Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
IngOehman skrev:Det finns många som arbetar helt digitalt.
Men även i de fallen så har de ju även möjlighet att patcha ut och använda analoga effekter, om de vill.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
Geroge Michael spelade in Faith 1987, heldigitalt (Synclavier) i Puk studios i Danmark och Sarm West Studios i London.
Det kom mer i samma stil i den vevan. ACT, Scritti Politti mm
Jag sitter på jobbet nu och har inte tid att leta efter sprecifika studios, men Sarm var tidiga. Du kan ju kolla RAK där Kim Wilde spelade in. Jag vet att de hade en digital 32 kanalare från Mitsubishi på 80-talet. Dom har säkert slängt den nu och kör med något datorbaserat.
IngOehman skrev:Det finns många som arbetar helt digitalt.
Men även i de fallen så har de ju även möjlighet att patcha ut och använda analoga effekter, om de vill.
Vh, iö
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
Geroge Michael spelade in Faith 1987, heldigitalt (Synclavier) i Puk studios i Danmark och Sarm West Studios i London.
Jag sitter på jobbet nu och har inte tid att leta efter sprecifika studios, men Sarm var tidiga. Du kan ju kolla RAK där Kim Wilde spelade in. Jag vet att de hade en digital 32 kanalare från Mitsubishi på 80-talet. Dom har säkert slängt den nu och kör med något datorbaserat.
Faith mixades på en SSL-4048, dvs en stor analog konsol.
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
Faith mixades på en SSL-4048, dvs en stor analog konsol.
Du nämner digitala bandspelare - jabisst, men det gör ju näppeligen prduktionen heldigital då produktionen mixades på en analog konsol.
Dire Straits mästerverk "Brothers in arms" spelades in på en 24-kanalig digitalbnadare, mixades på en analog NEVE-konsol och tvåkanalsmixen spatrads digital på DAT
Enligt PUK's hemsida är det analoga konsoler i såväl ettan som tvåan.
Morello skrev:På wikipedia framgår mycket riktitg man använt en synclavier, men den ersäter ju inte ett mixerbord.
Morello skrev:IngOehman skrev:Det finns många som arbetar helt digitalt.
Vh, iö
Pratar vi verkliga studios som faktiskt finns eller är det mentala studios?
Morello skrev:Ge ett exempel på en stor studio som jobbar heldigitalt.
Morello skrev:Stora komersiella studios jobbar typiskt inte bara med rocksmörja*, utan populäsmusik i allmänhet - jazzmusik inkluderat, men även annat.
* Jag tycker det är onödigt att förse genren med epitetet smörja.
Morello skrev:Men nu ska jag slå på en CD med sådan där komersiell smörja från storstudio med analog konsol - Dave Mathews Band blir det!!
DMB håller faktiskt ganska rimlig ljudkvalitet - til och med riktigt bra för att vara populärmusik.
Svante skrev:Ja, men då kan vi ta en stor studio: Studio 1 i radiohuset. Alltså Berwaldhallen. Den har ett digitalt mixerbord sedan länge. AD-omvandlare vid scenen. Det digitala är för dem helt nödvändigt med de mikrofonkonfigurationer de använder. Pga de stora avstånden mellan mikrofonerna behövs nämligen många delayer, vilket är lätt ordnat i den digitala världen.
Svante skrev:Och på marknaden är de väl ganska stora, de producerar minst ett par stora konsertinspelningar i veckan.
Större än så blir det väl inte?
IngOehman skrev: Så att fördröja en mikrofonsignal för att den innehåller ljud som tagits för tidigt, betyder även att man fördröjer de ljud, som kommit dit för sent.
Med det sagt vill jag, för att inte bli missförstådd, klargöra att delayer kan göra saken bättre/mindre dålig. ö
Morello skrev:Grabbar, spana in denna gamla EMI-konsol. Vilka härliga reglage! Fjärran från cubase, pro tools och andra leksaker som manövreras med mus.
[ Bild ] _3.jpg
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster