Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Många pop/rockproduktioner har påverkats klangmässigt av de högtalare man arbetat med under produktionen. -Ommastringar ev. av de högtalare man arbetat med under ommastringen. Många högtalare är gjorda för att det ska låta juste på något slags medelvärde av materialet som spelas på dem, vissa inspelningar får dubbelt fel pga detta (eftersom de kanske avviker i motsatt riktning från det där medelvärdet). Olika kombinationer ger olika resultat.
Att inte använda EQ (om man klarar att hantera den dvs) betyder rätt ofta på att man inte får ut det bästa möjliga från inspelningen i sina egna högtalare och öron.
lennartj skrev:Fast i just detta fallet är vi faktiskt (!) inte överens.
Jag kan tänka mig att använda en equalizer för att trimma in högtalarna till rummet, men den skulle vara "set and forget".
För skivavspelning tycker jag att det är för omständligt att pilla på en EQ oavsett om det är en ters- oktav- eller parametrisk. Med för många parametrar att skruva på är det, åtminstone för mig, alltför lätt att fokus drar iväg från själva musiklyssnandet.
Med bara bas- och diskantkontroller kanske jag inte får till den optimala kompenseringen för en viss mastring, men jag kan göra en justering i rätt riktning på några sekunder via fjärrkontrollen medan jag sitter på lyssningsplatsen.en mycket liten merkostnad.
RogerGustavsson skrev:Vanliga bas- och diskantkontroller tycker jag sämre om. Jag tycker det är bättre att kunna styra var jag vill göra ingreppen. Inte för att jag gör det så ofta.
sprudel skrev:Jag har ett antal vinylrippar i högupplöst format som låter himla fint. Summerande intryck är att det är fokus på mellanregistret dock, känns detta igen?
sprudel skrev:Jag har ett antal vinylrippar i högupplöst format som låter himla fint. Summerande intryck är att det är fokus på mellanregistret dock, känns detta igen?
Kenta skrev:Jag har noterat att en del ansedda tillverkare av högtalare, bl.a. JBL, Acoustic Research, gjorde ändringar i delningsfiltren på dyrare modeller när CD-mediet började få genomslag i slutet på 1980-talet.
Ändringar som gjordes var dämpning av diskant och mellanregister återgivningen.
Således är det med stor sannolikhet att vinyler återges mer njutbart i ursprungsmodellerna, utan dämpning.
Och, med många moderna högtalare är det sannolikt att vinyler låter luddigare/mjukare än de borde göra vid en direkt jämförelse med CD.
Det omvända kan gälla, skarpare/hårdare med en CD till en "vintage"-anläggning.
FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Tell skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Fast det har ju ingenting med CD att göra, mer att metall generellt sätt är jävligt trist mixat o mastrat. Är ju oftast en basfattig gröt.
Men som music4ever pratar om så är ju vinyl ett lagringsmedium som uppenbarligen är tillräckligt bra för det mesta; det är resten av kedjan som spelar roll på riktigt.
lennartj skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Varför gjorde du inte det då?
Tonkontroller ska man ha tycker ja'
även i en helt digital rigg.
Det är nog mindre än 5% av mina CD som jag tycker att har så påfrestande tonbalans att det är motiverat att greppa fjärrkontrollen, trycka på trim 2 gånger för diskantjustering och sedan stega ner (eller upp) på level-knapparna, men jag tycker att det är väldigt skönt att ha möjligheten.
Har inte alla det på sina (för)förstärkare?
FBK skrev:Tell skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Fast det har ju ingenting med CD att göra, mer att metall generellt sätt är jävligt trist mixat o mastrat. Är ju oftast en basfattig gröt.
Men som music4ever pratar om så är ju vinyl ett lagringsmedium som uppenbarligen är tillräckligt bra för det mesta; det är resten av kedjan som spelar roll på riktigt.
Gammal hårdrock ifrån den tiden låter snarlik varandra i mina öron. Man skulle behöva en ha två anläggningar för att kunna njuta fult ut av dagens musik och den tidens musik. Spelade även Alphaville, inte lika basfattig men allt för mycket energi toppen som på Accept.
FBK skrev:lennartj skrev:FBK skrev:Spelade Accept:s Metal Heart på CD igår, jisses vad illa det lät. Behövde dra upp subben 6db för att få vettig bas och skulle helst behövt sänka diskanten med flera db för det skulle ha blivit njutbart.
Varför gjorde du inte det då?
Tonkontroller ska man ha tycker ja'
även i en helt digital rigg.
Det är nog mindre än 5% av mina CD som jag tycker att har så påfrestande tonbalans att det är motiverat att greppa fjärrkontrollen, trycka på trim 2 gånger för diskantjustering och sedan stega ner (eller upp) på level-knapparna, men jag tycker att det är väldigt skönt att ha möjligheten.
Har inte alla det på sina (för)förstärkare?
Hade jag haft råd så hade jag också haft McIntosh och ett ljudrum med akustikreglering där jag fick hålla på som jag ville och ha så många lådor (allt med ljud eller kring det är lådor för henne)som jag ville. Inne mecka runt i hembioreceiverns menyer fram och tillbaka är inget som lockar så sänka och höja basnivån är det enda som jag orkar göra med några knapptryckningar och det är jag tvungen till för så fort man ser någon nya film så får man ofta sänka basnivån. Eget ljudrum i kåk, vad skönt det skulle vara. Inga grannar eller andra som har åsikter utan bara få dra på som man själv ville.
FBK skrev:Spelade även Alphaville, inte lika basfattig men allt för mycket energi toppen som på Accept.
PekkaJohansson skrev: Det händer ofta att jag stänger av efter 30 sekunder vilket är ungefär den tid som jag står ut med oljudet.
Max_Headroom skrev:PekkaJohansson skrev: Det händer ofta att jag stänger av efter 30 sekunder vilket är ungefär den tid som jag står ut med oljudet.
Detta är ett tydligt tecken på att den musikaliska kvaliteten brister i 1a hand, inte ljudet.
Du som har så mycket skivor, spela något bra istället.
PekkaJohansson skrev:FBK skrev:Spelade även Alphaville, inte lika basfattig men allt för mycket energi toppen som på Accept.
Faktum är att Alphavilles debutalbum "Forever young" från 1984 med undantag för ett par spår låter skapligt dynamiskt, rent och välbalanserat. "Forever young" låter också klangligt ganska likt på cd och vinyl. Självklart väljer man kompaktskivan om man är intresserad av välljud - jag lyssnar just nu på den första tyska pressningen. Såvitt jag vet har albumet inte remastrats så man kan sannolikt köpa även senare utgåvor. Däremot är samlingsskivan "First harvest 1984-1992" med Alphaville från 1992 illa remastrad med framför allt hård komprimering.
Apropå Accept fick jag leta länge innan jag hittade en bra överföring till cd av "Fast as a shark". Den är förvisso inget ljudtekniskt mästerverk men jag vill ändå ha den bästa versionen eftersom ju fel adderas även på produktionssidan.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster