SWEETSPOT Stockholm 2016

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: SWEETSPOT Stockholm 2016

Inläggav shifts » 2016-02-20 16:25

…och så var det bilderna. Skynda skynda!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-02-20 17:31

Jag väntar gärna på bilder så jag vet att jag ger rätt intryck då jag inte har koll på vad alt hette, men jag har klart för mig vilka som var höjdpunkterna och bottennappen. För en gångs skulle ska jag totalsåga ett par högtalare 8O och samtidigt höja andra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-20 18:18

FBK skrev:Jag väntar gärna på bilder så jag vet att jag ger rätt intryck då jag inte har koll på vad alt hette, men jag har klart för mig vilka som var höjdpunkterna och bottennappen. För en gångs skulle ska jag totalsåga ett par högtalare 8O och samtidigt höja andra.

Välkommet :mrgreen:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

JM

Inläggav JM » 2016-02-20 19:46

Det bästa med mässor är att träffa gamla o nya bekanta.
Hade ett långt och ingående samtal med Peter S om dagsläget och möjligheterna i nära framtid. Mycket spännande är på G.
En stolt Morello dök upp ett LTS blad där en viss förstärkare var testad. Morello självkänsla var klart på topp. Till allas förtjusning hade Morello en klocka som gick flera timmar fel.
Peter S försökte haffa hifikg men han smet.
Annars sätter dipol-lyssnandet hemmavid sina spår. Nästan alla låd-högtalare på mässan låter som ljudet kommer ur ett litet hål ur en virtuell vägg parallellt med högtalarfronterna. Det är uppenbart att jag allt mer saknar, vid primitivt stereolyssnande, den så viktiga spatiala komponenten som mer än 15 ms fördröjda reflexer, med samma frekvensinnehåll som direktljudet, ger.
I år visade Audio Concept spännande dipoler som gav en hel del av just den viktiga spatiala komponenten som hjärnan kräver för optimal ljudupplevelse. Lite av vad MBL-högtalarna kan ge i ett s t o r t optimalt rum. Saknade subbasar för den lägsta basen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-02-20 20:51

Börjar med några höjdpunkter och fyller på efterhand som det säkerligen kommer bilder på senare. Det allra mest prisvärda måste vara dessa som söker en neutral återgivare utan att låta tråkiga som många neutrala högtalare gör i min bok http://www.buchardt-audio.com/

Dessa måste vara bra alternativ till dem som gillar Carlsson och Larsen, lite mjukare diskantåtergivning och mer botten http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2428&menu=1

Totem Element Metal tillhörde mina favoriter, roliga att lyssna på men de kostar en slant.http://www.pauseljudbild.com/produkt/to ... ent-metal/

Canton Reference 3 K blev jag paff över, för de lät verkligen bra och priset var inte jätte högt utan strax över 100000 Khttps://www.canton.de/en/cat/index/sCategory/37

Vad dessa Estelon Extreme. kostar vågar jag inte gissa på men de lät öppet utan att bli jobbiga bra och hade en ruggigt tajt och fyllig bas.
http://www.sweetspotevents.se/nyheter/extreme/

Fyller på lite till på när det kommer bilder och många rum stoppade jag bara in huvudet och när jag såg vad som stod där så vände jag på klacken då det finns märken som är totalt ointressant i mina öron.
En brasklapp till Hem High End mässan katalog, var det fler än jag som inte fick något grepp över vad de olika märkena fanns ? Att gå på denna mässa vara rena gissningsleken, tyvärr så missade jag också några rum som skulle kunna vara intressanta.Och jag tycker rent synd om buchardt-audio som hade hamnat på 5: våningen i Lundqvist&Lindqvist,längst bort i ett hörn, undrar hur många som missa dem ?

Mitt sågningsnummer får ni vänta på då jag är osäkerpå vad märket heter

Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-20 22:05

FBK skrev:Dessa måste vara bra alternativ till dem som gillar Carlsson och Larsen, lite mjukare diskantåtergivning och mer botten http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2428&menu=1

Åhå! Verkligt vs Larsen 8-läge. Att. Molt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-20 23:43

JM skrev:Det bästa med mässor är att träffa gamla o nya bekanta.
Hade ett långt och ingående samtal med Peter S om dagsläget och möjligheterna i nära framtid. Mycket spännande är på G.
En stolt Morello dök upp ett LTS blad där en viss förstärkare var testad. Morello självkänsla var klart på topp. Till allas förtjusning hade Morello en klocka som gick flera timmar fel.
Annars sätter dipol-lyssnandet hemmavid sina spår. Nästan alla låd-högtalare på mässan låter som ljudet kommer ur ett litet hål ur en virtuell vägg parallellt med högtalarfronterna. Det är uppenbart att jag allt mer saknar, vid primitivt stereolyssnande, den så viktiga spatiala komponenten som mer än 15 ms fördröjda reflexer, med samma frekvensinnehåll som direktljudet, ger.
I år visade Audio Concept spännande dipoler som gav en hel del av just den viktiga spatiala komponenten som hjärnan kräver för optimal ljudupplevelse. Lite av vad MBL-högtalarna kan ge i ett s t o r t optimalt rum. Saknade subbasar för den lägsta basen.

JM

Försökte han haffa mig? Jag pratade lite med honom som hastigast, han hade nyss anlänt när jag och min polare var på väg ut för lunch o vidare till nästa mässdel och föredraget med Didrik. Ett föredrag som jag sent kommer att glömma. Fast det hör ju inte till Sweetspot då...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-21 00:33

Bästa anläggningen. :)

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-02-21 07:43

missade jag :( Men jag missade en hel del på den usla karta som man fick när man kom, snälla gör en lättbegriplig nästa gång.... :?
@KarlXII lyssnade du på http://www.buchardt-audio.com/5:e våningen

Ps. glömde bort att jag fick skaka tass med KarlXII och Komorok, alltid trevligt att träffa lite faktiskt folk IRL Komorock ska hjälpa mig att få lite bra och snygga stenar under mina högtalarstativ om det nu var i marmor eller granit :oops:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-21 10:35

FBK skrev:missade jag :( Men jag missade en hel del på den usla karta som man fick när man kom, snälla gör en lättbegriplig nästa gång.... :?

Ps. glömde bort att jag fick skaka tass med KarlXII och Komorok, alltid trevligt att träffa lite faktiskt folk IRL Komorock ska hjälpa mig att få lite bra och snygga stenar under mina högtalarstativ om det nu var i marmor eller granit :oops:
den missade vi :( lyssnade bara på 3 & 4 trappor.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-02-21 10:49

Alexi skrev:
FBK skrev:missade jag :( Men jag missade en hel del på den usla karta som man fick när man kom, snälla gör en lättbegriplig nästa gång.... :?

Du kanske inte hörde det när jag talade om för KarlXII att det fick han inte missa dem, tycker synd om de killarna som hamnade där upp på 5: ute i ett hörn :( , de skulle ha ett rum mitt i centrum av mässan, det förtjänade dem.
Bara hoppas att de kommer tillbaka till Stockholm. För övrigt så tänker jag skicka ett mail till dem som som arrangerande mässan för att försöka få till förbättringar kring kartan över mässan, den vara ju hemsk.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-21 12:23

De stackarna som var förvisade till de övre våningsplanen i Clarion Sign kan inte ha haft alltför många besökare. Jag tyckte det var glest med folk även hos de mer kända leverantörerna som hade rum man hittade till, bäst lät det i Harbeth´s rum. De flesta besökare tycktes hålla till på Sheraton.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-21 12:54

FBK skrev:
Alexi skrev:

Du kanske inte hörde det när jag talade om för KarlXII att det fick han inte missa dem, tycker synd om de killarna som hamnade där upp på 5: ute i ett hörn :( , de skulle ha ett rum mitt i centrum av mässan, det förtjänade dem.
Bara hoppas att de kommer tillbaka till Stockholm. För övrigt så tänker jag skicka ett mail till dem som som arrangerande mässan för att försöka få till förbättringar kring kartan över mässan, den vara ju hemsk.

Jo men vi hörde att det var våning 4, annars hade vi missat att det fanns något där alls. Tyvärr kände jag inte igen dig (sist jag såg dig var när mässan var på Lärarhögskolan för 8? år sedan), men tack för tipset iaf. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-21 13:57

Att man inte hittar på dessa mässor är ständigt återkommande, kan inte för mitt liv förstå varför dom inte kan göra kartor/upplägg så man kan hitta det man tycker är intressant.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-21 15:42

Trist mässa, glest.

Det intressantaste var att lyssna på Bassmans röst och att snacka med en Finländare som gjort högtalare för upphängning på vägg. Var klar på en timme.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-21 15:52

MagnusÖstberg skrev:Trist mässa, glest.

Det intressantaste var att lyssna på Bassmans röst och att snacka med en Finländare som gjort högtalare för upphängning på vägg. Var klar på en timme.

Du var väl förhoppningsvis inte klar med både Sweetspot och Highend mässan på en timme, i sådana fall gick det undan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-21 16:07

Nä, det är en annan mässa. Den besökte jag aldrig den här gången.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-21 16:09

MagnusÖstberg skrev:Nä, det är en annan mässa. Den besökte jag aldrig den här gången.

Synd, det var den som var intressant.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-21 18:19

Halvdöd mässa, men trevligt att träffa lite audiogubbar. Kom hem med en deep pruple-vinyl. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-21 18:26

JM skrev:Det bästa med mässor är att träffa gamla o nya bekanta.

JM

Kul att träffa dig på riktigt JM! Jag plockad eju klockan ur kassaskåpet innan jag åkte och glömde ställa den. Den håller annars tiden riktigt fint. Det var en Omega Constellation från 1973 med stämmgaffelverk. :) Julklapp från flickvännen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mos

Inläggav mos » 2016-02-21 23:36

Här kommer lite bilder, oido audio, prototyphögtalare som precis var klara.
Öppen baffel och aktiv 400w bas.

Hördes med First Watt F3 för diskant och mellanregister.

Jag är ingen expert så låter någon annan kommentera ljudet.
http://www.oidoaudio.com/

DSC_0568.JPG
DSC_0568.JPG (156.37 KiB) Visad 1958 gånger

DSC_0570.JPG
DSC_0570.JPG (174.43 KiB) Visad 1958 gånger

DSC_0571.JPG
DSC_0571.JPG (164.26 KiB) Visad 1958 gånger

DSC_0572.JPG
DSC_0572.JPG (117.14 KiB) Visad 1958 gånger
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-22 14:05

oido audio tycker jag hade bra övre del och en imponerande bas för att vara en dipol.
Tyvärr saknades det en del i mitten för att övertyga helt.
Men att bedöma eventuell ljudkvalité enbart på ett intryck på en mässa vågar jag mig inte på.

Till det bättre hörde faktiskt den gamla vintageriggen som KarlXII visade bild på tycker jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-22 14:28

Här är presenteras bland det allra bästa på mässan, men som ingen verkar ha hittat till:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-22 14:40

Jo för tusan dom är ju skitbra! Har lyssnat på dom i Munchen samtliga gånger med samma behållning. Föredömligt invinklade dessutom vilket gjorde att ljudbilden inte kantrade så mycket fast man satt nära och inte i sweetspott! Vad det gäller det har många utställare nåt att ta efter :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-22 14:47

FBK skrev:
..SNIP...

Vad dessa Estelon Extreme. kostar vågar jag inte gissa på men de lät öppet utan att bli jobbiga bra och hade en ruggigt tajt och fyllig bas.

..SNIP...

Läste nånstans att de kostar 260 000 ......DOLLAR!! :mrgreen:

..men snygga och majestätiska är dom verkligen

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-22 15:07

Tompa_39 skrev:
FBK skrev:
..SNIP...

..SNIP...

Läste nånstans att de kostar 260 000 ......DOLLAR!! :mrgreen:

..men snygga och majestätiska är dom verkligen

[ Bild ]

Mkt kvinnlig. Jag skulle vilja se barnen hon kunde få med typ "Darth Vader".
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-22 15:37

paa skrev:Här är presenteras bland det allra bästa på mässan, men som ingen verkar ha hittat till:

[ Bild ]

De missade jag. Vad är det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-22 16:00

KarlXII skrev:
paa skrev:Här är presenteras bland det allra bästa på mässan, men som ingen verkar ha hittat till:

[ Bild ]

Jag råkade tyvärr lägga inlägget i fel tråd, den visades i katakomberna du inte ville besöka.
Men det ligger ju inlägg om högtalare från Sweetspot i HEM tråden så det kanske jämnar ut sig?
Senast redigerad av paa 2016-02-22 16:04, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-22 16:02

darkg skrev:
Mkt kvinnlig. Jag skulle vilja se barnen hon kunde få med typ "Darth Vader".

Exakt, skulle kunna vart två operasångerskor från "Femte elementet" typ...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-22 16:17

paa skrev:
KarlXII skrev:

[ Bild ]

Jag råkade tyvärr lägga inlägget i fel tråd, den visades i katakomberna du inte ville besöka.
Men det ligger ju inlägg om högtalare från Sweetspot i HEM tråden så det kanske jämnar ut sig?

Jaha...eh... men var var det för högtalare?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi