Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Pratar du om elektronikkomponenter, musiker, instrument eller något annat?
Morello skrev:Sedan kan man ju fundera på om det inte är vettigare att köpa en hög SOVTEK 6922 och låta någon selektera istället för att bränna absurda pengar på NOS-rör?
adagio skrev:Kretskort ä väl inte manligt? Hardwire, point to point, däts dä shiit!
Och en annan sak. Ni som är så sunda skeptiker mot i princip allt, varför bryr ni er så mycket om vad andra pysslar med?
Om ni inte själva har intresse varför spy galla och göra sig lustig så fort någonting är utanför eran box. Jag tänker verkligen inte dissa någon för en förstärkarkonstruktion eller andra val av anläggning tvärtom. Hurra för de som gör förstärkare, högtalare och alla som kör såväl EKK, Biltema nordost eller PAD! Ha kul och sluta dissa!
Givetvis finns toleranser etc och rör som kanske ramlar utanför specifikation, men så fasansfullt stora skillander är det inte - då skulle apparaterna på den tiden inte fungerat.
adagio skrev:Ok, spy galla var ett alltför kraftigt uttryck. Klart jag oftast tycker att en del komentarer är roliga men jag tycker att personliga "påhopp" är lite onödiga.
JM skrev:Jag är gärna med att sätta upp en riktig dubbelblidstudie studie där medlemmar på faktiskt.se jämför det bästa som finns bland rörförstärkare med det bästa som finns i transistorförstärkarväg. Studien bör dels innehålla riktiga dubbel blind lyssningstest och tekniska mätningar. Högtalarna bör vara horntyp med hög verkningsgrad för att undvika bias av klippning o kompression.
Frågan blir "är första presenterade förstärkaren bättre än andra förstärkaren" eller är "andra presenterade förstärkaren bättre än första förstärkaren" cc ?
Presentationsserien måste vara slupmässig för varje enskild lyssnare. Ingen grupplyssning.
JM
adagio skrev:Ok, spy galla var ett alltför kraftigt uttryck. Klart jag oftast tycker att en del komentarer är roliga men jag tycker att personliga "påhopp" är lite onödiga.
Laila skrev:JM skrev:Jag är gärna med att sätta upp en riktig dubbelblidstudie studie där medlemmar på faktiskt.se jämför det bästa som finns bland rörförstärkare med det bästa som finns i transistorförstärkarväg. Studien bör dels innehålla riktiga dubbel blind lyssningstest och tekniska mätningar. Högtalarna bör vara horntyp med hög verkningsgrad för att undvika bias av klippning o kompression.
Frågan blir "är första presenterade förstärkaren bättre än andra förstärkaren" eller är "andra presenterade förstärkaren bättre än första förstärkaren" cc ?
Presentationsserien måste vara slupmässig för varje enskild lyssnare. Ingen grupplyssning.
JM
Allvarligt, vad tror du dig uppnå med det, att olika personer kan ha olika subjektiva preferenser . . . typ ?
adagio skrev:Inte nog med det, jag har noggranna anteckningar hur jag uppfattar ljudet vid såväl 110-140mA i 5mA intervaller hur jag tycker steget ändrar karaktär. Bäst låter det vid 125mA......
Rydberg skrev:Jag jämförde rör i min X-Canv2 och det var klar skillnad i klang, NOS-rören lät bättre. För att göra testet lättare att genomföra hade jag två stycken X-Canv2 parallellt, en med originalrören och en med NOS-rören. Samma källa var inkopplad till båda hörlursförstärkarna så klart. Sen var det bara att flytta hörlurspluggen fram och tillbaka.
Som sagt, klara skillnader, ett blindtest var verkligen inte nödvändigt. Verkar som att den äldla konsten i att tillverka rör delvis har försvunnit tyvärr
sprudel skrev:Hur kunde det bli en blindtest-diskussion även i denna tråden?![]()
Behöver ni gå i terapi?
Hoppas att Perka kliver in med all sin kunskap.
adagio skrev:Intressant fråga sprudel. Hur kunde det bli det? Måste allt testas blindt? Hur kan en upplevelse blindtestas och varför?
Ett restaurangbesök, blindtest mot medhavd doggybag. Kan man ens njuta av en Ardbeg eller måste den blindtestas mot en Laphroaig. Måste alla upplevelser till varje pris verifieras och bevisas?
petersteindl skrev:
Men vissa frågor i samband med detta som rör lyssning, eller andra sinnesintryck, med upplevelse kan ju uppstå:
1.) Är det tillåtet att ha upplevelser?
2.) Är det otillåtet eller förbjudet att berätta om sin upplevelse?
2a.) I så fall, enligt vilken lag?
2b.) Vilket straff blir i så fall påföljden för sådan lagöverträdelse?
3.) Är det en synd enligt någon överstatlig lag att ha en upplevelse?
4.) Är det en synd enligt någon lag att berätta om sin upplevelse?
5.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att ha en upplevelse?
6.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att i ord på faktiskt beskriva sin upplevelse?
7.) Bör de som kan misstänkas ha placebo kastas ut från forumet om de på forumet redogör för sin upplevelse?
7a.) Om inte, varför inte då?
7b.) Finns det lämplig bestraffning, typ prygelstraff som förordas för de på forumet redogör för sin upplevelse?
7c.) Om inte, finns det andra metoder såsom utfrysning eller mobbning som är kutym eller rekommenderas mot de på forumet redogör för sin upplevelse?
Det bör väl kunna vara enkelt att svara på dessa frågor. Därefter har jag säkerligen ett gäng följdfrågor.![]()
Ha en skön sommardag.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster