Räknar man med rummets inköpspris står det dock för 90,8%
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?
norko skrev:IngOehman skrev:Tack för denna fina redovisning!![]()
Klar å tydlig, och dessutom den första hittills! Du får högsta betyg (5)![]()
Vh, iö
Tack för det fina betyget!
Svante skrev:IngOehman skrev:Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?
Alltså, det beror ju på. Om man är ny i hifisvängen så skaffar man en anläggning och sin första skiva. Då är det inte rimligt att skivan kostar mer än anläggningen. Därefter växer ju skivsamlingen, av sig själv nästan. Anläggningen däremot byts ut, men skivorna har man kvar.
I alla fall jag.
IngOehman skrev:Jag ägde säkert ett hundratal skivor 1974 när jag köpte min allra första stereofoniska anlägging (att kalla den hifi vore oärligt).
![]()
Vet inte säkert, men jag skulle tro att de allra flesta påbörjade sin fonogramsamling långt innan de skaffade sin första anäggning.
Eller?
Spelade ni bara era föräldrars skivor på deras anlägging?
vilken klok snubbe det nu kan ha varit som yttrade detta...Eller är det kanske som så att det inte går att ange någon "rimlig" proportion, eftersom anläggningen är en investering som man gör för att balansera mot FRAMTIDENS fongramsamling?
Av princip anser jag att elektroniken inte påverkar ljudet alls!
IngOehman skrev:Är det rimligt att anläggningen kostar mer än skivsamlingen, eller vice versa?
Vh, iö
Nattlorden skrev:Fler skivor ger bara mer ångest när man skall välja musik.
Vill man ha ljud i en förstärkare så krävs det någon form av motkoppling. Det är felaktigt använd motkoppling, så att den försämrar prestandan på något sätt, som försämrar ljudet (exempelvis för hög global återkoppling så att stabilitetsmarginalerna blir små, eller för lite motkoppling så att förvrängningen blir för stor).Ranefjord skrev:Motkoppling försämrar mikrodynamik och musikaliskt flöde. Vill man ända fram, håller man sig borta från motkoppling.
Ranefjord skrev:Motkoppling försämrar mikrodynamik och musikaliskt flöde. Vill man ända fram, håller man sig borta från motkoppling.
Ranefjord skrev:Motkoppling försämrar mikrodynamik och musikaliskt flöde. Vill man ända fram, håller man sig borta från motkoppling.
IngOehman skrev:Å plötsligt är klockan så mycket att man borde gå tll jobbet dagen efter...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster