Nybörjarfrågor ang ljudkvalité och vad som spelar roll

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Nybörjarfrågor ang ljudkvalité och vad som spelar roll

Inläggav IngOehman » 2016-04-23 22:18

hammarn_2 skrev:Vad gäller kablar så bör man se upp för risiga kontakteringar med bananer.

Se upp med dåliga kontakteringar, punkt, skulle jag vilja säga. Om det är högtalarkablarna vi talar om.

Och framförallt finns risken att man drabbas av sådana när man inte använder banankontakter utan använder skruvförbindelser av olika slag.

Banankontakter av god kvalitet är nästan det bästa man kan använda. Även sådana kan dock ha skruvförbinding mot kabeln, och då kan förstås problem uppstå där. Så klämda eller lödda bör de vara mot kabeln. Undvik skruvförbindelser. De börjar oftast glappa efter en tid.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-23 22:47

DVD-ai skrev:Fördelen med 2st NAD208 är att han kan köra på den 1st i stereo när den andra går sönder och är på reparation !

Ja alla NAD 208 ägare ser till att ha backup, själv har jag en H/K receiver, men det är väl något ALLA borde ha, för säg den pryl som inte kan gå sönder...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-23 22:55

Ogjort skrev:3. Signalkabel kan göra förvånansvärd skillnad, även i korta längder.
Men... om man säger: Jag själv har fortfarande inte bytt ut alla mina signalkablar trots att jag hör skillnad på dem.
Jag nöjer mig med att ha bytt den väg jag oftast lyssnar via. (de flesta kopplingar i hemmastudion är dock optiska)

Signalkablar får stor påverkan på ljudet från drivsteg med dålig drivförmåga. Sämst drivförmåga har dynamiska mikrofoner, nålmikrofoner och passiva försteg.
Med ett välkonstruerat utgångssteg från ett försteg eller mediaspelare, så blir skillnaden mellan olika lågnivåkablar närmast försumbar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-04-23 23:45

Vill man köpa rejäla kablar, med rejäla kontaktdon som är håller hög kvalitet både vad gäller material och tillverkning, till en i sammanhanget (mycket) överkomlig peng så tycker jag att det finns ett mycket bra val i USA.
När jag gjorde en större ommöblering och nya apparater skulle in för några år sedan gick jag igenom vad jag behövde i kabelväg, gjorde en beställning, och har aldrig mer funderat över kablar.

http://www.bluejeanscable.com

Hemsidan känns verkligen basic, men låt dig inte luras, kablarna är mer än gedigna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-24 00:27

Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:

1. Skapa glapp inom en snar framtid.

2. Skapa kortslutning så förstärkaren brinner upp.

Hur tänker man om man väljer att göra kontakthöljen i ledande material??? Och hur tänker man om man skapar en kontakt som skall ge god kontaktering mot högtalaren - men har skruvförbindelse mot kabeln???

Med det sagt ser verkligen priserna bra ut. Jag vill inte ha produkterna, men priserna är verkligen låga, en bråkdel av vad liknande kontakter brukar kosta.

Vh, iö

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-04-24 01:29

IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:

Hur tänker man om man väljer att göra kontakthöljen i ledande material??? Och hur tänker man om man skapar en kontakt som skall ge god kontaktering mot högtalaren - men har skruvförbindelse mot kabeln???

Med det sagt ser verkligen priserna bra ut. Jag vill inte ha produkterna, men priserna är verkligen låga, en bråkdel av vad liknande kontakter brukar kosta.

Vh, iö

Jag uppskattar dina granskande ögon och expertis, men givetvis har jag ett par följdfrågor;

1. Vad är din definition av en snar framtid?

2. På vilket sätt skulle dessa kablar/kontakter skapa kortslutning och bränna upp någon apparat?

Priserna är verkligen i nivå vad en bra kabel skall kosta, terminerad och klar, vad du är intresserad av för produkter och vilken prisnivå som du är van vid intresserar mig inte.

Då dessa sladdar kostar en spottstyver kanske du skulle kosta på dig att beställa ett par och själv undersöka om de är prisvärda?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-24 06:44

IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:

Hur tänker man om man väljer att göra kontakthöljen i ledande material???

Du missade visst detta på hemsidan :wink:
Because these plugs have a conductive metal surface on their entire exterior, we recommend using a bit of heatshrink tubing (included with the connectors) to provide an insulating layer which will help protect against the possibility of shorting one connector to the other.

Hemsidan har även en instruktion där de visar hur man ska göra

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-04-24 08:49

IngOehman skrev:
hammarn_2 skrev:Vad gäller kablar så bör man se upp för risiga kontakteringar med bananer.

Se upp med dåliga kontakteringar, punkt, skulle jag vilja säga. Om det är högtalarkablarna vi talar om.

Och framförallt finns risken att man drabbas av sådana när man inte använder banankontakter utan använder skruvförbindelser av olika slag.

Banankontakter av god kvalitet är nästan det bästa man kan använda. Även sådana kan dock ha skruvförbinding mot kabeln, och då kan förstås problem uppstå där. Så klämda eller lödda bör de vara mot kabeln. Undvik skruvförbindelser. De börjar oftast glappa efter en tid.

Vh, iö

Har du nått tips på bra banankontakter? :)
Tycker det är svårt att hitta några vettiga. Dom som säljs i ljudbutiker är ju oftast med förskruvning och jag har svårt att se vitsen med dom då. Visst man kan väl löda dom men dom har ju så tjockt gods så det är knepigt att få till en bra lödning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 08:55

sportbilsentusiasten skrev:

Because these plugs have a conductive metal surface on their entire exterior, we recommend using a bit of heatshrink tubing (included with the connectors) to provide an insulating layer which will help protect against the possibility of shorting one connector to the other.

Varför isolerar de inte själva liksom? Som att tjacka en bil och själv få klämma dit krockkudden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-24 09:17

Jodah skrev:Har du nått tips på bra banankontakter? :)

Du kan få ett tips som jag själv fick för några dagar sedan (har några sedan tidigare också, de är mycket bra):
http://www.conrad.se/Banankontakt-Hane- ... 28_0222221
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 09:30

shifts skrev:

Du kan få ett tips som jag själv fick för några dagar sedan (har några sedan tidigare också, de är mycket bra):

Intressant. Jag använder Supra med skruv (oooohhh nooooo) men är den inte lite väl bred för att få rum i en del högtalare/förstärkare? Ska beställa en uppsättning och testa, dyra är de i varje fall inte.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-04-24 09:33

Ja dom verkar ju smidiga, tack :)
Wago har man ju en drös av i väggarna hemma :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-24 09:58

Trist med 99 spänn i frakt för de små rackarna, vem kan tänkas ha såna i butik, netonnet har det inte...

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-04-24 10:37

https://www.elfa.se/sv/kabeldon-roed-pl ... simi=88.47

Nu hittade jag dom här :)
Nån som använder dom?
Sökte på labbproppar först och då dök dom inte upp.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-04-24 11:22

Signalnivån bör anpassas elektriskt, inte med inställning i app. Jag hittade ingen uppgift på signal nivå ut.

Såg den har subutgång. Undra om det finns delningsfilter i den, eller om det bara är en mono utgång - troligtvis det senare.

Såg heller ingen uppgift på strömförbrukning av (standby).

Kolla gärna vad som händer om du (när allt är igång) drar ur 230 sladden till node2, vänta några (flera) minuter. Hörs det något eller gör bas membranen någon rörelse.

Sätt sedan i sladden och lyssna efter knäpp.

//Michael

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-24 13:51

Dom här bananerna kör jag med och de funkar fint:

http://www.ljudfokus.se/produkt/xtc-ban ... erad/4967/

Man kan både skruva och löda (dvs skruva fast kabeln först med ena skruven (finns 2st) och sen löda i andra).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-24 15:09

Fortfarande dumt med skal i metall i stället för plast. Har man otur när man städar eller rotar runt i kabelhärvan bakom förstärkaren kan det bli kortis. Wago-alternativen, i inläggen strax ovan, känns bättre, även om dom inte tar skönhetspriset.

Då är deras 2:a alternativ med plasthus troligen lämpligare om den går att löda förutom skruvningen, dessutom billigare med 59:- för 2 par: http://www.ljudfokus.se/produkt/hq-bana ... rade/6137/
(Krokodilkäftutförande gillar jag mer eftersom diametern kan justeras en smula om hålet i högtalarterminalen är aningens för stort för glappfri kontakt.)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-04-24 23:17

hifikg skrev:Trist med 99 spänn i frakt för de små rackarna, vem kan tänkas ha såna i butik, netonnet har det inte...

Elfa har. Lite dyrare, men fraktfritt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-24 23:28

Eargasm skrev:...vad du är intresserad av för produkter och vilken prisnivå som du är van vid intresserar mig inte.

Okej. :?

Vadan attityden?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-24 23:31

Ja, det missade jag.

Det gör ju inte grundkontakterna ett dugg bättre, men att de adresserar problemet visar verkligen hur seriöst företaget är. Mycket imponerande. All respekt. Går hand i hand med de låga priserna. Jag föredrar dock kontakter som är vettigt konstruerade från början, både med avseende på kortslutningsrisken och kontakteringen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-24 23:33

shifts skrev:

Det där är en kanonkontakt. Den är mycket bra, typ nästan perfekt.

Kände inte att jag ville nämna den eftersom jag själv säljer den, något dyrare faktiskt :oops:, så det är toppen att du pekar på ett ställe där den säljs superbilligt! Jag rekommenderar den helhjärtat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-25 06:22

Danne980 skrev:Hej
Jag har nyligen köpt lite hifi prylar utifrån tips jag hittat på nätet. Jag har tidigare väldigt lite erfarenhet av dessa. Efter att ha läst ganska mycket på nätet så tror jag att jag har hittat ganska prisvärda produkter men jag har några frågetecken.

När jag läst på om högtalarkablar och signalkablar tolkar jag det som att dessa gör ganska stor skillnad. Om man läser tester så känns det som att man väldigt ofta hittat någon kabel som är revolutionerande för branschen och de verkar göra lika mycket för ljudet som resten av hårdvaran. Men jag har också hört att högtalarna är viktigast att satsa på, utan bra högtalare så spelar övrig utrustning inte lika stor roll. Jag har bland annat köpt en Bluesound Powernode 2 och denna skulle som jag förstår det ha en bra inbyggd DAC (t.ex. What Hifi testade den och den fick 5/5).

Så frågorna som nu snurrar i mitt huvud är är hur mycket påverkar dessa produkter relativt till varandra:

Är det så (som jag tror att det nog är) att de flesta halvseriösa högtalarkablar låter så pass bra att jag själv inte kommer höra någon skillnad? Jag köpte högtalarkablar från tillverkaren av högtalarna (på hans rekommendation) men jämfört med andra varianter känns det som att de är otroligt billiga.

Signalkabeln som följde med Powernoden, är den ok?

Samma sak med DAC? Är den inbyggda DACen i Powernoden helt ok eller är den en flaskhals i mitt system? (system i slutat av post)

Anledningen till att jag gärna skulle få lite mer känsla för om det är något som kraftigt försämrar ljudet. Jag misstänker att jag säkert kommer vara nöjd med ljudet när det väl är på plats men det skulle kännas skönt att veta att jag inte nyttjar högtalarna till 50% av vad de är kapabla till. Speciellt med tanke på att jag nog inte kommer byta så mycket.

Finns det mycket att vinna på att endast ha korta högtalarkablar och längre signalkablar? Tanken var att slutstegen skulle stå ganska nära respektive högtalare men det kanske är lika bra att ha allt mitt i mellan?

System: Bluesound Powernode 2, 2st NAD 208 (som jag tänkte bryggkoppla) och så XTX Divine 100.33 högtalare (dock har inte högtalarna och högtalarkablarna levererats än så jag lyssnar på några gamla Yamaha högtalare än). Jag köpte detta system då jag tyckte högtalarna verkade bra utifrån det jag läst och förstärkarna verkar många vara eniga om att de är bra. Powernoden kändes som en lite billigare sista del då jag tror att just "teknikdelen" åldras fortast. Jag lyssnar på Tidal och FLAC.

Jag uppskattar lite guidning i detta mycket och hoppas det inte blev alltför virrig post. Jag skulle så gärna vilja få till ljud så som att håren reser sig på armarna när man lyssnar och man känner basen i bröstkorgen. Det var så jag kände när jag för första gången lyssnade på en anläggning med lite bättre ljud och därför är jag nu här i dag. Tack på förhand!

Hej o välkommen!

Du har inte funderat på att ställa samma fråga på något annat forum också? Kan vara en god ide' för att få lite bredare input.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-04-25 08:05

IngOehman skrev:

Ja, det missade jag.

Det gör ju inte grundkontakterna ett dugg bättre, men att de adresserar problemet visar verkligen hur seriöst företaget är. Mycket imponerande. All respekt. Går hand i hand med de låga priserna. Jag föredrar dock kontakter som är vettigt konstruerade från början, både med avseende på kortslutningsrisken och kontakteringen.

Vh, iö

Ja så klart bör de vara konstruerade bättre ifrånbörjan men jag antar att de hade kostat mycket mer då. Som du antyder, troligen ett medvetet val.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-25 10:44

IngOehman skrev:
shifts skrev:

Kände inte att jag ville nämna den eftersom jag själv säljer den, något dyrare faktiskt :oops:, så det är toppen att du pekar på ett ställe där den säljs superbilligt! Jag rekommenderar den helhjärtat.

Vh, iö

Jag gillar sådana don där man löder fast kabeln.
Det blir ju litet krångligare också, vilket är bra. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-25 11:10

Morello skrev:
IngOehman skrev:
shifts skrev:

Jag gillar sådana don där man löder fast kabeln.
Det blir ju litet krångligare också, vilket är bra. :mrgreen:

Ger inte sådana här kontakter större kontaktyta? Med IÖ's (och andras) rekommenderade kan man med lite otur få ganska liten sådan.
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-25 11:37

Finns ju liknande för lödning och inte alls dyra. Tillkommer hölje (hittade just ingen bild).

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-25 11:39

Kontakttrycket är viktigare än kontaktytan. Stor yta riskerar att ge ett lågt tryck.

Skrivförbindningar ger ofta efter ganska kort tid nästan inget tryck alls.
Då får man dra åt dem, och sen igen, och igen, och igen...

Just den där kontakttypen är dock efter vad jag erfarit bättre än den ser ut.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-25 11:52

Jag skulle, som anförts tidigare, gärna se en ny standard där lösa labbproppar ersätts med ett för ändamålet adekvat kontaktdon, som inte medför risk för kortslutning.

Varför inte använda XLR-don - det har man ju gjort i PA-branschen under många års tid. (Innan speakon-donet såg dagens ljus)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-25 11:58

Morello skrev:Jag skulle, som anförts tidigare, gärna se en ny standard där lösa labbproppar ersätts med ett för ändamålet adekvat kontaktdon, som inte medför risk för kortslutning.

Dubbelbananer finns ju. En lösning med den stora fördelen att honorna beredvilligt tar emot odubbla.
Senast redigerad av darkg 2016-04-25 12:01, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-25 12:00

Morello skrev:Jag skulle, som anförts tidigare, gärna se en ny standard där lösa labbproppar ersätts med ett för ändamålet adekvat kontaktdon, som inte medför risk för kortslutning.

Varför inte använda XLR-don - det har man ju gjort i PA-branschen under många års tid. (Innan speakon-donet såg dagens ljus)

Vad är det för fel på Speakon? Förutom att det inte verkar 100% standardiserat hur dom ska kopplas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi