PerStromgren skrev:I det här sammanhanget skulle jag vilja upprepa en gammal önskan: finns det ingen här hos oss som kan berätta exakt hur en musikproduktion går till, från ax till limpa? Jag menar alltså allt ifrån riggande av mickar i studion till pressning av CD:n.
Det kan vara väldigt olika.
En variant är där man ställer upp ett AB-par på 40 cm avstånd, kanske 1 m ifrån flygeln och spelar in. Man nivånormaliserar så att den starkaste toppen ligger någon dB under full utstyrning och sedan är det klart. Det är en hel del hantverksskicklighet hur mikarna ska ställas och hur flygeln ska stå i rummet, och hur rummet ska vara utformat.
En annan variant går ut på att man laddar ner roliga samplingar från nätet som man inte har en aning om hur de har kommit till. Så sitter man och mekar i ett sequencerprogram i sovrummet, och sjunger en snutt eller två i en mik med puffskydd, närmikat eftersom sovrumsakustiken är så dålig. Så får man ihop något i panorerad mono med hjälp av kompressorer och autotune, och sen när allt är klart tar man bort den sista dynamiken som finns kvar med en masteringsplugg. Allt mixas i lurar. Eller för små högtalare. En icke försumbar del av släppt material skapas på det sättet idag, tror jag. Och missförstå mig rätt, det behöver inte vara fel. Enda felet är väl att jag skulle vilja att man hade bättre medhörning vid mixandet, och att man vore sparsammare med kompressorerna, speciellt på 2-kanalsmixen. Men i vissa genrer skapas inte musiken av musiker som spelar toner vid rätt tidpunkt, det är datorn som gör det. Kreatören samlar bara ihop ljuden och talar om för datorn när de ska spelas upp.
Fasen, kan vi inte starta en tråd där vi lägger upp egna produktioner och talar om eller låter folk gissa hur det är gjort?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.