Moderator: Redaktörer
adagio skrev:....
Ja, watt som watt men alla som lyssnat vet att det inte riktigt stämmer.
adagio skrev:Ja som jag skrev för flera inlägg sedan en watt är en watt! Men hur man upplever hur de låter är inte samma sak, som du själv skriver. Inget vi behöver älta mer eller?
darkg skrev:Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.
Liknelse: väg. Om båda har 3 km att gå, den ena dock genom skog och kärr, så antyder km som km att det är avståndet som är avgörande, vilket det inte är, nämligen om frågan är vilken som är mest ansträngande. Ändå kan man lämpligen hålla med om att vägarna är lika långa. Km som km antyder att de är lika. Skogs-kilometer och rör-watt blir meningsfulla ord som identifierar avvikande svettindex respektive spelpotential.
Risken finns förstås att man börjar tro att km-i-skogen, bekvämt kallade skogs-kilometer, skiljer sig i längd från "vanliga kilometer". Oftast är vi dock rätt benägna att hantera sånt, typ "det har varit en lång dag".
lennartj skrev:darkg skrev:Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.
Liknelse: väg. Om båda har 3 km att gå, den ena dock genom skog och kärr, så antyder km som km att det är avståndet som är avgörande, vilket det inte är, nämligen om frågan är vilken som är mest ansträngande. Ändå kan man lämpligen hålla med om att vägarna är lika långa. Km som km antyder att de är lika. Skogs-kilometer och rör-watt blir meningsfulla ord som identifierar avvikande svettindex respektive spelpotential.
Risken finns förstås att man börjar tro att km-i-skogen, bekvämt kallade skogs-kilometer, skiljer sig i längd från "vanliga kilometer". Oftast är vi dock rätt benägna att hantera sånt, typ "det har varit en lång dag".
+2Den liknelsen var riktigt bra!
Fralle skrev:Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.
Min flickvän har poängterat det jobbiga i detta vid flertalet tillfällen, men det är liksom inbyggt i mig. Att läsa vissa trådar på faktiskt.se är som en spegling av mig själv där. Jag räknar det nu till tre personer, ett rungande medhåll och minst 10 olika förklaringsmodeller till varför adagio hade fel i att skriva "watt som watt". Att han själv backar och säger att det rör sig om en subjektiv upplevelse och alltså inga vetenskapliga belägg, spelar liksom ingen roll. Det han skrev var fel och konversationen kan ej gå vidare utan att detta huggits i sten!;)
Fralle skrev:Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.
Min flickvän har poängterat det jobbiga i detta vid flertalet tillfällen, men det är liksom inbyggt i mig. Att läsa vissa trådar på faktiskt.se är som en spegling av mig själv där. Jag räknar det nu till tre personer, ett rungande medhåll och minst 10 olika förklaringsmodeller till varför adagio hade fel i att skriva "watt som watt". Att han själv backar och säger att det rör sig om en subjektiv upplevelse och alltså inga vetenskapliga belägg, spelar liksom ingen roll. Det han skrev var fel och konversationen kan ej gå vidare utan att detta huggits i sten!;)
genstruktur skrev:
Kul iakttagelse
Själv lyssnade jag på en Line Magnetic rörhäck i helgen hos en bekant, det var trevligt! Utan att kunna något alls om rör, så var rören riktigt stora och imponerande på den förstärkaren. Man kunde även gå fram och värma händerna vid den. Riktigt stämningsfullt.
Fralle skrev:genstruktur skrev:
Kul iakttagelse
Själv lyssnade jag på en Line Magnetic rörhäck i helgen hos en bekant, det var trevligt! Utan att kunna något alls om rör, så var rören riktigt stora och imponerande på den förstärkaren. Man kunde även gå fram och värma händerna vid den. Riktigt stämningsfullt.
Hej,
Ja det blir bra med värme från dessa stärkare, helt klart. Genomtrevliga produkter enligt mig. Jag beställde dessutom direkt från Kina och då blev även priset mer än trevligt.
ErikAndersson skrev:
Vad jag erfarit är det många Line Magnetic som köps direkt från Kina/Hong Kong till otroligt låga priser, dessutom är fraktkostnaderna kraftigt subventionerade över något gammalt avtal. Inte så kul för de handlare som säljer på Svenska marknaden.
dewpo skrev:Som jag förstått det gör många kinesiska tillverkare en exportversion och en version för inhemska marknaden av samma förstärkare,
Där det är i grunden samma maskin men komponentkvaliteten skiljer.
Exportversionen exportversionen använder japanska/västerländska komponenter medans versionen för inhemska marknaden använder inhemska komponenter.
Men det är kanske bara säljsnack? Hur som helst är det inget ovanligt i värden med differentierade priser,
Nästan alla företag försöker maximera vinsten på all marknader. Men jag tycker också att det är underligt att konsumenter accepterar det.
'En värde ett pris', Är ju annars slogan i en av de större internationella nätbutikerna.
Men jag håller med om att de subventionerad fraktpriserna är att snedvrida konkurrensen!
Om man betalar fullt fraktpris + moms vid importen så blir det inte speciellt billigt.
adagio skrev:Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... fabriksbesök/
Jag är övertygad om att kineserna kanske i viss mån passerat oss, dock gäller detta bara vissa tillverkare ofta med utländsk styrning. Förr var jämn kvalitet inte viktigt då gällde antal enheter istället.
Tycker det är trist att man inte ser fördelarna att handla via svenska importörer/handlare. Att tro att skillnaden skulle vara 2000kr som jag läste i texten gör mig konfunderad. Hur tänker du då?
En importör måste stå för div miljöavgifter, frakt, tull, mm. Sen distribution, lager, marknadsföring, service, garanti mm.
Butiken har samma kostnader plus personal, hyra mm.
2000kr kommer inte ens i närheten av att täcka allt detta.
Ska man dessutom bedriva en verksamhet med vinst vilket är lagstadgat för aktiebolag i Sverige går det inte.
Om man tycker marginalerna är orimliga ska man kolla på tex klädindustrin/handeln där butikernas inköpspriser ligger runt 10(!!!!)% marginalerna på hifi är normala på gränsen till dåliga i jämförelse med genomsnittet på butiksvaror.
Det är väl enl mig mycket värt att kunna låna hem olika produkter och prova innan köp, få assistans vid ev problem mm.
Sen är det ju väldigt trevligt att besöka våra fina butiker och kunna titta/lyssna på grejer i lugn o ro, jämföra mellan A och B.
Line Magnetic är inget undantag från andra märken, det följer ungefär samma marginaler mm tyvärr säljer kinesiska handlare direkt till hela världen för mycket mindre marginaler än vad vi i väst kan konkurrera med. Det är så det ser ut.
Jag anklagar ingen men uppmanar till eftertanke.
ErikAndersson skrev:adagio skrev:Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... fabriksbesök/
Jag är övertygad om att kineserna kanske i viss mån passerat oss, dock gäller detta bara vissa tillverkare ofta med utländsk styrning. Förr var jämn kvalitet inte viktigt då gällde antal enheter istället.
Tycker det är trist att man inte ser fördelarna att handla via svenska importörer/handlare. Att tro att skillnaden skulle vara 2000kr som jag läste i texten gör mig konfunderad. Hur tänker du då?
En importör måste stå för div miljöavgifter, frakt, tull, mm. Sen distribution, lager, marknadsföring, service, garanti mm.
Butiken har samma kostnader plus personal, hyra mm.
2000kr kommer inte ens i närheten av att täcka allt detta.
Ska man dessutom bedriva en verksamhet med vinst vilket är lagstadgat för aktiebolag i Sverige går det inte.
Om man tycker marginalerna är orimliga ska man kolla på tex klädindustrin/handeln där butikernas inköpspriser ligger runt 10(!!!!)% marginalerna på hifi är normala på gränsen till dåliga i jämförelse med genomsnittet på butiksvaror.
Det är väl enl mig mycket värt att kunna låna hem olika produkter och prova innan köp, få assistans vid ev problem mm.
Sen är det ju väldigt trevligt att besöka våra fina butiker och kunna titta/lyssna på grejer i lugn o ro, jämföra mellan A och B.
Line Magnetic är inget undantag från andra märken, det följer ungefär samma marginaler mm tyvärr säljer kinesiska handlare direkt till hela världen för mycket mindre marginaler än vad vi i väst kan konkurrera med. Det är så det ser ut.
Jag anklagar ingen men uppmanar till eftertanke.
Jag har själv bedrivit HiFi handel under många år, så jag vet vad kostnader det innebär. Dessutom när man stängt för dagen tar det andra arbeten vid, som ställa ordning i butiken, Slå ut kassan, sköta dagligbokföringen mm mm. Mao man är inte ofta ledig. Jag anser bla med ledning av detta att Line Magnetics butikspriser i är realistiska. Men faktum kvarstår: Det är möjligt att mycket enkelt över internet köpa dessa förstärkare till slumpriser direkt från kina/hongkong. Och det är inte bara 2000:- det gäller utan betydligt större belopp på vissa modeller. Dessutom är det inte butiker i kina som säljer utan handelshus som Aliexpress, Cattylink och förmodligen fler. Detta sker som jag ser det med fabrikens välsignelse. Dylikt förfarande anser jag vara ett stort svek mot importörer och butiker, om samtliga tillverkare gör det har vi snart inga HIFI butiker kvar och det vore väl synd, de har nog problem ändå idag med en krympande marknad!
Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster