Babbeltråd om hemmabioreceivrar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Babbeltråd om hemmabioreceivrar!

Inläggav Piotr » 2016-12-31 16:29

-Palle- skrev:
PerStromgren skrev:Dra hem Audacity till din dator och gör filerna själv, det är lätt som en plätt!

Ahh cool! Kan man tillverka lämpligt brus för ändamålet med det programmet?

Yes!

Du kan EQ'a lite som du vill.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-12-31 16:52

Gött!

Och vi skulle ha skärt brus 500-2000Hz och -20 till -30 dBFS så man slipper sitta med hörselkåpor på?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-31 17:10

Tarzan skrev:
mawes skrev:Jag imponeras över hur mycket man faktiskt får för pengarna idag när man köper en hembioreciever. Försteg, 5-11 slutsteg eller så, dacar, DSP. Blir en bra slant om man ska plocka ihop allt löst.
Tyvärr faller dom alla(?) på att man inte har någon direkt kontroll över DSP:n. Så synd, dom har allt jag önskar men ändå inte.

Precis! Tänk om man kunde få en receiver med något avancerat interface som man kommer åt med dator via usb eller nätverk där alla inställningar är valbara (så att man slipper göra alla inställningar med piltangenter :evil: ):

Avkodar alla nya och gamla ljudformat
Har ett helt ok inbyggt riaa
Möjlighet att ställa in vinklar och avstånd till alla högtalare för att få objektbaserade format att funka som tänkt
Mixar alla kanaler hur man vill
Mappar alla kanaler hur man vill till slutsteg/pre out
Helt anpassningsbara delningsfilter (typ som med biquad som i minidsp)
Helt anpassningsbar Peq och tidsfördröjning för alla utgångar/slutseg
Pre out på alla kanaler
Inbyggda testsignaler
Anpassningsbar kompressor, dynamisk volym
Uppmixning till fusksurround av tvåkanal som PLII Logic t.ex.
Har plats för ett antal olika presets som går lätt att växla mellan
Triggerutgångar
Ledlampor och display som kan ställas in så att de slocknar efter några sekunders ickepillande på reglage
I alla fall 5 inbyggda slutsteg, som självklart går att använda samtidigt som alla pre out, alltså typ 7 slutsteg på pre out och 5 interna.

Allt det där och en sak till, variabel fördröjning. Det vore kul:)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-01 15:46

mawes skrev:
Tarzan skrev:
mawes skrev:Jag imponeras över hur mycket man faktiskt får för pengarna idag när man köper en hembioreciever. Försteg, 5-11 slutsteg eller så, dacar, DSP. Blir en bra slant om man ska plocka ihop allt löst.
Tyvärr faller dom alla(?) på att man inte har någon direkt kontroll över DSP:n. Så synd, dom har allt jag önskar men ändå inte.

Precis! Tänk om man kunde få en receiver med något avancerat interface som man kommer åt med dator via usb eller nätverk där alla inställningar är valbara (så att man slipper göra alla inställningar med piltangenter :evil: ):

Möjlighet att ställa in vinklar och avstånd till alla högtalare för att få objektbaserade format att funka som tänkt
Pre out på alla kanaler
Inbyggda testsignaler
Triggerutgångar
Ledlampor och display som kan ställas in så att de slocknar efter några sekunders ickepillande på reglage
I alla fall 5 inbyggda slutsteg, som självklart går att använda samtidigt som alla pre out, alltså typ 7 slutsteg på pre out och 5 interna.

Tidskomp det finns inbyggt i av recivrarna men då i meter och centimeter.Eller avståndet till högtalarna.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-01 16:30

boom skrev:
mawes skrev:
Tarzan skrev:Precis! Tänk om man kunde få en receiver med något avancerat interface som man kommer åt med dator via usb eller nätverk där alla inställningar är valbara (så att man slipper göra alla inställningar med piltangenter :evil: ):

Pre out på alla kanaler
Inbyggda testsignaler
Triggerutgångar

Tidskomp det finns inbyggt i av recivrarna men då i meter och centimeter.Eller avståndet till högtalarna.

Jag glömde det nog i listan eftersom jag såg det som så självklart :) Jag vill även att den ska ha ett chassi, inte vara fläktkyld, och ha en fjärrkontroll.

(Notera även hur viktigt det är att vi fortsätter citera, så att ingen glömmer vad det är vi svarar på!)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-01-01 17:36

Ingen som har info om testtonerna alltså? Jag får väl knåpa ihop egna testsignaler då enligt tipsen här i tråden.

----

För övrigt är den feature jag saknar allra mest på dagens apparater att man inte kan fördela slutstegen till vilka kanaler som helst. Har man köpt ett kralligt steg till frontarna så vill man ju styra om de interna slutstegen i receivern till några bak- eller takkanaler istället men det får man inte...Inte på någon apparat jag stött på under de sista åren iaf.

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-01 23:56

Tarzan skrev:
boom skrev:
mawes skrev:

Jag glömde det nog i listan eftersom jag såg det som så självklart :) Jag vill även att den ska ha ett chassi, inte vara fläktkyld, och ha en fjärrkontroll.

(Notera även hur viktigt det är att vi fortsätter citera, så att ingen glömmer vad det är vi svarar på!)

:) du listar:Helt anpassningsbar Peq och tidsfördröjning för alla utgångar/slutseg
Jag menar FIR-filter. Det verkar spännande. Dirac-miniDSP är nog något sådant. Menar vi samma sak med variabel fördröjning?

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-01-02 00:28

Jag skulle önska en styrplatta att korrigera volym och fördröjning om man flyttar sweetspot.
Kräver säkert processorkraft att räkna om men flerpunktsmätning ingår i Audyssey redan.
Nu får jag ändra balansen om man sätter sig i fåtöljen vid soffan.
En styrplatta eller joystick skulle spara in mycket knappande på fjärren.
Stereotypisk prylnisse.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi