Har du / har haft en Nordostkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du ägt ägt/lånat en Nordost?

Jajamen, sitter en i systemet!
1
2%
Ja, men jag har kopplat ur den/dem...
8
17%
Aldrig!
34
74%
Annat (förklarar nedan).
3
7%

Antal röster : 46

Användarvisningsbild
leffe

Re: Har du / har haft en Nordostkabel?

Inläggav leffe » 2016-06-28 00:28

Läsningen av Belts kompendium är fantastiskt rolig läsning :), vid avsnittet om proppskåpskrämen låg jag på golvet hopvikt som ett gem, kiknande av skratt och vid elementklämmorna var jag nog i behov av syrgas.

Jo, jag har Nordost högtakarkabel 2x3m - vet inte vilken, men det är troligen någon instegsmodell - kopparfärgad ca 4cm bred. Föredrar den framför Monster, lampsladd och supra - den blev faktiskt ännu transparentare efter att katten tuggat lite på den....

Provade runt lite med 6-7 halvdyra (500-4000 :- ) signalkablar för sisådär 20 år sedan och konstaterade att de faktiskt lät lite olika och den dyraste sämst, förmodligen av den enkla anledningen att de hade olika elektriska egenskaper p g a uppbyggnad, isolering, skärm osv.
Knåpade sedan ihop egna av Canare 4ledarkabel och neutrikkontakter, extra virgine lödtenn och lödstationens svamp fuktad med vigvatten och lödspetsen vänd mot Mekka, typ.
Självklart var ju de sistnämnda bäst - framför allt var de mjuka och smidiga och jag hade ju gjort dom själv :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-06-28 00:32

Kom på att jag faktiskt gjort signalkablar av samma Nordostkabel - funkar kanon trots avsaknad av skärm till allt utom skivspelare!

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-29 16:27

Jag har ägt en hel del Nordostkablar och tyckte mycket om dem.

Mvh

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 03:15

Jupp, och dom gick sönder :mrgreen: Snacka om skitkablar. Lödningen gick sönder i fästet till bananerna och då var det ju NordOst-bananer på :!: Det var ett par Purple Flare 2x3m. Jag gav bort dom sen till butiken där jag köpte dom. Säljaren blev nog mycket glad för dom kostar ju en slant idag i nypris... Men jag var inte så sugen på att se dom så där fick han allt.. Skämt å sido :mrgreen:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi