Rörförsteg, olika rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Rörförsteg, olika rör

Inläggav adagio » 2016-06-28 16:50

Det kan du ju fundera lite över Morello.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-28 17:14

Morello skrev:Pratar du om elektronikkomponenter, musiker, instrument eller något annat? :roll:

Kabeltrillare/skiftare, släng er i väggen, dä äju rörisrullning som gäller*, möe manliare ju . . . typ. :)

*Visserlien inte allti lika dyrert, men man kan ju inte få allt.

Har sagt det förut å säger det igen:
Allvarligt, vad är det som kräver noll teknisk kunskap . . . jo att byta kabel å rulla rör.
Därav populariteten. När man känner sig mer avancerad så kan man ge sig på kondensatorer å olika fabrikat på motstånd etc. Endast rudimentär lödkunskap tarvas . . . men vänta nu, det finns ju även olika
typer/sorter/märken på lödtenn som sägs ljuda olika osv. . . . fan åsså. :evil:
Senast redigerad av Laila 2016-06-28 18:07, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-28 18:01

För att violinerna skall bli musikaliska krävs det kretskort med en speciell kopparbeläggning där kopparn är från en speciell koppargruva i Finland. :) Även Miles Davis lirar med bättre glöd då. Även Ellington liras med större inlevelse. . . typ :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-28 18:09

Framtagen främst för finsk tango harjahört . . . typ. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-28 18:39

tsss... bara Falu Koppar duger, fråga Lasse varför han etablerat sig just där!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-28 18:57

Morello skrev:Sedan kan man ju fundera på om det inte är vettigare att köpa en hög SOVTEK 6922 och låta någon selektera istället för att bränna absurda pengar på NOS-rör?

Det tycks vara så att de bästa rören från förr helt enkelt är mer välgjorda än det som tillverkas idag. Livslängden (nå, på lågnivåsidan, men det är väl där karaktären sitter) kan räcka till för lyssnarens återstående liv och lyssning. Så ett ganska högt pris kan nog motiveras utan total genans.
Don’t just do something, sit there.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 19:50

Kretskort ä väl inte manligt? Hardwire, point to point, däts dä shiit!
Och en annan sak. Ni som är så sunda skeptiker mot i princip allt, varför bryr ni er så mycket om vad andra pysslar med?
Om ni inte själva har intresse varför spy galla och göra sig lustig så fort någonting är utanför eran box. Jag tänker verkligen inte dissa någon för en förstärkarkonstruktion eller andra val av anläggning tvärtom. Hurra för de som gör förstärkare, högtalare och alla som kör såväl EKK, Biltema nordost eller PAD! Ha kul och sluta dissa!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-28 20:20

adagio skrev:Kretskort ä väl inte manligt? Hardwire, point to point, däts dä shiit!
Och en annan sak. Ni som är så sunda skeptiker mot i princip allt, varför bryr ni er så mycket om vad andra pysslar med?
Om ni inte själva har intresse varför spy galla och göra sig lustig så fort någonting är utanför eran box. Jag tänker verkligen inte dissa någon för en förstärkarkonstruktion eller andra val av anläggning tvärtom. Hurra för de som gör förstärkare, högtalare och alla som kör såväl EKK, Biltema nordost eller PAD! Ha kul och sluta dissa!

Vem i tråden har "spytt galla" ?
Angående "utanför boxen" eller inte så har du troligtvis inte en susning . . . typ.
Dessutom så skulle åtminstone förmågan till en liten liten gnutta självinsikt/ironi vara klädsam. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-28 20:25

Detta är ett diskussionsforum, Adadio, då får man nog räkna med att det just blir diskussion!

Sedan kan jag väl hålla med om att det ibland fälls en och annan lustig kommentar (jag är skyldig), men vissa beskrivaningar av hur olika saker påverkar återgivningen saknar helt enkelt förankring i verkligheten och antar helt pyramidalt orimliga proportioner - tex nu senast hur olika rör "låter".

Rör med en viss beteckning skall uppfylla en viss kravspecifikation - annars kan man inte klistra på en lapp som säger "ECC82". Givetvis finns toleranser etc och rör som kanske ramlar utanför specifikation, men så fasansfullt stora skillander är det inte - då skulle apparaterna på den tiden inte fungerat. Observera att rören används i långt mycket mer avancerade apparater än tex CJ-försteget det pratas om (som är enb extraordinärt basal konstruktion). Skulle inte rör av olika fabrikat varit hyggligt lika skulle apparaterna under rör-eran inte ha fungerat! Apropå att tänka lite utanför den lilla "boxen". :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2016-06-28 20:35

Jag blir så otroligt sugen på en rörhäck igen när jag läser tråden. Får nog börja skramla ihop till en snabbt. Jag köpte en kvartett Winged C EL34 (gillar dessa!) för ett halvår sedan när tillfället kom. Hade egentligen inga snabba planer för dessa, men det får nog bli en Audion Sterling snarast. Blir ett rörhifirum i källaren så snart jag har renoverat klart.

Givetvis finns toleranser etc och rör som kanske ramlar utanför specifikation, men så fasansfullt stora skillander är det inte - då skulle apparaterna på den tiden inte fungerat.

Jo, men hifihobbyn är ju lite anal. Det är de små skillnaderna som gör det! ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-28 21:06

Ok, spy galla var ett alltför kraftigt uttryck. Klart jag oftast tycker att en del komentarer är roliga men jag tycker att personliga "påhopp" är lite onödiga.

JM

Inläggav JM » 2016-06-28 21:13

Jag är gärna med att sätta upp en riktig dubbelblidstudie studie där medlemmar på faktiskt.se jämför det bästa som finns bland rörförstärkare med det bästa som finns i transistorförstärkarväg. Studien bör dels innehålla riktiga dubbel blind lyssningstest och tekniska mätningar. Högtalarna bör vara horntyp med hög verkningsgrad för att undvika bias av klippning o kompression.
Frågan blir "är första presenterade förstärkaren bättre än andra förstärkaren" eller är "andra presenterade förstärkaren bättre än första förstärkaren" cc ?
Presentationsserien måste vara slupmässig för varje enskild lyssnare. Ingen grupplyssning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-28 21:24

adagio skrev:Ok, spy galla var ett alltför kraftigt uttryck. Klart jag oftast tycker att en del komentarer är roliga men jag tycker att personliga "påhopp" är lite onödiga.

Ok, men var i tråden finns det "personliga "påhopp"" . . . typ ?
För övrigt så håller jag med om att personliga "påhopp" är onödiga.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-28 21:28

JM skrev:Jag är gärna med att sätta upp en riktig dubbelblidstudie studie där medlemmar på faktiskt.se jämför det bästa som finns bland rörförstärkare med det bästa som finns i transistorförstärkarväg. Studien bör dels innehålla riktiga dubbel blind lyssningstest och tekniska mätningar. Högtalarna bör vara horntyp med hög verkningsgrad för att undvika bias av klippning o kompression.
Frågan blir "är första presenterade förstärkaren bättre än andra förstärkaren" eller är "andra presenterade förstärkaren bättre än första förstärkaren" cc ?
Presentationsserien måste vara slupmässig för varje enskild lyssnare. Ingen grupplyssning.

JM

Allvarligt, vad tror du dig uppnå med det, att olika personer kan ha olika subjektiva preferenser . . . typ ?

JM

Inläggav JM » 2016-06-28 21:31

adagio skrev:Ok, spy galla var ett alltför kraftigt uttryck. Klart jag oftast tycker att en del komentarer är roliga men jag tycker att personliga "påhopp" är lite onödiga.

Tyvärr är det mänskligt, men oacceptabelt, att när sakargumenten tar slut används våld och/eller personangrepp. För mig är det en seger varje gång någon kommer med våld/personangrepp - då vet jag att jag har mer rätt i detta specifika fall. Angriparen "skjuter sig själv i foten" som jag ser det.

’De fattar inte vad de har gjort’! är en vanlig kommentar idag när vi förfasar oss över olika nackdelar – att 'okunniga' människor kommer till tals via sin rätt till att rösta utifrån resultaten i Brexit.

Ja, fattar man inte så fattar man inte. Man kan faktiskt inte fatta om man inte fattar. När folk inte fattar det vi tycker att de borde fatta, så kan vi bli både fördömande och sarkastiska; ”Hur svårt kan det vara?”

Ja, det är precis så svårt som det är. Faktiskt. Vi kan inte fatta någonting som vi faktiskt inte fattar. ”De borde ju förstå…”. Nej, vi borde inte förstå något som vi inte förstår. Vi kan inte förstå något som vi inte förstår.

ÅSA C / JM
Senast redigerad av JM 2016-06-28 22:27, redigerad totalt 3 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2016-06-28 21:33

Laila skrev:
JM skrev:Jag är gärna med att sätta upp en riktig dubbelblidstudie studie där medlemmar på faktiskt.se jämför det bästa som finns bland rörförstärkare med det bästa som finns i transistorförstärkarväg. Studien bör dels innehålla riktiga dubbel blind lyssningstest och tekniska mätningar. Högtalarna bör vara horntyp med hög verkningsgrad för att undvika bias av klippning o kompression.

JM

Allvarligt, vad tror du dig uppnå med det, att olika personer kan ha olika subjektiva preferenser . . . typ ?

Ett riktigt dubbel blind test går inte att lura!

JM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-06-28 21:34

Jag ställer upp, bara det inte blir för rörigt!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-29 08:31

Hur kunde det bli en blindtest-diskussion även i denna tråden? :roll:
Behöver ni gå i terapi?
Hoppas att Perka kliver in med all sin kunskap.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-29 11:35

Intressant fråga sprudel. Hur kunde det bli det? Måste allt testas blindt? Hur kan en upplevelse blindtestas och varför?
Ett restaurangbesök, blindtest mot medhavd doggybag. Kan man ens njuta av en Ardbeg eller måste den blindtestas mot en Laphroaig. Måste alla upplevelser till varje pris verifieras och bevisas?

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-29 12:36

Jag har många gånger undrat detsamma när jag läser trådar här på forumet. Det verkar som att ingen gråskala får tillåtas, allt skall vara svart eller vit.
Jag börjar bli alltmer avtänd på faktiskt, det känns som om att vetenskap in i absurdum får ta över, och kärleken till musiken som jag hoppas många här på forumet har, får stå tillbaka.
Nej, jag kan inte bevisa mina åsikter och känslor, med varken mätning eller blindtest.

Mvh

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-29 12:58

Släpp det här d-a tugget om blindtest, please! Gör en egen tråd. :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-29 14:59

adagio, en seiöst ställd fråga. Justerar du bias varje gång du byter slutrör i ett slutsteg innan du bedömer rörens ljudegenskaper så att både de gamla och de nya rören får i det närmaste samma förutsättningar.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-29 15:12

Flint>självklart justerar jag BIas, jag är tom så anal att jag kontrollmäter BIas regelbundet, i fall något börjar drifta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-29 15:13

Jag jämförde rör i min X-Canv2 och det var klar skillnad i klang, NOS-rören lät bättre. För att göra testet lättare att genomföra hade jag två stycken X-Canv2 parallellt, en med originalrören och en med NOS-rören. Samma källa var inkopplad till båda hörlursförstärkarna så klart. Sen var det bara att flytta hörlurspluggen fram och tillbaka.

Som sagt, klara skillnader, ett blindtest var verkligen inte nödvändigt. Verkar som att den äldla konsten i att tillverka rör delvis har försvunnit tyvärr :(
Class only looks like arrogance from below.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-29 15:15

Inte nog med det, jag har noggranna anteckningar hur jag uppfattar ljudet vid såväl 110-140mA i 5mA intervaller hur jag tycker steget ändrar karaktär. Bäst låter det vid 125mA......

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-29 15:20

adagio skrev:Inte nog med det, jag har noggranna anteckningar hur jag uppfattar ljudet vid såväl 110-140mA i 5mA intervaller hur jag tycker steget ändrar karaktär. Bäst låter det vid 125mA......

Bra. Då slapp jag föreslå det. :D Man får kolla bara så att man inte överskrider rörets maximala anodeffekt med tanke på livslängden, men det har du säkert också koll på.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-29 15:39

Rydberg skrev:Jag jämförde rör i min X-Canv2 och det var klar skillnad i klang, NOS-rören lät bättre. För att göra testet lättare att genomföra hade jag två stycken X-Canv2 parallellt, en med originalrören och en med NOS-rören. Samma källa var inkopplad till båda hörlursförstärkarna så klart. Sen var det bara att flytta hörlurspluggen fram och tillbaka.

Som sagt, klara skillnader, ett blindtest var verkligen inte nödvändigt. Verkar som att den äldla konsten i att tillverka rör delvis har försvunnit tyvärr :(

Philips gjorde militär specade (JAN) ECC88/6922 som jag använt i just X-Can med mycket bra resultat, rören är inte så dyra och de bör vara lätta att hitta och få dem matchade.

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-29 15:48

sprudel skrev:Hur kunde det bli en blindtest-diskussion även i denna tråden? :roll:
Behöver ni gå i terapi?
Hoppas att Perka kliver in med all sin kunskap.

adagio skrev:Intressant fråga sprudel. Hur kunde det bli det? Måste allt testas blindt? Hur kan en upplevelse blindtestas och varför?
Ett restaurangbesök, blindtest mot medhavd doggybag. Kan man ens njuta av en Ardbeg eller måste den blindtestas mot en Laphroaig. Måste alla upplevelser till varje pris verifieras och bevisas?

Nedanstående frågeställningar finns även i en annan tråd. Det är lika aktuellt här i denna tråd. Till synes enkla frågor, men troligtvis helt omöjligt för detta forums medlemmar att svara på. Det verkar helt enkelt vara för komplicerade frågor.

All lyssning på musik, vad det än vara må, bör kunna ge en viss medveten upplevelse, om man inte är död eller omedveten. De flesta lyssnar på musik för att få en upplevelse av något slag.
Innebär all upplevelse att det är placebo? Det kanske är så? Men i så fall är den fysikaliska verkligheten helt skild från den upplevda och har egentligen inga samband, vad det än vara må. Det är ju det som i princip är den förhärskande åsikten på detta forum och detta är till råga på allt i kombination med att alla sinnesförnimmelser skall påtvingas samtliga människor så att dessa organismers uppfattningar bryts ner så att faktisktingenjörernas uppfattningar istället hälls in i dessa vilsna själars hjärnor. Ni duger helt enkelt inte till att ha upplevelser! Så är det bara. Det är bara att gilla läget. Och har ni upplevelser så skall ni tamejfan hålla käft om dessa! Kom inte här och snacka skit om att ni hör skillnader! Det är ju ett hifi forum! Vem fan tror ni att ni är? Djävla pack! Så nu har jag i ord beskrivit faktisktforumetsingenjörstankar. :) Det är så det tänks på detta forum av de som vill leka bror duktig och hela tiden skriker efter blindtester, men de är för fega att i klartext skriva det som de tänker.

Men vissa frågor i samband med detta som rör lyssning, eller andra sinnesintryck, med upplevelse kan ju uppstå:

1.) Är det tillåtet att ha upplevelser?

2.) Är det otillåtet eller förbjudet att berätta om sin upplevelse?
2a.) I så fall, enligt vilken lag?
2b.) Vilket straff blir i så fall påföljden för sådan lagöverträdelse?

3.) Är det en synd enligt någon överstatlig lag att ha en upplevelse?

4.) Är det en synd enligt någon lag att berätta om sin upplevelse?

5.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att ha en upplevelse?

6.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att i ord på faktiskt beskriva sin upplevelse?

7.) Bör de som kan misstänkas ha placebo kastas ut från forumet om de på forumet redogör för sin upplevelse?
7a.) Om inte, varför inte då?
7b.) Finns det lämplig bestraffning, typ prygelstraff som förordas för de på forumet redogör för sin upplevelse?
7c.) Om inte, finns det andra metoder såsom utfrysning eller mobbning som är kutym eller rekommenderas mot de på forumet redogör för sin upplevelse?

Det bör väl kunna vara enkelt att svara på dessa frågor. Därefter har jag säkerligen ett gäng följdfrågor. :)

Ha en skön sommardag.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-29 16:26

Tack Peter, för lika kloka ord som vanligt.

Mvh

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-29 18:52

petersteindl skrev:
Men vissa frågor i samband med detta som rör lyssning, eller andra sinnesintryck, med upplevelse kan ju uppstå:

1.) Är det tillåtet att ha upplevelser?

2.) Är det otillåtet eller förbjudet att berätta om sin upplevelse?
2a.) I så fall, enligt vilken lag?
2b.) Vilket straff blir i så fall påföljden för sådan lagöverträdelse?

3.) Är det en synd enligt någon överstatlig lag att ha en upplevelse?

4.) Är det en synd enligt någon lag att berätta om sin upplevelse?

5.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att ha en upplevelse?

6.) Är det otillåtet att som medlem på faktiskt att i ord på faktiskt beskriva sin upplevelse?

7.) Bör de som kan misstänkas ha placebo kastas ut från forumet om de på forumet redogör för sin upplevelse?
7a.) Om inte, varför inte då?
7b.) Finns det lämplig bestraffning, typ prygelstraff som förordas för de på forumet redogör för sin upplevelse?
7c.) Om inte, finns det andra metoder såsom utfrysning eller mobbning som är kutym eller rekommenderas mot de på forumet redogör för sin upplevelse?

Det bör väl kunna vara enkelt att svara på dessa frågor. Därefter har jag säkerligen ett gäng följdfrågor. :)

Ha en skön sommardag.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag antar att frågorna snarast är retoriska, därför kommer jag på pin kiv att ge mina svar:

1) Jag HAR upplevelser vare sig de är tillåtna eller ej. Sannolikt är de dock tillåtna.
2) Sålänge jag (över)tydligt markerar att jag berättar om mina upplevelser har jag kommit undan med det.
2a) Murphys. Observera att här förekommer varken rättvisa eller likhet inför lagen.
2b) Det är hemligt. Ibland försvinner ett och annat nickname och ingen vet vart.
3) Troligen, men det är också hemligt.
4) se 3)
5) Sedan när har faktiskt följt överstatliga lagar?
6) se 2a)
7) Bör är för vagt i sammanhanget
7a) se 7)
7b) se 2b)
7c) se 7b)

:wink: :roll: :? 8O 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi