Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Frågan är väl ställd så att det är stegen som man HAR hemma som räknas och inte sådant som man haft genom åren ?
och kommentarerna efter. Alla mina slutsteg är visserligen inte i daglig drift, men jag har dem och alternerar lite efter humöret och funderar på att laborera lite med aktiv delning mellanregister/diskant och då skadar det inte att ha gott om slutsteg att välja mellan.Om det är till någon nytta så har mina slutsteg sett ut såhär:
smile skrev:NAD 216
Övriga:
Nelson pass F5
Jan Hiragas Le monstre
Lm4780 baserat slutsteg av okänd konstruktör till köksstereon.
mangs skrev:Jag tycker det är intressant att se att en majoritet av användarna från faktiskt som svarat i denna tråd använder slutsteg från NAD, Rotel samt Emotiva som alla kännetecknas mer av att kunna leverera mycket effekt i alla typer av laster än absolut finlir och en enormt påkostad konstruktion. Beror detta på att de ovan är väldigt prisvärda och tillräckligt transparenta eller är det pga den extra effekten är en viktig faktor?
Skulle vara lika intressant att se hur fördelningen skulle vara på andra hifi/audiofil-forum.
Panelguy skrev:mangs skrev:Jag tycker det är intressant att se att en majoritet av användarna från faktiskt som svarat i denna tråd använder slutsteg från NAD, Rotel samt Emotiva som alla kännetecknas mer av att kunna leverera mycket effekt i alla typer av laster än absolut finlir och en enormt påkostad konstruktion. Beror detta på att de ovan är väldigt prisvärda och tillräckligt transparenta eller är det pga den extra effekten är en viktig faktor?
Skulle vara lika intressant att se hur fördelningen skulle vara på andra hifi/audiofil-forum.
Den skulle troligtvis vara väldigt annorlunda. Har knappt sett de tre ovan nämnas på andra hifi/audiofilforum.
mangs skrev:Jag tycker det är intressant att se att en majoritet av användarna från faktiskt som svarat i denna tråd använder slutsteg från NAD, Rotel samt Emotiva som alla kännetecknas mer av att kunna leverera mycket effekt i alla typer av laster än absolut finlir och en enormt påkostad konstruktion. Beror detta på att de ovan är väldigt prisvärda och tillräckligt transparenta eller är det pga den extra effekten är en viktig faktor?
Min uppfattning är att medlemmar på detta forum i större utsträckning lägger ned mer pengar och eftertanke på högtalare och rumsakustik och mindre på kablar och diverse tuning av anläggning genom byte av apparater i signalkedjan, så länge som utrustningen är kompatibel med varandra dvs.
sprudel skrev:Jag startade en likadan tråd på Euphonia, du kan ta en kik där.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=11267
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster