Hur definierar man begreppet "släpp" i en högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur definierar man begreppet "släpp" i en högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2017-04-12 09:26

darkg skrev:Brukar man inte höra sägas att högtalaren släpper först vid lite starkare spelning också? Motsatsen däremot inte, dvs att det är bra släpp tills man drar på.

Det ser jag på som en helt annan effekt, troligen striktion vid små konrörelser & kalla upphängningar. Men jag kan förstå tanken om någon väljer att klassa detta under 'släpp' också, iofs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-04-12 10:35

Evil_Homer skrev:
Nattlorden skrev:
alfasud skrev:ja, som tråden frågar.

Att du inte hör var högtalarna står.

Nej det är det inte!

Jag är väl en av dom som använder uttrycket och kan säga att det räcker inte till med att högtalarna inte kan placeras i ljudbilden för att få använda uttrycket.
Det klarar en heldel högtalare av, och det är väldigt få burkar som har "släpp"

Jag är inne på samma, att ljudet från en högtalare är svårt att lokalisera kan ha många orsaker, kan tom bero på konstruktionsmissar som grova fasfel.
En högtalare som däremot är lätt att lokalisera kan tex ha en snäv spridning.
Jag tycker att bägge varianter kan ha ett bra släpp, jag upplever att när det låter resonansbefriat och med god elementintegration så brukar ljudet ta ett steg ut från baffeln, om uppställningen i övrigt tillåter s.a.s.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-12 10:49

jag tror att mycket av sådana "egenskaper" kommer av distortion. Dvs närvaron av dist inte frånvaron. Många distortionsartefakter verkar vara sådana att de upplevs "förbättra" ljudet.
Mvh
Magnus

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2017-04-12 10:52

Släpp för mig är när ljudet "släpper" från högtalarna... När högtalarna "försvinner" från ljudbilden...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-04-12 16:47

Släpp, för mig, är när högtalarna verkligen återger olika sorters inspelningar olika. Att en högtalare alltid ger "bredd" ljudbild är inte släpp för mig. Det är snarare tvärtom, det släppet inte alls då det är högtalaren som skapar en onaturlig ljudbild.
Det är först när det lilla får vara litet, det stora stort och allt imellan framförs med alla skillnader som finns, som man kan tala om släpp. Enligt mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-12 21:48

Jahaja. Vi verkar ha kommit fram till att ordet "släpp" inte är så entydigt. Precis som alla andra ord vi använder för att beskriva ljudet från högtalare. Är någon förvånad? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-12 22:25

Vi borde göra en Faktiskt-ordlista med begreppsförklaringar, så vi alla skriver och talar i samklang :-)
Vi kommer nog lätt överens om definitionerna...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2017-04-12 22:39

Tack för alla svar.
Om jag fattat rätt det finns ingen konkret definition av släpp.
Anledning att jag frågat är följande:
Gubben nr:1 har en högtalartyp där hemma och han nämner alltid hur bra släpp de har.
Gubben nr:2 lyssnat likadant högtalartyp i en annan miljö och han tyckte att de låter bra, men de saknar helt & hållet släpp.
Gubben nr:1 har haft högtalarna i minst 1 år nu och spelar i ett helt vanligt Svensk vardagsrum med analog källa och ypperlig klassisk rörförstärkeri.
Gubben nr:2 har lyssnat på de högtalare i ett par minuter i ett inte så optimalt större rum. Källan var en CDspelare och en modern slätt och transistor liknade i återgivning rörförstärkare.
Min fråga är, kan begreppet släpp vara en kombination högtalare/återgivnings apparater/placering/rum eller ska man utesluta alla andra parametrar?
Jag personligen har aldrig förstått vad gubben nr:1 menar med släpp!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-12 23:00

Vinylcalle skrev:Det gör man inte. Man ber helt enkelt personen omformulera sig. :mrgreen:

+ 5,9

Jag tar aldrig uttrycket i min mun, för det är oanvändbart när det finns massor av olika åsikter om dess betydelse. :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-12 23:23

lennartj skrev:
Vinylcalle skrev:Det gör man inte. Man ber helt enkelt personen omformulera sig. :mrgreen:

+ 5,9

Jag tar aldrig uttrycket i min mun, för det är oanvändbart när det finns massor av olika åsikter om dess betydelse. :?

Och för vilka uttryck gäller inte det då? Vad säger du istället?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-12 23:57

hifikg skrev:
lennartj skrev:

+ 5,9

Man måste helt enkelt använda fler ord t.ex, att "högtalarna själva försvinner i den trovärdiga ljudbild de målar upp".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-13 00:00

lennartj skrev:
hifikg skrev:
lennartj skrev:
+ 5,9

Man måste helt enkelt använda fler ord t.ex, att "högtalarna själva försvinner i den trovärdiga ljudbild de målar upp".

Det känner jag igen mig i. Det kan få bli definitionen i Faktiskt-lexikon. Nästa ord!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-13 05:50

Jaha sådant släpp... :mrgreen:

Jag tycker att "släpp" i detta fallet handlar om känslan av att ljudet upplevs finnas där i rummet på ett okomplicerat och självklart sätt, oavsett inspelningens egenskaper gällande ljudbild m.m. för det varierar ju.
Ljudet ska alltså upplevas naturligt "finnandes där" på riktigt oavsett kvalitet på det material som spelas upp.

Jag gör således skillnad på sådana egenskaper som tillhör materialet som spelad upp och egenskaper som tillhör anläggningen.
Vilket man tvunget behöver göra för att det ska bli rätt :)
En oerhört dåligt producerad låt som låter så onaturligt hopplöst som det bara är möjligt, kan samtidigt uppfattas finnas naturligt i rummet - om återgivningen har rätt "släpp".
Ingen ilussion om att händelsen är "äkta" kommer att infinna sig pga inspelningen, men att ljuden är "äkta" i rummet är däremot det jag eftersträvat.
Det är för mig "släpp" eller som jag själv brukar säga: självklarhet i återgivningen
Låter det bara självklart så är det inget som min hjärna stör sig på i något led,i alla fall inget som jag inte kan bortse från av ren självbevarelse.
Som t.ex. det uppenbara med att ingen återgivning av ljud är speciellt nära att vara helt verklig, eller att vissa basproblem är för opraktiska att göra något åt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-13 10:49

hifikg skrev:Vi borde göra en Faktiskt-ordlista med begreppsförklaringar, så vi alla skriver och talar i samklang :-)
Vi kommer nog lätt överens om definitionerna...

Utan tvekan! Så fort vi har enats om vad "definition" betyder, och "överens". Och "vi", "kommer", "nog", "lätt" och "om". Om nu inte frågan är fel ställd. Först kanske det vore bra att ringa in begreppet "samklang", förstås. Samt enas om en lämplig förståelse av "begrepp" och "förklaring".

Fast vad är egentligen en "ordlista"?
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi