Nålttyck för Elys2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Re: Nålttyck för Elys2

Inläggav Fralle » 2017-02-03 12:45

Nu har jag till slut fått tillbaka spelaren och allt fungerar, men den har byggts om till en bastard. Problemet tycks ha varit att antiskating var för hög för Elys2, och att detta inte gick att korrigera med en ny tonarm av den nya modellen RB220 som saknar viktskala och antiskating. Ljudmakarn löste detta genom att sätta dit tonarmen från Rega planar 3 (sa de iaf i butiken) på spelaren. Planar 3 som är den senaste modellen från 2016 ska ha tonarmen RB330, medan den förra modellen RP3 hade tonamren RB303 och P3 från 2007 hade RB301. Gissa min förvåning när jag ser att det sitter en RB301 på spelaren när jag plockar upp den här hemma. Är det någon som har erfarenhet av denna tonarm? Nu låter allt bra och spårningsproblemet är ett minne blott. Lite lurad känner jag mig dock då de nya tonarmarna som Rega utvecklat och förbättrat var en bidragande orsak till att jag slog till, och så får jag tillbaka en Planar 2 med en tonarm från 2007 års P3a, som inte ens tillverkas längre. Jag är förvånad över att ljudmakarn ens hade denna i lager och ställer mig frågande till om armen ens är i nyskick. Jag är nu kluven som kund då jag börjat bli kraftigt less på att åka fram och tillbaka med spelaren, och jag är i skrivande stund väldigt nöjd med ljudet och spårningen fungerar som en klocka. Det känns dock inte principiellt rätt att godta en sådan lösning, eller vad säger ni?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-03 13:30

Du har inte fått varan som du har betalat för. Det är din rätt att få varan som du har betalat för. Lämna tillbaka om du inte är nöjd.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Sahara-ville

Inläggav Sahara-ville » 2017-02-03 13:50

Efter 2 reparationsförsök har man dessutom rätt att häva köpet om man inte är nöjd
Vill du behålla spelaren bör du i alla fall få en prisnedsättning tycker i alla fall jag

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-02-03 17:52

Kräv att få häva köpet och köp den här istället (men skynda dig för den kommer nog att vara borta i morgon förmiddag):

https://www.rehifi.se/nyheter/denon-dp-47f

Bra mycket bättre och roligare på alla sätt. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-03 22:53

Fralle skrev:..Problemet tycks ha varit att antiskating var för hög för Elys2, och att detta inte gick att korrigera med en ny tonarm av den nya modellen RB220 som saknar viktskala och antiskating. ...

Märklig förklaring enligt maj . . . 8O, däremot så gissar jag, med betoning på gissar, att en felfri RB301
är nog så god. om inte bättre, än en RB220 . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi