Fralle skrev:Som rubriken lyder, hur viktigt är det egentligen?
Det är viktigt, lika viktigt som alla andra länkar. De sitter ju i serie med varandra så alla länkar är lika viktiga.
Dock är det väldigt olika svårt att få bra kvalitet i olika länkar. De flesta DAC:ar bra, så det är inte varken svårt eller dyrt att skaffa en DAC som är bättre än resten av kedjan.
Men kanske vill man ha en som är mycket bättre, eller mycket, mycket bättre?
Det finns även väldigt bra DAC:ar för skapligt rimliga pengar.
Fralle skrev:Jag kör just nu med en väldigt enkel ljudomvandlare från Kjell och company (https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... are-p68907) och är alltså ganska långt ifrån ngn hifikomponent.
De skriver "alltså". Vad menar du med det? Det är klart att det är en HiFi-komponent. Det finns knappt några DAC:ar som inte uppfyller normala HiFi-normer.
Fralle skrev:Men hur stor skillnad gör egentligen en ordentlig dac för ljudet? Dyrt eller billigt så tänker jag att det rör ju sig ändå om en omvandlare av en digital signal till en analog, och om omvandlingen fungerar borde väl stärkaren och högtalarna sköta resten?
Ja, den skall inte agera förstärkare och högtalare (och rum). Den skall DA-omvandla.
Men jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du vill säga. Om DACen fungerar så sköter förstärkare och högtalare resten, ja, men det gör de ju vare sig DACen fungerar lite sämre eller lite bättre. Eller menar du att "fungerar/inte fungerar" skulle vara något binärt, alltså två digitala tillstånd?
Så är det inte. En DAC har förvisso digitala insignaler, men den gör ju en omvandling till en analog signal, och den kan få varierande kvalitet. Men som sagt, väldigt få DAC:ar är riktigt dåliga. Även de sämsta brukar vara bättre än resten av kedjan, även om det kan vara svårt att jämföra då olika länkar har lite olika sorters fel.
Fralle skrev:Hela grejen med att betala flera tusen endast i syfte att omvandla signalen från tv-ljudet (som är min enda digitala källa) känns lite sur tycker jag personligen. Hur tänker ni kring detta och hur viktigt är det egentligen?
Det är så viktigt som man tycker att det är, så frågan har inget entydigt svar.
Men DACar varierar i kvalitet mycket mindre än i andra länkar, så ofta kan det vara en bättre ide att lägga mera av krutet på de delar där det gör mest nytta.
Vh, iö