Håller helt med dig om att det är helt upp till dig (TS) att göra vad du vill med det som folk berättar i tråden.
Däremot tror jag du misstolkar många av inläggen om du uppfattar att de är lagda för att "övertrumfa". Jag tror väldigt få ser det hela som en tävling.
Perfector skrev:DanNorman skrev:Perfector: Elementet rör sig ju ingenting vid avstämningsfrekvensen och behovet av styrning minskar med högre frekvens. Varför skulle du då inte välja så låg tongeneratorfrekvens som möjligt? Vad tillverkare säger är inget att bry sig om; det gäller ju bara om du tänker på samma sätt som dom. Elementets fs är ointressant i en låda. Där är det bara systemets (element + låda + eventuellt port, horn, whatever) resonansfrekvens som spelar någor roll, för tonkurvans utseende.
Nu är vi vid "bli salig på sin egen fason" tror jag och för mig har det alltid funkat bra.
Ja, kanske det, men nu är ju faktiskt även det som DanNorman skriver ett exempel på hur man kan tänka fel, men på ett annat sätt än du.
Om vi tar felen som finns i DanNormans text, i tur och ordning:
1. Elementet rör sig även vid avstämningsfrekvensen. Hur mycket rörelsen modereras i förhållande till hur mycket det hade rört sig utan porten öppen, beror bland annat på lådans volym och portens Q-värde, vilket förvisso är en förenkling eftersom det finns flera olika dämpningar som arbetar mer eller mindre parallellt.
Men i en normal basreflexlåda rör sig membranet definitivt vid Fh, omän mindre än vid frekvenser över det, och definitivt mindre än vid frekvenser under det.
2. Att behovet av styrning (som betyder mycket mera än bara den akustiska belastningen) vid högre frekvenser är lågt är inte heller riktigt.
I själva verket är registret mellan 100-300 Hz det där behovet är som störst i de flesta basreflexsystem - och det beror just på att krafterna (som accelererar konen fram och tillbaka) är mycket stora i förhållande till konamplituden. Det gör att återställningskrafterna (de som surround, spider och lådfjädring om lådan är sluten bidrar med) blir mycket små - trots att dynamiska offset-krafter kan bli stora. Och DC-lådfjädring får man ingen från basrflexlådor överhuvudtaget.
Det är huvudskälet (men det finns flera skäl, samtidigt som det finns skäl att göra tvärtom...) till att det kan vara en bra ide att inte göra kompliansen alltför hög i element avsedda för basreflexlåda.
Denna typen av problem är i själva verket ett av skälen till att så många basreflexsystem låter så illa. Det beror inte på att principen som sådan är problematisk, bara på att de krav som behöver ställas på de ingående komponenterna så sällan möts.
3. Val av tongeneratorfrekvens som är "så låg som möjligt" är, skulle jag vilja säga, lika tokigt som att välja någon specifik fast frekvens eller en frekvens som man härleder från småsignalparametrarna.
En högtalares liv för för det mesta svårt att förutsäga med avseende på vilka signaler som kommer att mata systemet, så att förenkla test- eller avstämningsproceduren till att fungera för en frekvens är fel hur man än vänder och vrider på det. Högtalaren måste självklart fungera så bra som möjligt när de exponeras för alla de musiksignaler som ligger i högtalarens framtid att ta emot. Det går inte att förenkla till en specifik frekvens som representerar alla musiksignaler.
Vad man kan göra om man vet att man kommer att använda högtalaren inom ett begränsat frekvensområdet (läs; det finns filtrering tidigare i kedjan) är att minska kraven på högtalaren i just det registret. Men att en högtalar bara går ned till säg 50 Hz (t ex på grund av man stämmer av den där) betyder inte per automatik att den inte kommer att utsättas för lägre frekvenser än så. Alltså om man inte kompletterar systemet med ett HP-filter som skär där. Och gör man det så får det i sin tur sina konsekvenser...
4. Om man skall bry sig om vad tillverkaren säger har, menar jag, att göra med om det de säger är riktigt eller falskt.
Om man tänker på samma sätt eller på ett annat sätt påverkar heller inte fysiken, och kanske skall man/bör man omvärdera hur man tänker? Det är ju hur det är som betyder något, inte hur man tror att det är.
Så oavsett sådant som hur "vad tillverkaren säger" relaterar till vad man själv tror, så finns det inget tumregelsvar på om det är bra att lyssna på det eller bra att inte lyssna på det.
Det som avgör om det är vettigt eller inte, är om det är vettigt eller inte!

(Varsågod Almen.)
5. Elementets Fs är definitivt INTE ointressant för hur det beter sig i en basreflexlåda, och det är faktiskt av vikt även för hur resultatet blir i en sluten låda, även om ditt resonemang om att det bara är systemets samlade egenskaper som betyder något.
I en sluten låda spelar det lite förenklat liten roll om styvheten kommer från upphängningen eller från luftfjädern i lådan, men i en basreglexlåda kan man INTE resonera så. Med det sagt så ändrar sig tonkurvan mindre än de flesta (av dem som alls tror något) tror av att man ändrar elementets upphängningsstyvhet +/- 40%. Men annat än tonkurvans niv vid enskilda frekvenser har betydelse, minst lika viktigt för hur högtalaren uppfattas är hur olika frekvensers nivå relaterar till varandra, och bara bråkdelar en en dB kan dramatiskt påverka hur högtalaren artikulerar. Det ser man även om man tittar på grupplöptiden. Men egentligen behöver man inte göra det - allting syns ju redan i tonkurvan, även om det kräver ett mera tränat öga att se problemet via den.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).