Skillnad på rör?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Skillnad på rör?

Inläggav lennartj » 2017-10-07 17:36

Det är tur att du finns, alla rörhandlare är inte lika flexibla.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

adagio

Inläggav adagio » 2017-10-08 21:29

Tjena!
Jag tror att jag är den forummedlem som lennartj hänvisar till. (Med Cary v-12r) Jag har provat ganska många olika slutför till den. EL34, EL34B, 6550, KT88 och nu senast KT77. De rör som följde med var 6550, KT88 samt en uppsättning EL34B.
Jag beställde sedermera 12 st matchade EL34B direkt från Kina, billigt men rätt dålig hållbarhet. Efter något/några år hade hälften dött och jag var tillbaka på reservrören jag hade från början. Dessa var samma fabrikat men testade och matchade av thetubestore. När jag tröttnat på ovissheten så tog jag tjuren vid hornen och beställde Platinum-matchade KT77 från Banzai tubes. Dessa testas 24 timmar och screenas innan de matchas och jag beställde 2x6 set. Inga problemos.
Denna gång blev det Gold Lion, jag var så nyfiken på dessa. Ångrar inte köpet det minsta. I mina öron passar de perfekt, ingångsröret 12BZ7 är en rätt brutal och dynamisk dubbeltriod därför passar de silkeslena Gold Lion. KT-77 är precis rätt matchning här, EL34s underbara mellanregister parat med luft, detaljrikedom och auktoritet från KT88. Ok KT88 kanske är ett snäpp mer auktoritär i basområdet, men det glesa mellanregistret ger i detta steg en kylig karaktär som jag inte är jätteförtjust i. Imponerande i 20 min men sen tröttnar jag. Det fina med dessa KT-77 från Gold Lion är att de spelar mycket fint i UL-läge. Dvs att maggisarna får 2x100W, rörwatt! Ja, watt som watt men alla som lyssnat vet att det inte riktigt stämmer.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 21:57

adagio skrev:....
Ja, watt som watt men alla som lyssnat vet att det inte riktigt stämmer.

Dädär får du nog förklara så att ja som pysslat med rörsteg under större delen
av mitt liv hängermä . . . typ. :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

adagio

Inläggav adagio » 2017-10-08 22:01

Det är bara vad jag själv med fler upplever: häng på en vanlig trisseförstärkare på 25W och jämför sedan med en rördito på 25W. I mina öron låter det som att rörwatten spelar med mer auktoritet och på högre volym utan att börja låta illa.
Men det är en subjektiv upplevelse som jag iofs delar med många.

adagio

Inläggav adagio » 2017-10-08 22:01

Iofs låter en klassA 25W också riktigt bra.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 22:16

Du får nog acceptera att jag fortfarande inte hänger med . . . en watt är en watt,
å är fortfarande en watt, oavsett hur den alstras. Att en röris ofta klipper lite "mjukare"
när den överstyrs är en helt annan sak . . . typ.

adagio

Inläggav adagio » 2017-10-08 23:06

Ja som jag skrev för flera inlägg sedan en watt är en watt! Men hur man upplever hur de låter är inte samma sak, som du själv skriver. Inget vi behöver älta mer eller?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 23:20

Nja du skrev nog mer som "Ja, watt som watt men alla som lyssnat vet att det inte riktigt stämmer." vilket inte är samma sak. Men jag håller med dig om att det inte finns något mer
att tillägga i sakfrågan ang. "att en watt är en watt" . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-09 03:44

Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.
Liknelse: väg. Om båda har 3 km att gå, den ena dock genom skog och kärr, så antyder km som km att det är avståndet som är avgörande, vilket det inte är, nämligen om frågan är vilken som är mest ansträngande. Ändå kan man lämpligen hålla med om att vägarna är lika långa. Km som km antyder att de är lika. Skogs-kilometer och rör-watt blir meningsfulla ord som identifierar avvikande svettindex respektive spelpotential.

Risken finns förstås att man börjar tro att km-i-skogen, bekvämt kallade skogs-kilometer, skiljer sig i längd från "vanliga kilometer". Oftast är vi dock rätt benägna att hantera sånt, typ "det har varit en lång dag".
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-09 08:31

adagio skrev:Ja som jag skrev för flera inlägg sedan en watt är en watt! Men hur man upplever hur de låter är inte samma sak, som du själv skriver. Inget vi behöver älta mer eller?

Mja det är en sanning med modifikation tycker jag. En watt innehåller 2 st komponenter, ström och spänning. Ohms lag lyder P=ExI. Dvs en blandning av ström och spänning. Dessa komponenters inbördes förhållande kan har väldigt stor betydelse.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-09 08:39

darkg skrev:Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.
Liknelse: väg. Om båda har 3 km att gå, den ena dock genom skog och kärr, så antyder km som km att det är avståndet som är avgörande, vilket det inte är, nämligen om frågan är vilken som är mest ansträngande. Ändå kan man lämpligen hålla med om att vägarna är lika långa. Km som km antyder att de är lika. Skogs-kilometer och rör-watt blir meningsfulla ord som identifierar avvikande svettindex respektive spelpotential.

Risken finns förstås att man börjar tro att km-i-skogen, bekvämt kallade skogs-kilometer, skiljer sig i längd från "vanliga kilometer". Oftast är vi dock rätt benägna att hantera sånt, typ "det har varit en lång dag".

+2 :idea: Den liknelsen var riktigt bra!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re:

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-09 09:00

lennartj skrev:
darkg skrev:Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.

+2 :idea: Den liknelsen var riktigt bra!

Jo då, man kan även göra en jämförelse mellan 2 åar. Den ena med mycket vatten men som flyter långsamt, den andra med mindre vattenmängd men som flyter snabbare. Den med mindre vattenmängd kommer följaktligen att passera en given punkt nedströms snabbare. :wink:

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-10-09 09:10

Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.

Min flickvän har poängterat det jobbiga i detta vid flertalet tillfällen, men det är liksom inbyggt i mig. Att läsa vissa trådar på faktiskt.se är som en spegling av mig själv där. Jag räknar det nu till tre personer, ett rungande medhåll och minst 10 olika förklaringsmodeller till varför adagio hade fel i att skriva "watt som watt". Att han själv backar och säger att det rör sig om en subjektiv upplevelse och alltså inga vetenskapliga belägg, spelar liksom ingen roll. Det han skrev var fel och konversationen kan ej gå vidare utan att detta huggits i sten!;)

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-09 09:31

Fralle skrev:Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.

Min flickvän har poängterat det jobbiga i detta vid flertalet tillfällen, men det är liksom inbyggt i mig. Att läsa vissa trådar på faktiskt.se är som en spegling av mig själv där. Jag räknar det nu till tre personer, ett rungande medhåll och minst 10 olika förklaringsmodeller till varför adagio hade fel i att skriva "watt som watt". Att han själv backar och säger att det rör sig om en subjektiv upplevelse och alltså inga vetenskapliga belägg, spelar liksom ingen roll. Det han skrev var fel och konversationen kan ej gå vidare utan att detta huggits i sten!;)

Meningen med mina inlägg var bla att belysa varför rörförstärkare med relativt hög utgångsimpedans ofta klarar av att driva på papperet högtalare med låg verkningsgrad till förvånansvärt höga nivåer.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-10-09 09:44

Fralle skrev:Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.

Kul iakttagelse :D

Själv lyssnade jag på en Line Magnetic rörhäck i helgen hos en bekant, det var trevligt! Utan att kunna något alls om rör, så var rören riktigt stora och imponerande på den förstärkaren. Man kunde även gå fram och värma händerna vid den. Riktigt stämningsfullt :) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-10-09 14:26

genstruktur skrev:

Själv lyssnade jag på en Line Magnetic rörhäck i helgen hos en bekant, det var trevligt! Utan att kunna något alls om rör, så var rören riktigt stora och imponerande på den förstärkaren. Man kunde även gå fram och värma händerna vid den. Riktigt stämningsfullt :) .

Hej,

Ja det blir bra med värme från dessa stärkare, helt klart. Genomtrevliga produkter enligt mig. Jag beställde dessutom direkt från Kina och då blev även priset mer än trevligt.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-09 14:38

Fralle skrev:
genstruktur skrev:

Hej,

Ja det blir bra med värme från dessa stärkare, helt klart. Genomtrevliga produkter enligt mig. Jag beställde dessutom direkt från Kina och då blev även priset mer än trevligt.

Vad jag erfarit är det många Line Magnetic som köps direkt från Kina/Hong Kong till otroligt låga priser, dessutom är fraktkostnaderna kraftigt subventionerade över något gammalt avtal. Inte så kul för de handlare som säljer på Svenska marknaden.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-10-09 15:06

ErikAndersson skrev:
Vad jag erfarit är det många Line Magnetic som köps direkt från Kina/Hong Kong till otroligt låga priser, dessutom är fraktkostnaderna kraftigt subventionerade över något gammalt avtal. Inte så kul för de handlare som säljer på Svenska marknaden.

Nej det kan inte vara särskilt kul för de handlare som säljer på den svenska marknaden. Normalt sett hade jag också stöttat svenska handlare och varit beredd att lägga lite extra på det. Med lite extra menar jag i det här fallet upp till tvåtusen kronor eller något mer, vilket varit helt okej. Det känns rimligt att jag lägger tvåtusen extra för att stötta våra lokala handlare för att bevara verksamheten. Men när det kommer till en prisökning på mer än det dubbla, då börjar jag känna mig tveksam till om det är en verksamhet jag ens vill stötta. En sådan förtjänst som görs av att lägga till 100% butikspriset, och kanske 150% av butikens inköpspris, känns magstarkt.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-09 15:26

Jo man är sig skälv närmast och naturligtvis köper man där det är billigast. Och pengar växer inte på träden. jag skulle själv göra likadant. Men jag tycker det är en underlig prispolitik från tillverkaren, som jag ser det låter man importörer och återförsäljare runt om i världen jobba in förstärkarna och sedan när märket är inarbetat ösa ut dem själv i stora mängder, till lågpris över vissa handelshus så länge det går. Om jag vore HIFi handlare idag, skulle jag skippat märket ögonaböj!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-10-09 16:02

Som jag förstått det gör många kinesiska tillverkare en exportversion och en version för inhemska marknaden av samma förstärkare,
Där det är i grunden samma maskin men komponentkvaliteten skiljer.
Exportversionen exportversionen använder japanska/västerländska komponenter medans versionen för inhemska marknaden använder inhemska komponenter.
Men det är kanske bara säljsnack? Hur som helst är det inget ovanligt i värden med differentierade priser,
Nästan alla företag försöker maximera vinsten på all marknader. Men jag tycker också att det är underligt att konsumenter accepterar det.
'En värde ett pris', Är ju annars slogan i en av de större internationella nätbutikerna.
Men jag håller med om att de subventionerad fraktpriserna är att snedvrida konkurrensen!
Om man betalar fullt fraktpris + moms vid importen så blir det inte speciellt billigt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-09 16:26

dewpo skrev:Som jag förstått det gör många kinesiska tillverkare en exportversion och en version för inhemska marknaden av samma förstärkare,
Där det är i grunden samma maskin men komponentkvaliteten skiljer.
Exportversionen exportversionen använder japanska/västerländska komponenter medans versionen för inhemska marknaden använder inhemska komponenter.
Men det är kanske bara säljsnack? Hur som helst är det inget ovanligt i värden med differentierade priser,
Nästan alla företag försöker maximera vinsten på all marknader. Men jag tycker också att det är underligt att konsumenter accepterar det.
'En värde ett pris', Är ju annars slogan i en av de större internationella nätbutikerna.
Men jag håller med om att de subventionerad fraktpriserna är att snedvrida konkurrensen!
Om man betalar fullt fraktpris + moms vid importen så blir det inte speciellt billigt.

Export resp inhemsk version köper jag inte. Det skulle i så fall kräva dubbla komponentlager samt sämre tillverkade transformatorer etc. Det skulle i så fall fördyra tillverkningen samt lagerhållningen avsevärt, det tror jag inte de önskar! Så det är nog bara bullshit.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-10-09 21:38

Ja det är kvalificerat skitsnack och används som argument för att vi ska betala överpriser. Jag fick höra än det ena än det andra avskräckande innan jag köpte. Line Magnetic själva hävdade att jag måste köpa detta från deras samarbetspartners i norden, för annars fick jag ingen CE-märkning, apparaten skulle explodera och hela familjer dö, typ... Väl här kom den med en CE-märkning och en kompis som har exakt samma maskin köpt på ljudmakarn har jämfört med min, och varenda komponent är identisk.

Påståendet lyder ofta att CE märkningen som dessa påstådda bluffmakare till firmor sätter på sina maskiner endast är ett klistermärke som eg inte säger ngt om huruvida den faktiskt är CE märkt eller ej.

Ovanstående kan vara sant, eller falskt. Men jag kan isf konststera att absolut INGET skiljer min förstärksre från den som inhandlats på Ljudmakarn, så om ovanstående stämmer är det snarast CE-märkningen i sig som är en bluff, snarare än att Cattylink exempelvis bluffar med CE-märkning.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-10-09 23:39

Jag har en bekant som jobbade många år som konstruktör åt flera svenska Hifi tillverkare. Han var bland annat bosatt nere i Kina under perioder och övervakade produktion och liknande. Förutom att det i samma fabriker sitter och tillverkas alla möjliga tillverkare så konstaterade han att det ska ha funnits olika versioner för export och den inhemska marknaden.
Vilka tillverkare det gäller och i vilken utsträckning vet jag dock inte.
Men med tanke på vilka skitkomponenter som används i mycket nyproducerad hifi så är frågan om det kan bli mycket värre.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-10 08:01

Skillnaden mellan bra och mindre bra komponenter är i detta fall endast fråga om kaffepengar. Den vanliga gången vid all tillverkning är att offert och kvotering efterfrågas hos underleverantörer på den komponent man utvalt. Generellt gäller att större antal ger lägre pris per enhet. Vad är det då för anledning att på en viss del av produktionen använda andra komponenter, vilka kan vara både sämre och ev. orsaka kostbara garantiproblem samt betinga i stort sett samma inköpspris? Verkar inte vettigt tycker jag.

Att driva en butik i dag kostar pengar, mycket pengar det är tex. mycket driftkostnader som skall betalas så en bruttomarginal på C:a 40% kan anses som ett minimum för att "få maten på bordet". Med tanke på det kan det vara svårt att förstå Line Magnetics prispolitik. Den prisdumpning som tydligen med fabrikens goda minne sker kan tyda på att de vill riva in så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid. Det är som jag ser det frågan om osund marknadsföring. Hur känner sig kunder som har erlagt "normalt" butikspris? Och hur känner sig en enskilde handlaren som knappt får verksamheten att gå ihop? På längre sikt kan denna form av marknadsföring slå ut de få HiFi butiker som fortfarande finns kvar.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-10 08:56

Jag tror inte att vi får glömma att de flesta företagarna i Kina sannolikt är födda och utbildade under kommunisttiden.
Sedan har utvecklingen gått oerhört snabbt och vad vi tänker om förnuft och långsiktighet är säkert helt okänt bland många av dem.

Givetvis finns alla sorter, även ett fåtal med västerländsk ekonomiutbildning som det säkert kommer att gå bäst för i det långa loppet, men även massor av vettvillingar som inte har en susning om sunda affärer och kortsiktigt kan klara sig bra med den roffarmentalitet som råder, trots att de beter sig fullständigt ologiskt enligt vårt sätt att se.

adagio

Inläggav adagio » 2017-10-12 10:36

Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... fabriksbesök/

Jag är övertygad om att kineserna kanske i viss mån passerat oss, dock gäller detta bara vissa tillverkare ofta med utländsk styrning. Förr var jämn kvalitet inte viktigt då gällde antal enheter istället.
Tycker det är trist att man inte ser fördelarna att handla via svenska importörer/handlare. Att tro att skillnaden skulle vara 2000kr som jag läste i texten gör mig konfunderad. Hur tänker du då?
En importör måste stå för div miljöavgifter, frakt, tull, mm. Sen distribution, lager, marknadsföring, service, garanti mm.
Butiken har samma kostnader plus personal, hyra mm.
2000kr kommer inte ens i närheten av att täcka allt detta.
Ska man dessutom bedriva en verksamhet med vinst vilket är lagstadgat för aktiebolag i Sverige går det inte.
Om man tycker marginalerna är orimliga ska man kolla på tex klädindustrin/handeln där butikernas inköpspriser ligger runt 10(!!!!)% marginalerna på hifi är normala på gränsen till dåliga i jämförelse med genomsnittet på butiksvaror.
Det är väl enl mig mycket värt att kunna låna hem olika produkter och prova innan köp, få assistans vid ev problem mm.
Sen är det ju väldigt trevligt att besöka våra fina butiker och kunna titta/lyssna på grejer i lugn o ro, jämföra mellan A och B.
Line Magnetic är inget undantag från andra märken, det följer ungefär samma marginaler mm tyvärr säljer kinesiska handlare direkt till hela världen för mycket mindre marginaler än vad vi i väst kan konkurrera med. Det är så det ser ut.
Jag anklagar ingen men uppmanar till eftertanke.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-10-13 10:51

adagio skrev:Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.

Jag är övertygad om att kineserna kanske i viss mån passerat oss, dock gäller detta bara vissa tillverkare ofta med utländsk styrning. Förr var jämn kvalitet inte viktigt då gällde antal enheter istället.
Tycker det är trist att man inte ser fördelarna att handla via svenska importörer/handlare. Att tro att skillnaden skulle vara 2000kr som jag läste i texten gör mig konfunderad. Hur tänker du då?
En importör måste stå för div miljöavgifter, frakt, tull, mm. Sen distribution, lager, marknadsföring, service, garanti mm.
Ska man dessutom bedriva en verksamhet med vinst vilket är lagstadgat för aktiebolag i Sverige går det inte.
Om man tycker marginalerna är orimliga ska man kolla på tex klädindustrin/handeln där butikernas inköpspriser ligger runt 10(!!!!)% marginalerna på hifi är normala på gränsen till dåliga i jämförelse med genomsnittet på butiksvaror.
Det är väl enl mig mycket värt att kunna låna hem olika produkter och prova innan köp, få assistans vid ev problem mm.
Sen är det ju väldigt trevligt att besöka våra fina butiker och kunna titta/lyssna på grejer i lugn o ro, jämföra mellan A och B.
Line Magnetic är inget undantag från andra märken, det följer ungefär samma marginaler mm tyvärr säljer kinesiska handlare direkt till hela världen för mycket mindre marginaler än vad vi i väst kan konkurrera med. Det är så det ser ut.

Jag har själv bedrivit HiFi handel under många år, så jag vet vad kostnader det innebär. Dessutom när man stängt för dagen tar det andra arbeten vid, som ställa ordning i butiken, Slå ut kassan, sköta dagligbokföringen mm mm. Mao man är inte ofta ledig. Jag anser bla med ledning av detta att Line Magnetics butikspriser i är realistiska. Men faktum kvarstår: Det är möjligt att mycket enkelt över internet köpa dessa förstärkare till slumpriser direkt från kina/hongkong. Och det är inte bara 2000:- det gäller utan betydligt större belopp på vissa modeller. Dessutom är det inte butiker i kina som säljer utan handelshus som Aliexpress, Cattylink och förmodligen fler. Detta sker som jag ser det med fabrikens välsignelse. Dylikt förfarande anser jag vara ett stort svek mot importörer och butiker, om samtliga tillverkare gör det har vi snart inga HIFI butiker kvar och det vore väl synd, de har nog problem ändå idag med en krympande marknad!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-10-13 18:00

ErikAndersson skrev:
adagio skrev:Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.

Jag har själv bedrivit HiFi handel under många år, så jag vet vad kostnader det innebär. Dessutom när man stängt för dagen tar det andra arbeten vid, som ställa ordning i butiken, Slå ut kassan, sköta dagligbokföringen mm mm. Mao man är inte ofta ledig. Jag anser bla med ledning av detta att Line Magnetics butikspriser i är realistiska. Men faktum kvarstår: Det är möjligt att mycket enkelt över internet köpa dessa förstärkare till slumpriser direkt från kina/hongkong. Och det är inte bara 2000:- det gäller utan betydligt större belopp på vissa modeller. Dessutom är det inte butiker i kina som säljer utan handelshus som Aliexpress, Cattylink och förmodligen fler. Detta sker som jag ser det med fabrikens välsignelse. Dylikt förfarande anser jag vara ett stort svek mot importörer och butiker, om samtliga tillverkare gör det har vi snart inga HIFI butiker kvar och det vore väl synd, de har nog problem ändå idag med en krympande marknad!

Jag är lite kluven inför det där med direktimport. Å ena sidan är det trist att man inte handlar från inhemska butiker, och å andra sidan är det svårt att bortse från att det går att köpa samma för under halva priset direkt från Kina eller Hong Kong. Och om det då är så att jag som privatperson kan köpa ett enstaka exemplar av en stor & tung rörförstärkare inkl. frakt, tull och moms för halva svenska butikspriset, så måste det försvinna mycket mer än 50% av priset nånstans på vägen mellan Kinafabriken och butikshyllan i Sverige.

Kan man gissa att utpriset från fabriken är ungefär samma för samma volym, oavsett om köparen heter Cattylink eller en svensk generalagent? Och om butiken själv skulle köpa från Cattylink (som ska ha sin vinst) borde det bli en rejäl vinst att sälja det för dubbla inköpspriset (eller ännu mer för butiken ska ju inte betala moms på inköpet). Antingen har man dåliga inköpsavtal mot kineserna eller så försvinner det orimligt mycket pengar i kedjan.

Jag tror distributörer och butikerna i Sverige vill ha höga marginaler. Man köper därför in "standardmodeller" från Kina som också går att köpa som privatperson direkt. Dom skulle säkert kunna begära en version från t.ex. Line Magnetic med lite andra komponenter och en annan design och sen avtala att dom inte får sälja just den modellen på asien-marknaden. Men det skulle ju kosta också och det är inte säkert att dom kan ta ut det på utpriset här i Sverige.

Det är inte en enkel marknad det där, när man både köper in från och konkurrerar med kineserna samtidigt... :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-13 22:46

En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-10-14 06:20

Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.

/Harryup

Håller med, men skulle det kunna vara en affärsidé att ha ett demoex för lyssning i butiken och att butiken sen vid köp, beställer hem ett exemplar från Kina med ett mer modest påslag? Om butikspriset i dag är 15 kSEK och den kostar 7,5 kSEK att köpa direkt från Cattylink, skulle butiken då kunna ta 9.995:- för stärkaren inkl. svensk garanti?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi