Kablarna blev för bra, Coconut lägger ner!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Kablarna blev för bra, Coconut lägger ner!

Inläggav Nattlorden » 2016-07-21 06:14

Goldfinger skrev:Jag kan hålla med dig i ett sånt extremt fall, kan man ta extrema belopp vore det klädsamt om man kunde uppvisa en ljudlig skillnad i storlek därefter..

Men det är ju en logisk orimlighet. Ju närmre det slutgiltiga perfektionen man kommer, ju mindre blir ljudvinsterna men ju dyrare blir de att få fram. Det är i bottenområdet de stora kliven finns att ta, inte i toppen. Säg från en mono-klockradio till en instegsanläggning från hifiklubben... Där har du ljudlig skillnad av storlek.
Kablar är nära nog perfekta även som billigaste bipacksladd, så oavsett hur mycket du lägger så kan skillnaderna (när missanpassning inte föreligger) i bästa fall ändå bara bli ytterst marginella.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-21 09:25

För att motivera ett extremt pris.
Inte hur det i verkligheten förhåller sig.

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2016-07-21 09:57

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Jag kan hålla med dig i ett sånt extremt fall, kan man ta extrema belopp vore det klädsamt om man kunde uppvisa en ljudlig skillnad i storlek därefter..

Men det är ju en logisk orimlighet. Ju närmre det slutgiltiga perfektionen man kommer, ju mindre blir ljudvinsterna men ju dyrare blir de att få fram. Det är i bottenområdet de stora kliven finns att ta, inte i toppen. Säg från en mono-klockradio till en instegsanläggning från hifiklubben... Där har du ljudlig skillnad av storlek.
Kablar är nära nog perfekta även som billigaste bipacksladd, så oavsett hur mycket du lägger så kan skillnaderna (när missanpassning inte föreligger) i bästa fall ändå bara bli ytterst marginella.

Visst är det så. Detta faktum är inget som endast gäller kablar.

Det är t.ex. ytterst tveksamt om någon med s-modellen av pi-60 kan ta den i en blindtest mot den utan s. Är det någon av de som raljerar över kabelskillnader som innan de köpt modell s använt sin insikt i dessa "problem" och försäkrat sig om att de i en blindtest verkligen hör en skillnad? Vi pratar ändå pengar som räcker till att fylla ett rum med den saliggörande ekk om man vill...... eller till 5-10 kompletta anläggningar av det slag som vanligt folk har.......

Betraktat på håll, där jag står, synes dessa företeelser vara en och samma sak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-21 11:28

Japp, skillnaden när man knackar på pi60 och pi60s är klart plockbar i blind lyssning.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-21 12:05

Nattlorden skrev:Japp, skillnaden när man knackar på pi60 och pi60s är klart plockbar i blind lyssning.

Aha. Det är ett instrument alltså. En trumma, rentav?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-21 12:12

Grappar, det är ju inte samma element i pi60 respektive pi60s!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-21 12:19

KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:Japp, skillnaden när man knackar på pi60 och pi60s är klart plockbar i blind lyssning.

Aha. Det är ett instrument alltså. En trumma, rentav?

IngOehman skrev:Någon har påstått att det finns lysningstestsorsaker till att pi60s.lådan är laminerad med dämpgucka. Så är inte fallet. Jag gjorde massor av lyssningstest, och fann att INGEN lyckades höra skillnad på det helt odämpade (ren MDF) kabinettet och det laminerade. Dock hörs förstås stor skillnad när man knackar på lådorna.
Orsaken att den laminerade lösningen valdes för pi60s är att den vär rätt dyr som den var ändå, och dessutom var det ju lätt att med mätningar visa att det fanns fördelar med att laminera högtalaren.

( viewtopic.php?p=243517#p243517 )

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-21 12:29

Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.

Kabeltroendes kablar kan ju sakna inte bara hörbara utan även teoretiskt begripliga och mätbara skillnader.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-21 13:23

Jag tycker de tjockaste ser ut som gamla dammsugarslangar från 60-talet med rutigt mönster. :-) Jag ville bara säga det.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-21 13:33

mrGaskill skrev:Jag tycker de tjockaste ser ut som gamla dammsugarslangar från 60-talet med rutigt mönster. :-) Jag ville bara säga det.

Det ska vara så på de dyraste kablarna. De allra dyraste har till och med dammsugaren inline.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-21 13:52

Konstigt att det blir rent ljud då`? Nej. :)

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2016-07-21 14:59

Då kanske mina vibradomes blir värdefulla snart :).

Hoppas han dyker upp igen den gode Patrick! Hifi-sverige behöver fler av hans sort.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-07-21 16:02

Anders_A skrev:Då kanske mina vibradomes blir värdefulla snart :).

Hoppas han dyker upp igen den gode Patrick! Hifi-sverige behöver fler av hans sort.

Till vad då?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-21 17:46

Nattlorden skrev:

Visst kan det vara skillnad på kabel. Men....
Då bör man väl mäta t.ex förstärkare och högtalarnas egenskaper för att få fram den "korrekta kabeln".

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-21 18:46

darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.

Kabeltroendes kablar kan ju sakna inte bara hörbara utan även teoretiskt begripliga och mätbara skillnader.

Det är vad du tror, jag tar hellre reda på hur saker faktiskt ligger till.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-21 21:00

Goldfinger skrev:
darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.

Du läste nog fel, jag skriver lite otydligt ibland. Jag förmodar att du håller med om att det existerar föreställningar som är fundamentalt ogrundade enligt ovan, bland så kallade kabeltroende.

Ta Hifi-KG:s coconutkabel* som en case study, även om han nu faktiskt undersökte saken. I slutänden återstod varken hörbara, mätbara eller tänkbara skillnader.

* Så håller vi oss dessutom lite on topic! Ren tur.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-21 22:39

Bild

Vaddå dammsugarslang? Skulle kunna presentera den som damsugarslang också, men då blir det sån uppståndelse. Kan finnas i min presentation om man ids leta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-21 22:42

Nattlorden skrev:

Självklart förväntar vi oss inte en linjär skillnad i ljudkvalitet per krona, vi förväntar oss inte ens en svag skillnad i ljudkvalitet, men vi förväntar oss NÅGON skillnad för 245.000 kronor och inte ens det törs någon påstå att de verkligen kan påvisa utan att få veta vilken kabel det är som "låter" och de blir säkert skitsura om man lurar dem så de höjer konkurrenten till skyarna *s*

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-21 23:51

darkg skrev:
Goldfinger skrev:

Du läste nog fel, jag skriver lite otydligt ibland. Jag förmodar att du håller med om att det existerar föreställningar som är fundamentalt ogrundade enligt ovan, bland så kallade kabeltroende.

Ta Hifi-KG:s coconutkabel* som en case study, även om han nu faktiskt undersökte saken. I slutänden återstod varken hörbara, mätbara eller tänkbara skillnader.

Bara genom att dela upp folk i kategorier som "troende" och "icke troende" så har man redan där deklarerat sin vilja att skapa tillhörighet och tumregler, det är två saker jag tycker skall hållas så långt bort från vetenskap som möjligt, särskilt på ett forum där sistnämnda ligger som starkt ledord.

Jag fascineras av viljan att söka enkla svar vid sidan av oviljan att överhuvudtaget skapa sig någon som helst form av praktisk erfarenhet.
Det flesta som fnyser åt kablar har väl på sin höjd jämfört någon enstaka, kanske mätt på några stycken, tycker sen att man har fullständig överblick.
Detta är lika naivt som de som tror att kablar alltid blir bättre med stigande pris.

Jag tycker själv att det är oerhört kaxigt och oklädsamt att håna de som gjort kabelval på ljudlig basis, (upplevd eller faktisk) det är knappast någon som har den insynen.
Det förstår man ännu lättare om man känner till alla faktorer som kan påverka ett resultat.

Vad gäller mätresultat pratar man om över eller under hörtröskeln, ungefär som att en hörtröskel vore en konstant i vilket system som helst under vilka yttre omständigheter som helst?

Har man en bestämd agenda är det alltid lätt att peka på enskilda resultat för att nära sitt intresse, det har vi sett mer än en gång här.
Jag skulle kunna sätta upp en rigg som gjorde det praktiskt taget omöjligt att ens skilja slutsteg åt om jag det ville, inga problem.
Jag skulle sen kunna använda det som slagträ mot alla "troende" som köper dyrt sk transparent och inte väljer vilket effektstarkt billigt PA som helst.

Är detta sedan vetenskap?

Ja får man tro pöbeln så landar man inte långt därifrån.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-22 00:01

Goldfinger skrev:
darkg skrev:
Goldfinger skrev:

Bara genom att dela upp folk i kategorier som "troende" och "icke troende" så har man redan där deklarerat sin vilja att skapa tillhörighet och tumregler, det är två saker jag tycker skall hållas så långt bort från vetenskap som möjligt, särskilt på ett forum där sistnämnda ligger som starkt ledord.

Jag fascineras av viljan att söka enkla svar vid sidan av oviljan att överhuvudtaget skapa sig någon som helst form av praktisk erfarenhet.
Det flesta som fnyser åt kablar har väl på sin höjd jämfört någon enstaka, kanske mätt på några stycken, tycker sen att man har fullständig överblick.
Detta är lika naivt som de som tror att kablar alltid blir bättre med stigande pris.

Jag tycker själv att det är oerhört kaxigt och oklädsamt att håna de som gjort kabelval på ljudlig basis, (upplevd eller faktisk) det är knappast någon som har den insynen.
Det förstår man ännu lättare om man känner till alla faktorer som kan påverka ett resultat.

Vad gäller mätresultat pratar man om över eller under hörtröskeln, ungefär som att en hörtröskel vore en konstant i vilket system som helst under vilka yttre omständigheter som helst?

Har man en bestämd agenda är det alltid lätt att peka på enskilda resultat för att nära sitt intresse, det har vi sett mer än en gång här.
Jag skulle kunna sätta upp en rigg som gjorde det praktiskt taget omöjligt att ens skilja slutsteg åt om jag det ville, inga problem.
Jag skulle sen kunna använda det som slagträ mot alla "troende" som köper dyrt sk transparent och inte väljer vilket effektstarkt billigt PA som helst.

Förstår inte slutklämmen här. Kanske inte klämmen alls. Allt som man inte hör skillnad på, som sägs göra skillnad, är ormolja och trams. Sen räcker det förstås inte med att bara JAG inte kan höra skillnad, om alla andra kan. Med kablar är det så att många påstår sig höra skillnader, men ingen är beredd att bevisa det genom att lyssna blint. Då handlar det om tro och placebo mer än verklig skillnad. Och det är också helt okej, både att tro på och betala för, bara man vet att det är just det man gör. Fast det är väl kruxet med placebo, det funkar inte när man vet att det är just placebo. Kejsaren är naken.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-22 00:10

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-22 00:37

hifikg skrev:Förstår inte slutklämmen här. Kanske inte klämmen alls. Allt som man inte hör skillnad på, som sägs göra skillnad, är ormolja och trams. Sen räcker det förstås inte med att bara JAG inte kan höra skillnad, om alla andra kan. Med kablar är det så att många påstår sig höra skillnader, men ingen är beredd att bevisa det genom att lyssna blint. Då handlar det om tro och placebo mer än verklig skillnad.

Så det är det som är vetenskap?
Att du inte känner till något positivt resulterande blindtest?

Tack för att du redogör för ditt resonemang.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-22 01:55

Goldfinger skrev:
darkg skrev:
Goldfinger skrev:

Jag har undvikit ordet kabeltroende tidigare. Men det är ett ganska bra ord för vad jag menar. Jag håller helt med om att det inte är just kablar i princip som det är något särskilt med, samma psykologi kan antas vara verksam med till exempel högtalare. I praktiken är kablar ett särfall, eller ett extra renodlat fall.

Det jag ställer upp som en "skillnad mellan skillnader" är detta. Vi kan väl ta coconutkabeln-vanlig sladd och pi60-pi60s!

(Jag påstår att det här och nu inte är viktigt att de tekniska detaljerna blir exakt rätt, jag känner inte i detalj till varken kablarna eller högtalarna. Det är ju en fråga om idéer. Jag adjungerar också HifiKG som subjekt :-)

Kablarna
låter övertygande olika, i okontrollerad lyssning
mäter lika (antagande) i okontroversiellt relevanta stycken (diameter och färg, till exempel, är olika - men irrelevant)
antas inte kunna påverka ljudet (enligt vad vi tror oss förstå om förstärkare och elektricitet och kristaller)

Högtalarna
låter lika, i kontrollerad lyssning
mäter olika
skiljer sig åt på sätt som bestämt kan antas vara relevanta (element, filterkomponentstoleranser, lådväggar)

Om hifiKG skulle ha varit eller blivit "kabeltroende" hade han hållit sin övertygande upplevelse för sann, ja, helig. Eventuellt hade han dessutom predikat, missionerat och harmset krävt att oemotsagd få framföra att coconutkabeln har någon slags egenskap som gör att den skiljer sig. Alla invändningar hade studsat av honom, ty han har Skådat. Någonting har, någon annan förklaring finns inte, undgått den som mäter och tänker.

Den fiktive frälste HifiKG har fel, om han säger att det måste vara fallet att coconutkabeln har någon slags egenskap som gör att den skiljer sig.
Den övertygande upplevda skillnaden hade andra orsaker.

I ett annat fall kan det förstås finnas en verklighet bakom upplevda skillnader, fattas bara, alldeles oberoende av hur mätningar och teorier ser ut. Det är inte automatiskt fel att utgå från upplevelser, eller rätt att bortse från upplevelser på grund av svagt stöd i övrigt. Det är fel att tro att en övertygande upplevelse med nödvändighet endast eller bäst förklaras av skillnader i den omedelbara fysikaliska verkligheten!

Detta blir tydligt i ett kabelfall som detta, med de antaganden jag gör.

Det är trassligare och på sätt och viss värre med högtalarna. En upplevd skillnad har här teknisk realitet (skillnad) att hänga upp sig på, måhända (antagligen?) helt i misshugg. Även en verklig skillnad kan ju vara försumbart liten :-)
I båda fallen är en okontrollerad lyssningsjämförelse opålitlig som underlag för att bestämma eventuella ljudande skillnader. Det behöver inte vara en dålig metod ändå, det är ju inte vetenskap vi sysslar med och inte så noga på det hela taget. Några av oss har problem med sakpåståenden som inte bottnar i någon undersökning (låter olika), mätdata eller teorier. Då är ju fasen inte mycket kvar. Övertygande upplevelse implicerar inte, som man skulle kunna tro, att ljudet de facto är olikt.

Där skillnaderna är eller kan förväntas vara små utgör upplevelsen inte automatiskt godtagbara data (för att utröna hur det är. För egna beslut nöjer i alla fall jag mig med mindre än så).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-22 01:56

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:Förstår inte slutklämmen här. Kanske inte klämmen alls. Allt som man inte hör skillnad på, som sägs göra skillnad, är ormolja och trams. Sen räcker det förstås inte med att bara JAG inte kan höra skillnad, om alla andra kan. Med kablar är det så att många påstår sig höra skillnader, men ingen är beredd att bevisa det genom att lyssna blint. Då handlar det om tro och placebo mer än verklig skillnad.

Så det är det som är vetenskap?
Att du inte känner till något positivt resulterande blindtest?

Tack för att du redogör för ditt resonemang.

Känner du till något enda test där mänskliga öron kunnat detektera skillnad mellan kablar som uppfyller de grundläggande villkoren ovan? jag tycker att kabeltillverkare borde frossa i sådana tester för att övertyga oss vanliga dödliga, men gör de det? Nä, jag har inte sett något sådant påstående från någon annan än Coconut Audio.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-22 08:23

I högtalarfallet kan man jobba med förbättringar med utgångspunkt från nåt man med säkerhet vet ger hörbara förbättringar och som dessutom är fysikaliskt mätbart och mekaniskt/elektriskt vedertagen kunskap. Ta lådresonanser; vi vet att det är hörbara skillnader mellan papplåda och stabil låda, där en stabilare låda ger mindre dist. Nu finns det också mekaniska designprinciper som visar hur vi bygger en stabilare låda och vi kan mäta med accelerometrar att vi har lyckats bygga denna stabila låda.

Frågan är ju nu hur långt vi ska driva denna iver att bygga en stabilare låda, även när det börjar bli svårt att med lyssningstester visa att det blir bättre och bättre? En bit under "hörbarhetströskeln" kan ju verka rimligt att sikta speciellt om man samtidigt jobbar med andra förbättringar i konstruktionen vilket i samverkan med den mindre resonansbenägna lådan kan ge hörbara effekter.

Hur gör då kabelfabrikören som bara har objektiva lyssningsintryck att hänga upp sina konstruktionaprinciper på? Exempelvis Coconut har ju kommit en rätt bra bit ifrån något som kan mätas upp med fysikaliska eller elektriska mätapparaturer för att få relation mellan lyssningsintryck och den fysikaliskt verifierbara världen. Hur mycket trolldeg är lämpligt att knåda runt nätsladden, hur mycket pottaska ska man ha i trolldegen och hur gammal ska oskulden som utför knådningen vara för optimalt resultat? :)

Jag tycker ändå Cononut var en rätt skön... Ehhhh... Företeelse.... Hoppas fabrikören hittar annan vettig sysselsättning i livet.

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2016-07-22 08:27

hifikg skrev: Kejsaren är naken.

Ge honom en kabelstrumpa så blir det nog bra.......

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2016-07-22 08:34

Jag undrar hur många här som innan köp blindtestat sina komponenter? Någon?

Är avsvuren trohet mot kablars välsignelse detsamma som skottsäker väst mot placebofenomen?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-22 10:37

inte blindtest, men dövkop d.vs man har läst lite om någon apparat och beställt den från t.ex. hembiobutiken ohörd. :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-22 15:17

daCapo skrev:Jag undrar hur många här som innan köp blindtestat sina komponenter? Någon?

Är avsvuren trohet mot kablars välsignelse detsamma som skottsäker väst mot placebofenomen?

Nä, men mot kabelplacebofenomen... ibland tror jag inte man är medveten om placebon. När jag köpte DAC tog jag hem en BRIK först, den åkte tillbaka med vändande post. En tolv gånger dyrare DAC-9 fick istället flytta in. Ibland funderar jag på vad som hänt om jag blindtestat. Fast jag sitter nöjd. Det låter förstås inte sämre med min da-omvandlare än med en för två miljoner... eller gör det det? Tja... kanske. Någonting i kedjan måste gå att förbättra och inte är det kablarna. (Jo, jag vet, rummet... jag har en servett liggande...)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-07-23 09:58

Jag kan tillägga att jag blivit utsatt för ofrivilligt "blindtest". Satt å lyssnade på ett par burkar där jag tyckte ljudet var lite murrigt instängt och sen gick jag ut i köket hos polaren och gjorde en espresso snabbt medan polaren bara skulle byta en grej. Lyssnade igen och nu lät det betydligt bättre. Mer öppet och klarare ljud. Ganska stora skillnader. Det som var bytt var en kabel från en enkel supra till en bättre av annat märke. Värt pengarna? Nja kanske inte.

Jag kör själv med rca-kablar från classe. De ska bytas till annat i framtiden. Men jag prioriterar det extremt lågt. Jag vet om att det är skillnader då jag testat bättre kablar och hört skillnader. Men jag anser också att där fanns andra grejer att förbättra först innan jag lägger pengar på kablar. Rent ut sagt tycker jag det är svintråkigt att ens behöva lägga pengar på kablar oavsett kabel.

Till högtalarna kör jag transparents lös-meterkabel. De låter skitbra och många gånger bättre än supra. De kostar heller inte en förmögenhet och är hyfsat flexibla, alltså perfekta för mig. Kommer jag köpa dyrare högtalarkablar? Nja troligtvis inte. Visserligen kanske de lyfter ljudet lite, men verkligen inte värt pengarna.

Jag gläds med de som säger de ej hör skillnad på kablar. Jättebra och billigt för er! :D Men för mig som anser där vara skillnad så kan jag bli lite putt på att man måste banka i huvudet på folk att de bara inbillar sig att de hör skillnad ändå. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi