Teenage OD-11 på Sveriges Radio i morgon lördag (12/11)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Teenage OD-11 på Sveriges Radio i morgon lördag (12/11)

Inläggav sprudel » 2016-11-16 16:41

KarlXII skrev:Jag var aldrig på SR och lyssnade, men har varit hemma hos forummedlem och lyssnat. Han har en i köket. Den står i hörnet, och spelar därifrån med avsevärd pondus och behag. Spridningen gör att man knappt reagerar på att det är en enda högtalare. Mycket njutbart ljud i den där lilla rackaren faktiskt.

Medhåll, imponerande!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-16 19:11

KarlXII skrev:Jag var aldrig på SR och lyssnade, men har varit hemma hos forummedlem och lyssnat. Han har en i köket. Den står i hörnet, och spelar därifrån med avsevärd pondus och behag. Spridningen gör att man knappt reagerar på att det är en enda högtalare. Mycket njutbart ljud i den där lilla rackaren faktiskt.

En räcker alltså? Har ett rum till som ska utrustas med någon form av ljud när det blir ledigt. En OD-11 i ett hörn vore rätt coolt, det är barnbarnet som ska härja i rummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Teenage OD-11 på Sveriges Radio lördag (12/11)

Inläggav eljulio » 2016-11-16 20:44

IngOehman skrev:
eljulio skrev:
IngOehman skrev:Om man skall kunna spela utan delay (vilket skall tolkas som med mycket kort delay) kan man inte använda WiFi eller radiolänken mellan högtalarna. Då behöver de direktanslutas.

Vh, iö

Är det hörbart? Delay som inte är hörbart är ju inte ett problem... Inte i min värld i alla fall. I mitt hem skulle det inte vara särskilt praktiskt med två kablar.

Två kablar blir det i vilket fall som helst - en nätkabel till varje högtalare.

Vh, iö

Där är jag med. Men bara så att jag förstår det rätt. Det räcker att koppla in CD-spelaren på en av högtalaren, inte båda. Och då kan jag spela CD i stereo. Korrekt?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-16 21:11

Frågan som ingen ställt men väl alla undrar över, är varför det inte finns en passiv variant och stereosteg i den aktiva enheten? Ett klassD-steg med den effekten ryms ju i en tändsticksask och DAC med försteg borde väl inte heller skrymma så mycket i stereo? Kostnaden blir förstås något högre. Eller skulle detta vara helt ogörligt? Vore intressant att höra hur tankarna gått gällande detta.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-11-22 12:10

Det har säkert att göra med att man behöver hantera två olika produkter ända från produktionsled genom lager och sedan till distribution. Sådant kostar nog mer än det smakar i det här fallet.

Dessutom är den väl cloud-OD11 aktivt delad. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-22 12:29

Vilka är "tonåringarna"? Är IÖ en av dem?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-22 12:45

Tror att de har någon form av licens från Carlssonstiftelsen och där är väl IÖ med i någon roll?

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-11-22 12:51

Lite som att svära i kyrkan kanske. Men:
http://www.carlssonplanet.com/2016/11/1 ... -en-succe/

/Conny

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-22 13:48

hifikg skrev:Vilka är "tonåringarna"? Är IÖ en av dem?

Nej.

RogerGustavsson skrev:Tror att de har någon form av licens från Carlssonstiftelsen och där är väl IÖ med i någon roll?

Nej, inte det heller, längre.

Tonåringarna heter egentligen Teenage Engineering, och det är dom som exploaterat modellen och stått för huvvudelen av utvecklingsarbetet för att ta fram den nya molnversionen av högtalaren. Jag har hjälpt dem med vissa delar av utvecklingen. I huvudsak enkla elektroakustiska saker och lite elektronikkonstruktion. Men allt svårt har de gjort själva.

SSC (Carlsson-stiftelsen) är såsom ägare av Stigs arv, licensgivare. Jag är inte med i SSC men ser mig som vän av Stig och därför även vän av dem, och hjälper dem gärna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-22 14:17

Jag tycker den är så snygg på insidan att man skulle haft en model i plexi...

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-22 15:40

Det ser inte ut att ha varit många tonåringar på mötet om man ska döma efter bild 2 i bildsviten från SR.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-22 16:08

Nattlorden skrev:Jag tycker den är så snygg på insidan att man skulle haft en model i plexi...

[ Bild ]

Håller med om att den är snygg inuti, och snabeln är jag lite extra stolt över. Gillar former som är superfunktionalistiska.

Men möjligen är det så att den estetik som jag uppskattar, och du, är väldigt nördig och ingenjörsmässigt.

Kan tänka mig att normala människor snarare skulle kalla innanmätet för påtagligt fult. ;)

Med det sagt har faktiskt en genomskinlig variant diskuterats! Jag tror dock att det blev nedröstat. Och man skall ju även minnas att en sådan ju inte kommer att se ut sådär, för det är ju en massa dämpmaterial i lådan också. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-11-22 16:25

Nej, det finns ingen hobbytillverkare med bland grundarna av Teenage Engineering. Bakom TE står en kompetent skara på en annan nivå än hobbytillverkning av högtalare på lokal nivå. T.ex. finns en av grundarna till ett av Sveriges idag absolut största mode märke med miljardförsäljning världen runt med som en av grundarna i TE.

''allt svårt har de gjort själva''

Edit; På förekommande fråga;
Nej, naturligtvis inte

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-22 17:19

:(

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-22 18:26

IngOehman skrev::(

Det där kan du nog ta med en gruva salt. Jag har hört dem, och jag föredrar min "hobbytillverkade" Pi60 alla dar i veckan. Tveklöst!
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-22 18:31

Det är väll en generell rekomentation att ta det BORIS skriver med en hel saltgruva :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-22 19:20

Men finns det verkligen ingen gräns för hur illa man får bete sig mot andra här på faktiskt?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-11-22 19:26

I Sverige kan idag gummisnodden sträckas väldigt långt har jag märkt. Jag accepterar att man har en annan åsikt (om man kan motivera den) Dock gillar jag dom få som är kvar på min linje. Vänliga, omtänksamma och respekterande :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-22 19:41

Åsikter är en sak. Pseudo-fakta, framställda som sanningar, är något helt annat.

Den som verkligen inte vet någonting om en sak, behöver inte häva ur sig en massa framfabulerade dumheter om saken, med det enda syftet att göra någon illa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-22 20:13

IngOehman skrev:Åsikter är en sak. Pseudo-fakta, framställda som sanningar, är något helt annat.

Den som verkligen inte vet någonting om en sak, behöver inte häva ur sig en massa framfabulerade dumheter om saken, med det enda syftet att göra någon illa.

Vh, iö

+ en massa på det.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-11-22 20:18

Inser nu hur dumt mitt inlägg var. Borde förutsett att det skulle utveckla sig till en vuxen mans snyftfest om hur illa behandlad just han blir.
Det ät iofs lustigt att läsa men drar ofrånkomligen fokus ifrån TE vilket är synd.

Vidhåller trots det att TE befinner sig på en annan nivå när det gäller framställning och tillverkning av varor

Men visst finns det en gräns för hur man får bete sig på faktiskt. Går man över den gränsen blir det sk semester,
det borde både IÖ (som kanske har inofficiellt världsrekord?) och jag veta.
Skillnaden tycks vara att jag inte är utsatt för nån slags konspiration och bara får semester vid extra skitstövligt beteende.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-22 20:30

Generellt sådär:
Oavsett avsikten med korkade kommentarer, så tror jag att det är viktigt att man accepterar att en del bara har behov av att fälla dom och att det ej har något med en själv att göra.
Alltså = lägg ingen större energi på det, oavsett hur mycket du tycker att hela förfarandet är fel.
Orsaken till deras behov är (om du inte ämnar försöka hjälpa personen) egentligen helt ointressant, ju mindre du bryr dig ju bättre, speciellt i trådar på ett internet forum. :)

Så med det sagt så tycker jag nu att tråden borde få återgå till toppic ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-22 20:31

Attans att jag missade denna tillställning, det hade varit kul att lyssna till dessa :)

Snygga är dom i alla fall !
Edit: Hur är det med maximal kapacitet, ni som lyssnat ?
Räcker ett par till att spela tillfredställande starkt för normal musiklyssning med "bas tung" musik ?
Senast redigerad av DVD-ai 2016-11-22 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-11-22 20:37

BORIS skrev:Inser nu hur dumt mitt inlägg var.

Men visst finns det en gräns för hur man får bete sig på faktiskt ... borde jag veta.
jag får semester vid extra skitstövligt beteende.

Precis som du just nu uppvisat och också påvisar att du vet är fel, men ändå gör?

Du är härmed varnad!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-22 21:05

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:Jag tycker den är så snygg på insidan att man skulle haft en model i plexi...

[ Bild ]

Håller med om att den är snygg inuti, och snabeln är jag lite extra stolt över. Gillar former som är superfunktionalistiska.

Men möjligen är det så att den estetik som jag uppskattar, och du, är väldigt nördig och ingenjörsmässigt.

Kan tänka mig att normala människor snarare skulle kalla innanmätet för påtagligt fult. ;)

Med det sagt har faktiskt en genomskinlig variant diskuterats! Jag tror dock att det blev nedröstat. Och man skall ju även minnas att en sådan ju inte kommer att se ut sådär, för det är ju en massa dämpmaterial i lådan också. ;)

Finns det inget transparent dämpmaterial? :mrgreen:

Ja, det är kanske bara du och jag och några extremnördar till. Men jag blev väldigt impad av just snabeln när de ställde ut på mässan i malmö. (Sen behövde de lite mer tips om hur man dema:r, men det har de säkert lärt sig nu)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-22 23:46

Något transparent material som skulle fungera bra som dämpmaterial känner jag inte till.

Det jag själv gjort för de genomskinliga Ino-högtalare som jag har gjort (i plexi) är att välja dämpmaterial som är svart. Det känns dels som man man på så vis lägger fokus på de intressantare tekniska delarna, men dessutom så ger svart infärgning faktiskt ett visst skydd mot åldring på grund av ljus.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-23 00:45

HenrikTornquist skrev:
IngOehman skrev::(

Det där kan du nog ta med en gruva salt. Jag har hört dem, och jag föredrar mina "hobbytillverkade" Pi60 alla dar i veckan. Tveklöst!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-23 01:42

Tack för de vänliga orden. Det gör väl jag också i och för sig, men det är ju rätt så olika högtalare och de riktar sig inte riktigt till samma människor/användning. Att just jag gillar pi60 är ju inte så konstigt då de är konstruerade helt och håller enligt mitt huvud och mina önskemål med avseende på hur musik så optimalt som möjligt skall kunna återges. Om jag inte hade gillat dem hade jag ju misslyckats totalt med dem.

Men jag känner mig även stolt även över OD-11. De åtskilliga timmar som det sammanlagt blivit från mig för att få till de delar som jag varit ansvarig för i projektet, att prestera som de gör - i enlighet med önskemålen för just den modellen, gör att jag tycker det är synd att ställa så olika högtalare mot varandra.

Ingen av dem har konstruerats med målet att vara en kopia på den andra. De har konstruerats utifrån sina helt egna mål.

Högtalare är knepiga saker och då applikationerna är många så finns även behov av många olika modeller - med vitt skilda egenskaper. Istället för att jämföra goda högtalare med varandra så tycker jag därför att det är mera konstruktivt att ställa sig frågan om vilka applikationer de är tänkta för, och hur de fungerar just för det som de är tänkta för.

- - -

Har även arbetat med TE i andra projekt och jag tror/uppfattar det finns en ömsesidig respekt mellan oss. Samarbetet har fungerat mycket bra. Den uppdiktade bild av verkligheten som Boris presenterar är väldigt trist och väldigt, väldigt falsk.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-11-23 14:53

BORIS skrev:

Nej, det finns ingen hobbytillverkare med bland grundarna av Teenage Engineering. Bakom TE står en kompetent skara på en annan nivå än hobbytillverkning av högtalare på lokal nivå. T.ex. finns en av grundarna till ett av Sveriges idag absolut största mode märke med miljardförsäljning världen runt med som en av grundarna i TE...

Det är alltså detta inlägg som tycks vara så svårt att släppa att IngOehman gång på gång känner att han behöver tala om hur verkligheten faktiskt ser ut och samtidigt så klart misskreditera min bild som elak och falsk i mer eller mindre elaka ordalag.
Inlägget tycks vara glasklart med några huvudsakliga påståenden. Frågan är vilket av dessa som är så svår att svälja

☞ IngOehman finns inte med bland grundarna av Teenage Engineering

☞ Bakom TE står en kompetent skara

☞ TE agerar globalt

☞ En av grundarna för TE var också med och startade ett av Sveriges absolut största företag inom modeindustrin

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-23 16:46

Tänk om du hade kunnat skriva så sakligt första gången istället för att fylla ut utrymmet mellan påståendena med nedlåtande och raljerande kommentarer? Då hade du även sluppit att läsa det andra du ondgjort dig över.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi