Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Jansson skrev:Fralle
Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?
Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?
Jag begriper inte riktigt.
Köpt på Ljudmakarn i slutet av december, så tyvärr passerat 6 månader nu. Jag köpte en sprittny Planar 2 och la till en elys2 istället för den billigaste pickupen som p2 levererades med. Jag fick problem med spårning och ville reklamera köpet, men de ville ta en titt först. Efter mycket om och men fick jag svaret att det berodde på den automatiska antiskatningen som inte gick att ändra på den tonarmen, utan var inställd för 2.0 gram, att det inte gick att få elys 2 att spåra rätt annat än med att byta tonarm, så de satte dit rb301. Jag fick således med mig en bastard hem och kände mig väl halvnöjd, men den spårade iaf. Nu har jag dock fått nya problem iom obalansen.
Märkligt nog ser jag att ljudmakarn fortfarande säljes samma uppgraderingar, med planar 2 och elys 2. Sjukt märkligt när de själva medgivit att de inte kunde få varken min Planar 2 eller ngn annan att spåra rätta med elys 2.
Jansson skrev:Fralle skrev:Jansson skrev:Fralle
Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?
Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?
Jag begriper inte riktigt.
Köpt på Ljudmakarn i slutet av december, så tyvärr passerat 6 månader nu. Jag köpte en sprittny Planar 2 och la till en elys2 istället för den billigaste pickupen som p2 levererades med. Jag fick problem med spårning och ville reklamera köpet, men de ville ta en titt först. Efter mycket om och men fick jag svaret att det berodde på den automatiska antiskatningen som inte gick att ändra på den tonarmen, utan var inställd för 2.0 gram, att det inte gick att få elys 2 att spåra rätt annat än med att byta tonarm, så de satte dit rb301. Jag fick således med mig en bastard hem och kände mig väl halvnöjd, men den spårade iaf. Nu har jag dock fått nya problem iom obalansen.
Märkligt nog ser jag att ljudmakarn fortfarande säljes samma uppgraderingar, med planar 2 och elys 2. Sjukt märkligt när de själva medgivit att de inte kunde få varken min Planar 2 eller ngn annan att spåra rätta med elys 2.
Ok då hänger jag med.
Du skriver att "tyvärr passerat 6 månader".
Vad har det med saken att göra?
Du har garanti i 12 månader.
-Se till att få en fungerande enhet. Det är butikens ansvar enligt konsumentköplagen.
Jag har personligen dålig erfarenhet av Ljudmakaren och kommer aldrig att handla av dom igen.
Tyvärr behöver du få det här fixat så du blir tvungen att ha med dom att göra ytterligare en tid.
Jag föreslår att du också kontaktar Roy Gandy om det kärvar i den här historien.
Min uppfattning är att han är en hedersman.
Fralle skrev:Jansson skrev:Fralle skrev:
Ok då hänger jag med.
Du skriver att "tyvärr passerat 6 månader".
Vad har det med saken att göra?
Du har garanti i 12 månader.
-Se till att få en fungerande enhet. Det är butikens ansvar enligt konsumentköplagen.
Jag har personligen dålig erfarenhet av Ljudmakaren och kommer aldrig att handla av dom igen.
Tyvärr behöver du få det här fixat så du blir tvungen att ha med dom att göra ytterligare en tid.
Jag föreslår att du också kontaktar Roy Gandy om det kärvar i den här historien.
Min uppfattning är att han är en hedersman.
Jag är också bränd av bemötande från Ljudmakarn och kommer aldrig någonsin köpa därifrån igen, men jag får väl ta mig dit igen med spelaren nästa vecka och tjata ännu en gång.
Ja, det är mitt intryck också. Frågan är bara hur jag ska komma i kontakt med honom.
Jansson skrev:Ska inte vara något som helst problem att balansera ut den pick upen.
Gör du verkligen rätt här?
Laila skrev:Du gör nog rätt, Goldringen är något tyngre än Rega-pupparna men så länge som du ser
blank metall på baksidan av motvikten* så bör det vara lugnt . . . typ.
*Bakre änden på tonarmen sticker ut bakom, eller ligger jäms med, motvikten.
Det viktigaste är att motvikten "greppar" ordentligt i/på armen
Fralle skrev:Laila skrev:Du gör nog rätt, Goldringen är något tyngre än Rega-pupparna men så länge som du ser
Hej,
Ja den ser onekligen tyngre ut så det känns inte orimligt att det behövs mer baktyngd. Jag mätte nu och det är ca 2 mm metall som sticker ut och den greppar ordentligt.
Jävligt taggad att provspela nu och hoppas förstärkaren är åter snart. Någon som har erfarenhet av denna puppa?
Jansson skrev:Fralle skrev:Laila skrev:Du gör nog rätt, Goldringen är något tyngre än Rega-pupparna men så länge som du ser
Hej,
Ja den ser onekligen tyngre ut så det känns inte orimligt att det behövs mer baktyngd. Jag mätte nu och det är ca 2 mm metall som sticker ut och den greppar ordentligt.
Jävligt taggad att provspela nu och hoppas förstärkaren är åter snart. Någon som har erfarenhet av denna puppa?
Det är inga problem med motvikten där den är nu.
Goldringen är inte tyngre än säg en Ortofon 2M serie pu.
Använder du en digital nålvåg?
Hur ser VTA ut? Använder du mellaninläggs-ring på tonarmsbasen eller funkar det som det är?
Fralle skrev:Jansson skrev:Fralle skrev:
Hej,
Det är inga problem med motvikten där den är nu.
Goldringen är inte tyngre än säg en Ortofon 2M serie pu.
Använder du en digital nålvåg?
Hur ser VTA ut? Använder du mellaninläggs-ring på tonarmsbasen eller funkar det som det är?
Ja, precis jag använder mig av en digital nålvåg för fininställningar. VTA ställdes in i butiken innan jag hämtade den, och jag har kollar här hemma och tycker att det ser rätt ut.
Thomas_A skrev:Harryup har rätt det är en fördel att ha motvikten så nära pivotpunkten som möjligt.
Fralle skrev:Skruvar jag den längre in så sjunker tonarmen om jag har den i nolläge.
Laila skrev:Fralle skrev:Skruvar jag den längre in så sjunker tonarmen om jag har den i nolläge.
Borde funka hur bra som helst i det läget* men om du vill nörda dig så kan du alltid ställa nåltrycksvredet
på max(för att inaktivera fjädern) å sedan ställa nåltrycket manuellt, med en nålvåg. Då borde vikten
komma något närmre lagerhuset så länge som nåltrycket är mindre än ca 3 g typ**.
*Så snälla experter/ingenjörer . . . låt nu gärna Fralle få spela på sin spelare utan att behöva
petimätra ner sig mer, i inte helt superviktiga detaljer . . .![]()
**Men då har du en annan tonarm än den Rega rekommenderar.
Conan skrev:Laila skrev:Fralle skrev:Skruvar jag den längre in så sjunker tonarmen om jag har den i nolläge.
Borde funka hur bra som helst i det läget* men om du vill nörda dig så kan du alltid ställa nåltrycksvredet
på max(för att inaktivera fjädern) å sedan ställa nåltrycket manuellt, med en nålvåg. Då borde vikten
komma något närmre lagerhuset så länge som nåltrycket är mindre än ca 3 g typ**.
*Så snälla experter/ingenjörer . . . låt nu gärna Fralle få spela på sin spelare utan att behöva
petimätra ner sig mer, i inte helt superviktiga detaljer . . .![]()
**Men då har du en annan tonarm än den Rega rekommenderar.
Håller med! Kör så det ryker nu och berätta hur det låter.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 18 gäster