Är länkad tråd ett skämt eller ormolja?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Är länkad tråd ett skämt eller ormolja?

Inläggav Panelguy » 2016-05-24 17:31

platon1980 skrev:Jag skapade aktuell frågeställning eftersom jag inte visste om det hela var ett skämt för de inblandade, men nu vet jag. Jag ville heller inte skapa en användare där bara för att fråga.

Jag misstänker att du mycket väl förstod att det inte var något skämt men helt enkelt ville förlöjliga de inblandade i tråden.
Jag misstänker också att det finns en hel del medlemmar på Euphonia som blir förfärade, och kanske kan hålla sig för skratt, om de läser ett och annat här på Faktiskt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-24 18:20

Hej!
Du är välkommen att lyssna då vi som tidigare nämnts bor i samma stad.
Jag kanske blir lite överengagerad i mina subjektiva beskrivningar av vad jag tycker mig höra samt upplever. Jag försöker bara att måla upp hur jag upplever skillnaderna mellan i detta fall olika underlag.
Skillnaderna är defacto mindre än vad man kan tolka in i texten men de är ändå såpass stora att jag har klara preferenser.
Kuzma-spelaren är helt odämpad och därmed utgör underlaget en passiv del av spelaren. Franc Kuzma påpekar även han att det finns anledning att iaktta och beakta detta, dessutom finns olika underlag till spelaren i fråga som tillval.
Du kanske skulle bli ännu mer förfärad om du läst mina erfarenheter/upplevelser med den dedikerade motorstyrningen !
Där kan jag iaf styrka mina upplevelser med i stort sätt klanderfria mätvärden av hastighetsvariationer. Långt bättre än många andra spelare, dock snackar vi väldigt små variationer.
Jag väljer att hellre fria än fälla och hoppas därför att uppsåtet inte var att samla poäng genom att få glada påhejarrop om vilken idiot som skrivit tråden utan en undran från en person med ringa erfarenhet av skivspelare.
Om man föredrar ofjädrade stumplint-spelare eller fjäderupphängda dito, hög eller låg massa mm är en fråga om subjektiva preferenser och förutsättningar.
Att testa olika lösningar tycker jag är jättekul och det är periodvis en stor del av hobbyn för mig. Hellre än att köpa färdiga produkter bygger och utvärderar jag egna lösningar, vilka jag delar med mig med. Både för att andra ska inspireras och våga testa egna lösningar utan att behöva köpa färdiga produkter.
Nåja om jag kan roa eller inspirera gläder det mig,f ör det är positiva känslor. Om någon förargas är det tråkigt( det har hänt) men det är då vederbörandes magont inte min.
"Ta det lugnt"
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-24 22:50

Bra bemötande där adagio.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-24 23:20

Bild
Kan lugna alla med att ormhyllan nu är inne på sin sjätte inkarnation. En vägghylla av 4mm tjocka alu-profiler i kombo med 1,5cm tjock akryl i stomme. Själva hyllan är numera 4lager MDF med dämpning mellan, riktigt ormlim, samt en 4mm blyplåt i mitten och en 2cm tjock granitskiva on top. Låter stabilt, utan några hörbara artefakter.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-24 23:23

adagio skrev:[ Bild ]
Kan lugna alla med att ormhyllan nu är inne på sin sjätte inkarnation. En vägghylla av 4mm tjocka alu-profiler i kombo med 1,5cm tjock akryl i stomme. Själva hyllan är numera 4lager MDF med dämpning mellan, riktigt ormlim, samt en 4mm blyplåt i mitten och en 2cm tjock granitskiva on top. Låter stabilt, utan några hörbara artefakter.

Jag nöjer mig med att säga att skivspelaren och dess underlag är estetiskt tilltalande, det visuella bidrar nog till njutningen det med.

Skivsvarvar är ingenting jag kan någonting om alls.
Presentation kommer

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-24 23:26

Bild
Så bra man kan våga hoppas på, trots risk att testskivan kanske inte är i perfekt symmetri. Med andra ord kan det teoretiskt vara ännu bättre. Har gjort mättningen med samma resultat flera ggr vid olika tidpunkter med samma resultat.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-24 23:29

jonaz81a skrev:
adagio skrev:[ Bild ]

Jag nöjer mig med att säga att skivspelaren och dess underlag är estetiskt tilltalande, det visuella bidrar nog till njutningen det med.

Skivsvarvar är ingenting jag kan någonting om alls.

Tack! Någon form av kant eller sarg ska ju på, har testat lite olika men jag har ännu inte hittat något som tillfredställer mina estetiska mål. Så tillsv rå MDF.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-25 00:28

Jag missade att klicka på sänd innan jag var tvungen att rusa till ett möte i eftermiddags, och ser nu att adagio själv hunnit svara, och några till.
Till vissa delar verkar vi vara överens om vad som är goda lösningar och till andra har vi praktiskt taget motsatta åsikter.
Jag är inget offer för den svenska konsensus-sjukan utan kan gärna vara överens med adagio om att vi inte är överens om bästa lösningen för vinylavspelning som inte kostar sexsiffrigt

Ända sedan Rega Planar-skivspelaren lanserades i mitten av 1980-talet har jag tyckt att det var en oerhört dum idé att sälja en oerhört prisvärd tonarm på en träplanka utan avkoppling mot underlaget, glastallrik och mycket simpelt drivverk till fantastiskt lågt pris, men även om handlarna knappast tjänade pengar på själva spelarna blev förtjänsten sannolikt desto större på alla tweaks de behövde kompletteras med för att kunna spela störningsfritt hos alla som inte har betongbjälklag.

Det har till och med gått så långt att sådana konstruktioner helt dominerar på marknaden numera.
Adagios Kuzma Stabi S verkar också vara av samma typ fast ojämförligt mer gedigen och högupplösande.

Självklart påverkas den av stomburna störningar via underlaget (och dess beskaffenhet) men även av luftburna, skulle jag tro, för den står nära ett hörn.

Bästa lösningen tyckte jag att Rockport hade som endast såldes tillsammans med pneumatiskt bord och "gravsten"
Här är min kompis Leifs tidiga modell.
Bild

För egen del tycker jag att verkplattor, plintar och lock oftast orsakar resonanser och annat elände som bäst minimeras genom att eliminera dem som på min sällsynta trotjänare
Systemdek IIS.
Den är en betydligt biffigare konstruktion med bl.a konkav skivtallrik av mycket tung MaZak-legering än den vanligare (och mycket billigare) II'an med glas eller acryltallrik, båda har i alla fall mycket väl fungerande flytande upphängning. Den står dessutom inte i ett hörn utan bredvid en Svanå L6 Helmholtzresonator avstämd för att "slurpa i sig" så mycket som möjligt av värsta rumsresonansen på den platsen i rummet.
Bild
Bild
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-25 08:21

adagio skrev:Hej!
Jag kanske blir lite överengagerad i mina subjektiva beskrivningar av vad jag tycker mig höra samt upplever. Jag försöker bara att måla upp hur jag upplever skillnaderna mellan i detta fall olika underlag.
Skillnaderna är defacto mindre än vad man kan tolka in i texten men de är ändå såpass stora att jag har klara preferenser.
Kuzma-spelaren är helt odämpad och därmed utgör underlaget en passiv del av spelaren. Franc Kuzma påpekar även han att det finns anledning att iaktta och beakta detta, dessutom finns olika underlag till spelaren i fråga som tillval.
Du kanske skulle bli ännu mer förfärad om du läst mina erfarenheter/upplevelser med den dedikerade motorstyrningen !
Där kan jag iaf styrka mina upplevelser med i stort sätt klanderfria mätvärden av hastighetsvariationer. Långt bättre än många andra spelare, dock snackar vi väldigt små variationer.
Jag väljer att hellre fria än fälla och hoppas därför att uppsåtet inte var att samla poäng genom att få glada påhejarrop om vilken idiot som skrivit tråden utan en undran från en person med ringa erfarenhet av skivspelare.
Om man föredrar ofjädrade stumplint-spelare eller fjäderupphängda dito, hög eller låg massa mm är en fråga om subjektiva preferenser och förutsättningar.
Att testa olika lösningar tycker jag är jättekul och det är periodvis en stor del av hobbyn för mig. Hellre än att köpa färdiga produkter bygger och utvärderar jag egna lösningar, vilka jag delar med mig med. Både för att andra ska inspireras och våga testa egna lösningar utan att behöva köpa färdiga produkter.
Nåja om jag kan roa eller inspirera gläder det mig,f ör det är positiva känslor. Om någon förargas är det tråkigt( det har hänt) men det är då vederbörandes magont inte min.
"Ta det lugnt"

Tack för återkopplingen.
Jag var inte medveten om att denna skivspelare var odämpad och köper att olika underlag kan ha viss inverkan på återgivningen. Personligen skulle jag inte vilja köpa en odämpad spelare, men det är ju en smaksak.
Länkad tråd tyckte jag var lustig eftersom dina påståenden om den upplevda stora skillnaden i detaljer som t.ex. pianoljudet glatt anammades av andra tråddeltagare och ingen verkade tvivla, personligen är jag van vid mer kritisk tänkande, men jag kan ju inte tonen på det forumet, därav frågan/denna tråd.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-25 08:41

Fin spelare det där också. Det finns fler än ett sätt att flå en katt på. Det jag oftast gillar är väl enkelhet.
Ju färre parallella ytor och minimalt med utstickande delar gör spelaren okänsligare mot intern resonans som är värre än stomburen dito. Kuzma har också fjädrande eller snarare avkopplade verk, som är silikonolje-dämpade och rör sig väldigt segt, Då hamnar prislappen på en annan nivå, min lilla spelare är en hotrod av XL. För att hotroden ska prestera riktigt bra krävs dock rätt underlag. Tro mig, den spelar faktiskt bra direkt på golvet också, men varje förbättring hörs.
En kompis mailade mid ett youtube klipp där de jämför den gamla trotjänaren från technics med den nya pioneer-spelaren som spås vara en ersättare för den utgångna technicsen. Båda spelarna är DJ-spelare med direktdrift och avkoppling (tror jag)
Mycket verkar vara lika men den moderna spelaren har extrema problem med egenresonanser, återkoppling. Det verkar som om det uppstår i plinten snarare än via underlaget. Eller kanske en kombo.
Det är riktigt klurigt och känsligt.
Någon frågade tidigare om de höga mässingsskruvarna vid pickupen. Det är Soudsmiths EZ-mount, skruvar som tillåter enkelt montering/justering utan verktyg. De levereras i ett kitt med skruvar av Nylon, aluminium, rostfritt och mässing.
Tanken är att anpassa och tuna in den totala resonansen på arm och PU.
Jag hade genom lyssning kommit fram till att jag föredrog mässing och rostfritt framför de andra. Jag ska inte besvära med mina subjektiva intryck.
Sen dök denna tråd upp http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=12066

Jag kopierar valda delar för de som inte orkar kolla länken:

M= Tonarmens effektiva/rörliga massa+ Pick-upens massa (g)
C= Pick-upens Komplians

Rekommenderad resonansfrekvens bör vara mellan 9-14 Hz (vissa källor anger 9-11 Hz)

F=1000/2pi*√M*C

Resonansfrekvens (Hz)
9 M*C=313,04
10 M*C=253,56
11 M*C=209,55
12 M*C=176,08
13 M*C=150,04
14 M*C=129,37

Ok jag använde formeln för min arm/PU inkl skruvar.
Sen skrev jag:
"Det är ju som vanligt, matematiken stämmer, ser man bara till att välja en kombo innom ramen finns det utrymme för många subjektiva val. Går man utanför vandrar man på slak lina och kan förvänta sig sämre resultat.
Det som är rätt kul med denna är att jag räknade lite på min kombo:
205,7 i grundutförande
268 med mässingsskruvarna från soundsmith.
Vilket då skulle kunna förklara varför jag gillar ljudet med dessa skruvar framför orginalskruvarna och tillika soundsmithsskruvarna i plast, alu samt rostfritt. Även om jag tycker att de andra materialen också låter bra, mässingsskruvarna låter i mina öron bäst. "

Och

"206,7 i nylon.
207,6 i alu
211,4 i rostfritt
Jag gillade helt klart rostfritt o mässing bäst.
De var ganska lika o skilde sig som par ganska mycket från de övriga två. Kan delvis förklara mina ljudupplevelser när jag utvärderade och valde vilka skruvar jag gillade mes"

Så små förändringar gör mycket i vinylens värld. Kan nämna att jag utvärderade mina EZ-mout för flera år sedan och formeln bekräftade mina intryck för en månad sedan ungefär.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-25 08:47

Lennartj, vet inte om det är så vidare bra att ställa sin skivspelare brevid sin V6 ( felskriving ifrån dig med L6? ) då dom kan vibrera rätt så ordentligt!
Har du en tongenerator så testa att skruva upp din anläggning ordentligt och ratta på tongeneratorn och känn på sidan av din helmholtz samtidigt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-25 09:30

platon1980 skrev:
adagio skrev:Hej!
"Ta det lugnt"

Tack för återkopplingen.
Jag var inte medveten om att denna skivspelare var odämpad och köper att olika underlag kan ha viss inverkan på återgivningen. Personligen skulle jag inte vilja köpa en odämpad spelare, men det är ju en smaksak.
Länkad tråd tyckte jag var lustig eftersom dina påståenden om den upplevda stora skillnaden i detaljer som t.ex. pianoljudet glatt anammades av andra tråddeltagare och ingen verkade tvivla, personligen är jag van vid mer kritisk tänkande, men jag kan ju inte tonen på det forumet, därav frågan/denna tråd.

Hej!
Det är mycket riktigt en annan ton på det forumet. Oavsett vilken typ av spelare du föredrar och på vilka grunder så är du välkommen. Det är bara att droppa ett mail eller ett PM. Jag är dock inte alltid inloggad här och ibland går det lång tid mellan gångerna därav ev sent svar.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-25 10:01

Evil_Homer skrev:Lennartj, vet inte om det är så vidare bra att ställa sin skivspelare brevid sin V6 ( felskriving ifrån dig med L6? ) då dom kan vibrera rätt så ordentligt!
Har du en tongenerator så testa att skruva upp din anläggning ordentligt och ratta på tongeneratorn och känn på sidan av din helmholtz samtidigt.

Jo, det tycker jag, för det borde vara önskade vibrationer i motfas som minskar den rumsresonans som jag avstämt V6'an för.
Indikationerna med mätmikrofonen alldeles intill pickupen, ca en halv meter från V6 antyder att så är fallet.
Du har rätt beträffande beteckningen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-25 10:34

https://youtu.be/mNzMcH2ZbtU
Kolla ca 23:28 in i klippet på hur illa det kan gå med egenresonanser. Självsvängning.......

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-25 11:20

Minst så där mycket återkoppling hade min ERA MkIV, innan jag dämpade dess plåtlåda.
Det var på 70-talet, och ERA hade hög status, men kvaliteten mötte inte upp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-25 11:59

Försök få en stumt kopplad 5cm tjock, ca 30cm lång massiv mässingscylinder att självsvänga. Till det kommer en tvärkopplad ca 17cm lång mässingscylinder för stabilitet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-05-25 12:58

lennartj skrev:
Evil_Homer skrev:Lennartj, vet inte om det är så vidare bra att ställa sin skivspelare brevid sin V6 ( felskriving ifrån dig med L6? ) då dom kan vibrera rätt så ordentligt!

Jo, det tycker jag, för det borde vara önskade vibrationer i motfas som minskar den rumsresonans som jag avstämt V6'an för.
Indikationerna med mätmikrofonen alldeles intill pickupen, ca en halv meter från V6 antyder att så är fallet.

Tänker mer på vibrationerna i själva helmholtzen, så inte dom fortplantar sig vidare till din skivspelare.
Det är garanterat ett lyft för att plocka ner en puckel, men kanske att du tar bort ett problem men ersätter det med ett annat.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-25 14:34

adagio skrev:Försök få en stumt kopplad 5cm tjock, ca 30cm lång massiv mässingscylinder att självsvänga. Till det kommer en tvärkopplad ca 17cm lång mässingscylinder för stabilitet.

En stor kyrkklocka är mycket stabilare och väger mycket, mycket mer, men svänger och ringer bra nog ändå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-25 15:25

Jo men inte om den skulle vara stumt kopplad till underlaget och dämpad med motsv gummiringar. Sen hänger ju inte stabiS fritt och som tur är finns ingen hammare som slår på den. Men man kan knacka riktigt hårt med knogarna på såväl plinten som själva vinylen eller tallriken utan att avspelningen störs. Prova det med en fjädrad spelare ska ni/höra på fan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-25 15:41

Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.

Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-25 15:46

Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.

Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.

Fast nu är det långt ifrån det enda problemet med skivspelare. Man kan spela musik och lyssna i lurar och ändå höra skillnader på underlag, tyvärr.
Man missar då helt rumble och problem med rörelser vare sig kontrollerade eller okontrollerade i en snurrande spelare.

mvh/Bengt

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-25 17:44

Det är väldigt många parametrar i vinylavspelandets värld, men det är ju det jag gillar. Oändliga möjligheter och variabler.
Morello> låter klokt. Och intressant.
Vin o musik är en bra kombo, dock ej i samband med förflyttningar av skivspelare och vettiga utvärderingar.
En viktig del av utvärderingen är dock intryck över tid. Då testar jag en mängd olika kända musikstycken på olika ljudnivåer och vid olika sinnesstämningar. Det känns säkert som ett högst ovetenskapligt sätt med många felmarginaler men det är ändå så jag njuter av musik. Snabba byten vid jämförelser ger fingervisningar och så men hur ett intryck består eller ändras av tiden är en mer rättvisande aspekt. I alla fall för mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-25 18:01

Evil_Homer skrev:
lennartj skrev:

Tänker mer på vibrationerna i själva helmholtzen, så inte dom fortplantar sig vidare till din skivspelare.
Det är garanterat ett lyft för att plocka ner en puckel, men kanske att du tar bort ett problem men ersätter det med ett annat.

Tack för omtanken,
V6'an står ju på samma parkettgolv som min fullproppade bok-, media- och hifi-hylla i ekfanérat lamellträ men den väger många hundra kilo och är mycket svår att försätta i vibration. För säkerhets skull har jag limmat tjock asfaltmatta under skivspelarens hyllskiva och dessutom har Systemdek IIS utmärkt flytande upphängning.

Bild
Inte helt färsk bild, men platsen för Systemdek IIS är oförändrad.
Besökare förvånas inte sällan när jag alternerar mellan tyst och knasterfri vinyl och digitala källor att de inte lagt märke till vad som är vad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-25 18:06

Jag gillar ju vinylockså. Det är därför jag konstruerat en hel hög olika RIAA-steg, varav det bästa överträffar allt jag sett i Stereophile med avseende på brus, distorsion och RIAA-avvikelelse. Men sådant är ju mer av akademiskt intresse då LP-systemet som sådan är många tiopotenser sämre än ett riktigt top-of-the-line-RIAA-steg. Bara en sådan sak som signal/stör-förhållande vid LP-lyssning är groteskt dåligt och motsvarar kanske i bästa fall 70 dB (alltså en faktor 20 sämre än CD tex)

(NU kommer säkert någon dragandes med att lack minsann brusar mindre...)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-25 18:09

lennartj skrev:
Besökare förvånas inte sällan när jag alternerar mellan tyst och knasterfri vinyl och digitala källor att de inte lagt märke till vad som är vad.

Det där säger nog faktiskt mer om dina besökare än om själva avspelningen. Det finns inga magiska maskiner som tvättar bort alla vinylens tillkortakommanden avseende knaster, brus, svaj och distorsion.
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-05-25 18:43

Morello skrev:Jag gillar ju vinylockså. Det är därför jag konstruerat en hel hög olika RIAA-steg, varav det bästa överträffar allt jag sett i Stereophile med avseende på brus, distorsion och RIAA-avvikelelse. Men sådant är ju mer av akademiskt intresse då LP-systemet som sådan är många tiopotenser sämre än ett riktigt top-of-the-line-RIAA-steg. Bara en sådan sak som signal/stör-förhållande vid LP-lyssning är groteskt dåligt och motsvarar kanske i bästa fall 70 dB (alltså en faktor 20 sämre än CD tex)

(NU kommer säkert någon dragandes med att lack minsann brusar mindre...)

Jag kan inte se någon egentlig nackdel i att du konstruerar ett sådant RIIA-steg med sådana prestanda.
Det skulle väl vara priset, möjligtvis.
Inte heller ser jag någon nackdel i att äga och använda ett sådant.

Om vi nu bortser från vinylsystemets tekniska tillkortakommanden, som ofta kommer upp som hämsko, så infinner sig ändå en fråga som jag som läsare av ditt vill ställa till dig:

-Behöver produkten i så fall, dvs RIAa-steget, verkligen i så fall vara så tekniskt förfinat?

Och nästa följdfråga:

I så fall finns det en brytpunkt där det är tillräckligt bra med avseende på teknisk specifikation?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-25 19:10

Morello skrev:
lennartj skrev:Besökare förvånas inte sällan när jag alternerar mellan tyst och knasterfri vinyl och digitala källor att de inte lagt märke till vad som är vad.

Det där säger nog faktiskt mer om dina besökare än om själva avspelningen. Det finns inga magiska maskiner som tvättar bort alla vinylens tillkortakommanden avseende knaster, brus, svaj och distorsion.

Nej, det finns inga magiska maskiner, men det finns avspelare som är bättre än andra. Ane Bruns senaste på vinyl är otroligt välpressad och man måste spela groteskt högt för att höra någon skillnad i brus mellan denna och CD. Knaster, tja kanske ett eller två fina tysta sådana på en skivsida.

Men visst, jag har vinyler som knastrar på rätt friskt, speciellt i början på första spåret. Personligen tror jag att man även ska tänka på överstyrningsreserv (förutom brus, dist och riaa-avvikelse). HUR knaster låter kan skilja avsevärt mellan olika riaa'n tex.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-25 19:56

Ja, överstyrningsmarginal är viktigt. Därför tycker jag att ett adekvat RIAA-steg skall kunna leverera fullt sving (alltså upp till matningen) vid alla frekvenser. Med en icke-diskret lösning innebär det cirka 10 V RMS och för en diskret lösning med högre matning får man typiskt två, tre, fyra, fem dB mer ungefär. Då har man gjort så bra man kan givet matningsspänningen. Därtill bör man såklart tillse att förstärkningen är lagom avstämd till vald pickup, dvs så att man får cirka 2 V RMS vid nominell utstyrning i vinylen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-26 00:08

Hos mig lyssnar vi (i allmänhet) på musik för musikens skull och är vinylen välproducerad, ren och välskött tycker jag att den låter väl så bra som digitala utgåvor.

Jag tycker själv att mitt helanaloga McIntosh C2300 försteg duger gott. En del konstruktörer ogillar ECC83 som används för all spänningsförstärkning, med ett undantag, men jag tror det säger mer om dessa konstruktörers (in)kompetens än något annat.
Undantaget är givetvis MC-ingången, där första förstärkningssteget uppbyggt med 5 par komplementära på transistorer per kanal.
Belastningsimpedansen på MC- och MM-ingångarna kan justeras från fjärrkontrollen under pågående spelningvilket gör att det verkligen blir av att optimera lasten medan man själv sitter i sweetspot. Behöver man lossa femtioelva skruvar och sedan löda loss och byta kondensatorer och motstånd tror jag inte att många ids att optimera fullt ut.
Dessutom har det användbara bas- och diskantkontroller som också kan manövreras från fjärren, och de kan också användas för konfigurera lagom anti-RIAA och monokoppla MM-ingången där jag har en Ortofon OM78 för mina schellack-skivor.
Dessutom har den dubbla volymkontroller, en tidigt i blockschemat och en på utgången som bl.a. av bekvämlighetsskäl manövreras med en ratt som justerar samtidigt i båda ändar så att både S/N och överstyrningstålighet optimeras.
Bild

adagio

Inläggav adagio » 2016-05-26 07:41

Bild
Jag tror att ditt RIAA är en riktigt bra produkt, har hört det ryktesvägen Morello.
Själv har jag testat och ägt ganska många olika RIAA. Ett av de bättre i mitt tycke var Canors dyraste. Det steget är ett MM-steg med möjlighet till MC via inbyggda Lundahls-trafos. Detta fick mig att bli nyfiken på SUTar. Jag testade några st utan att hitta rätt. Mitt RIAA är precis som Lennarts inbyggt i försteget men är helt rörbaserat med fyra st dubbeltrioder
ECC88. Jag kör med Amperex "Bugle boy" (tidigt 50-tal) på ingång i såväl RIAA som linjesteg. Som drivrör har jag Philips A-frame och Telefunken (50-tal) Jag körde tidigare med Benz Lukaschek PP-1 RIAA till min benz LP. Ibland körde jag med det inbyggda RIAA i mc läge. Output från LPn var för låg, man kunde ana potentialen men det fattades driv. Sen dök silverlådan (ovan) upp och hela min världsbild ändrades. Denna lilla SUT ändrade helt på preferenserna. (jag använder idag inte det läge jag testade vid fotograferingen) det är ju kul att smaken är så olika, hur kul hade det varit med denna hobby annars.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi