Koppla 668 till 2105

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-11 22:01

IngOehman skrev:Inga tumregler. Det blir bara fel!

Är det där en tumregel? :twisted: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-12 01:11

:mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-12 09:04

dawen skrev:
IngOehman skrev:Inga tumregler. Det blir bara fel!

Är det där en tumregel? :twisted: :wink:

Njae, det är ett pekfinger. :lol:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-12 09:20

E skrev:
Naqref skrev:Alla vet ju att vanilj suger och lakrits likaså men

Nej, det vet vi inte, Naqref! Varifrån har du fått dessa fakta? :x

De har utkristalliserats efter statistisk analys av omfattande empiriska studier - d v s varje gång jag tar någon av dessa glassorter så kommer jag på att jag egentligen borde ha valt någon annan.

Dessutom så känner jag inte en enda människa som inte mår illa av en helpanna Vaniljvodka...

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-12 12:31

Naqref™ skrev:
E skrev:
Naqref skrev:Alla vet ju att vanilj suger och lakrits likaså men

Nej, det vet vi inte, Naqref! Varifrån har du fått dessa fakta? :x

De har utkristalliserats efter statistisk analys av omfattande empiriska studier - d v s varje gång jag tar någon av dessa glassorter så kommer jag på att jag egentligen borde ha valt någon annan.

Dessutom så känner jag inte en enda människa som inte mår illa av en helpanna Vaniljvodka...

8)

Det beror förstås på vaniljen... :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-12 14:05

Naqref: Du menar alltså att vi inte känner varandra? :x :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-12 18:17

Blir då "vanlig" lakrits, vanilla-lakrits?

Jag har en fundring till angående trådens ämne:

Hur är det med den analoga CD-ingången på 2105:an när man kör i direktläget, passerar signalen fler komponenter än när man kör via EXT.IN?
Tvåkanalsutgången på 668:an ger ju utsignal hela tiden oavsett om Audio Out är inställd på 2 eller 5.1. Tanken är att jag kopplar 668:ans 5.1-utgång till EXT.IN och dess 2ch-utgång till CD-in. Med den kopplingen så kan man byta mellan 2 och 5.1 genom att välja ingång på 2105:an och slippa gå in i 668:ans menysystem för att ändra. Eller ligger skillnaden i vad 668:an skickar ut på 2ch-utgången i 2 respektive 5.1-läge?

/Niklas

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-06-12 18:38

nikstra skrev:Hur är det med den analoga CD-ingången på 2105:an när man kör i direktläget, passerar signalen fler komponenter än när man kör via EXT.IN?
Tvåkanalsutgången på 668:an ger ju utsignal hela tiden oavsett om Audio Out är inställd på 2 eller 5.1. Tanken är att jag kopplar 668:ans 5.1-utgång till EXT.IN och dess 2ch-utgång till CD-in. Med den kopplingen så kan man byta mellan 2 och 5.1 genom att välja ingång på 2105:an och slippa gå in i 668:ans menysystem för att ändra. Eller ligger skillnaden i vad 668:an skickar ut på 2ch-utgången i 2 respektive 5.1-läge?

/Niklas

Funkar inte.

Är den satt i 2-channel läge så kommer inte något ljud ut på surroundkanalerna (förutom för DVD-Audio).
Är den satt i 5.1 läge funkar multikanal (DD, DTS, SACD m.m.) som det skall men då är CD-prestandan lidande.

Så vill ha ut mesta möjliga "måste" man konfigga om mellan CD och multikanal. (Ett tips är att lägga in allt jox i "spela-CD"-makro och liknande på en multifjärr om man har en sådan).

668'an R+L utgångar är troligtvis helt identiska gällande 2ch-utgången och 5.1-utgången.
Jag har endast 5.1-utgångarna kopplade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-12 18:49

Audix skrev:668'an R+L utgångar är troligtvis helt identiska gällande 2ch-utgången och 5.1-utgången.
Jag har endast 5.1-utgångarna kopplade.

Jag har kommit fram till samma slutsats, med 668 i 2.0 så verkar det inte spela någon roll om man tar R+L på 5.1 ut eller 2.0 ut.

Således har jag bara en 5.1-kabel kopplad mellan 668 och min yamaha rxv-650's analoga ingång. Den senare sätter jag då i "pure direct" så den äckligt blå lysdioden tänds. Sedan trycker jag på den lilla knappen till vänster om släden på 668.

Jag har inte kollat i 668 om R+L och 2.0 är direkt parallellkopplade eller inte men om de är det så är det ju en nackdel att koppla båda.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-12 19:05

OK, jag hade det på känn...

Det är inte så att Pure Audio-knappen på 668:an gör samma sak som när man ställer den i 2ch? Nåja, jag ska inte tjata mer om detta, jag får väl ändra via menyn när jag spelar CD.

Jag har nu en blandning av lakrits-snören och rg62 mellan apparaterna, så det är ingen idé att göra något kritiskt lyssningstest just nu :(

/Niklas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-13 02:52

Visst kan du lyssningsjämföra!

Tro mig - även om skillnaden inte är stor är den med största sannolikhet* hundrafaldigt större än skillnaden mellan kablarna.

Kabelskillnader är inget man skall mentalförstärka, om man vill ha en balanserad syn på verkligheten. Det är bara att göra sig en otjänst att avskaffa en balanserad syn på verkligheten. 8)

Vh, iö

*Det finns sällsynta undantag, men dessa pratar jag inte om just nu.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2005-06-13 10:55

Det ska bli intressant att höra skillnaden med egna öron.

Jag tror nu inte att kablar har någon större betydelse mer än att de ska vara anpassade för audioburk och har en mekaniskt god konstruktion. Att jag tyckte att det inte skulle vara någon idé att göra testet när kablarna är olika är väl mest för att utesluta att de skulle påverka resultatet.

Men om skillnaden är hudrafaldigt större mellan 2 och 5.1 än mellan kablarna så borde ju kablarna vara försumbara.

/Niklas

Föregående

Återgå till Generellt om hifi