Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Efter att ha hört Reference Recordings duger inget annat

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 11:14

Jag personligen tycker att producenten av skivan borde be om ursäkt när de inte lyckas att finna en plats och tidpunkt som inte bullrar. Det är inte en fullgod produktion i mina öron. Att bara välja en trevlig kyrka nere på stan är inte att anstränga sig, tycker jag. Struntar de i skivköparen?

Det finns skivor i min samling som jag inte spelar av denna anledning. Som tur är finns det fullgoda alternativ, eftersom det rör sig om välkända verk som många spelat in. Kronoskvartetten i mitt exempel är tyvärr ett exempel där detta inte gäller.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-10 11:21

Fast om händelsen är bokad i en viss lokal vid ett visst tillfälle är det ju inte så lätt att undvika. Det är ju inte alltid producenten som styr över vad, var och när utan de får helt enkelt spela in det som sker när och där det sker.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-10 11:27

PerStromgren skrev:Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?

Om trafikbullret bara är ett jämnt och lågt muller, som man måste lyssna noga efter för att detektera, märker jag det
mycket sällan eftersom jag bor mitt i stan. Sent, då trafiken är minimal, spelar jag nästan alltid på lägre nivå och
jag har ingen skiva där något inspelat trafikbuller är hörbart då.
Kanske bidrar det att jag oftast föredrar liveinspelningar där "linjen" är obruten från början till slut trots en och annan
störning "på köpet" framför kliniskt sönderredigerade inspelningar utan "nerv"..
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 11:37

UrSv skrev:Fast om händelsen är bokad i en viss lokal vid ett visst tillfälle är det ju inte så lätt att undvika. Det är ju inte alltid producenten som styr över vad, var och när utan de får helt enkelt spela in det som sker när och där det sker.

Jovisst, är det en live-inspelning kommer saken i ett annat läge, självklart! Men de egna skivor jag pratar är inte live.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-10 11:40

lennartj skrev:
PerStromgren skrev:Vad tycker ni om trafikbuller på skiva?

Om trafikbullret bara är ett jämnt och lågt muller, som man måste lyssna noga efter för att detektera, märker jag det
mycket sällan eftersom jag bor mitt i stan. Sent, då trafiken är minimal, spelar jag nästan alltid på lägre nivå och
jag har ingen skiva där något inspelat trafikbuller är hörbart då.

Lyssna på detta och säg vad du tycker: Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-10 12:08

Har ju den CD:n, RR-9. Jag kallar inte det bandbrus, det har en del störningar med lägre frekvensinnehåll. Det finns ljud från lokalen och dess omgivning. Är inte helt ovanligt t.o.m. Cantate Domino har liknande ljud. Musik inspelad i stora lokaler som kyrkor får inte sällan en stor del ljud utifrån. Konserthussalar kan vara tystare, speciellt om man stänger av klimatiseringen. I vårt nya konserthus i Jönköping låter klimatanläggning en hel del, ibland störande mycket.

Har ju börjat spela vinyl igen, se annan tråd under Vintage. Där kan vi tala om baksgrundstörningar...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-10 12:11

Det stör inte mig speciellt mycket faktiskt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-10 12:36

Jag lyssnade sent igår kväll både på din fil via datorn och min Edirol UA-25EX DAC och
min CD i Oppo BDP-95 med SPDIF-anslutning till Mytek Stereo 192 DSD DAC på låg nivå.
Idag har jag just lyssnat på nytt på betydligt högre nivå än jag brukar, troligen motsvarande
som om kvartetten suttit mellan mina högtalare 80-92 dB(A).
Datoruppspelningen har lite "fulare" brus som är lättare att uppfatta genom musiken, tycker jag.
När jag spelar CDn via den bättre DACen noterar främst en kraftig lågfrekvent brusmatta mellan
styckena, men i dem blir jag sällan störd, men nu när du påtalat det är det svårt att undgå
1:12 in på nr.5 Enantiodromia High
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-10 20:52

Lite Telarc: Det här är ju fin musik som dessutom låter väldigt snyggt rent tekniskt, tycker jag.
https://open.spotify.com/track/0ZQ20gk3ljsmoVHC3fWtKX
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-10 23:52

Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-10 23:55

sprudel skrev:Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med. :)

Enligt Linn är alla inspelningar bra och all musik bra under förutsättning att du har en Linnanläggning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-11 00:42

Och . . . typ* ? 8) 8O :D

*Ivor har välan aldrig hatt fel . . .
Senast redigerad av Laila 2017-01-11 00:44, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-11 00:43

Och...?

Och att du lämnat klockan i hallen!! :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-11 00:50

Nja, men min Seiko militärklocka* har efter ca 4 bast börjat att inte vara lika långlivad
på självuppdragningen som förut . . . typer, vartfan håller morello hus ?

*För ca 500:- . . . skandal. :evil:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-01-11 01:12

Laila skrev:Nja, men min Seiko militärklocka* har efter ca 4 bast börjat att inte vara lika långlivad
på självuppdragningen som förut . . . typer, vartfan håller morello hus ?

*För ca 500:- . . . skandal. :evil:

Han är på semester, på forum där exotiska tillbehör avhandlas: http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... gs-filter/

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-11 01:26

Tack . . . typ. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-11 08:21

petersteindl skrev:
sprudel skrev:Det här är en viktig tråd, bra inspelningar av bra musik är vad en fin anläggning ska kultiveras med. :)
Enligt Linn är alla inspelningar bra och all musik bra under förutsättning att du har en Linnanläggning.

Ahhh, äntligen någon här som har fattat ;-)

Något av de allra bästa jag hört är från just Linn-anläggningar. Men tyvärr också något av det värsta. Senast jag var på demo hos HF på Karlavägen spelades det på ett par livsstilshögtalare för en kvarts mille. Inte ens det riktigt goda vinet som det bjöds på kunde dölja det enbarmliga ljudet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2017-01-11 11:51

BIS
Har varit på många många Kroumata konserter och har BIS Kroumata skivor, :D
Opus 3 har väl gjort en del bra, hur många gångar hörde man inte "Live at the pawnshop"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-11 12:11

"Liva at the Pawnshop" är väl på Proprius? Proprius, Caprice har många välljudande inspelningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-11 20:26

RogerGustavsson skrev:"Liva at the Pawnshop" är väl på Proprius? Proprius, Caprice har många välljudande inspelningar.

Jazz at the Pawnshop heter den och live är den och mycket välinspelad och välspelad, så bra att man inte får spela den för ofta. Då blir man beroende och ratar allt annat :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-11 23:20

PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Döm själva: är jag för känslig?

Det finns två felkällor i din fråga. Skillnaden mellan våra anläggningars återgivningsförmåga och skillnaden i vår hörsel. Men oavsett detta skulle jag vilja säga: hos mig hörs inget störande brus vid normala nivåer. Vid lite högre nivåer (strax över det jag uppfattar som normalt för akustiska instrument) hör jag fortfarande inget brus, däremot buller och bakgrundsljud från lokalen. Detta stör mig inte alls, det skulle jag hört även om jag varit på plats.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-12 08:58

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Kronoskvartetten, The Funky Chicken från In Formation - RR-9CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Kronos.flac
Britten, Interlude från Ceremony of Carols - RR-21CD. http://www.pulpeten.se/uploads/Britten.flac

Det finns två felkällor i din fråga. Skillnaden mellan våra anläggningars återgivningsförmåga och skillnaden i vår hörsel. Men oavsett detta skulle jag vilja säga: hos mig hörs inget störande brus vid normala nivåer. Vid lite högre nivåer (strax över det jag uppfattar som normalt för akustiska instrument) hör jag fortfarande inget brus, däremot buller och bakgrundsljud från lokalen. Detta stör mig inte alls, det skulle jag hört även om jag varit på plats.

/ B

Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-12 09:33

Almen skrev:Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.

Det där var något som David Wilson påtalade i samband med sitt stora WAMM-system. Har för mig att de stora basmodulerna kopplades in vid 40 Hz. Utan dem minskade förmågan att återge rummets storlek, enligt utsago och jag är benägen att hålla med.

Bild

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2017-01-12 09:48

Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?
Något exempel där både musiken och inspelningen är riktigt bra? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-12 10:14

JaQoB skrev:Har följt den här tråden med intresse, och blivit nyfiken på vilka Reference Recordings man borde försöka få tag i, om man ville höra lite välinspelad musik?
Något exempel där både musiken och inspelningen är riktigt bra? :)

Har dy Spotify Premium och möjlighet att köra digitalt från dator in i en bra DAC så finns det massor av sjysst den vägen.

Detta är Telarc. Men det spelar ju ingen roll vad bolaget heter, så länge inspelningarna är suveräna!
https://open.spotify.com/track/4fNeJytPWUV8DFA4mkscWb

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Inläggav Strmbrg » 2017-01-12 10:38

Strmbrg skrev:...En annan tråkig sak är att jag knappt orkar höra på musik från andra bolag numera...

Eller, så är det inte alls en tråkig sak.
Det är väl snarare riktigt bra, att man inte ödar tid på att lyssna på musik som inte låter särskilt bra...
:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-12 10:42

Almen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag tror detta kan ha att göra med basåtergivningens kapacitet nedåt i frekvens (detta har vi ju diskuterat ett antal gånger). Om man har återgivning hela vägen ned så blir bakgrundsljud mer korrekt återgivna och då stör de enligt min erfarenhet inte lika mycket. Man behöver inte ha förmågan att återge starka basljud, men om man inte ens kan återge de svaga basljuden så tappar man mycket av rummets och omgivningens naturliga ljudkaraktär.

Kan du lyssna på mina exempel och säga vad du tycker?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-12 11:02

PerStromgren skrev:
...
Kan du lyssna på mina exempel och säga vad du tycker?

Nu har jag lyssnat på exemplen och nu skall jag tycka:
Jag noterar något slags "fräs" precis i början av Kronos-spåret. Sedan är det någon form av rumsljud som föreligger mest hela tiden.
Men, med tanke på att realismen känns riktigt påtaglig, så är det inga distraherande saker detta. Inte vad mig beträffar.
När jag gasar på lite med Britten-stycket, så bullrar det ju en del och det är något slags "brus-aura" runt transienterna från harpan.
Men det där är musik som jag föredrar att spela rätt så svagt, så det får slippa igenom nålsögat det med.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-12 11:04

När jag lyssnade i min "minianläggning Z4", samtidigt som jag spelade poker, störde jag mig inte på missljuden, men nu när jag kör samma musik rakt in i hjärnan via Sony-plupparna förstår jag vad du menar. Det låter lite som ett hyggligt kassettband, inspelat från en hygglig skivspelare, inte skitdåligt, men det finns störningar som blandar sig med musiken. Efter en stund vänjer jag mig och lyssnar enbart på musiken igen. Får höra vad Carlsson har att säga om saken i afton.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi