Moderator: Redaktörer
dawelito skrev:Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?
Kalejdokom skrev:Jag tänker så här: Volymrattarna på steget är till för att matcha nivån på matande signal. Det är inte alls säkert att de skall vridas i botten. Det finns olika skolor för hur man nivåkalibrerar ett signalflöde i ett PA-system, men det är ju beroende av signalnivåerna genom hela kedjan; från musikkällan, via mixern och till slutsteget. Ett sätt är att använda rosa brus och ställa gain på mixeringången så att man ligger ca 3dB under clipnivå. Justera sedan masterutgången på mixern till 0dB (eller motsvarande, beroende på mixertyp). Ratta sedan slutsteget till nivå strax under att clip-indikeringen börjar blinka. Då har du ett lämpligt läge på rattarna på slutsteget.
Det finns fler metoder att tillämpa. Sök på nätet...
En god idé kan även vara att använda en limiter mellan mixern och slutsteget för att inte lockas till att smyghöja över systemets begränsningar.
Edit: Per hann före och vi menar i princip samma sak.
dawelito skrev:HK audio är ju specade 500wrms, då skall man isåfall köra med ett steg som lämnar runt 5-600wrms och då behöver man inte oroa sig?
Rent spontant så känns det som att man kan spela sönder basar med svagare steg också, Jag brände mina CV basar (400wrms) efter ett par timmar med mitt denon POA 2400 hifi steg.
Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?
dawelito skrev:HK audio är ju specade 500wrms, då skall man isåfall köra med ett steg som lämnar runt 5-600wrms och då behöver man inte oroa sig?
petersteindl skrev:Att ungarna haft partaj och lirat på sterion.![]()
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Att ungarna haft partaj och lirat på sterion.![]()
Ja. Fulla ungdomar av idag är mycket hifi-farligare än de var en gång i tiden.
Förvisso så har talspolelacker utvecklats så de tål typ 80 grader högre temperatur än idag än förr, utan att först smälta och sedan förkolna, men det blir bara runt en fördubbling av effekttåligheten av det.
Och förstärkarna har samtidigt fått effektökningar från typiskt 10 W till typiskt 100 W.
Men det RIKTIGT stora problemet är att dagens ungdomar nästan avvecklat förmågan att höra när förstärkaren klipper och distorsionen närmar sig 40%... Det handlar inte om degenerering utan om att de präglats med sådana mängder av musik som låter totalt demolerad redan när det inte klipper. Ännu en följd av loudness war...![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Det finns förstås undantag - ungdomar som (ofta i späda år av musikälskande föräldrar) fått höra musik som inte varit totalmosad, men det har blivit ovanligare och ovanligare.
Dessvärre har hela HiFi-hibbyn drabbats. En god återgivning av söndermosad musik behöver ju dels inte gynna upplevelsen, och när de ändå inte hör skillnaden när mindre mosad musik spelas, så spelar det ju heller ingen större roll.
IngOehman skrev:Du ser ut att mena "det behöver man definitivt", inte "definitivt inte".
Om man behöver oroa sig eller inte är svårt att svara på.
Jag har under många årtionden I väldigt hög grad spelat med förstärkare som kan leverera mera effekt än högtalarna (av mig) är specade att klara. Och jag är varken orolig eller har drabbats av sönderspelningar.
Så om det finns skäl att oroa sig eller inte beror på, och det beror på mycket. Se mitt förra inlägg för mera info om varför frågan är svår att besvara.
Vh, iö
dawelito skrev:Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?
Glockenmeister skrev:Kollade på basarnas datablad, och det står 6800w peak, 4000w Continous program. Har tolkat det där sista som rms, men det kanske det inte är?
Vet iaf att dom tål en djävulskt massa effekt enligt mitt 3h test. Och med horn så blir det ännu vildare
Svante skrev:Så har vi förstärkarna. Approximativt kan man säga att en förstärkare på 500 W RMS bara kan lämna 100 W medeleffekt om den inte får klippa och man har ett programmaterial med 10 dB toppfaktor.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Så har vi förstärkarna. Approximativt kan man säga att en förstärkare på 500 W RMS bara kan lämna 100 W medeleffekt om den inte får klippa och man har ett programmaterial med 10 dB toppfaktor.
Men här snackar vi väl PA och ett steg som bara arbetar i basen, förmodligen på full patte, spelandes partymusik. Då blir det gärna hög medeleffekt. Och mycket värme. Även om musiken har hyggligt hög toppfaktor så brukar det inte bli så i basregistret, åtminstone inte efter att man skruvat upp volymen. Jag har konat om ett otal 18"-basar som det spelats skiten ur på discon, med effektmässigt jämnstarka slutsteg (och klåfingrar som kopplat ur skyddslimitrarna)... Och det utan att det låtit särskilt illa. Man hör liksom inte att det klipper illa när det maskeras av topparna eller så hör det inte pga ljudnivåerna alt så skiter man i det. Det är ju fest!
RogerJoensson skrev:I praktiken är det nog få som står och tittar på klippindikatorerna. Jag vet av erfarenhet.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:I praktiken är det nog få som står och tittar på klippindikatorerna. Jag vet av erfarenhet.
Nej, de "ska" väl blinka när det är lagom?![]()
![]()
Glockenmeister skrev:Jovisst, trodde själv inte på det, men det klarar dom av utan problem, testade dom med 4000w som medeleffekt (körde vanlig musik så det gick mellan ca 3650 och 4860, på mätaren men som medel var det 4000). Höll på så i ca 3h. Det lät så in i helvetes mycket om dom... 6 tums spolar har dom
Tur man bor på landet...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster