Svante skrev:hcl skrev:Zeeall skrev:Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.
Lite åt det hållet, men det är ändå värt det (tycker jag).
Det hade varit trevligt om man när man köper musik fick ett par olika utgåvor; lågkomprimerad, för lyssning i kapabla anläggningar och under goda lyssningsförhållanden och en något mer komprimerad version för de tillfällen då de mer dynamiska utgåvorna är svåravnjutna (t.ex. i bilen, i bullrig miljö eller i apparater med för dåligt med gain (eller på annat sätt begränsande).
Lite läskigt att du inte skrev okomprimerad. Det alternativet verkar liksom inte finnas bland producenterna.
Själv ser mitt idealscenario ut som så att all musik distribueras utan tak (-23 dBLUFS är väl en vettig kompromiss, dock) och att det är spelarnas uppgift att komprimera när spelarnas effektkapacitet inte räcker till, eller om man sitter och nattlyssnar.
Annars, I väntan på det skulle jag gärna se att alla album även släpptes utan masteringsprocessning, ungefär som du säger. Fallet Witherscape visar dock att problemet är större än bara masteringsprocessning och att det behöver produceras utan gröt.
Okomprimerad (dynamisk komprimering, inte att förväxla med datakomprimering) musik tror jag få vill ha, generellt sett (det blir helt enkelt för stor skillnad mellan medel och topp och det är få anläggningar och lyssningssituationer där det verkligen fungerar bra). Komprimering används också för att åstadkomma musikaliska effekter som inte låter sig göras på annat sätt. Klassisk musik är nog en genre där komprmering inte är önskvärt. Med komprimering menar jag då den som görs i mix-stadiet inte något av det som görs enkom för att krana upp medelnivån, vid mastring.
Problemet med komprimering i apparaterna är att det inte finns någon generell komprimeringsalgoritm som inte samtidigt förstör musiken - när den tillämpas på helheten. Komprimering, rätt använd vid mixning görs med stor försiktighet och på ett sådant sätt så att det t.o.m. kan tillföra kvaliteter som inte finns i ursprungsmaterialet. Därför föreslog jag att man fick två varianter när man köper ett album. Så som musikerna anser är det bästa och en nästan lika bra mix gjord för besvärande lyssningsförhållanden.