Oppo på gång med UHD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Oppo på gång med UHD

Inläggav Piotr » 2016-12-20 15:10

Ok, tack för förklaring.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-21 00:36

Det finns standarder som följs, men de är inte kompletta ännu för att få HDR-10 att fungera OK på något annat än väldigt väldigt ljusstarka skärmar.

Standarden SMPTE ST2094 är det vi väntar på med det dynamiska metadatat. Den har status 95% klar just nu. Den kommer kanske kräva ny HDMI-version 2.1 också.

Det dynamiska metadatat kommer säga vilket område av bilden som skall prioriteras (både vad gäller chroma och luma), per bildruta, så att alla bildvisare som inte kan visa full HDR-dynamik (typ alla) vet vilken del av bilden den ska prioritera att visa. Om jag fattat det hela rätt.

Ingen verkar veta hur ett HDR-10-system skall kalibreras i dagsläget. Det antyder ju lite att det hela inte är "klart" :)

Dolby Vision däremot verkar vara helt klart sedan länge. Men det verkar gå trögt där att få in det i apparaterna, oklart varför.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-04 00:51

På Oppos hemsida står nu:

Support for Dolby Vision will be available in the future via a firmware upgrade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 04:18

Varför skulle det behövas hdmi 2.1?
Duger inte bandbredden?

Då behöver alla byta allt de köpt igen :roll: :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-06 10:13

MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det behövas hdmi 2.1?
Duger inte bandbredden?

Nej bandbredden för nuvarande HDMI version duger ej för framtida tekniker och krav. Med HDMI 2.1 kan du se 8K i 60 Hz eller 4K i 120Hz. Utökat stöd för HDR. Kommer också någon form av "adaptive sync" kallad "Game Mode VRR".

Mer prestanda behövs alltid och denna standarden kommer så klart också att ersättas med tiden 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-06 10:53

AndreasArvidsson skrev:
Duger inte bandbredden?

Nej bandbredden för nuvarande HDMI version duger ej för framtida tekniker och krav. Med HDMI 2.1 kan du se 8K i 60 Hz eller 4K i 120Hz. Utökat stöd för HDR. Kommer också någon form av "adaptive sync" kallad "Game Mode VRR".

Mer prestanda behövs alltid och denna standarden kommer så klart också att ersättas med tiden 8)

Jag säger ju det - TV- /projektor-industrin är helt dumma i hu´vet! :x Folk i gemen kollar på "På Spåret" på SVT eller annars Netflix på surfplattan eller telefonen medan teknikföretagen promotar Super-ultra-HD-32k-mega-vision... Snart ruttnar även bild-nördarna med fetare plånböcker och då får vi se fler jappse-VD:ar som harakiri-benägna står och bockar och bugar för att dom tvingas lägga ner! Filmindustrin borde sätta ner foten för detta kommer att påverka även deras försäljning av filmer.

Ska kanske tipsa Plus om ett inslag, för folk som köper TV i dag hoppas nog att dom kan använda den till alla format minst 5 år framöver... :?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 14:17

Tvärt om!
Det är de som köper allt det nya som är korkade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-06 18:17

Just så!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-06 18:34

Måtte dom kämpa på så att leverantörerna kan nå samma bildkvalité som en Pioneer 5090 inom en inte alltför lång framtid, återigen.
Problemet är inte att återge 4K, 8K ..... 36000K, problemet är att återge vanligt TV-programsänd upplösning vettigt när skärmen är optimerad för 4K. Man blir aldrig av med det gamla materialet med låg upplösning om man vill se något annat än några handfull hyfsat nya filmer i högsta möjliga upplösning. Och hur många ggr är det tänkt att man skall uppgradera sina DVD till Bluray upplösning för att sedan köpa samma film som 4K för att sedan köpa samma film igen som ??K ?
Tycker det börjar kännas som att till bion "behövs" en stor skärm med högsta möjliga upplösning och till TV-tittning behövs en vettig skärm so håller lagom låg/hög förlåtande kvalité.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-06 18:59

sportbilsentusiasten skrev:Tvärt om!

Är de korkade oavsett allt, eller bara om de ångrar sitt köp efteråt?

Jag menar nog att det är upp till var och en att värdera det de får jämfört med det de betalar. Och om man tycker det är kul och värt en himla massa pengar att få se bara 1 promille av allt det man VET att man kommer att titta på, i jättehög upplösning, så är det väl upp till var och en att välja vad de skall betala för den potentialen?

Det är lätt att säga att någon är korkad, men det är ju de som är early adopters, som gör att tekniken KAN gå framåt. Utan dem skulle inte introduktionen kunna ske på något annat sätt om med väldigt billiga saker redan från början, och det vore ett farligt spel för dem som producerar apparaterna.

Ibland är man väldigt säker på att folk kommer att nappa en mass, och då är det ju bara att köra, men ibland vet man inte om något kommer att bli något exklusivt och litet eller en mass-produkt, innan man testat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 19:55

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tvärt om!

Är de korkade oavsett allt, eller bara om de ångrar sitt köp efteråt?

Jag menar nog att det är upp till var och en att värdera det de får jämfört med det de betalar. Och om man tycker det är kul och värt en himla massa pengar att få se bara 1 promille av allt det man VET att man kommer att titta på, i jättehög upplösning, så är det väl upp till var och en att välja vad de skall betala för den potentialen?

Det är lätt att säga att någon är korkad, men det är ju de som är early adopters, som gör att tekniken KAN gå framåt. Utan dem skulle inte introduktionen kunna ske på något annat sätt om med väldigt billiga saker redan från början, och det vore ett farligt spel för dem som producerar apparaterna.

Ibland är man väldigt säker på att folk kommer att nappa en mass, och då är det ju bara att köra, men ibland vet man inte om något kommer att bli något exklusivt och litet eller en mass-produkt, innan man testat.

Vh, iö

Oavsett vilket, är det korkat att köpa något man inte har nämvärd nytta av.
Och att köpa om filmerna EN GÅNG TILL, nu på UHD är ännu mer dumt tycker jag.

Nu finns det iof de som HAR nytta av UHD (stora dukar o kort tittavstånd tex) och de är givetvis inte korkade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-06 19:58

sportbilsentusiasten skrev:Nu finns det iof de som HAR nytta av UHD (stora dukar o kort tittavstånd tex) och de är givetvis inte korkade.

Ånä, de kan gott vara korkade men ändå ha nytta av UHD. Se på mig som exempel...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-06 20:29

UrSv skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Nu finns det iof de som HAR nytta av UHD (stora dukar o kort tittavstånd tex) och de är givetvis inte korkade.

Ånä, de kan gott vara korkade men ändå ha nytta av UHD. Se på mig som exempel...

Ja korkade är vi allihopa som lägger ned en massa slantar på elektronik o dessutom debaterar skiten på nätet - men vi har kul så lite nytta har vi kanske trots allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-06 20:40

Jag vidhåller att den som gör insatta val och når det som är avsikten med valet, inte gör ett val som det är rimligt att ta spjärn mot för att kunna skylla personen för att vara korkad.

UrSv skrev:

:lol: :lol: :lol:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 20:47

AndreasArvidsson skrev:
Duger inte bandbredden?

Bara att hoppas att det är på plats om 2 år när jag skall byta TV. Men jag börjar tvivla på att det kommit något tillräckligt bra innan dess :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-01-06 21:09

Jag skulle vilja testa en BDP-203 hemma, helt klart, även om jag har en gammal 1080p-projektor från 2008.
10-bitar på UHD bluray, samt stöd för "deep color" redan i gamla hdmi 1.3 borde kunna ge möjligheter...
Oppon kan skicka ut färger och gråskala i 10-bitar från HDR-10 (8-bitar på bluray), och konvertera till SDR-nivåer och färgerna till gamla req.709.
Även interpoleringen till RGB borde kunna dra nytta av högre bitdjup.
Senast redigerad av rajapruk 2017-01-06 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-01-06 21:34

sportbilsentusiasten skrev:
UrSv skrev:

Ja korkade är vi allihopa som lägger ned en massa slantar på elektronik o dessutom debaterar skiten på nätet - men vi har kul så lite nytta har vi kanske trots allt.

Javisst UHD å så vidare, men hårdvarutillverkarna blir ju aldrig klara med alla standarder!

"- Nu har vi hittat på nåt nytt (Dolby Vision eller nån ny utökad färgrymd/bitddjup) men du behöver ju HDMI 2.2 och HDCPxx... finns inga apparater än men om du väntar nån månad så kommer visst LG med en som ska klara "allt".. men spelare... Oppo kommer visst med en uppgradering... kanske... om ett halvår...

Hur sugen skulle du som insatt hemmabionörd vara på att hosta upp för en riktigt häftig anläggning med den framtidsvisionen? Det du köper i dag - oavsett vad du slantar upp - kan vara helt "obsolete" om ett år. :?

Kolla på ljudformaten: elektronikföretagen lanserade DVD-Audio och SACD så det stod härliga till, men folk i det stora lyssnade på Spotify via lurar från mobilen. Ljudnördarna ville ha coola konvolut att hålla i och lite svårt & knepigt format så det vart vinyl istället. Tänk om dom dessutom hade lanserat nya standarder för digital överföring och en ny kopieringsstandard på detta (det kanske man gjorde förresten), så hade dom tappat även de penningstarka ljudnördarna.

Sen dess har lejonparten av musikindustrin svängt över på strömmat, men lämnat fältet öppet för SACD, högupplöst FLAC och vinyl för audiofilerna, och sen flera år har man lämnat det örört på "formatfroten". Man har väl fattat att om man vill ha ljudnördarna som kunder så måste man låta de investera i sina dyra anläggningar i förvissningen om att prylarna kommer att kunna spela "det senaste" under överskådlig tid framöver.

Den insikten har inte bildvisnings-industrin fått ännu; man tror att nya format kommer att leda till ökad försäljning - jag tror det är precis tvärtom!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi