Nagra HD Amp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Nagra HD Amp

Inläggav music4ever » 2016-04-21 15:14

De ser ut som fula PC-torn. 8O
Då föredrar jag Mark levinson 33h, om man måste bygga på höjden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-21 20:41

darkg skrev:
Morello skrev:
Conan skrev:Vad kostar den där; inte avsevärt mer än 10 000 spänn va? :D

Lägg på en nolla så börjar du kanske närma dig.

Ja, 300 000 sisådär per kanal vad jag kan se.

Är det de små serierna som motiverar det höga priset? Det kan ju knappast finnas innehåll i lådan som förklarar det och hur mycket kan utvecklingskostnader vara på en förstärkare idag, jag menar den där har väl inget nytt i sig som inte andra redan gjort dussintals gånger, eller missar jag något? Skulle jag höra någon skillnad på ett par såna där och min nuvarande förstärkare liksom?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-04-21 20:48

Det där är inte enkelt. Minst 6 elektronikkonstruktörer skall samsas i en låda med sina kort i olika tekniker och filosofier sen skall en ansvarig klisterlappsexpert märka alla kondingarna i nätdelen med ett klistermärke. Allt detta medan lådan står på högkant och man måste jobba från sidan. Det är otroligt mycket svårare än när lådan är horisontell.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-21 20:59

UrSv skrev:Det där är inte enkelt. Minst 6 elektronikkonstruktörer skall samsas i en låda med sina kort i olika tekniker och filosofier sen skall en ansvarig klisterlappsexpert märka alla kondingarna i nätdelen med ett klistermärke. Allt detta medan lådan står på högkant och man måste jobba från sidan. Det är otroligt mycket svårare än när lådan är horisontell.

Som att mäta höjden på flaggstången istället för längden när den är fälld menar du. Jag förstår. Det borde jag ha insett. Det är ju värt en tiopotens högre pris för konsumenten... :twisted:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-21 23:29

UrSv skrev:Det där är inte enkelt. Minst 6 elektronikkonstruktörer skall samsas i en låda med sina kort i olika tekniker och filosofier sen skall en ansvarig klisterlappsexpert märka alla kondingarna i nätdelen med ett klistermärke. Allt detta medan lådan står på högkant och man måste jobba från sidan. Det är otroligt mycket svårare än när lådan är horisontell.

Eftersom det redan finns ett antal slutsteg som låter bra krävs det mycket arbete för att göra något bättre. Om det vore så att det bästa möjliga redan fanns skulle allt utvecklingsarbete avstanna, för då behövs det inte. För mig personligen får gärna utvecklingen leda till ett slutsteg stort som ett cigarettpaket, dra max en watt vid fullt sving, leverera minst 500 W och kosta 50 kronor. Allt med perfekt ljudkvalité naturligtvis. Då skulle jag slå till direkt.

Men innan detta inträffar är jag glad att det finns konstruktörer som hela tiden försöker stretcha på gränserna...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-21 23:48

300000 är inkl 25% moms. Så skall handlaren ha en slant (säljer troligen inte så många), Nagra skall betala utveckling, tillverkning, frakt etc och gå med vinst.
Prova att se vad ni får för 100000 i industrin vid små serier. Det är inte mycket.

Jag kan ju inskjuta att jag inte gillar designen på dessa. Stora och tråkiga. Nagra brukar tillverka väldesignade prylar. Den här ingår tyvärr inte bland dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-22 09:31

Max_Headroom skrev:300000 är inkl 25% moms. Så skall handlaren ha en slant (säljer troligen inte så många), Nagra skall betala utveckling, tillverkning, frakt etc och gå med vinst.
Prova att se vad ni får för 100000 i industrin vid små serier. Det är inte mycket.

Jag kan ju inskjuta att jag inte gillar designen på dessa. Stora och tråkiga. Nagra brukar tillverka väldesignade prylar. Den här ingår tyvärr inte bland dom.

Svaret är alltså att det är små serier som resulterar i priset, inte höjd ljudkvalitet. Klart det kan vara kul att ha en unik pryl, men släcker man ändå ljuset när man lyssnar så kan det kvitta.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-22 09:33

Bill50x skrev:

Eftersom det redan finns ett antal slutsteg som låter bra krävs det mycket arbete för att göra något bättre. Om det vore så att det bästa möjliga redan fanns skulle allt utvecklingsarbete avstanna, för då behövs det inte. För mig personligen får gärna utvecklingen leda till ett slutsteg stort som ett cigarettpaket, dra max en watt vid fullt sving, leverera minst 500 W och kosta 50 kronor. Allt med perfekt ljudkvalité naturligtvis. Då skulle jag slå till direkt.

Men innan detta inträffar är jag glad att det finns konstruktörer som hela tiden försöker stretcha på gränserna...

/ B

Det stämmer inte riktigt, det finns alltid de som, med mumbojumboargument, vill få konsumenten att tro att saker och ting är bättre, kanske bara för att de är dyrare. Jämför kablar t ex. De är väl, åtminstone för hifi-ändamål, ganska färdigutvecklade och väntar väl närmast på att avvecklas, likförbaskat kommer det nya varje år som gör de gamla obsoleta :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-22 10:34

Bill50x skrev:

/ B

Med våldför du dig på maturlagarna;- vill du ha ut 500W måste du peta in minst 500 W. Thats it. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-22 10:37

music4ever skrev:De ser ut som fula PC-torn. 8O
Då föredrar jag Mark levinson 33h, om man måste bygga på höjden.

Lite halvtuffa är dom tycker jag, men lite överdrivet stora. Å andra sidan saknar dom riktiga kylsänkor så jag gissar att man skapar kylytan genom överdriven chassiestorlek.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-22 11:22

Morello skrev:Med våldför du dig på maturlagarna;- vill du ha ut 500W måste du peta in minst 500 W. Thats it. :D

Äsch, detaljer... får man väl fixa på något elektronisk sätt :D

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-04-22 12:12

Bill50x skrev:
Morello skrev:Med våldför du dig på maturlagarna;- vill du ha ut 500W måste du peta in minst 500 W. Thats it. :D

Äsch, detaljer... får man väl fixa på något elektronisk sätt :D

/ B

Bara att koppla in slutsteget med en Coconut Audio Holy Prophet Power så får man säkert mer än 500 W ut för varje watt in. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-23 06:08

Max_Headroom skrev:300000 är inkl 25% moms. Så skall handlaren ha en slant (säljer troligen inte så många), Nagra skall betala utveckling, tillverkning, frakt etc och gå med vinst.

Jo visst är det så att små serier och "hantverk" kostar; tänk bara vad jag skulle ta för en liter mjölk:

- Litteratursökning och lite "training" i konsten att mjölka en ko
- Hitta lämplig ko
- Transport till mjölkningsobjektet
- Själva mjölkningen
- Tranpost hem
- Silning, pastörisering och allt annat man gör med mjölk
- Pakertering
- Transport hem till dig
- Höjd för "eftermarknadskostnader" reklamationer mm
- Ännu mera mm mm...

Tror säkert att vi snackar ett antal tusenlappar per liter här, och förmodligen skulle man inte kunna skilja min mjölk från nåt du kan köpa i kyldisken på ICA.

Så bara för att det finns "motiverade" kostnader för en vara, betyder det inte att det är vettigt för nån att betala dessa kostnader. Min mjölk för 3 000:-/liter har liksom ingen vettig plats på marknaden, och det tycker jag gäller för många ljudpryttlar också.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-23 13:18

samma resonemang kan man ju ha även på bilar. Du kan köpa en vettig bil som någorlunda transporterar dig mellan A och B, du kan köpa en sportbil för 10-15 miljoner som gör samma sak, bara lite snabbare och med mindre plats för matkassarna...

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-23 13:53

Vilken tur att vi ännu åtnjuter valfrihet i tramslandet Sverige.
Utan egocentriker fanns det ingen utveckling av nya produkter.
Då skulle allting baseras på det som skrevs 1923 antagligen
Mer galna konceptideer är av nöden, även om jag aldrig får råd att köpa nå't
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-24 07:42

Bill50x skrev:samma resonemang kan man ju ha även på bilar. Du kan köpa en vettig bil som någorlunda transporterar dig mellan A och B, du kan köpa en sportbil för 10-15 miljoner som gör samma sak, bara lite snabbare och med mindre plats för matkassarna...

Ja jo, men för 10-15 millar får du ju de facto nåt annat än en Volvo V70. Min mjölk för 3 000:-/liter är ju i princip samma du kan köpa på kyldisken på ICA. På samma sätt kan du ju få "samma ljud" från den där Nagran för flera hundratusen för en bråkdel av den summan. Om Nagra måste sätta en prislapp på 300 000:- för en stärkare som låter likadant som en för 15 000:- så tycker jag de borde pyssla med nåt annat, av samma skäl som jag aldrig blir en lämplig mjölkproducent.

Perfector skrev:Vilken tur att vi ännu åtnjuter valfrihet i tramslandet Sverige.

Utveckling, säger du? En stärkare som kostar 20 gånger mer än den behöver..? :wink:

Utveckling kommer från verklig förbättring av verklig prestanda. Hade man 1923 snöat in på att bara låtsas förbättra befintliga koncept och sätta feta prislappar på dem, hade vi säkert varit kvar i den tekniknivån även i dag. Du måste också förstå att en sån här svindyr stärkare inte primärt handlar om teknisk prestanda (vilket det kan göra t.ex. i extrema sportbilar) utan om status. I fallet Nagra (och min exklusiva egentillverkade mjölk :) ) så tänk snarare svindyrt armbandsur än exklusiv sportbil.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-24 08:54

Conan skrev:
Bill50x skrev:samma resonemang kan man ju ha även på bilar. Du kan köpa en vettig bil som någorlunda transporterar dig mellan A och B, du kan köpa en sportbil för 10-15 miljoner som gör samma sak, bara lite snabbare och med mindre plats för matkassarna...

Ja jo, men för 10-15 millar får du ju de facto nåt annat än en Volvo V70. Min mjölk för 3 000:-/liter är ju i princip samma du kan köpa på kyldisken på ICA. På samma sätt kan du ju få "samma ljud" från den där Nagran för flera hundratusen för en bråkdel av den summan. Om Nagra måste sätta en prislapp på 300 000:- för en stärkare som låter likadant som en för 15 000:- så tycker jag de borde pyssla med nåt annat, av samma skäl som jag aldrig blir en lämplig mjölkproducent.

Perfector skrev:Vilken tur att vi ännu åtnjuter valfrihet i tramslandet Sverige.

Utveckling, säger du? En stärkare som kostar 20 gånger mer än den behöver..? :wink:

Utveckling kommer från verklig förbättring av verklig prestanda. Hade man 1923 snöat in på att bara låtsas förbättra befintliga koncept och sätta feta prislappar på dem, hade vi säkert varit kvar i den tekniknivån även i dag. Du måste också förstå att en sån här svindyr stärkare inte primärt handlar om teknisk prestanda (vilket det kan göra t.ex. i extrema sportbilar) utan om status. I fallet Nagra (och min exklusiva egentillverkade mjölk :) ) så tänk snarare svindyrt armbandsur än exklusiv sportbil.

Iofs.
Men så länge någon är beredd att betala för "blingeffekten" så kommer det att utvecklas saker som ingen vanlig människa har råd med och därför får ett värde för de som har råd just för att det inte är "var mans egendom"
Detsamma har nog alltid gällt när det kommer produkter som kostar skjortan.
Begreppet jag köper för att jag har råd, haha, kommer alltid att finnas och jag tycker det är häftigt att det faktiskt går att köpa sådant även om jag som sagt aldrig kommer att får råd att köpa en.
Ta en Rolex. Visar den tiden så mycket mer exakt än en klocka för 1/3 av priset?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 09:09

/ B

Fast DÅ märker du skillnad när du trycker på såväl gas som broms. Det gör du inte med ett slutsteg för åtta miljoner om du har ett NAD 208 att jämföra med.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-04-24 09:48

Kloka inlägg från Conan!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-24 13:36

Perfector skrev:Iofs.
Men så länge någon är beredd att betala för "blingeffekten" så kommer det att utvecklas saker som ingen vanlig människa har råd med och därför får ett värde för de som har råd just för att det inte är "var mans egendom"
Detsamma har nog alltid gällt när det kommer produkter som kostar skjortan.
Begreppet jag köper för att jag har råd, haha, kommer alltid att finnas och jag tycker det är häftigt att det faktiskt går att köpa sådant även om jag som sagt aldrig kommer att får råd att köpa en.
Ta en Rolex. Visar den tiden så mycket mer exakt än en klocka för 1/3 av priset?

Ja visst men då är det heller inte någon "cutting edge-produkt" som driver utvecklingen framåt på något sätt, och ska betraktas därefter. En Rolex är ju smycke och statuspryl ofantligt mycket mer än en högpresterande tidsvisare, och tillverkaren sticker ju inte under stolen med att så är fallet heller. Inom hifi-svängen dock, så är det sällan det trycks just på status-effekten, utan nästan uteslutande på prestanda vad gäller ljudåtergivningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 15:16

Grabbarna sitter på bänken o diskuterar.
–Jag har köpt en klocka för 5.000
–Ojdå, hur mycket visar den?
–14.10
–Det visar min med.
–Man kan tycka att en så dyr klocka borde visa lite mer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-24 15:20

hifikg skrev:Grabbarna sitter på bänken o diskuterar.
–14.10
–Det visar min med.

Tack Kg, du har förstått vad jag menade :-)
Ta en kaka till.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-25 10:03

Conan skrev:
sportbil.

Varför tycker du det? Nagra får väl prissätta deras apparater hur de vill.

För övrigt kommer du aldrig hitta två st ekvivalenta monosteg för 15 000 SEK.

Det du skriver vittnar bara om du inte riktigt vet vad det kostar att producera elektronik småskaligt i västvärlden.
Detta går inte att jämföra med massproducerade, kinesiska, bioapparater som stackars barnarbetare och/eller vuxna ultralågavlönade arbetare skruvat ihop och som av den anledningen kan säljas för tusenlappar i butik i sveirge.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-25 10:30

hifikg skrev:Grabbarna sitter på bänken o diskuterar.
–14.10
–Det visar min med.

:mrgreen: / B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-25 10:35

Morello skrev:Det du skriver vittnar bara om du inte riktigt vet vad det kostar att producera elektronik småskaligt i västvärlden.
Detta går inte att jämföra med massproducerade, kinesiska, bioapparater som stackars barnarbetare och/eller vuxna ultralågavlönade arbetare skruvat ihop och som av den anledningen kan säljas för tusenlappar i butik i sveirge.

Vad du skriver är sant. Men om man som konsument bara bryr sig om resultatet, vad ska man välja? Vanligtvis "most bang for the buck" och sedan bryr man sig inte om aluminiumplåten är ekologiskt odlat eller nåt. Så ser världen ut idag och man kan väl se det som en chans för "nya världen" att få sälja något överhuvudtaget och dra in lite pengar till statskassan.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-25 12:18

Visst, men jag tycker man bör känna till sådana saker som att löner i tex Schweiz (Nagra) är något helt annat än i fabriken med jordstampat golv i Kina samt att komponenter är ohyggligt mycket dyrare för den som köper små volymer.

Det är inget konstigt att exklusiva hifi-apparter kostar 50 eller 100 brakare - för den som kan räkna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-25 14:11

Morello skrev:Visst, men jag tycker man bör känna till sådana saker som att löner i tex Schweiz (Nagra) är något helt annat än i fabriken med jordstampat golv i Kina samt att komponenter är ohyggligt mycket dyrare för den som köper små volymer.

Det är inget konstigt att exklusiva hifi-apparter kostar 50 eller 100 brakare - för den som kan räkna.

Plåtlåda som plåtlåda, vet du väl! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-25 16:40

Som exempel kan nämnas att dom LED-displayer som sitter i Mark Levinson No 38 (försteg) kostar 500 kr/st i stycktal, vilket gör 1 000 SEK per försteg i stycktal. Nu köper man inte stycktal, men producerar man småskaligt (som Nagra) är skillnaden liten.

1 000 SEK+moms blir i konsumentledet ungefär 6 000 SEK.
VI köper litet större volymer och kapar priset med en faktor två - nu kostar displayen lika mycket som den kinesiska bioapparaten! (3 000 SEK)
-Innehar F-skattsedel-

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-04-25 16:51

Vi kan konstatera att displayerna är kostsamma. Oklart vad det exemplifierar. ..

Mer behjärtansvärt är det förstås att reflektera över att de arbetare som behövs i produktionskedjan kan överleva på sin lön och inte är livegna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-25 17:13

Att de får högre komponentkostnader utan att ge mig som konsument bättre ljud bryr jag mig föga om, däremot kan jag tycka att det är bekymmersamt med barnarbete och skandalöst låga löner. Nu är det tyvärr så att även "seriösa" företag låter montera hela eller delar av sina produkter där det är billigast, så det är inte lätt att vara konsument idag. Så jag behåller mina 80- och 90-tals prylar och klarar mig från hela problematiken :-) Min DAC ska vara monterad i USA, men f-n vet och min CD ska vara byggd i Växjö (?) (Bladelius), det är (nästan) de enda ljudprylar jag har som är tillverkade det här årtusendet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi