Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Vad har du för förstärkare och hur är skivspelaren inkopplad?
eljulio skrev:PerStromgren skrev:Vad har du för förstärkare och hur är skivspelaren inkopplad?
Naim nait xs är förstärkaren. Skivspelaren är kopplat till riat som i sin tur är kopplat till förstärkaren.
eljulio skrev:Fan...
Skivtallriken snurrar, men inte fan kommer det något ljud. Eller jo, något ljud kommer... Ett svagt typ bumpande ljud från högtalarna kommer, däremot brist på toner. Vad kan det nu vara då?
Hjälp igen!!
eljulio skrev:Fan...
Skivtallriken snurrar, men inte fan kommer det något ljud. Eller jo, något ljud kommer... Ett svagt typ bumpande ljud från högtalarna kommer, däremot brist på toner. Vad kan det nu vara då?
Hjälp igen!!
PerStromgren skrev:eljulio skrev:PerStromgren skrev:Vad har du för förstärkare och hur är skivspelaren inkopplad?
Naim nait xs är förstärkaren. Skivspelaren är kopplat till riat som i sin tur är kopplat till förstärkaren.
Och ditt RIAA-steg, vad är det för något?
eljulio skrev:PerStromgren skrev:eljulio skrev:
Phonobox. Mvh
PerStromgren skrev:eljulio skrev:PerStromgren skrev:
Phonobox. Mvh
Har du kollat att mm/mc-omkopplaren på baksidan står rätt?
RogerGustavsson skrev:Kommer det någon spänning till Phonobox från väggbulan (transformatorn)?
eljulio skrev:RogerGustavsson skrev:Kommer det någon spänning till Phonobox från väggbulan (transformatorn)?
Får försöka få den uppmätt också... kan båda ha gått??
RogerGustavsson skrev:Kommer det någon spänning till Phonobox från väggbulan (transformatorn)?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Kommer det någon spänning till Phonobox från väggbulan (transformatorn)?
Det enklaste är väl att koppla skivspelaren direkt till en linjeingång som man vet fungerar. Det låter inte så bra men om det låter överhuvudtaget så har man åtminstone isolerat problemet till phonosteget alternativt dess drivning. Om det fortfarande inte låter ligger problemet i skivspelaren någonstans.
/ B
eljulio skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Kommer det någon spänning till Phonobox från väggbulan (transformatorn)?
Det enklaste är väl att koppla skivspelaren direkt till en linjeingång som man vet fungerar. Det låter inte så bra men om det låter överhuvudtaget så har man åtminstone isolerat problemet till phonosteget alternativt dess drivning. Om det fortfarande inte låter ligger problemet i skivspelaren någonstans.
/ B
Det är nog inget fel på skivspelaren, det kommer ljud om än svagt när jag testar det du föreslog. Det verkar tyvärr som att det kan vara phono boxen som är paj. Någon billig att rekommendera?
RogerGustavsson skrev:Kolla först väggbulan!
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Kolla först väggbulan!
Jag håller med. När bägge kanaler fallerar på samma sätt är det i 9 fall av 10 drivspänning som är knas.
eljulio skrev:PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Kolla först väggbulan!
Jag håller med. När bägge kanaler fallerar på samma sätt är det i 9 fall av 10 drivspänning som är knas.
Köpte en ny på Classe olsson, men det kanske måste vara deras?
Laila skrev:eljulio skrev:PerStromgren skrev:
Köpte en ny på Classe olsson, men det kanske måste vara deras?
Mitt tips, be någon kunnig i bekantskapskretsen att hjälpa dig . . . om du inte har någon i närmsta bekantskapskretsen så kanske någon Kalmaroit på faktiskt ställer upp . . . typ ?