The missing fundamental loudspeaker ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: The missing fundamental loudspeaker ?

Inläggav Svante » 2016-10-10 00:01

petersteindl skrev:
Svante skrev:
PerStromgren skrev:
Jo. Tanken är att man tar bort grundtonen med hjälp av HP-filtret och hjärnan sedan återskapar den. "HP-filtret" kan också vara rent mekaniskt: en högtalare som inte kan återge grundtonen, helt enkelt.

Jag inser att man måste vara väldigt tydlig med att det råder förvirring ang. vad "återskapa en grundton" innebär. Det kan dels betyda att den grundton=tonhöjd man hör återskapas, men det kan också betyda att den grundton=djupbas man hör återskapas.

Det första händer, det andra händer nästan inte alls.

...och man bör också vara tydlig med att om man tar bort låga frekvenser så låter det bara basfattigt. Även om man kan höra vilken ton elbasen spelar. Det är alltså ingen genväg till en djupbasupplevelse med plutthögtalare. Plutthögtalare låter som plutthögtalare alltig har låtit; basfattigt.

Hmm skrev jag inte detta i mitt första inlägg? :roll:

Jo. :) och det är ungefär just detta jag också försöker skriva. Jag menar dock att grundtonen inte återskapas med betoningen på återskapas. Jag reagerar på ordet återskapas. Låt mig förklara vad jag menar med återskapas och det är om hörseln helt plötsligt skulle få för sig att generera aktivitet i den frekvenskanal där det inte finns input. Så är det inte. Därmed återskapas inget. Däremot skapas det en upplevd tonhöjd på grund av den gemensamma differensfrekvensen mellan övertonerna. Det finns både en platsrelaterad tonhöjd som beror på hörselns tonotopiska struktur. Det finns även en temporal del. Sedan bör det kanske nämnas att den uppfattade tonhöjden till viss del även varierar något med olika ljudtryck.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, jag tror det är en språkförbistring, för många är grundton och tonhöjd samma sak, vilket är olyckligt. Och tonhöjden fyller ju hjärnan i, men den spektrala komponenten vid grundtonen fyller den inte i, åtminstone inte särskilt mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 01:37

Jag tror man måste gå in på definitioner för att förstå lite mer. Definition på tonhöjd:

Tonhöjd= det attribut hos en hörselupplevelse som bestämmer hur ljud kan rangordnas på en musikalisk skala.

Vid tonhöjdsvariation uppnås en upplevelse av melodi. Tonhöjden relaterar till repetitionsgraden av vågformen hos ljud.

Att tillskriva värdet på en tonhöjd hos ett ljud är generellt sett som att specificera frekvensen från en ren ton havandes samma subjektiva tonhöjd som ljudet ifråga. Ett praktexempel är stämgaffeln och dess användande.

Om ett ljud eller snarast en ton frammanar en tonhöjd så kan en sekvens av toner med bestämda lämpliga frekvenser frammana perception av melodi. Detta har dock visat sig inte gälla för frekvenser över 5 kHz. Det beror på att upplevelse av tonhöjd över 5 kHz inte är helt entydigt.

I basen är det endast temporala stimuli som kan användas för att höra ut en tonhöjd. Det innebär att för att följa en melodislinga i basen så är de tidsmässiga aspekterna helt avgörande.

Definitionen på tonhöjd som jag skrev i början av detta inlägg är inte satt av mig om nu någon mot förmodan skulle tro det. Definitionen sattes år 1960 av ASA, American Standards Association.

Jag vill redan nu förtydliga det jag skrev i förra inlägget.

petersteindl skrev:Däremot skapas det en upplevd tonhöjd på grund av den gemensamma differensfrekvensen mellan övertonerna.

Det är viktigt att förstå att det gäller de harmoniska övertonerna. Jag skall förtydliga.

Om man tar frekvenserna 1000 Hz + 1200 Hz + 1400 Hz så fås differensen 200 Hz och dessa tre frekvenser är en jämn multipel på 200 Hz d v s 5, 6 och 7 ggr. Tonhöjden blir 200 Hz.

Om man istället tar frekvenserna 1830 Hz + 2030 Hz + 2230 Hz så fås fortfarande differensen 200 Hz, som är envelopen, men dessa tre frekvenser är inte en jämn multipel på 200 Hz. Därför utgör de inte harmoniska övertoner på 200 Hz. Den upplevda tonhöjden blir därför lite förändrad från 200 Hz. Ungefär 203,3 Hz blir den upplevda tonhöjden. Det motsvarar då ungefär multiplarna 9, 10 och 11.

Man får således skilja på komplexa harmoniska toner och komplexa icke-harmoniska toner. Vanligt tal utgörs av komplexa harmoniska toner och redan som bebisar vänjer vi oss vid komplexa harmoniska toner.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-10-10 07:15

JM skrev:
It is known that the s e n s a t i o n of a low frequency tone can be created by playing a harmonic series of its overtones, without creating the fundamental frequency itself [4].

Räcker det med att ha ett högpassfilter i basen för att skapa en bashögtalare där vi h ö r nedersta oktaven som mätmässigt inte finns där?
Förutsatt att i inspelningen finns alla övertonerna till den bortfiltrerade grundbastonen?

JM

Nu är du lite slarvig Peter med i vilken context olika påståenden presenteras. Du måste var tydlig till vilken begreppsvärld du relaterar.

Det är ett ofta förekommande problem i hifi-världen att felaktigt blanda fysikaliska och psykologiska verkligheter.

Jag tar upp att vi hör nedersta grundtonen och i citerad text relaterar författarna till "sensation of low frequency tone". Då är vi i den psykologiska begreppsvärlden på samma sätt som vi hör ofrivilliga musiksnuttar i hjärnan enligt mitt tidigare inlägg.
Jag har aldrig påstått att "the missing fundamental" genererar tryckförändringar i den fysikaliska världen.
Men kanske vill putta för ordet tonhöjd som är psykologiskt begrepp.

Tonhöjd är upplevd frekvens eller svängningstal av en ton från en svängningskälla, till exempel ett musikinstrument eller den mänskliga rösten. Wikipedia.

Jag har medvetet undvikt begreppet tonhöjd pga att många inte kan innebörden och begreppet används brett o felaktigt. Jag har valt att vara övertydlig genom att relatera till upplevd grundton och inte tonhöjd.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 08:32

Ett grundtonstest.
Jag har gjort i ordning en testfil med ömsom 200Hz grundton enbart som referens och sedan övertoner på grundtonen (400-800-1200-1400-1600-1800-2000Hz) men utan densamma. Två sekunder av vardera som upprepas 10 ggr totalt. Finns det någon som tycker sig höra grundtonen även i övertonspaketet?

Test grundton-övertoner

//
Senast redigerad av Flint 2016-10-10 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-10 08:37

Hade kanske varit intressantare om övertonerna vore med i båda fallen och det bara var 200 som togs bort ibland?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-10 08:43

JM skrev:
JM skrev:
It is known that the s e n s a t i o n of a low frequency tone can be created by playing a harmonic series of its overtones, without creating the fundamental frequency itself [4].

Räcker det med att ha ett högpassfilter i basen för att skapa en bashögtalare där vi h ö r nedersta oktaven som mätmässigt inte finns där?
Förutsatt att i inspelningen finns alla övertonerna till den bortfiltrerade grundbastonen?

JM

Nu är du lite slarvig Peter med i vilken context olika påståenden presenteras. Du måste var tydlig till vilken begreppsvärld du relaterar.

Det är ett ofta förekommande problem i hifi-världen att felaktigt blanda fysikaliska och psykologiska verkligheter.

Jag tar upp att vi hör nedersta grundtonen och i citerad text relaterar författarna till "sensation of low frequency tone". Då är vi i den psykologiska begreppsvärlden på samma sätt som vi hör ofrivilliga musiksnuttar i hjärnan enligt mitt tidigare inlägg.
Jag har aldrig påstått att "the missing fundamental" genererar tryckförändringar i den fysikaliska världen.
Men kanske vill putta för ordet tonhöjd som är psykologiskt begrepp.

Tonhöjd är upplevd frekvens eller svängningstal av en ton från en svängningskälla, till exempel ett musikinstrument eller den mänskliga rösten. Wikipedia.

Jag har medvetet undvikt begreppet tonhöjd pga att många inte kan innebörden och begreppet används brett o felaktigt. Jag har valt att vara övertydlig genom att relatera till upplevd grundton och inte tonhöjd.

JM

...fast just här så blir det ju fel att säga "grundton". Eller, det är inte grundtonen som hjärnan fyller i utan det hjärnan klarar, trots avsaknaden av grundton, är att detektera den harmoniska strukturen på ljudet via perceptet tonhöjd. Och eftersom det är hjärnan som fyller på måste man prata om upplevelse, dvs det perceptuella korrelatet till frekvens, alltså tonhöjd.

Och här är det tonhöjd hjärnan fyller på med, inte bas. Det går alltså inte att göra en bashögtalare med ett högpassfilter, eller en högpassfilterfunktion. Det blir bara en basfattig, men tonhöjdskorrekt upplevelse.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 08:47

Nattlorden skrev:Hade kanske varit intressantare om övertonerna vore med i båda fallen och det bara var 200 som togs bort ibland?

Få se först om någon hör grundtonen även så här.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-10 08:49

Flint skrev:Ett grundtonstest.
Jag har gjort i ordning en testfil med ömsom 200Hz grundton enbart som referens och sedan övertoner på grundtonen (400-800-1200-1400-1600-1800-2000Hz) men utan densamma. Två sekunder av vardera som upprepas 10 ggr totalt. Finns det någon som tycker sig höra grundtonen även i övertonspaketet?

Test grundton-övertoner

//

Nja, du har ju 600 och 1000 Hz med också.

Men vad fasen, funkar din ftp, det gör inte min... :evil:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-10 08:50

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Hade kanske varit intressantare om övertonerna vore med i båda fallen och det bara var 200 som togs bort ibland?

Gissar vi får vänta länge då....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 08:52

Svante skrev:

Test grundton-övertoner

//

Nja, du har ju 600 och 1000 Hz med också.

Men vad fasen, funkar din ftp, det gör inte min... :evil:

Får det bara vara med jämna övertoner? Ja, ftpn fungerer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 08:57

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Gissar vi får vänta länge då....

Vilket är ett bra test på under vilka förutsättningar tesen fungerar. Svante syftar visst också på att den bara gäller för jämna övertoner.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-10 09:20

Kan vi inte bara göra det lätt för oss och ringa upp ett par personer på mobiltelefonen (NB. som vi känner...) och se om vi tycker de har olika mörka röster?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 09:28

Är det någon som hör grundtonen 200Hz bland övertonerna nu då, med enbart jämna övertoner i paketet.
400-800-1200-1600-2000-2400-2800-3200-3600-4000Hz.

Grundton alt. jämna övertoner

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 09:30

DQ-20 skrev:Kan vi inte bara göra det lätt för oss och ringa upp ett par personer på mobiltelefonen (NB. som vi känner...) och se om vi tycker de har olika mörka röster?

För mig får du ringa vem som helst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 09:48

Test grundton-övertoner

//

Flint, det där paketet har inte 200 Hz som lägsta ton. Det är snarast övertoner till 400 Hz i början och 400 Hz finns med i serien. Således är tonhöjden 400 Hz i denna serie. Dock ser jag nu att i slutet av serien har du 200 Hz som differensfrekvens. Då vet jag inte hur tonhöjden kommer att uppfattas Jag har inte läst senare inlägg så kanske Svante eller någon annan redan påpekat detta.

Jag ser att Svante påpekat att frekvenser saknas. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 10:14

Flint skrev:Är det någon som hör grundtonen 200Hz bland övertonerna nu då, med enbart jämna övertoner i paketet.
400-800-1200-1600-2000-2400-2800-3200-3600-4000Hz.

Grundton alt. jämna övertoner

//

Nu har du gjort en ton med 400 Hz som grundton d v s 1:a delton och tagit med upp till 10:e deltonen, både jämna och ojämna deltoner.

Om du vill ha 200 Hz som grundton i dess harmoniska serie med jämna och udda deltoner så ser den ut så här:

200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600, 1800, osv.

Ur denna serie kan du ta bort frekvensen 200 Hz och behålla resten. Tonhöjden är fortfarande 200 Hz. Svante påpekade tidigare mycket riktigt att det saknades den 3:e och 5:e deltonen i ditt första försök d v s det saknades 600 Hz och 1000 Hz d v s det var två udda deltoner som saknades i din serie med 200 Hz som första delton.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 10:21

200x2=400
200x4=800
200x6=1200
200*8=1600
osv.

Alltså jämna övertoner på grundtonen 200.

Nej, Svante påpekar inte att några frekvenser saknas. Han säger "Nja, du har ju 600 och 1000 Hz med också.". Försöker du lägga rökridåer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 10:38

Flint skrev:200x2=400
200x4=800
200x6=1200
200*8=1600
osv.

Nej, Svante påpekar inte att några frekvenser saknas. Han säger "Nja, du har ju 600 och 1000 Hz med också.". Försöker du lägga rökridåer.

Nej, jag försöker snarast skingra rökridåer. Svante menar: Nja, man/du har ju 600 och 1000 Hz som också skall vara med. Svante påpekar att du glömt ta med 600 Hz och 1000 Hz i din serie. Om det vore så att Svante inte menar det jag skriver så har i så fall Svante fel. Svante beskrev det på ett olyckligt sätt som du feltolkar.

Din andra serie har inte 200 Hz som 1:a delton. Din 2:a serie har 400 Hz som 1:a delton. Således blir dess tonhöjd 400 Hz.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 10:42

petersteindl skrev:
200x4=800
200x6=1200
200*8=1600
osv.

Nej, jag försöker snarast skingra rökridåer. Svante menar: Nja, man/du har ju 600 och 1000 Hz som också skall vara med. Svante påpekar att du glömt ta med 600 Hz och 1000 Hz i din serie. Om det vore så att Svante inte menar det jag skriver så har i så fall Svante fel. Svante beskrev det på ett olyckligt sätt som du feltolkar.

Din andra serie har inte 200 Hz som 1:a delton. Din 2:a serie har 400 Hz som 1:a delton. Således blir dess tonhöjd 400 Hz.

Mvh
Peter

Nej, det är du som feltolkar och virrar runt. Förmodligen för att det ska passa ditt eget syfte. Föreslå en egen serie på en tänkt grundton då så får vi se om det är lättare att höra den då.

JM

Inläggav JM » 2016-10-10 11:24

Flint skrev:Nej, det är du som feltolkar och virrar runt. Förmodligen för att det ska passa ditt eget syfte. Föreslå en egen serie på en tänkt grundton då så får vi se om det är lättare att höra den då.

Identifiering och förhållningsätt till desinformation är sannolikt ett nytt populärt kommande skolämne.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 11:49

Tragiskt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-10 14:08

Detta är ju bara sinusar som summerats, dvs det finns inget att förhålla sig till varför det inte går att lista ut vad som plocats bort.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 15:05

Morello skrev:Detta är ju bara sinusar som summerats, dvs det finns inget att förhålla sig till varför det inte går att lista ut vad som plocats bort.

Varför tror du det? Tesen säger inget om att övertonerna ska vara fyrkant- eller trekant-vågor. Den säger övertoner.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 15:08

Flint skrev:
petersteindl skrev:
200x4=800
200x6=1200
200*8=1600
osv.

Mvh
Peter

Nej, det är du som feltolkar och virrar runt. Förmodligen för att det ska passa ditt eget syfte. Föreslå en egen serie på en tänkt grundton då så får vi se om det är lättare att höra den då.

Flint, sluta upp och larva dig. Att det skulle passa mitt eget syfte, skriver du. Det är dags för dig att lägga av med dessa fasoner där du föraktfullt försöker att få andra människor att framstå i sämre dager. Flint, vad är det med dig? Även fast det är måndag behöver du inte vara alltigenom otrevlig. Jag har inget eget syfte gällande detta. Jag försöker så gott jag kan att förklara vad som innefattas i fenomenet tonhöjd. Det här är egentligen vanlig enkel hederlig matematik. Jag är förvånad att du inte använder din egen förmåga att räkna på enkla serier. Svante får själv gå in och själv förklara det han verkligen menar. Om Svante menar det du försöker få det till så har Svante fel. Jag tror inte Svante har fel.

Det du nu frågar efter har jag ju redan föreslagit i mitt tidigare inlägg. Varför räknar du inte på differensen på deltonerna? Då får du fram en SUMMA-serie bestående av deltoner som byggs upp av heltalsmultiplar. Då kommer du inse att din andra serie har 400 Hz som grundton d v s 1:a delton och då är det 400 Hz som blir den upplevda tonhöjden. Lägg upp tonerna på oscilloskopet och kolla envelopen.

Du lägger ihop en serie bestående av grundton + jämna övertoner och då fås grundtonen som tonhöjd. Felet du därefter gör är att du i denna serie helt plötsligt tar bort grundtonen och enbart har kvar de jämna övertonerna. Då har du faktiskt transponerat upp tonhöjden 1 oktav d v s från 200 Hz till 400 Hz där grundtonen (1:a deltonen) 400 Hz samt både jämna och udda övertoner finns med upp till n=9.

Wiki skrev:En delton är en enkel sinuston som tillsammans med andra deltoner bildar en sammansatt ton. Den delton som har lägst frekvens kallas ibland grundton och alla andra kan då kallas övertoner. Tonerna från alla akustiska musikinstrument är sammansatta och innehåller alltså flera deltoner. Deltoner numreras i stigande frekvensordning med början på nummer 1. Första deltonen är alltså grundton, andra deltonen är samma som första övertonen. En överton med nummer n kan alltid kallas för delton med nummer n+1. För deltonserier som liknar den harmoniska kan det uppstå ett numreringsproblem. Om en ton bara har den harmoniska seriens udda deltoner, alltså bara frekvenserna f, 3f, 5f och så vidare, borde deltonen 3f strängt taget kallas för andra deltonen. En trombon som ska spela tonen A på 110 Hz i stora oktaven spelar i verkligheten en komplex ton som samtidigt innehåller 110, 220, 330, 440 Hz och så vidare. Frekvenserna bildar en serie som kallas för harmonisk deltonserie. Om första deltonen har frekvensen f, har delton nummer n frekvensen n*f, vilket ger serien f, 2f, 3f, 4f, 5f och så vidare. Av dessa ligger deltonerna f, 2f, 4f, 8f, 16f och så vidare på oktavavstånd.

Första överton är alltså andra delton ofta benämnd andraton. Detta kan ibland ge orsak till viss förvirring innan man kommit in i nomenklaturen.

Flint, i din första serie är differensen mellan deltonerna dels 400, dels 200 Hz därför att du glömde ta med 3:e och 5:e deltonen för att få en serie med 200 Hz som grundton.

Åter igen: Om du tar serien; 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz så har den serien grundtonen med frekvens=200 Hz. Eftersom det är en harmonisk serie kan det kan uttryckas som: SUMMA f*(n + 1) eller ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Från denna serie kan du därefter ta bort termen som har n=0. Då kommer fortfarande frekvensen vara 200 Hz för att uttrycka denna harmoniska serie, fast utan termen n=0. Det är en serie med frekvensen = 200 Hz där n= heltal från 1 till 7. Den upplevda tonhöjden blir då 200 Hz.

I ditt andra fall utgår du från f=200 Hz och sätter n=0, 1, 3, 5, 7, 9 för att ha med grundton + alla jämna deltoner. So far so good. Problemet uppstår då du därefter tar du bort n=0. Då har du faktiskt helt och hållet tagit bort 200 Hz som grundton/repetitionsfrekvens. Kvar finns istället 400 Hz som frekvens med både dess udda och jämna övertoner d v s från n=0 till n=9 och 400 Hz blir därför den upplevda tonhöjden i den serien.
Det kan skrivas ∑400*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 9 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Läs gärna på angående tonhöjd så kommer du förstå att det jag skriver är det som står i skolböckerna. Så himla svårt kan det inte vara. Jag försöker i alla fall skriva så klart jag kan. Jag får hoppas att någon förstår.

Jag vill dock påpeka att hörseln varken är linjär eller tidsinvariant. Därför kan det kombineras olika komplexa toner, både harmoniska och icke-harmoniska, som spelar en ett spratt som ofta utnyttjas inom musiken.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-10 15:13

"Åter igen: Om du tar serien; 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz så har den serien grundtonen med frekvens=200 Hz. Eftersom det är en harmonisk serie kan det kan uttryckas som: SUMMA f*(n + 1) eller ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7."

Nä, vill du bara ha jämna termer i serien får du summera över 2n.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-10 15:22

Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.

Morello
Märk att jag har lagt ut två testfiler.
En med grundtonenx1 + grundtonenx2 + grundtonenx3 + grundtonenx4 osv...
Den andra filen med grundtonenx2 - grundtonenx4 + grundtonenx6 + grundtonenx8 osv... Dvs. bara jämna övertoner.
Senast redigerad av Flint 2016-10-10 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 15:25

Morello skrev:"Åter igen: Om du tar serien; 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz så har den serien grundtonen med frekvens=200 Hz. Eftersom det är en harmonisk serie kan det kan uttryckas som: SUMMA f*(n + 1) eller ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7."

Var står det att det bara skulle gälla jämna termer? Morello, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt? Kontexten är vilken tonhöjd som uppfattas på en komplex ton bestående av grundton + övertoner och huruvida grundtonen fortfarande hörs som tonhöjd efter att grundtonen tagits bort, men alla övriga deltoner finns kvar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 15:30

Flint skrev:Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.

Serie1: 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz.

Serie2: 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz.

Båda serierna skall enligt skolböckerna uppfattas ha tonhöjd 200 Hz.

Därför kan det vara bra att ha med ett separat referensspår enkom med frekvensen 200 Hz.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-10 15:32

petersteindl skrev:
Morello skrev:"Åter igen: Om du tar serien; 200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 Hz så har den serien grundtonen med frekvens=200 Hz. Eftersom det är en harmonisk serie kan det kan uttryckas som: SUMMA f*(n + 1) eller ∑f*(n + 1) där n är positiva heltal från 0 till 7 d v s n=0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7."

Var står det att det bara skulle gälla jämna termer? Morello, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt? Kontexten är vilken tonhöjd som uppfattas på en komplex ton bestående av grundton + övertoner och huruvida grundtonen fortfarande hörs som tonhöjd efter att grundtonen tagits bort, men alla övriga deltoner finns kvar.

Med vänlig hälsning
Peter

Du skriver själv 200, 400, 600 etc och sedan en summationsformel som inte motsvarar sagda serie.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 15:34

Flint skrev:Föreslå en serie så sätter jag ihop den så får ni göra upp om definitionen med verket som styr sanningen för dagen.

Morello
Märk att jag har lagt ut två testfiler.
En med grundtonenx1 + grundtonenx2 + grundtonenx3 + grundtonenx4 osv...
Den andra filen med grundtonenx2 - grundtonenx4 + grundtonenx6 + grundtonenx8 osv... Dvs. bara jämna övertoner.

Skall det vara ett + tecken i den andra filen efter grundtonenx2? det står ett - tecken där.

Med vänlig hälsning
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi