Morello skrev:Jag träffade gamla kompisar från förr i onsdags på julöl och ämnet kom upp - ingen av dessa är dock audiofiler. Samtliga hade "volymnormering" påslagen i spotify-programvaran i telefonen (Skräpify skriver förvisso volymnormalisering....). Är denna påslagen kan en kompressor/limiter i förekommande fall användas för att öka nivån på sådant som är "för svagt". Skräpify ser jag ingalunda som en seriös aktör. Jag skulle applådera deras undergång faktiskt, vilket torde vara en tidsfråga mot bakgrund av de enorma förlsuterna kvartal efter kvartal, år efter år.
Men vad är alternativet till strömmande tjänster? Hur såg det ut med "normalkonsumentens" musiklyssnande innan Spotify? Jo det var fultankade mp3:or lagrade på nån sunkig spelare och medföljande ännu sunkigare lurar för 199:- inköpta från Ö&B. Och precis som andra skriver, kan Spotifys normalisering faktiskt innebära bakslag för tokkomprimeringen som är det riktigt stora problemet.
hcl skrev:Spotify verkar försämra musiken mer än normal förlustbehäftad kodning. Vad de gör och varför kan man ju undra.
Ja det här är ju intressant på riktigt och det skulle vara väldigt bra om man kunde bottna den frågan. Jag vill försiktigt hålla med om att musik på min anläggning låter sämre med Spotify, men jämförelsen är inte rättvis, eftersom det är olika "vägar" på en Spotify-låt och nåt från CD/SACD eller på FLAC. Kan inte nån med bra uppspelning från dator göra lite kontrollerade lyssningsjämförelser mellan Spotify, Tidal och FLAC-filer och skriva om det här?