undran om spänningskonverterare 240->120 V

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-05 07:47

$350 var väl inte så farligt?
Jag antar att det inte blev något köp då eller hann du ångra dig? :)

Tror inte att det går att få tillbaks den ursprungliga momsen, men helt 100 är jag inte...

Närbesläktad fråga till den ursprungliga topicen:
Någon som vet hur pass svårt det är att konvertera ett Rotel RB-1090 steg från 120 till 230 V ?

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-05 09:53

Jadu.. ett par hundra plus frakt (vad nu det kan bli?), den finns i malmö annars. Jag är rätt säker på att vi själva gav 800kr för den.
Ja, du kan ju som sagt köra med denna så länge tills du moddar etc. Också vet du att steget funkar när du får det. 800W bör räcka till lite kräm ändå även till dessa bestar :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-05 14:29

CJNE skrev:$350 var väl inte så farligt?
Jag antar att det inte blev något köp då eller hann du ångra dig? :)

Tror inte att det går att få tillbaks den ursprungliga momsen, men helt 100 är jag inte...

Närbesläktad fråga till den ursprungliga topicen:
Någon som vet hur pass svårt det är att konvertera ett Rotel RB-1090 steg från 120 till 230 V ?

Näe det fanns två på ebay t.o.m. De såldes för 350 samt lite över 320 har jag för mig. Men nästa gång så kanske.. :-)

(Jag var 10 sekunder från att köpa ett från tyskland i julas, men browsern segade ner sig de sista sekunderna när jag skulle lägga ett rejäla sista bud)

sztation: Det blev inget slutsteg den här gången. Jag kom ju även på att jag nog inte behöver någon omvandlare förutom till slutsteg eftersom jag just köpt en ny reciever i Sverige. Men tack i alla fall! Kan ju skicka PM om jag kommer på andra tankar i dagarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 14:41

Parentes: Är det inte så att det finns spänningsomvandlare, speciellt när det gäller höga effekter, som använder nån sorts switchteknik, som kan föra med sig rätt mycket elektroniska störningar in i stärkaren?

Jag skulle satsa på att bygga om stärkaren (kan tänkas vara en fråga om byglar bara), i andra hand på en riktig trafo 230-120V och inte en spänningsomvandlarburk. Kruxet med dem är väl att de inte är gratis.

Fast man kan ju alltid prova med en spänningsomvandlare också, stör det inte så gör det inte. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-05 14:53

Svante skrev:Parentes: Är det inte så att det finns spänningsomvandlare, speciellt när det gäller höga effekter, som använder nån sorts switchteknik, som kan föra med sig rätt mycket elektroniska störningar in i stärkaren?

Jag skulle satsa på att bygga om stärkaren (kan tänkas vara en fråga om byglar bara), i andra hand på en riktig trafo 230-120V och inte en spänningsomvandlarburk. Kruxet med dem är väl att de inte är gratis.

Fast man kan ju alltid prova med en spänningsomvandlare också, stör det inte så gör det inte. 8)

svante: jag läste på ett amerikanskt forum där det var någon som hade synpunkter på omvandlare och att det inte rekommenderades så jag blev lite osäker. Givetvis skulle man ju helst slippa en extra dosa av många skäl. Och som allt utvecklade sig så slipper jag tills vidare 8) :cry: Jag får la läsa mig till så mycket det går

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-05 17:05

Pinnick skrev:
CJNE skrev:tack i alla fall! Kan ju skicka PM om jag kommer på andra tankar i dagarna.

no problemo :)

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-07-11 10:03

Jag var på väg att köpa ett Pioneer M-90 från eBay (USA) i våras. Jag klippte budgivningen efter jag kollat frakten, den var inte i häradet $80, snarare runt $250 om jag inte minns fel. Nu väger M-90 förvisso 29kg, jag vet inte vad en 208 väger...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-11 11:37

Jag räknade på
Economy Mail Parcel Post Rates (USPS) http://pe.usps.gov/text/Imm/immicl/immiclss_024.html

44 lbs - 85.00 $

nad 208 med packetering skulle väga 19.9 kg vilket väl förhoppningsvis kan komma ner i 44 lbs på något sätt
och kan skickas som economy mail parcel post.

29 kg är ju en del :-)

(Snubben i USA som skulle sälja drog till med 50$ men det tog jag med en nypa salt 8) )

Föregående

Återgå till Generellt om hifi