Nattlorden skrev:Tompa_39 skrev:Om man har en 1.5mm² kabel, hur kan ljudet ev påverkas då om det skiljer typ 3m i kabellängd från förstärkaren mellan höger och vänster högtalare?
Oavsett grovleken har du en fördröjning på 5ns ur den ena högtalaren alltid. Gör om, gör rätt!
Alltså... när jag ser sådana där saker skrivas så tänker jag alltid, skall jag rätta det där, eller skall jag tänka att "han försöker ju ändå introducera ett vetenskapligt perspektiv, även om det blev fel".

Men jag tror du tål en rättelse.

Hur fort saker går i en kabel beror på, och det beror på mycket...
Det beror på kabelns uppbyggnad, det beror på valda metaller, geometriser, valda dielektrika och det beror även på frekvensen!
Men det beror även på VAD man vill ange hastigheten för!

Det finns flera olika saker som rör sig i kabeln nämligen. Elektroner rör sig i kabeln. De rör sig väldigt långsamt. Dessutom rör de sig fram och tillbaka om det är växelström. De kommer inte långt. Bråkdelar av mm, mest om man spelar starkt, mindre om man spelar svagt. Men det finns även något som heter våghastighet. Den är för elektromagnetiska ickeexpanderande vågor i vakuum sisådär 3x10^8 m/s. Det är snabbt!
Tre meter ger en fördröjning om 10 ns (inte 5 ns). Men i verkligheten går signalen i kablar med något dielektrika. Då tappar den fart, typ någonstans mellan 20% och 50%. Så 10 ns blir 12,5-20 ms.
Men inte ens det räcker...
För det finns ett fördröjningsfenom till, som är i allra högsta grad aktuellt i högtalarkablar, i varje fall sådana som inte är impedansanpassade!

Varje missanpassad kabel bildar ett LP-filter (även om det för mycket höga frekvenser snarare bildar ett kamfilter) som beror på kabelns egna impedansegendkaper. En normallång högtalarkabel med normal uppbyggnad, kan inom audioområdet (under 20 kHz) approximeras till en induktans. Och därför bildas en LP-funktion, som gör att musiksignalen får en fördröjning som gör de andra nyss nämnda typ nästan helt försumbara!
Så musiksignalen fördröjs typ 10 eller 100 gånger mera än det man får fram när man förenklar på ett olämpligt sätt*.
- - -
Så - sammanfattningen måste bli att det är viktigare att förstå samband och att se helheter, än att lära sig saker utantill, som t ex ljushastigheten.
Att därpå inte räkna fel hjälper ibland, men i det här fallet spelar felräkningen ingen större roll.

Vh, iö
- - - - -
*Vad som är "olämpligt" är förstås subjektivt, men det är väl rimligt att godkänna förenklingar som bortser ifrån försumbara faktorer, men att underkänna sådana som bortser ifrån de som är dominerande - i detta fall med typ en faktor 100 gånger!

Och med "typ 10 eller 100 gånger" så menar jag mer än 1, mindre än 1000. Övningen har inte hamnat om att räkna rätt och exakt, utan om att inte räkna fel, i betydelsen till och med missa atorleksordningen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).