Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Inläggav shifts » 2016-05-15 17:30

hifikg skrev:
shifts skrev:...Lite segt och laggigt blir det om musikbiblioteket är stort och det är anledningen till att jag nu letar ny programvara (trots att jag faktiskt är nöjd med de flesta saker i iTunes) och har köpt en licens på Swinsian.

Dit har jag inte kommit än, med bara 2,3 TB musik på disken. När börjar det lagga?

Vid 0,4 TB. iTunes har även vissa andra hyss för sig efter den senaste större uppdateringen: Skuttar av sig självt i album och artist lista, trots att man själv inte ger den några kommandon.

Tillägg: Har en äldre iMac 27" (mitten 2010) med 4 GB RAM samt en Macbook Pro (senare 2011) med 16 GB RAM och på båda beter sig iTunes exakt likadant.
Senast redigerad av shifts 2016-05-15 17:38, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-15 17:33

shifts skrev:
hifikg skrev:
shifts skrev:...Lite segt och laggigt blir det om musikbiblioteket är stort och det är anledningen till att jag nu letar ny programvara (trots att jag faktiskt är nöjd med de flesta saker i iTunes) och har köpt en licens på Swinsian.

Dit har jag inte kommit än, med bara 2,3 TB musik på disken. När börjar det lagga?

Vid 0,4 TB. iTunes har även vissa andra hyss för sig efter den senaste större uppdateringen: Skuttar av sig självt i album och artist lista, trots att man själv inte ger den några kommandon.

Den gränsen passerade jag första gången jag fyllde på iTunes för flera år sedan och det har jag inte upplevt. Varken lagg eller ofrivilliga hopp. Efter senaste uppdateringen följer inte datorn med lika snyggt som tidigare när jag styr den med paddan, dvs displayen visar inte aktuell skiva (men den syns i paddan). Å andra sidan ska displayen ändå vara släckt vid spelning, så det är ett mindre problem, ehuru lite B
Sitter nöjd :)

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-16 19:41

Räknas en CD-samling som ett digitalt musikbibliotek? :P
Annars är det Spotify via Chromecast i TVn till förstärkaren via Toslink (kan givetvis köra någon DLNA-lösning med Chromecast men vill inte ha TVn igång när jag lyssnar på musik).

Jag gjorde ett försök att digitalisera mig mer när jag köpte en SONY Bluray-spelare nyligen som kan spela upp från USB (minne eller HDD) och styras via mobil. När jag väl försökte så visade det sig att man var tvungen att ha TVn igång för att använda den så då föll den som musikenhet ...

Jag har länge tänkt att en Raspberry pi med en SSD-HDD skulle vara optimalt för musikuppspelning men har än så länge inte hittat något bra sätt att styra det utan att behöva sätta på TVn. Men nu läste jag här i tråden att Foobar har en kontroll-app till telefon ... Det kanske är lösningen :?

SSD > USB > Raspberry Pi med Win10 Core + Foobar > USB > Hegel H80 och styra med mobilen.

Den intressanta frågan är om Win10 Core klarar det den ska, installera Foobar och använda Hegeln som ett USB-ljudkort :?:
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-05-17 15:57

Rippade filer på en dator med win10. Via en router så är datorn och Sonos kopplade (vägrar förlita mig på wifi) och styr detta (+ spotify, soundcloud etc) via Sonos app i paddan.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-17 16:40

JBjorkman skrev:Räknas en CD-samling som ett digitalt musikbibliotek? :P
Annars är det Spotify via Chromecast i TVn till förstärkaren via Toslink (kan givetvis köra någon DLNA-lösning med Chromecast men vill inte ha TVn igång när jag lyssnar på musik).

Jag gjorde ett försök att digitalisera mig mer när jag köpte en SONY Bluray-spelare nyligen som kan spela upp från USB (minne eller HDD) och styras via mobil. När jag väl försökte så visade det sig att man var tvungen att ha TVn igång för att använda den så då föll den som musikenhet ...

Jag har länge tänkt att en Raspberry pi med en SSD-HDD skulle vara optimalt för musikuppspelning men har än så länge inte hittat något bra sätt att styra det utan att behöva sätta på TVn. Men nu läste jag här i tråden att Foobar har en kontroll-app till telefon ... Det kanske är lösningen :?

SSD > USB > Raspberry Pi med Win10 Core + Foobar > USB > Hegel H80 och styra med mobilen.

Den intressanta frågan är om Win10 Core klarar det den ska, installera Foobar och använda Hegeln som ett USB-ljudkort :?:

Varför just en ssd, lite att elda för kråkorna kan jag tycka.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-17 16:40

OJ, det trodde jag inte om m4e. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-17 16:46

Musiken på en nas, synology 411j, antingen så kör jag DS Audio via iPhone/iPad till min htpc med Kodi (aktiverad som med AirPlay )
Eller så kör jag nas, htpc/kodi och styr musiken via Kodi remote, denna lösningen svarar många gånger snabbare än om man kör via DS Audio.

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-17 18:28

Evil_Homer skrev:
JBjorkman skrev:Räknas en CD-samling som ett digitalt musikbibliotek? :P

Varför just en ssd, lite att elda för kråkorna kan jag tycka.

Tystnad :)
Även huvudargumentet till att jag överväger en enkortsdator (förutom priset då), inga fläktar, inga mekansika hårddiskar, inget rörligt över huvud taget
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-17 18:37

Man behöver inte ha biblioteket på samma ställe som datorn om man stör sig på ljud.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-17 18:40

Nej, men någon lagring för OS mm behöver man ju iaf ha i sin HTPC. Det finns ju också möjligheterna att man inte vill ha nätverkskablar dragna genom huset eller man inte vill strömma via trådlöst. SSD är inte speciellt dyra idag. Jag skulle idag endast välja mekaniska diskar om det är väldigt mycket data som skall lagras.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-17 18:57

En rasberry kör operativet ifrån ett sd-kort, behövs ingen ssd för detta.
Man kan säkert men känns helt bortkastat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-17 19:04

Ja då har man ju valt en icke-mekanisk lagring iaf. Var lite det som var min poäng.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-05-17 19:15

FLAC på 2*600 GB SSD i dedikerad Windowsdator/NAS (inget under cd-kvalitet,rippat med DbPoweramp samt 24-bitarsflac köpt på nätet) med AssetUPNP medieserverprogramvara med nätverkskabel till streamer som fjärrstyrs via iPad.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2016-05-17 20:52

Jag kör Foobar2000 med några tillägg (facets och SimPlaylist m.fl.). Nu simpel lösning med uppspelning direkt från laptopens ljudutgång till slutsteg, bättre dac står på önskelistan. Musiken lagrad på en Seagate 4TB extern hårddisk. Allt taggat med Tag & Rename.
Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-17 21:27

All musik på separata hårddiskar, varav en SSD om runt 500 Gb. De andra är på två Tb. Allt på flac.
Kör via USB in i Oppo BDP 105, men har möjlighet att köra via dator o Foobar också, men gillar inte att ha en dator i anläggningen så det blir mest det förstnämnda alternativet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-17 23:37

Upptäckte igår att alla skivor jag rippat sedan tre månader tillbaka har blivit rippade i M4a format... inte bra alls. Bara att göra om. Handlar om ett hundratal CD-skivor, så många brukar jag sällan köpa på så kort tid och just då händer det... :oops:

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-17 23:52

hifikg skrev:Upptäckte igår att alla skivor jag rippat sedan tre månader tillbaka har blivit rippade i M4a format... inte bra alls. Bara att göra om. Handlar om ett hundratal CD-skivor, så många brukar jag sällan köpa på så kort tid och just då händer det... :oops:

Ja precis, gör om gör rätt! Flac ska det vara :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-17 23:58

gflar skrev:
hifikg skrev:Upptäckte igår att alla skivor jag rippat sedan tre månader tillbaka har blivit rippade i M4a format... inte bra alls. Bara att göra om. Handlar om ett hundratal CD-skivor, så många brukar jag sällan köpa på så kort tid och just då händer det... :oops:

Ja precis, gör om gör rätt! Flac ska det vara :)

Nä, det är oläsbart. Aiff får det bli :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 08:20

hifikg skrev:Nä, det är oläsbart. Aiff får det bli :-)

Det är bara Äpplen som använder aiff. Alla andra kör med flac eller wav.
Men m4a är väl också lossless?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-05-18 08:38

En Synology NAS, använder sedan min Naim att spela upp FLAC med appen som följer med (eller fjärren ibland).

Bild

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-05-18 08:44

Om du går in i ditt itunes bibliotek och väljer låtar i menyn till höger och högerklickar på en av de filerna du nämner och sedan väljer visa info och väljer arkiv, så kommer du se att cd-skivorna är rippade i apple-lossless. Alac är ett förlustfritt format som har en del fördelar framför aiff, det tar mindre plats och det stödjer metadata på ett sätt som aiff inte gör. Flyttar du dina aiff från en dator till en annan så brukar det bli problem med omslagsbilderna i itunes tex. Du kommer inte höra någon skillnad mellan aiff och alac. Börjar din dator strula så är oftast aiff mer känsliga och har en större risk att försvinna också har jag märkt av egen erfarenhet

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-05-18 08:46

Empa skrev:En Synology NAS, använder sedan min Naim att spela upp FLAC med appen som följer med (eller fjärren ibland).

[ Bild ]

Osunlade ger pluspoäng : )

Mvh

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-05-18 09:11

Chaconne skrev:Osunlade ger pluspoäng : )

Mvh

Har snott bilden :oops:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-18 11:58

Ni som använder Kodi, har ni fått in Spotify på något bra sätt? Jag använder SpotiMC idag, men det är inte helt klockrent om man säger så.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-18 13:06

Fostex skrev:Ni som använder Kodi, har ni fått in Spotify på något bra sätt? Jag använder SpotiMC idag, men det är inte helt klockrent om man säger så.

Jag kör inte själv med Spotify, men om appen till Kodi bråkar, testa att vänd på steken.
Aktivera AirPlay i Kodi och kör Spotify på mobilen/paddan och välj Kodi som enhet att streama till.

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2016-05-18 13:24

- Lagring på 4TB disk i en nätverksansluten, egenbyggd HTPC som snurrar Vortexbox, men som nu endast agerar som fileserver för musik.
- Mac Mini dedikerad för att spela musik.
- JRiver media center 21 organiserar och spelar
- JRiver styrs även via JRemote app
- DA-omvandling USB till balanserat mha PS Audio Nuwave

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-18 14:01

Homer: Hade jag en äppeltelefon då hade det varit en klockren lösning. ;)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-18 15:13

Jag har för tillfället lånat en äppeltelefon av typ 5s; skärmen är pytteliten och pekskärmen fullkomligt oduglig, så att använda denna "telefon"(snarast en mycket inkompetent minidator) till att mata in låttitlar, artister och liknande kan jag lova är extremt dålig lösning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 15:46

Morello skrev:Jag har för tillfället lånat en äppeltelefon av typ 5s; skärmen är pytteliten och pekskärmen fullkomligt oduglig, så att använda denna "telefon"(snarast en mycket inkompetent minidator) till att mata in låttitlar, artister och liknande kan jag lova är extremt dålig lösning.

Sådant gör man väl inte i telefonen, det har man väl en dator till? För dessa saker matar man in samtidigt med rippen och det är mycket få mobiltelefoner som kan rippa cd's...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-18 17:14

DS audio på iPhone 6.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi