Fin spelare det där också. Det finns fler än ett sätt att flå en katt på. Det jag oftast gillar är väl enkelhet.
Ju färre parallella ytor och minimalt med utstickande delar gör spelaren okänsligare mot intern resonans som är värre än stomburen dito. Kuzma har också fjädrande eller snarare avkopplade verk, som är silikonolje-dämpade och rör sig väldigt segt, Då hamnar prislappen på en annan nivå, min lilla spelare är en hotrod av XL. För att hotroden ska prestera riktigt bra krävs dock rätt underlag. Tro mig, den spelar faktiskt bra direkt på golvet också, men varje förbättring hörs.
En kompis mailade mid ett youtube klipp där de jämför den gamla trotjänaren från technics med den nya pioneer-spelaren som spås vara en ersättare för den utgångna technicsen. Båda spelarna är DJ-spelare med direktdrift och avkoppling (tror jag)
Mycket verkar vara lika men den moderna spelaren har extrema problem med egenresonanser, återkoppling. Det verkar som om det uppstår i plinten snarare än via underlaget. Eller kanske en kombo.
Det är riktigt klurigt och känsligt.
Någon frågade tidigare om de höga mässingsskruvarna vid pickupen. Det är Soudsmiths EZ-mount, skruvar som tillåter enkelt montering/justering utan verktyg. De levereras i ett kitt med skruvar av Nylon, aluminium, rostfritt och mässing.
Tanken är att anpassa och tuna in den totala resonansen på arm och PU.
Jag hade genom lyssning kommit fram till att jag föredrog mässing och rostfritt framför de andra. Jag ska inte besvära med mina subjektiva intryck.
Sen dök denna tråd upp
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=12066Jag kopierar valda delar för de som inte orkar kolla länken:
M= Tonarmens effektiva/rörliga massa+ Pick-upens massa (g)
C= Pick-upens Komplians
Rekommenderad resonansfrekvens bör vara mellan 9-14 Hz (vissa källor anger 9-11 Hz)
F=1000/2pi*√M*C
Resonansfrekvens (Hz)
9 M*C=313,04
10 M*C=253,56
11 M*C=209,55
12 M*C=176,08
13 M*C=150,04
14 M*C=129,37
Ok jag använde formeln för min arm/PU inkl skruvar.
Sen skrev jag:
"Det är ju som vanligt, matematiken stämmer, ser man bara till att välja en kombo innom ramen finns det utrymme för många subjektiva val. Går man utanför vandrar man på slak lina och kan förvänta sig sämre resultat.
Det som är rätt kul med denna är att jag räknade lite på min kombo:
205,7 i grundutförande
268 med mässingsskruvarna från soundsmith.
Vilket då skulle kunna förklara varför jag gillar ljudet med dessa skruvar framför orginalskruvarna och tillika soundsmithsskruvarna i plast, alu samt rostfritt. Även om jag tycker att de andra materialen också låter bra, mässingsskruvarna låter i mina öron bäst. "
Och
"206,7 i nylon.
207,6 i alu
211,4 i rostfritt
Jag gillade helt klart rostfritt o mässing bäst.
De var ganska lika o skilde sig som par ganska mycket från de övriga två. Kan delvis förklara mina ljudupplevelser när jag utvärderade och valde vilka skruvar jag gillade mes"
Så små förändringar gör mycket i vinylens värld. Kan nämna att jag utvärderade mina EZ-mout för flera år sedan och formeln bekräftade mina intryck för en månad sedan ungefär.