Pro-Ject RS Line

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Re: Pro-Ject RS Line

Inläggav CODY » 2020-08-15 09:12

Jo, jag vet :)

men alla de där Topping och Doku och vad de nu kallas har ofta bara en ingång. Vidare tar jag min streaming genom airplay 2 till airport express med gott resultat och har ingen server med musik. Det innebär att jag inte behöver DAC eller optiska ingångar mm. Fast om Topping ska släppa en stereo-linje med kanon-värden, som antyds i en annan tråd, kanske det innebär fler ingångar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-15 09:57

Tangband skrev:Jag tycker det är väldigt snygga apparater men på senare år har ju, som dewpo och även audiosciencereview visat, kinesiska produkter fullständigt ritat om kartan angående dacar och försteg från tex topping som för 2-3000:- uppvisar fantastiska mätvärden.

High end har plötsligt blivit billigt. :)

Sedan kan man väl fundera om en apparat med störavstånd på -80 dB i verkligheten går att skilja från en med - 140 dB ?
Jag är tveksam, men ändå.
Varför ska jag betala 5000:- för något som mäter sämre än en apparat för 2000:- ?
En snygg låda kan förvisso vara värt en del.

Du skrev även i en tidigare tråd om en billig kinesisk DAC som du ansåg mätte förträffligt. Dock utan att kommentera att den hade en skog av spurioser, förvisso på låg nivå, men ändå. Något som en välkonstruerad apparat inte skall ha.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-15 10:02

DVD-ai skrev:Jag skulle gärna ha en rörbuffert som jag kunde koppla in med en vippa, så att man får "rör mys" när man vill ha det men enkelt kan stänga av när :)
Vid fest så är det ju perfekt att slänga in lite rör i signalkedjan så att det låter starkare och häftigare och man slipper spela så att grannarna blir ledsna på en :roll:

Det där med alternativa kretslösningar tycker jag är 90% BS. Varför ha två när en av dom med stor sannolikhet ÄR bättre? I min bok kommunicerar det att de som gjort enheten inte kan skilja bättre från sämre och därmed är det ytterst osannolikt att de skulle råkat konstruera en apparat som låter bra ö.h.t.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-08-16 15:33

CODY: Tjenare! Nä, jag har harvat vidare med Chord Mojo. Är mitt i en inflyttning i ny lägenhet och har inte kommit fram till infrastrukturen på anläggningen än, så för tillfället används min Marantz-receivers inbyggda DAC.

Påminns återigen hur oväsentligt det är med de ytterst marginella ändringar DAC medför, jämfört med bra förutsättningar i ett nytt rum. Högtalarplacering och placering och utformning av lyssningsplats och -miljö övertrumfar verkligen det elektroniska småpillet.

Återkommer till DAC-frågan igen, var så säker, men har lite annat på listan först.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-08-17 18:37

Oki :)

DAC verkar ha samma funktion som pickupper - ett sätt att fintrimma.

Ingen som har erfarenhet av RS-försteget?
Oh, by jingo!

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-17 21:39

CODY skrev:Oki :)

DAC verkar ha samma funktion som pickupper - ett sätt att fintrimma.

Ingen som har erfarenhet av RS-försteget?

Att jämföra DAC:ar med picup:er avseende "fintrimning" (jag antar att du menar att jaga lite bättre ljud) är som att jämföra en glasytas jämnhet med en potatisåkers.

Jämför t.ex distorsion, en picup är ju inte ens hälften så bra utan har 10 potenser högre dist. Samma sak med frekvensgång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-08-18 05:20

:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-08-21 08:30

Jag har beställt en Project Pre-Box RS. Rörfest.
Oh, by jingo!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi