Läckande "slutna" lådor - hur är tänket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Läckande "slutna" lådor - hur är tänket?

Inläggav IngOehman » 2017-04-16 21:50

Ja, jo. Fast ändå inte riktigt.

Om elementets tryckfaktor eller dess slaglängd sätter gränsen avgör belastningen på membran/upphängning.

I en sluten låda så kommer lite förenklat samma tryck att uppstå (över- och under-) på membranets/upphängningens baksida, oavsett frekvens, vid den insignal som ger max linjär slaglängd.

Nu är detta förvisso olika insignalnivå beroende på frekvens, men vid alla låga frekvenser (rimligt långt under Fb) så blir det samma insignal och över det betyder det en insignalnivå som stiger med 6 dB/oktav.

I en (betydligt större i normalfallet, för samma element) basreflexlåda så är det bara vid Fh som samma tryck uppstår vid samma insignalnivå (vid lägre frekvenser så behöver signalnivån hållas lägre). Vid högre frekvenser (>> Fh) så blir trycken mindre för samma insignal/utsignalnivå.

Det gör att den kritiska faktorn som ofta är resonansbeteenden i upphängningen (där ljudhastigheten är låg då den är mjuk, även om den relativt sett lilla ytan av surrounden gör att artefakterna p g a fundamentalresonansen ofta syns väldigt lite i tonkurvan) ställer till det värre i slutna lådor (då de är små) än i basreflexlådor (som är större).

Kort sagt - när det går resonansvågor i surrounden så är den mycket känsligare för tryckförändringarna i lådan, än vid låga frekvenser då det inte går vågor i den och den därför blir strukturellt starkare. För mycket stora konutslag så är den dock sträckt och alltid känslig.

Men sammanfattningsvis är en trycktålig surround viktigare i en liten sluten låda än i en basreflexlåda, trots att maxtrycket är samma i båda. Variovent är lika illa som sluten låda därvidlag, bortsett ifrån att man dessutom drabbas av större konrörelser för samma ljudtryck, och dessutom mera problem med dynamisk offset.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-17 11:28

Likväl förekommer konstruktionen hos de mest seriösa högtalartillverkare även i nya modeller, nedan ett exempel från SEAS, där man rekommenderar 12 gram dämpning i porten. En snabb simulering för basreflex visar på orimligt stor låda (>150 L), så här är kanske ett exempel när det funkar bra med variovent (28 L). Eller som SEAS skriver: "The highly damped vent acts as an acoustic resistor, resulting in a non-resonant (aperiodic) system".

http://www.hifikit.se/images/6715/seas_a26_appnote.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-17 11:41

Tja, så länge det finns köpare finns det säljare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2017-04-17 12:24

Även en basreflexlåda är en läckande högtalare. Om jag har fattat rätt är ljudet i basreflexporten fasvänt relativt dvs direktljudet. Är det så att till skillnad från en kvartvågspipa är ljudet vanligen ej 180 graders fasvänt vid avstämningsfrekvensen dvs positiva och negativa interferenser påverkar direktljudet ffa vid låga frekvenser. Uppenbarligen finns viss kontroll av detta - hur?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-17 13:11

JM skrev:Även en basreflexlåda är en läckande högtalare. Om jag har fattat rätt är ljudet i basreflexporten fasvänt relativt dvs direktljudet. Är det så att till skillnad från en kvartvågspipa är ljudet vanligen ej 180 graders fasvänt vid avstämningsfrekvensen dvs positiva och negativa interferenser påverkar direktljudet ffa vid låga frekvenser. Uppenbarligen finns viss kontroll av detta - hur?

JM

Nja, för basreflex ligger ljudet ur porten i fas med ljudet från elementet över helmholtzrfrekvensen, men i motfas under. Trycket inuti lådan (som ju ligger i motfas med trycket på elementets framsida) ger en kraft på massan i porten, kraften = massan * accelerationen F=ma. Om rörelsen är sinusformig så blir förflyttningen accelerationen integrerad två gånger, vilket ger en minussinus. Två fasvändningar gör att ljudet blir i fas.

Med en resistans i porten i stället blir i stället luftens hastighet (inte acceleration) proportionell mot trycket i lådan, och då får man en minuscosinus i stället, dvs ljudet ur porten ligger 90 grader ur fas mot högtalarelementljudet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2017-04-17 13:30

Tack Svante! Har ngt tipps på bok typ snabbkurs i ämnet. Har många svarta hål att fylla.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-17 13:57

JM skrev:Tack Svante! Har ngt tipps på bok typ snabbkurs i ämnet. Har många svarta hål att fylla.

JM

Nä. Jag är jättedålig på böcker i ämnet. Enda tipset är väl att passa sig för snabbkurser, böcker/texter som verkar enkla är oftast för enkla. Och det finns massor av texter skrivna av folk som ska "förklara på ett begripligt sätt" som helt enkelt är fel.

Det finns en del fysikaliska/mekaniska/elektriska grunder som man måste ha med sig först.

JM

Inläggav JM » 2017-04-17 14:07

Svante skrev:
JM skrev:Tack Svante! Har ngt tipps på bok typ snabbkurs i ämnet. Har många svarta hål att fylla.

JM

Nä. Jag är jättedålig på böcker i ämnet. Enda tipset är väl att passa sig för snabbkurser, böcker/texter som verkar enkla är oftast för enkla. Och det finns massor av texter skrivna av folk som ska "förklara på ett begripligt sätt" som helt enkelt är fel.

Det finns en del fysikaliska/mekaniska/elektriska grunder som man måste ha med sig först.

Du har så rätt. Mina gamla kunskaper är rätt malätna. Men tänkte ändå gör ett försök. Skippa snabb kurs - har du ngn mer komplett bok/böcker.

JM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-17 15:07

Är inte du medlem i AES? I så fall har du ju tillgång till JAES där det mesta finns.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-17 15:32

JM

Bild

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-17 19:14

Njae alltså, varken JM eller Svante har rätt i allt det de skriver.

Svante skrev:
JM skrev:Även en basreflexlåda är en läckande högtalare. Om jag har fattat rätt är ljudet i basreflexporten fasvänt relativt dvs direktljudet. Är det så att till skillnad från en kvartvågspipa är ljudet vanligen ej 180 graders fasvänt vid avstämningsfrekvensen dvs positiva och negativa interferenser påverkar direktljudet ffa vid låga frekvenser. Uppenbarligen finns viss kontroll av detta - hur?

JM

Nja, för basreflex ligger ljudet ur porten i fas med ljudet från elementet över helmholtzrfrekvensen, men i motfas under. Trycket inuti lådan (som ju ligger i motfas med trycket på elementets framsida) ger en kraft på massan i porten, kraften = massan * accelerationen F=ma. Om rörelsen är sinusformig så blir förflyttningen accelerationen integrerad två gånger, vilket ger en minussinus. Två fasvändningar gör att ljudet blir i fas.

Med en resistans i porten i stället blir i stället luftens hastighet (inte acceleration) proportionell mot trycket i lådan, och då får man en minuscosinus i stället, dvs ljudet ur porten ligger 90 grader ur fas mot högtalarelementljudet.

Njae, ni har fel båda två, men ni är förlåtna, för få vet hur dessa saker fungerar.

Hela världen har missförstått hur dynamiska högtalare fungerar och arbetar.

Först och främst: För en sluten låda ligger ljudtrycket för de flesta frekvenser (upp till typ några hundra Hz) I FAS mellan membranets fram- och baksida! När det är övertryck på baksidan är det övertryck även på framsidan! I en basreflexlåda gäller faktiskt i stort sett detsamma inom dess passband.

Jag kan förstå att det är svårt att förstå det, då det tydligen är kontraintuitivt, men det är ingenting konstigt. Det beror på att belastningsimpedansen för fram- och baksida är av väldigt olika slag. Impedansens fas skiljer 180 grader.

- - -

Fakta är att trycket inuti lådan (vid frekvenser där våglängden är väsentligt större än lådans största mått) är störst när konen är längs bakåt. Detsamma gäller för trycket på konens framsida! Där är nämligen trycket störst när ACCELERATIONEN framåt är som störst, och det är den när konen vänder längst in/bak.

När det gäller luftrörelsen som alstras av basreflexporten så ligger den 90 grader ur fas med det från baselementets baksida vid avstämningsfrekvensen, vilket betyder att det faktiskt ligger 90 grader ur fas med baselementets framsida också! Men det spelar i praktiken ingen roll då baselementets ljudtrycksbidrag vid denna frekvens är väldigt litet. Strax ovanför så är dock portens luftrörelse mycket mera i fas med konframsidan och de adderar nästan perfekt.

Dock är det mera komplicerat är så, och högtalarens samlade ljudtryck vid gränsfrekvensen (för ett butterworthdimensionerat basreflexsystem i fritt fält) ÄR 180 grader från högtalarens insignal (men inte i förhållande till högtalarens direktljud som JM skrev).

Det kanske kan verka dåligt med en 180 grader förskjuten signal, men så blir det ju med ett fjärde ordningens minimumfassystem. Och minimumfassystem är oftast rätt så vettigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-17 19:25

PS. Högtalare är egentligen inga konstigheter och det behövs ingen speciell litteratur för att förstå sig på dem. Vanlig fysik och trimmad logisk tankeförmåga räcker typ hela vägen. Lära sig grunderna och sedan tänka hårt helt enkelt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-17 19:29

PerStromgren skrev:Är inte du medlem i AES? I så fall har du ju tillgång till JAES där det mesta finns.

Det gör det verkligen inte.

Det mesta som publicerats i JAES är artiklar som finns till för författarens skull (i utbildningen så ingår kravet att publicera sig). Inget fel med det. Sådana tidskrifter behövs om den akademiska världen skall fungera. Praktiskt taget ingenting är heller avsett som grundutbildning utan alla artiklar praktiskt taget utan undantag är skrivna med utgångspunkten att man redan behärskar grunderna.

Det finns några få undantag (t ex thile/small), men de kräver ändå en ganska stor grundkunskap som jag tror mycket få som skriver och läser här behärskar. Så innan det är någon större ide att ge sig på de mest grundläggande artiklarna som skrivits i JAES så behöver man läsa vanlig fysik/akustik så man får en rimlig grundförståelse.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-17 19:36

Såg det här först nu:

Svante skrev:...Enda tipset är väl att passa sig för snabbkurser, böcker/texter som verkar enkla är oftast för enkla. Och det finns massor av texter skrivna av folk som ska "förklara på ett begripligt sätt" som helt enkelt är fel.

Bra talat!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-17 21:35

IngOehman skrev:
Svante skrev: Trycket inuti lådan (som ju ligger i motfas med trycket på elementets framsida)

Njae, ni har fel båda två, men ni är förlåtna, för få vet hur dessa saker fungerar.

Jag skulle ha skrivit "flödet som elementet levererar på baksidan ligger i motfas mot flödet som elementet levererar på framsidan."

På framsidan deriveras flödet när det bildar ett ljudtryck, på baksidan integreras det. Det blir + 90 grader på framsidan och -90 grader på baksidan. Det gör, som du säger att trycken ligger i fas pga fasvändningen av flödena. 90+90+180=360 grader. Trycket i lådan accelererar sedan portmassan, så massan får en acceleration som är proportionell mot trycket, och eftersom avstrålat ljud är proportionellt mot acceleration (derivata av flöde) så blir det ingen ytterligare fasförskjutning. Ljudet från porten ligger därför i fas med ljudet från elementet.

Så skulle jag ha skrivit. Det var ju krångligare, men rätt. Typ såna där grodor är det gott om när man letar texter på hur högtalare fungerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 03:40

Japp. Du bidrar om man skall vara snäll med förhållandevis få av dem. ;)

- - -

Men det där med att trycket på membranets fram och baksida ligger praktiskt taget i fas med varandra är något som de flesta inte har förstått eller förstår, det är en vanlig missuppfattning att det blir övertryck på ena sidan samtidigt som det blir undertryck på den andra, som en funktion av membranets rörelser. Förstår man inte mekanismerna så "känns det" säkert så, antar jag.

Liksom att många tror att membranpositionen är längs fram när en sinusformad insignal är maximalt plus, men i det linjära området (signifikant över resonansfrekvensen) är det ju precis tvärtom. Det är när insignalen ger maximal framåtriktad kraft (plus på pluspolen) som membranet är längst bakåt, inte framåt. Med ickestatiska insignaler är det mera komplext och det går då inte att säga något absolut om membranpositionen som funktion av ögonblicksspänningen in utan att känna signalhistoriken.

Det är helt enkelt vad man i fysiken kallar för ett dynamiskt system. Det är just därför som det heter dynamisk högtalare, det har inget med det liknande begreppet dynamik att göra.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-04-18 06:26

Erkänner att jag inte hänger med.
Möjligen blir det mer förståeligt om basreflex-lådan jämförs med en sluten-låda och en ren öppen baffel-högtalare (dipol) med fokus på att förklara skillnaderna.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-18 23:29

IngOehman skrev:Men det där med att trycket på membranets fram och baksida ligger praktiskt taget i fas med varandra är något som de flesta inte har förstått eller förstår, det är en vanlig missuppfattning att det blir övertryck på ena sidan samtidigt som det blir undertryck på den andra, som en funktion av membranets rörelser. Förstår man inte mekanismerna så "känns det" säkert så, antar jag.

Jag tror att den första insikten om ett membrans två sidor är just att rörelsen "ut" på ena sidan motsvarar "in" på andra. Och ett element i en oändlig baffel (eller bara baffel, eller utan baffel) faktiskt har ljud i motfas på de två sidorna. Och skulle man av någon konstig anledning ha en låda på både fram och baksida skulle ljuden också vara i motfas. Nästa steg i förståelsen behöver vara den för olika akustisk last.

Det är just skillnaden på "fri luft" och "låda" som är viktig. I fri luft accelereras en luftmassa, vilket ger F=m*a, i lådan ges kraften på konen av luftfjädringen, vilket ger F=k*x. Läge och acceleration förhåller sig som två deriveringar och deriverar man en sinus två gånger dyker ett minustecken upp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 00:06

Ja, men... det var ju du som skrev att ljudtrycket låg i motfas mellan membransidorna för ett baselement i en högtalare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-19 02:37

IngOehman skrev:Ja, men... det var ju du som skrev att ljudtrycket låg i motfas mellan membransidorna för ett baselement i en högtalare.

Vh, iö

Tja, ta t.ex. en 12" bas i en högtalare som består av en öppen baffel på 0,5 kvm. Då får man räkna på ett sätt.

Man kan däremot ta en annan högtalarprincip, nämligen det som på engelska kallas Acoustic suspension. Det är akustisk fjädring som uppstår i en sluten låda. Då fås andra parametrar att ta hänsyn till.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-19 09:21

Det handlar väl om frekvens/våglängd också, hur det blir bakom elementet inuti en låda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 17:06

Ja, och detsamma gäller utanför lådan!

Från DC och upp till övre delen av basområdet (i.e. så länge lådans största mått är mycket mindre än våglängden) så är trycket på fram- och baksidan i fas med varandra i sluten låda, förutsagt att högtalaren används i fritt fält.

Men... används lådan i ett slutet rum så blir trycket på fram- och baksida ur fas med varandra i infraområdet.

Precis som det alltid blir för en dipolhögtalare.

Vh, iö

.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-19 17:38

IngOehman skrev:Ja, och detsamma gäller utanför lådan!

Från DC och upp till övre delen av basområdet (i.e. så länge lådans största mått är mycket mindre än våglängden) så är trycket på fram- och baksidan i fas med varandra i sluten låda, förutsagt att högtalaren används i fritt fält.

Men... används lådan i ett slutet rum så blir trycket på fram- och baksida ur fas med varandra i infraområdet.

Precis som det alltid blir för en dipolhögtalare.

Vh, iö

Säg att du har två skilda rum bredvid varandra med vägg emellan. Båda rummen är vardera på 80 kubikmeter. Du borrar ett hål i väggen och monterar en 15" bas i väggen. Hur ser det fasmässigt ut då?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 18:12

Vid låga frekvenser blir det motfasförhållanden, vid höga likaså.

Därmellan passerar man registret där man kan förmoda att träffa på en och annan fundamental (och därför kraftig) rumsresonans. Och då räcker det inte att rummen har samma volym, de behöver ha exakt samma form och grad av dämpning också. Och orientering i förhållande till elementet!

Annars blir fasförhållandet påverkat (ofta rätt så kraftigt) av var i frekvens man befinner sig i förhållande till resonansfrekvenserna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-19 19:44

IngOehman skrev:Ja, men... det var ju du som skrev att ljudtrycket låg i motfas mellan membransidorna för ett baselement i en högtalare.

Vh, iö

Ja, jag sade inte emot dig om du trodde det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 20:06

Nä, jag sade emot dig.

Tyckte att det var konstigt att du då berättade varför det är som jag berättat att det är, trots att du själv skrivit motsatsen innan.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-04-19 20:42

PerStromgren skrev:Är inte du medlem i AES? I så fall har du ju tillgång till JAES där det mesta finns.

Tack Per.
Det stämmer. Men jag tänkte ta en genväg. Det är många hål att fylla med icke falska kunskaper.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 21:40

Gillar det uttalade kvalitetstänket där!

Alla borde tänka så - alltså ställa krav på att det man lär sig verkligen stämmer.

Många vill bara ha svar, gärna enkla svar. Att de är enkla är viktigare än att de stämmer. :)

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-04-24 17:53

Bild
Kan ngn förklara för mig hur uppkommer fasskiftet i basreflexröret?

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 18:20

JM skrev:[ Bild ]
Kan ngn förklara för mig hur uppkommer fasskiftet i basreflexröret?

JM

Hur får du fasvändning på en vikt i en spiralfjäder vid resonans?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi