Hur viktigt är det med en bra DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hur viktigt är det med en bra DAC?

Inläggav IngOehman » 2017-02-22 17:51

Fralle skrev:Som rubriken lyder, hur viktigt är det egentligen?

Det är viktigt, lika viktigt som alla andra länkar. De sitter ju i serie med varandra så alla länkar är lika viktiga.

Dock är det väldigt olika svårt att få bra kvalitet i olika länkar. De flesta DAC:ar bra, så det är inte varken svårt eller dyrt att skaffa en DAC som är bättre än resten av kedjan.

Men kanske vill man ha en som är mycket bättre, eller mycket, mycket bättre?

Det finns även väldigt bra DAC:ar för skapligt rimliga pengar.

Fralle skrev:Jag kör just nu med en väldigt enkel ljudomvandlare från Kjell och company (https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... are-p68907) och är alltså ganska långt ifrån ngn hifikomponent.

De skriver "alltså". Vad menar du med det? Det är klart att det är en HiFi-komponent. Det finns knappt några DAC:ar som inte uppfyller normala HiFi-normer.

Fralle skrev:Men hur stor skillnad gör egentligen en ordentlig dac för ljudet? Dyrt eller billigt så tänker jag att det rör ju sig ändå om en omvandlare av en digital signal till en analog, och om omvandlingen fungerar borde väl stärkaren och högtalarna sköta resten?

Ja, den skall inte agera förstärkare och högtalare (och rum). Den skall DA-omvandla.

Men jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du vill säga. Om DACen fungerar så sköter förstärkare och högtalare resten, ja, men det gör de ju vare sig DACen fungerar lite sämre eller lite bättre. Eller menar du att "fungerar/inte fungerar" skulle vara något binärt, alltså två digitala tillstånd?

Så är det inte. En DAC har förvisso digitala insignaler, men den gör ju en omvandling till en analog signal, och den kan få varierande kvalitet. Men som sagt, väldigt få DAC:ar är riktigt dåliga. Även de sämsta brukar vara bättre än resten av kedjan, även om det kan vara svårt att jämföra då olika länkar har lite olika sorters fel.

Fralle skrev:Hela grejen med att betala flera tusen endast i syfte att omvandla signalen från tv-ljudet (som är min enda digitala källa) känns lite sur tycker jag personligen. Hur tänker ni kring detta och hur viktigt är det egentligen?

Det är så viktigt som man tycker att det är, så frågan har inget entydigt svar.

Men DACar varierar i kvalitet mycket mindre än i andra länkar, så ofta kan det vara en bättre ide att lägga mera av krutet på de delar där det gör mest nytta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-22 18:03

RMA skrev:
Tell skrev:
RMA skrev:Utan att vara vetenskaplig så upplever jag skillnader på olika Dacar jag provat. Medan en del inte hör någon skillnad alls, så det enda sättet att veta är nog att prova hemma i sin egna anläggning. Har nog mycket med kringutrustningen att göra men framför allt akustiken i lyssningsrummet som avgör tror jag.
Svårare att höra skillnad på någonting alls i kala och odämpade rum.

Men det som avgör absolut mest av allt är ju inte att förglömma, nämligen placebon!

Kan inte förneka att den kan vara med på ett hörn, men ofta är det tvärtom mot vad man förväntar sig :?. Placebon borde väl följa ens förutfattade meningar?

Nej, inte de medvetna, men kanske de undermedvetna, eller också inte det heller. ;)

Man skall inte låta sig luras av att placeboeffekter brukar beskrivas som förväntanseffekter.

Det betyder inte att man upplever det man förväntar sig, bara att förväntningarna kan påverka upplevelsen. Det kan dock lika gärna bli precis tvärtom. Det är inte speciellt konstigt då t ex höga förväntningar ju kan komma illa på skam om inga förbättringar finns (ingen skillnad t ex) och då är det lätt att man uppfattar att det blir försämrat.

Saken är hur som helst den att man inte känner till sina undermedvetna (per definition) och att man heller inte kan förutsäga placeboeffekter på andra sätt. Man kan bara eliminera dem - genom att lyssna blindt.

Men man måste inte. Vi lever i en partiellt fri värld. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-22 18:05

IngOehman skrev: DACar varierar i kvalitet mycket mindre än i andra länkar, så ofta kan det vara en bättre ide att lägga mera av krutet på de delar där det gör mest nytta.

+1, stämmer bra med mina erfarenheter.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-22 20:55

För mig är det mycket viktigt.
Jag känner mig inte nöjd om jag inte har en DAC med topp-prestanda.
Är också beredd att betala för det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-22 22:45

Men med tanke på hur bra en billig DAC kan vara så måste väl det här med diminishing returns kicka in hyfsat snabbt efter det? För visst om DAC x mäter bättre än DAC y, men kan en människa höra dom skillnaderna? För det lär väl finnas DACar som presterar bättre än vad vi kan faktiskt höra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-23 01:21

Jansson skrev:För mig är det mycket viktigt.

Jomenvisst!

Klart man skall ha toppprestanda på DACen!!! :)

Och på förstärkaren. Och på högtalarna. Och ett toppenrum är ju också ett måste!

Och att inte vara beredd att betala för det, vad skulle det i så fall betyda? Att man vill stjäla sin DAC? :o ;)

Jag menar nog att alla är beredda att betala för det de skaffar, annars hade de ju avstått. Men hur mycket man är beredd att betala är förstås individuellt. Jag är inte beredd att betala mera för att det skulle säkra ett bättre resultat, men jag är beredd att betala mera om det behövs för ett märkbart bättre resultat.

Dock är det faktiskt ofta ergonomiska och användarmässiga saker som gör att jag väljer bort saker. :o Men visst händer det att det beror på ljudkvalitet (brist på) också. Det är olika.

Vh, iö

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-23 11:07

IngOehman skrev:
Jansson skrev:För mig är det mycket viktigt.

Jomenvisst!

Klart man skall ha toppprestanda på DACen!!! :)

Och på förstärkaren. Och på högtalarna. Och ett toppenrum är ju också ett måste!

Och att inte vara beredd att betala för det, vad skulle det i så fall betyda? Att man vill stjäla sin DAC? :o ;)

Jag menar nog att alla är beredda att betala för det de skaffar, annars hade de ju avstått. Men hur mycket man är beredd att betala är förstås individuellt. Jag är inte beredd att betala mera för att det skulle säkra ett bättre resultat, men jag är beredd att betala mera om det behövs för ett märkbart bättre resultat.

Dock är det faktiskt ofta ergonomiska och användarmässiga saker som gör att jag väljer bort saker. :o Men visst händer det att det beror på ljudkvalitet (brist på) också. Det är olika.

Vh, iö

Att vara beredd att betala osv är ett rätt konstigt talesätt egentligen. Troligen en försvenskning av "willing to pay for"

Jag har redan världens bästa högtalare och ett rum som är mycket bra.
När den braigheten kom på plats är det mycket lättare, tycker jag, att höra skillnad på olika dacar.
Även om skillnaden mellan DAC:ar i jämförelse med de viktigaste parametrarna är mindre, är ändå skillnaden så stor att jag inte vill välja bort en optimal och toppresterande dac.
Skillnaden upp till de bästa har för stor betydelse för mig helt enkelt. Skillnaden blir också mer och mer uppenbar ju fler skivor jag spelar, braigheten lyser igenom på ett annat sätt än vad som först gavs vid handen.
Dessutom gillar jag skarpt ingenjörskonst i toppklass och skickligt hantverk.

Jag är väl lyckligt lottad i den meningen att jag kan ta mig råd till det, antar jag.

Som Oscar Wilde sa:
“I have the simplest tastes. I am always satisfied with the best.”

:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-23 11:20

Jansson skrev:Att vara beredd att betala osv är ett rätt konstigt talesätt egentligen. Troligen en försvenskning av "willing to pay for"

Det är ett underförstått "extra" i bägge fraserna, som försvunnit med tiden.
... tycker jag!

Per

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-23 11:32

PerStromgren skrev:
Jansson skrev:Att vara beredd att betala osv är ett rätt konstigt talesätt egentligen. Troligen en försvenskning av "willing to pay for"

Det är ett underförstått "extra" i bägge fraserna, som försvunnit med tiden.

Ah!
Det förklarar saken.
:)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-23 11:45

Jag har två DA av hög kvalitet, en Harmony Design som är inbyggd i mitt försteg och en Apogee Rosetta 800 - båda mäter bra men det är stor skillnad på ljudet. Annars tycker jag Morellos gamla tråd om DA var intressant viewtopic.php?f=9&t=63167 där man hör en tydlig skillnad mellan de två filerna som gått genom olika DA.

Man kan köpa en begagnad Apogee Rosetta 200 eller 800 mycket billigt idag - rekommenderas varmt.

EDIT: skickar med samma snutt som Morello använde sig av som gått genom min Rosetta så kan ni höra hur bra den är själva.
Edit2: nä den var för stor, återkommer snart
Edit3: https://we.tl/OTGlHNFFdC ligger uppe en vecka

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-02-28 17:45

Lite personliga åsikter...
DAC'en lägger ribban för hur bra det kan låta, sen är det upp till resten av anläggningen att nå upp till detta "bästa". Hur viktigt är det med skrytfaktorn? Måste den se ut på ett speciellt vis?
Mitt nuvarande projekt har nog en budget på 7kkr för delarna som behövs och då är målet en mediespelare som kan mäta sig med det mesta du kan hitta på marknaden. Kanske möter jag mitt mål, kanske inte? Ibland kan man hitta guld om man går okonventionella vägar. Begagnat kan vara väldigt prisvärt. Kanske finns det nån hemmabyggare i krokarna som kan lösa det du behöver för en skälig slant? Märkesvaror och ett lyxigt yttre = betala för hela kedjan från utveckling till butik inklusive marknadsföring.
DAC är viktigt men det är samtidigt en av få saker inom hifi som du kan få riktigt bra utan att behöva inteckna huset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Föregående

Återgå till Generellt om hifi