gått att få närmre 4m i bredd fram dessutom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2015-09-29 11:46

Ytan, längd o bredd blir vad den är.
Syftet är att ha absorberande/icke reflexgivande väggar, golv o tak i kombination med typ Atmos uppsättning med högtalare och söka skapa artifiella reflexer från simulerade väggar långt utanför de fysiska väggarna. Så jag vill inte ha reflexer från de befintliga väggarna.

JM

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-09-30 00:43

Är lite sugen på att bygga om mitt garage till lyssningsrum och biograf. Funderade bara på hur mycket ljud som kilar genom väggarna. Gav upp mina planer på att bygga om garaget eftersom jag var osäker på om mina grannar skulle stå ut med ljudet som går genomväggarna.
Var i Paris för några år seden när dom körde en rock konsert på deras silverfärgade globformade IMAX biograf. På ett par kilometers håll kunde jag höra bastonerna.
Har en känsla av att man nog får kolla in den nya IMAX bion i Stockholm innan man sätter igång med att bygga om ett garage eller friggebod. En gång i tiden kunde man söka bidrag för att bygga ett garage i halvetertjock betong som kunde användas som skyddsrum. Finns den förmånen kvar fortfarande.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-09-30 08:23

Vet inte vart du bor Helmut men om du har vägarna förbi värmland så kan du få testa ljudläckaget i mitt garage som jag byggt om till hemmabio. Reglade upp nya innerväggar med 45x95-reglar och satte 1 OSB + 2 gips på insidan, efter diskussion med min akustiker Ingvar Öhman. Bäst ljudisolering hade jag fått med betongväggar sa han, men efter lite diskussion kom vi fram till att de reglade väggarna skulle räcka för mina behov. De befintiliga ytterväggarna består av träpanel - asfaltboard - 95mm reglar m isolering - spånskiva.

När jag mäter upp bas på 114dB med SPL-mätaren så hörs det rätt rejält utanför samt inne i de närmast liggande husen, men så starkt spelar jag väääääldigt sällan.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi