Vad återstår att felsöka?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Vad återstår att felsöka?

Inläggav adagio » 2017-06-23 07:23

Efter att ha läst tråden är jag fortfarande oklar över om du lokaliserat felet till PU, arminställning eller RIAA?
Som flera personer föreslagit måste du systematiskt röra dig i ena eller andra riktning från källa eller från försteg!
Ännu bättre är en multimeter, ( bör EJ anslutas till PU DOCK!!) monospår eller hellre ett testspår. Jag skulle ansluta den efter försteg och jobba mig mot PUn ( enklast att byta höger vänster kabel med RCA än på PUn) så länge felet kvarstår, ligger felet längre fram i kedjan.

Har du gjort det?

Att spekulera i div teoretiska fel i arm, arminställning, slipning, antiskate mm är ju meningslöst innan man vet VAR problemet finns i kedjan.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-06-23 10:50

Fralle skrev:
Jansson skrev:Fralle

Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?

Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?

Jag begriper inte riktigt.

Köpt på Ljudmakarn i slutet av december, så tyvärr passerat 6 månader nu. Jag köpte en sprittny Planar 2 och la till en elys2 istället för den billigaste pickupen som p2 levererades med. Jag fick problem med spårning och ville reklamera köpet, men de ville ta en titt först. Efter mycket om och men fick jag svaret att det berodde på den automatiska antiskatningen som inte gick att ändra på den tonarmen, utan var inställd för 2.0 gram, att det inte gick att få elys 2 att spåra rätt annat än med att byta tonarm, så de satte dit rb301. Jag fick således med mig en bastard hem och kände mig väl halvnöjd, men den spårade iaf. Nu har jag dock fått nya problem iom obalansen.

Märkligt nog ser jag att ljudmakarn fortfarande säljes samma uppgraderingar, med planar 2 och elys 2. Sjukt märkligt när de själva medgivit att de inte kunde få varken min Planar 2 eller ngn annan att spåra rätta med elys 2.

Ok då hänger jag med.

Du skriver att "tyvärr passerat 6 månader".
Vad har det med saken att göra?
Du har garanti i 12 månader.

-Se till att få en fungerande enhet. Det är butikens ansvar enligt konsumentköplagen.

Jag har personligen dålig erfarenhet av Ljudmakaren och kommer aldrig att handla av dom igen.
Tyvärr behöver du få det här fixat så du blir tvungen att ha med dom att göra ytterligare en tid.

Jag föreslår att du också kontaktar Roy Gandy om det kärvar i den här historien.
Min uppfattning är att han är en hedersman.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-23 17:20

Jansson skrev:
Fralle skrev:
Jansson skrev:Fralle

Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?

Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?

Jag begriper inte riktigt.

Köpt på Ljudmakarn i slutet av december, så tyvärr passerat 6 månader nu. Jag köpte en sprittny Planar 2 och la till en elys2 istället för den billigaste pickupen som p2 levererades med. Jag fick problem med spårning och ville reklamera köpet, men de ville ta en titt först. Efter mycket om och men fick jag svaret att det berodde på den automatiska antiskatningen som inte gick att ändra på den tonarmen, utan var inställd för 2.0 gram, att det inte gick att få elys 2 att spåra rätt annat än med att byta tonarm, så de satte dit rb301. Jag fick således med mig en bastard hem och kände mig väl halvnöjd, men den spårade iaf. Nu har jag dock fått nya problem iom obalansen.

Märkligt nog ser jag att ljudmakarn fortfarande säljes samma uppgraderingar, med planar 2 och elys 2. Sjukt märkligt när de själva medgivit att de inte kunde få varken min Planar 2 eller ngn annan att spåra rätta med elys 2.

Ok då hänger jag med.

-Se till att få en fungerande enhet. Det är butikens ansvar enligt konsumentköplagen.

Jag har personligen dålig erfarenhet av Ljudmakaren och kommer aldrig att handla av dom igen.
Tyvärr behöver du få det här fixat så du blir tvungen att ha med dom att göra ytterligare en tid.

Jag föreslår att du också kontaktar Roy Gandy om det kärvar i den här historien.

Jag är också bränd av bemötande från Ljudmakarn och kommer aldrig någonsin köpa därifrån igen, men jag får väl ta mig dit igen med spelaren nästa vecka och tjata ännu en gång.

Ja, det är mitt intryck också. Frågan är bara hur jag ska komma i kontakt med honom.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-06-24 01:01

Fralle skrev:
Jansson skrev:
Fralle skrev:

Ok då hänger jag med.

Jag är också bränd av bemötande från Ljudmakarn och kommer aldrig någonsin köpa därifrån igen, men jag får väl ta mig dit igen med spelaren nästa vecka och tjata ännu en gång.

Ja, det är mitt intryck också. Frågan är bara hur jag ska komma i kontakt med honom.

Ja du får först gå tillbaka till butiken.
Om inte det funkar är det väl enklast att vända dig till Digitalbild.
Sen går det också att ringa Rega UK.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-07-01 16:05

Nu gjorde faktiskt Ljudmakarn rätt för sig här oc lät mig återlämna spelaren. Det blev en Rega planar 3 istället för tvåan, och med en Goldring 2200 istället för Elys. Tyvärr är min förstärkare hos reparatören igen och jag får hålla mig några dagar till innan jag inviger den.

Verkar vara en spännande pickup, om ändock en aningens tung för motvikten regan levereas med. Jag får skruva den så långt ut att det bara är någon milimeter kvar. Kanske uppgraderar med en tyngre motvikt senare.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-07-01 17:59

Ska inte vara något som helst problem att balansera ut den pick upen.
Gör du verkligen rätt här?

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-07-01 18:56

Jansson skrev:Ska inte vara något som helst problem att balansera ut den pick upen.
Gör du verkligen rätt här?

Hmm. Finns väl inte så många sätt att göra det på? Nollställer antiskatingen och nåltryck sen balanserar jag tonarmen så att den varken stiger eller sjunker, innan jag ställer nåltrycket. Måste skruva motvikten väldigt långt för att nå rätt balans.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-01 20:11

Du gör nog rätt, Goldringen är något tyngre än Rega-pupparna men så länge som du ser
blank metall på baksidan av motvikten* så bör det vara lugnt . . . typ.

*Bakre änden på tonarmen sticker ut bakom, eller ligger jäms med, motvikten.
Det viktigaste är att motvikten "greppar" ordentligt i/på armen
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-07-01 20:18

Laila skrev:Du gör nog rätt, Goldringen är något tyngre än Rega-pupparna men så länge som du ser

Hej,

Ja den ser onekligen tyngre ut så det känns inte orimligt att det behövs mer baktyngd. Jag mätte nu och det är ca 2 mm metall som sticker ut och den greppar ordentligt.

Jävligt taggad att provspela nu och hoppas förstärkaren är åter snart. Någon som har erfarenhet av denna puppa?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-01 20:41

Har ingen egen erfarenhet av Goldring-puppar men har för mig att forumets egen
"Harryup"* brukar tala sig varm för märket . . . typ. :)

*Å han har ju varit i branschen. Visserligen för drygt tusen år sedan, men ändå . . . :D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-07-01 21:53

Fralle skrev:
Laila skrev:Du gör nog rätt, Goldringen är något tyngre än Rega-pupparna men så länge som du ser

Hej,

Ja den ser onekligen tyngre ut så det känns inte orimligt att det behövs mer baktyngd. Jag mätte nu och det är ca 2 mm metall som sticker ut och den greppar ordentligt.

Jävligt taggad att provspela nu och hoppas förstärkaren är åter snart. Någon som har erfarenhet av denna puppa?

Det är inga problem med motvikten där den är nu.
Goldringen är inte tyngre än säg en Ortofon 2M serie pu.

Använder du en digital nålvåg?
Hur ser VTA ut? Använder du mellaninläggs-ring på tonarmsbasen eller funkar det som det är?

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-07-01 23:44

Jansson skrev:
Fralle skrev:

Hej,

Hur ser VTA ut? Använder du mellaninläggs-ring på tonarmsbasen eller funkar det som det är?

Ja, precis jag använder mig av en digital nålvåg för fininställningar. VTA ställdes in i butiken innan jag hämtade den, och jag har kollar här hemma och tycker att det ser rätt ut.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-07-02 07:24

Fralle skrev:
Jansson skrev:
Fralle skrev:
Hej,

Ja, precis jag använder mig av en digital nålvåg för fininställningar. VTA ställdes in i butiken innan jag hämtade den, och jag har kollar här hemma och tycker att det ser rätt ut.

Bra

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-02 22:52

Man skall sträva efter att ha motvikten så nära lagringen som möjligt. Sitter den längst ut så påverkar det ljudet.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-02 23:30

Så du menar att Fralle skall hyvla av lämplig massa på puppen . . . typ ? 8O
Har du själv någon uppfattning varför det inte skulle kunna vara tillfylles om
nu inte motvikten är "så nära lagringen som möjligt" eller menar du att man
bör/skall ha separata motvikter för varje gram som pupparnas vikt kan diffa
från idealvikten ?
Men Fralle kan ju alltid prova med att linda typ någon blytejp
runt motvikten för att få den närmare lagringen . . . å sedan lyssna.

Jag är dock tveksam till om han* kan höra någon skillnad till det bättre.

*Eller förallandel du . . . :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-03 01:45

är motvikten så långt ut som det går så är det fel motvikt

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-07-03 11:37

Harryup har rätt det är en fördel att ha motvikten så nära pivotpunkten som möjligt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-07-03 12:48

Innebär ju då att en tyngre motvikt är bättre än en lättare?!

Finns ju tyngre motvikter att köpa än originalvikten, tex till Regas armar, är det då att föredra?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-03 13:55

Det är tröghetsmomentet som kommer in.

För en given rotationsaxel beror tröghetsmomentet av hur kroppens massa är fördelad med avseende på axeln:
Tröghetsmomentet är proportionellt mot massan multiplicerat med kvadraten på r, där r är avståndet från given rotationsaxel till masscentrum.
Med ökad massa på motvikten minskas r proportionellt men tröghetsmomentet minskar proportionellt med kvadraten på r.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-07-03 15:05

Skruvar jag den längre in så sjunker tonarmen om jag har den i nolläge.
Bilagor
20170703_150423.jpg
Så här ser den ut nu.
20170703_150423.jpg (1.91 MiB) Visad 2019 gånger

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-03 15:56

Thomas_A skrev:Harryup har rätt det är en fördel att ha motvikten så nära pivotpunkten som möjligt.

Jo visst är det väl så, men på t.ex. en Rega-arm härbärgerandes en Rega-pupp så är det flera
millimeter mellan lagerhuset å motvikten å där ställs ju nåltrycket in genom att slacka på en
fjäder. En tyngre motvikt innebär kanske även att armen får en högre "effektiv massa" ?
Har för mig att det på min gamla Rega3-arm fanns gott om plats att justera fram motvikten
när man/jag inaktiverade fjädern genom att ställa "nåltrycksratten" på 3(g).
Om nu motviktens läge i förhållande till lagerhuset är så på millimetern uberviktigt så borde
kanske någon tala om det för Rega, så att de kan öka massan något på motvikten eller åtminstone
saluföra en slik* . . . typ.

*Jo jag vet att det finns gott om tredjepartstillverkade delar inkl. motvikter till Rega-armar

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-03 16:12

Fralle skrev:Skruvar jag den längre in så sjunker tonarmen om jag har den i nolläge.

Borde funka hur bra som helst i det läget* men om du vill nörda dig så kan du alltid ställa nåltrycksvredet
på max(för att inaktivera fjädern) å sedan ställa nåltrycket manuellt, med en nålvåg. Då borde vikten
komma något närmre lagerhuset så länge som nåltrycket är mindre än ca 3 g typ**. :)

*Så snälla experter/ingenjörer . . . låt nu gärna Fralle få spela på sin spelare utan att behöva
petimätra ner sig mer, i inte helt superviktiga detaljer . . . :oops:

**Men då har du en annan tonarm än den Rega rekommenderar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-07-04 06:20

Laila skrev:
Fralle skrev:Skruvar jag den längre in så sjunker tonarmen om jag har den i nolläge.

Borde funka hur bra som helst i det läget* men om du vill nörda dig så kan du alltid ställa nåltrycksvredet
på max(för att inaktivera fjädern) å sedan ställa nåltrycket manuellt, med en nålvåg. Då borde vikten
komma något närmre lagerhuset så länge som nåltrycket är mindre än ca 3 g typ**. :)

*Så snälla experter/ingenjörer . . . låt nu gärna Fralle få spela på sin spelare utan att behöva

Håller med! Kör så det ryker nu och berätta hur det låter. :)

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-07-04 08:39

Conan skrev:
Laila skrev:

Håller med! Kör så det ryker nu och berätta hur det låter. :)

Will do! När förstärkaren är åter kommer en liten uppdatering om hur allt låter:)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi