Hur satsar du dina pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast att lägga stor del av hifi-budgeten på för att det skall bli fint å leva?

Källapparaterna - detta är ju välkänt sedan urminnes tider - det går aldrig att förbättra en signal från en dålig källa!
4
3%
Förstärkeriet betyder mest! En dålig förstärkare förstör mer än några andra länkar.
5
4%
Kablarna är viktigast, det är där de musikaliskt viktiga skillnaderna hittas!
7
6%
Det är högtalarna som betyder mest!
78
62%
Ljudet påverkas mest av rummet, så det är där man måste satsa mest!
14
11%
Man skall lägga exakt lika mycket på alla de ovanstående delarna!
1
1%
Jag förstår inte frågan/jag förstår inte (eller tycker inte om) förslagen.
16
13%

Antal röster : 125

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-29 00:03

Högtalare: 39,5%, CD och förstärkare (sitter ihop :) ): 30,2%, Vinylspelare: 19,2% Kablar: 10,9% Rum: 0%

Räknar man med rummets inköpspris står det dock för 90,8% 8O :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-06-29 00:04

Bara för att dårå:

Skivor 50000 74%
Fronthögtalare 5000 7%
Bashögtalare 3000 4%
Förstärkare 2500 4%
Slutsteg 1 1500 2%
Slutsteg 2 2000 3%
CD-spelare 1000 1%
DVD-spelare 2000 3%
Stativ 500 1%
Kabel 200 0%
SUMMA 67700

Det man kan fråga sig nu, eftersom jag är mkt nöjd med min anläggning och inte riktgigt vet varför jag vill ändra på den på något sätt, hela tiden letar efter HIFI-apparatur och med lätthet kan punga ut några lusentappar på detta, medans jag oftast snålar på skivor vilket är mitt primära intresse (vilket kanske syns)?!

En sak som inte är med i mina beräkningar ovan, är kanske min dator som spelar stora delar av min skivsamling optiskt, ska detta räknas in så blir det väl ca 10kkr dator också... men den används till så mkt annat och skulle lätt kunna vara av en klart sämre modell för detta ändamålet. :)

Mvh Jocke
admin

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-29 00:07

IngOehman skrev:Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?

Givetvis får den göra det! Hur många skivor man har avgör inte hur mycket man älskar musik eller hur mycket man lyssnar. Jag köper inte så förbaskat mycket skivor, men det jag köper gillar jag oftast och spelar ett bra tag...
Hur många skivor man köper avgörs också av hur "bred musiksmak" man har tycker jag.

norko

Inläggav norko » 2005-06-29 00:15

IngOehman skrev:Tack för denna fina redovisning! :P

Klar å tydlig, och dessutom den första hittills! Du får högsta betyg (5) 8)

Vh, iö

Tack för det fina betyget! 8)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-06-29 00:16

norko skrev:
IngOehman skrev:Tack för denna fina redovisning! :P

Klar å tydlig, och dessutom den första hittills! Du får högsta betyg (5) 8)

Vh, iö

Tack för det fina betyget! 8)

Vaffals! Jag då? ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 00:21

Svante skrev:
IngOehman skrev:Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?

Alltså, det beror ju på. Om man är ny i hifisvängen så skaffar man en anläggning och sin första skiva. Då är det inte rimligt att skivan kostar mer än anläggningen. Därefter växer ju skivsamlingen, av sig själv nästan. Anläggningen däremot byts ut, men skivorna har man kvar.

I alla fall jag.

Inte jag. :o

Jag ägde säkert ett hundratal skivor 1974 när jag köpte min allra första stereofoniska anlägging (att kalla den hifi vore oärligt).
:wink:

Vet inte säkert, men jag skulle tro att de allra flesta påbörjade sin fonogramsamling långt innan de skaffade sin första anäggning.

Eller?

Spelade ni bara era föräldrars skivor på deras anlägging?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-29 00:32

IngOehman skrev:Jag ägde säkert ett hundratal skivor 1974 när jag köpte min allra första stereofoniska anlägging (att kalla den hifi vore oärligt).
:wink:

Vet inte säkert, men jag skulle tro att de allra flesta påbörjade sin fonogramsamling långt innan de skaffade sin första anäggning.

Eller?

Spelade ni bara era föräldrars skivor på deras anlägging?

Ja, OK då, visst har man inte bara en skiva i början, men vad jag menar är att man inte gärna köper 50 skivor på en gång (motsvarar 7500:-, kanske), däremot kanske man köper en DVD eller stärkare som kostar så mycket. Så medans skivsamlingen byggs upp över tid, så tar anläggningen små skutt upp och ner allteftersom man köper nytt och pensionerar gammalt.

Så förhållandet mellan skivamlingspeng och anläggningspeng beror nog ganska mycket på hur lång musikintressetid man har bakom sig. Inte nödvändigtvis hur mycket musikintresse man har.

Fast faktiskt så spelade jag aldrig mina skivor på mina föräldrars anläggning. Jag köpte nog första skivan och första skivspelaren ungefär samtidigt. Om man bortser från Djungelboken, då. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 01:07

Det kan man INTE göra. Det är en verkligt hyvens skiva! :P

När jag gjorde lumpen kunde nästan alla på plutonen nästan hela skivan utantill, så vi sjöng från den rätt ofta när vi voro ute å marscherade... :roll:

Hursomhelt, jag tolkar ditt inlägg som att det du menar är:
Eller är det kanske som så att det inte går att ange någon "rimlig" proportion, eftersom anläggningen är en investering som man gör för att balansera mot FRAMTIDENS fongramsamling?
vilken klok snubbe det nu kan ha varit som yttrade detta... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-29 17:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-29 03:06

Högtalarna är den kinkiga biten.
Elektroniken kan man fixa för en blygsam penning, "prisvärdhetsknäet" kommer för dem på en rätt låg nivå.
Medan högtalarna har en massa kompromissnivåer att stega sig upp genom. Bl a spridningsegenskaper i samspelet med rummet och baskvalitet.

Hur stor skivsamling man har i förhållandet till anläggningen är egentligen oväsentligt, det är antalet lyssningstimmar som avgör. (Och kvalitéten på de timmarna...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 04:34

Svårt att redogöra för hur mycket pengar och tid jag investerat i respektive del av kedjan.

I prestandahänseende torde förförstärkaren vara klart överlägsen resten av anläggningen - ultralåg distorsion (0.001%) och en hel del annat gör att den knappast utgör någon begränsning över huvud taget.

Just nu har jag ett litet (bara 100W) slutsteg, vilket är helt ok, men trots allt i vissa avseenden en tiopotens sämre än försteget. Här blir det snart bättring kan jag lova. Sisådär 10dB mer effekt vore rimligt 8) .

Högtalarna har kostat massor med tid och resultatet är jag helnöjd med. Vill i sammahanget framföra mina stående ovationer till Ingvar Öhman, som konstruerat alla element, förutom diskanterna. Utan dessa Ino-element hade projektet inte blivit vad det blev. :D

Nästa steg i resan mot bättre återgivning är att reducera efterklangstiden. :P

Av princip anser jag att elektroniken inte påverkar ljudet alls!

Ovanstående uttalande är nog något av det mest dogmatiska och förvirrade jag läst på länge. :? Vad menar författaren? Är all på marknaden förefintlig audioelektronik av sådan dignitet att dess förvrängningar inte når över hörtröskeln? Det är inte utan en stor dos emfas jag vill göra gällande att så näppeligen är fallet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 04:41

Vh, iö

Ja, det tycker jag. Ponera att man köper 1 000 LP (en hyfsad samling), vilket man kan få för 30 000 kr. Hur mycket en begangnad LP kostar beror såklart på genre, artist osv.

En riktig konnässöranläggning kan kosta mer än så, om man vill ha lite ljudtryckskapacitet på köpet.

Bara ett par pi60s eller B&W801 kostar ju faktiskt mer. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-29 07:43

Hur räknar man om man som jag försöker hålla skivsamligen (CD resp DVD) på ett lägre antal hundra skivor och helt enkelt säljer av det som jag inte vill spara ???

Jag menar, vari ligger vinsten att lägga skivor man aldrig lyssnar på, på hög ???

Alltså, frågan om anläggningen eller skivsamlingen varit "dyrast" i inköp är felaktig - är du nöj eller är du inte nöjd ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 07:58

Get real!

Jag tänkte efter lite, och för mig kostar (bortsett från misstag med efterföljande reparationer) de olika delarna så här:

Elektronik exkl källor: ca 15000

Källor (jag har många): ~15000

Högtalare: lite mer, ca 14 000 minns jag det som

Rummet: 15000:-/år plus ca 400000 i bundet kapital

Kom inte med "rummet kan användas till annat". Inte enligt min hustru.
Det kan elektroniken också, dessutom! Förstärkarna och skivspelaren (åtminstone) är bra kattunderlag på vinter resp sommar.

Ljudanläggningen är en piss i missisppi i jämförelse med vad den tar upp i plats.

Min 34-årige son har ett kriterium på TVapparater, att dom ska kosta mer än vad ytan dom tar upp gör under TVns livslängd....
Han har inte haft råd med nån TV ännu.:-) Vilket nog var syftet...

(edit: kollade siffrorna igen. Hade glömt PP9an och Dianan.)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-29 08:50

Under min senaste uppgradering av anläggningen (dessa inträffar mycket sällan) kom det in fyra basmoduler och ett elektroniskt delningsfilter, och hela klabbet bytte rum också i samband med detta.

Resultatet var lite oväntat, men bra:när bitarna föll på plats blev det så roligt att lyssna på musik att jag för närvarande till viss del tappat intresset totalt för "hifi". Min tid läggs på att hitta intressant musik.

Angående svaret på frågan då: tja, helt klart är det så att rum och högtalare gör större utslag på ljudet när man byter en enskild komponent, men samtidigt kan en endaste komponent av alla de övriga ändå förstöra helheten. Slutsats: ingen del kan sägas vara viktigast eller minst viktig, då ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Man måste helt enkelt bygga anläggningen med hänsyn till övriga ingående komponenter och budget om det ska ha en chans att bli vettigt. Alla schabloner av typen "källan först" eller "högtalarna viktigast" hjälper inte ett dugg, eftersom helheten måste fungera.

Och så följdfrågan: är det viktigt att musiken kostar mer än anläggningen: näppeligen, det finns inget som säger att det skulle finnas något magiskt samband mellan priset på ett fonogram och priset på de komponenter som krävs för att uppnå en önskad kvalitetsnivå. Alldeles bortsett från det är det vanskligt att anta att det är "bättre" att ha många skivor än att ha få skivor ur njutningssynpunkt. Varför skulle det vara så?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-29 09:04

Fler skivor ger bara mer ångest när man skall välja musik. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-29 16:26

Nattlorden:

point taken!

Hur ofta står man inte framför skivhyllan och glor en lång stund innan man bestämt sig för vad man vill lyssna på 8O 8) .

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-06-29 17:01

Jag har en anläggning som har kostat mig ca 80.000:- i inköp.

Dessa är fördelade på följande.

1. CD/DVD/SACD(multispelare) 7.000:-
2. Vinylspelare 6.000:-
3. Kasettdäck 2.700:-
4. Digitalinspelning 11.000:-
5. Tuner Analog 2.000:-
6. Försteg 18.000:-
7. Slutsteg 17.000:-
8. Högtalare 14.000:-
9. Kablar (samtliga) 3.000:-

Fonogram överslagber. Ca 100.000:-

För att uppgradera ljudåtergivningen utifrån befintlig anläggning
kommer nya högtalare och rumsakustiska åtgärder att göra överlägset störst skillnad. Elektroniken (signalkällor och förstärkeri) i sig har potential att spela skjortan av det mesta. Flaskhalsen är rum och högtalare.

Skulle någon fråga mig om jag ville byta ut något av elektroniken så skulle jag inte veta till vad.
Möjligen en DynaLab FM-tuner i såfall.

Dåliga inspelningar rår jag inte på.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 17:47

Nattlorden skrev:Fler skivor ger bara mer ångest när man skall välja musik. 8)

Så är det sällan för mig, ofta när jag kommer hem har jag ett oomkullrunkeligt behov av att spela flera stycken fonogram, vars toner redan klingar i mitt inre.

Dessutom brukar det ena oftast leda till det andra, det vill säga när jag spelat en låt (spelar ofta inte hela skivor när jag sitter och lyssnar på musik) vet jag redan vilken jag vill spela sen. Å plötsligt är klockan så mycket att man borde gå tll jobbet dagen efter...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-29 18:09

Skivspelare med riaa: ca 25000:-
Cd-spelare: ca 7000:- (tror jag)
Förstärkare: ca 17000:-
Högtalare inkl stativ: ca 16000:-
Kablar: ca 7000:-
Diverse: ca 3500:-
Diverse möbler med diffuserande innehåll: I have no idea.

Bästa uppgraderingen vore antagligen fyra stycken singelend triod monoblock på totalt ca 4*18W (bi-ampa! :P) och ett snuskigt bra försteg för stora pengar. 8) Därefter skulle jag bytt kablaget mot bättre och dyrare saker. 8)

Högtalarna är det sista jag byter. De är mycket bra för priset. Den enda anledningen till att jag kanske köper ett par till (nämligen modellen större) är om jag skaffar ett för stort rum.

Förresten... var är alla singel-end lyssnare? Tycker man ser dem rätt sällan på Svenska forum.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 18:12

Att SET-apparaterna fått så lite utrymme är snarast ett sundhetstecken, då de flesta av dessa näppeligen kan tillskrivas epitetet "hifi". 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-29 18:33

Motkoppling försämrar mikrodynamik och musikaliskt flöde. Vill man ända fram, håller man sig borta från motkoppling. 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-29 18:47

Ranefjord skrev:Motkoppling försämrar mikrodynamik och musikaliskt flöde. Vill man ända fram, håller man sig borta från motkoppling. 8)
Vill man ha ljud i en förstärkare så krävs det någon form av motkoppling. Det är felaktigt använd motkoppling, så att den försämrar prestandan på något sätt, som försämrar ljudet (exempelvis för hög global återkoppling så att stabilitetsmarginalerna blir små, eller för lite motkoppling så att förvrängningen blir för stor).

Så jag skulle vilja påstå att man måste använda motkoppling för att nå fram överhuvudtaget...

Förstärkare utan motkoppling är bara rent bull och poänglöst! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-29 19:22

Ranefjord skrev:Motkoppling försämrar mikrodynamik och musikaliskt flöde. Vill man ända fram, håller man sig borta från motkoppling. 8)

Är detta första och andra dogmen ur SET-evangeliet? :lol:

Nåväl, ja tror att kamrat skojar lite nu. :wink:

PS.

Man studerar inte reglerteknik på filosofisk fakultet va? :P
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-29 20:19

Nypriser;

Högtalare ca 58 kkr
Slutsteg ca 120 kkr
Försteg ca 16 kkr
Cd ca 10 kkr
Kablage ca 4 kkr

Jag håller med om att högtalarna är de som påverkar ljudåtergivningen mest i kedjan, därefter förstärkeriet (i kombination med högtalarna i mitt fall).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-29 20:25

Högtalare ca 14k för både piP och pi18
Slutsteg ca 3k för 2x208
2 x Cdspelare 3k
Försteg 2k
Surroundreceiver 2k

Två helt okej anläggningar för mindre än 25k d.v.s. 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-29 20:40

Det låter ju riktigt bra med försämrad mikrodynamik. Jag vill ha megadynamik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-29 23:16

Jag kan inte riktigt svara på frågan, svårt. Aktiva högtalare, så jag skulle egentligen vilja räkna in slutstegen och EQ i högtalarna. Och ska jag räkna in iBook/M-audio transit samt iPod som en källa?

Hembyggda monitorer; ca 2500:-
Subwoofers: ca 4000:-
Surroundhögtalare, hembyggda, ca 2500:-
Aktiva filter; ca 3000:-

Summa: 12000:- (25%, men 42% om slutsteg, EQ, och halva int räknas in)

Parametrisk EQ; 1200:-
Slutsteg: ca 3500:- (2 st)
Integrerad (används som försteg/slutsteg nu); ca 6500:-
Hembioreciever; ca 8500:-

Summa: 19700:- (42%)

CD-spelare; ca 3000:-
DVD-spelare; ca 2000:-
LP-snurra: ca 6000:-
Pickup: ca 3500:-
(iBook + M-audio transit + iTunes)
(iPod)
(*glömde att jag har två kasettdäck också, men de är undanstoppade och alla band kasserade*)

Summa: 14500:- (31%)

Rum; AKU-skiva ca 1000:- (2%)

Summa ca 47200:-

Skivor; ca 1000 LP, 250-350 CD-skivor, vet ej så noga. Kommit in så många nya skivor via flickvännen att det är omöjligt att hålla koll. Värde? Vet ej.

Jag är nöjd idag, kommer nog aldrig att bygga mer, förutom att försöka förverkliga ett par nya basar och göra SNYGGA dämppaneler, jämfört med dem jag haft tidigare.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-06-29 23:19

IngOehman skrev:Å plötsligt är klockan så mycket att man borde gå tll jobbet dagen efter...

Usch, ja det är ju hänt... Det är visserligen roligt så länge det varar, men verkligen inte sen på jobbet! Nä, bättre beordra sig till sängs så man orkar upp o kan lyssna nästa kväll oxå... :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-06-29 23:29

Reflektion kolon jag inbillar mig att akustikreglering kräver mer än en stor plånbok, nämligen även en gnutta kunskap. Själv har jag planerat att införskaffa en sådan gnutta, men min tumme är stor o.s.v.

Man kan ju tycka att det är ganska vettigt att lägga pengarna på bra elektronik och högtalare och sedan, när man satt sig ned i ett rum där man tänkt sitta ett tag, verkligen ge sig i kast med akustiken. Typ så tänker jag iaf själv göra.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-06-29 23:37

Här låter det bra: http://www.triod-ljud.nu/

8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi