Moderator: Redaktörer
JM skrev:Morello skrev:Hur upplever ni att klangen förändras då ni lyssnar på rosa brus och rör huvudet långsam till höger/vänster om "sweet spot"?goat76 skrev:
Frekvensdipp i centrumljudet är inget jag har störts av eller hört, tror jag. Hur upplever du det? .
Tack Morello.
Med rosa brus hittas sweetspot. Ljudet i sweetspot har en frekvensdipp. Utanför sweetspot saknas ljuddippen och ljudet upplevs som mer högfrekvent. Bekräftas av Floyd Toools egna ord på sidan 151-152 i hans andra upplaga av Sound Reproduction.
Dvs ett enkelt praktiskt test som visar på en av stereolyssnandets flera tillkortakommanden - frekvensdippen i centrumljudet och var sweetspot finns i rummet.
Morello verkar höra till det fåtal som inte behöver uppgradera sina kunskaper map steroljud och akustik.
JM
oivavoi skrev:Jag har testat dette, och min slutsats var att det berodde på relationen direktljud/indirekt ljud. Om jag lyssnar i närfält, där direktljudet dominerar, hör jag en väldigt tydlig skilnad. Om jag lyssnar längre från högtalarne, där jag också får mycket rumsreflexar, blir det svårare att höra skilnad. Det är exakt enligt vad Toole skriver om detta i sin bok.
petersteindl skrev:oivavoi skrev:Jag har testat dette, och min slutsats var att det berodde på relationen direktljud/indirekt ljud. Om jag lyssnar i närfält, där direktljudet dominerar, hör jag en väldigt tydlig skilnad. Om jag lyssnar längre från högtalarne, där jag också får mycket rumsreflexar, blir det svårare att höra skilnad. Det är exakt enligt vad Toole skriver om detta i sin bok.
Exakt! I frifält är det stor skillnad. Den suddas ut i efterklangsfält/diffusljudfält.
Men, jag undrar om någon gjort jämförelsen i ekofritt rum mellan monosignal återgivet genom en och endast en högtalare kontra samma monosignal återgivet med två och endast två högtalare d v s en stereosetup.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:oivavoi skrev:Jag har testat dette, och min slutsats var att det berodde på relationen direktljud/indirekt ljud. Om jag lyssnar i närfält, där direktljudet dominerar, hör jag en väldigt tydlig skilnad. Om jag lyssnar längre från högtalarne, där jag också får mycket rumsreflexar, blir det svårare att höra skilnad. Det är exakt enligt vad Toole skriver om detta i sin bok.
Exakt! I frifält är det stor skillnad. Den suddas ut i efterklangsfält/diffusljudfält.
Men, jag undrar om någon gjort jämförelsen i ekofritt rum mellan monosignal återgivet genom en och endast en högtalare kontra samma monosignal återgivet med två och endast två högtalare d v s en stereosetup.
Med vänlig hälsning
Peter
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Morello skrev:Hur upplever ni att klangen förändras då ni lyssnar på rosa brus och rör huvudet långsam till höger/vänster om "sweet spot"?goat76 skrev:
Frekvensdipp i centrumljudet är inget jag har störts av eller hört, tror jag. Hur upplever du det? .
Tack Morello.
Med rosa brus hittas sweetspot. Ljudet i sweetspot har en frekvensdipp. Utanför sweetspot saknas ljuddippen och ljudet upplevs som mer högfrekvent. Bekräftas av Floyd Toools egna ord på sidan 151-152 i hans andra upplaga av Sound Reproduction.
Dvs ett enkelt praktiskt test som visar på en av stereolyssnandets flera tillkortakommanden - frekvensdippen i centrumljudet och var sweetspot finns i rummet.
Morello verkar höra till det fåtal som inte behöver uppgradera sina kunskaper map steroljud och akustik.
JM
Det verkar inte som du lyssnat. Jag förstår precis Morellos tankebanor, men av din text att döma tror jag inte att du förstår vad han är ute efter.
Lyssna gärna med koherent rosa brus och återkom med dina intryck.
goat76 skrev:petersteindl skrev:oivavoi skrev:Jag har testat dette, och min slutsats var att det berodde på relationen direktljud/indirekt ljud. Om jag lyssnar i närfält, där direktljudet dominerar, hör jag en väldigt tydlig skilnad. Om jag lyssnar längre från högtalarne, där jag också får mycket rumsreflexar, blir det svårare att höra skilnad. Det är exakt enligt vad Toole skriver om detta i sin bok.
Med vänlig hälsning
Peter
Så stereolyssnande i ett normalt rum med reflexer tar bort ett stereolyssnarproblem?
oivavoi, vred du in högtalarna när du gjorde ditt test och hur nära gick du?
Om du inte vred in dom så kanske diskantspridningen från dina högtalare blev otillräcklig, kanske var det det du hörde?
Jag ifrågasätter inte de slutsatser Toole kommit fram till, jag ser bara inte frekvensdippen som ett stereolyssnarproblem om ingen av oss under normala lyssningsförhållanden kan höra den.
oivavoi skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Så stereolyssnande i ett normalt rum med reflexer tar bort ett stereolyssnarproblem?
oivavoi, vred du in högtalarna när du gjorde ditt test och hur nära gick du?
Om du inte vred in dom så kanske diskantspridningen från dina högtalare blev otillräcklig, kanske var det det du hörde?
Jag ifrågasätter inte de slutsatser Toole kommit fram till, jag ser bara inte frekvensdippen som ett stereolyssnarproblem om ingen av oss under normala lyssningsförhållanden kan höra den.
Jag gjorde testet på kontoret på jobbet, där jag lyssnar på et par aktiva monitorer. Rummet är smalt och avlångt med högt tak. Monitorene stod ungefär 1.5 m frän varann och 30 cm från sidoväggarna, utan dämpning alls. Har rätt mycket toe-in ja. Som jag minns det hörde jag det extremt bra 1 meter i från. Två meter i från kunne jag fortfarande höra det, men det var mer diffust. 3 m i från hörde jag det inte alls. Skälet är nog att direktljudet dominerar intill ungefär 1 m från monitorerna i et så lite rum, mens det indirekta ljudet så blir suksessivt viktigare.
Om man har högtalare som fungerar bra, borde man höra detta om man sitter såpass nära att direktljudet dominerar, tror jag. Men som jag skrev tycker inte jag själv att detta är ett stort problem med stereo för mig. Det är ett problem om man försöker eliminera rumsreflexar, men det försöker inte jag alls. Min ”beef” med stereo handlar snarare om hur mycket spatial information man kan få från två högtalare.
oivavoi skrev:Jag har testat dette, och min slutsats var att det berodde på relationen direktljud/indirekt ljud. Om jag lyssnar i närfält, där direktljudet dominerar, hör jag en väldigt tydlig skilnad. Om jag lyssnar längre från högtalarne, där jag också får mycket rumsreflexar, blir det svårare att höra skilnad. Det är exakt enligt vad Toole skriver om detta i sin bok.
JM skrev:Morello skrev:Hur upplever ni att klangen förändras då ni lyssnar på rosa brus och rör huvudet långsam till höger/vänster om "sweet spot"?goat76 skrev:
Tack Morello.
JM
oivavoi skrev:Nattlorden skrev:oivavoi skrev:Vad är det i det JM har skrivit här som inte är korrekt?
Redan första meningen är felI verkligheten finns inga dubbla icke artificiella ljudkällor likt 2 stereohögtalare.
Det har redan gåtts genom i tidigare tråd, men det väljer JM att inte ha lärt sig något av denna gången heller.
Du kan t.ex. stå mellan två hus och ljudet i fråga originerar från bakom ett hinder framför dig - då får du helt naturligt ett helt normalt ljud anländande per reflex ifrån husen på sidorna och det går säkert att fixa med vinklarna så de anländer i typisk stereovinkel.
Men här talar vi ju om musik! Som typisk blir framförd av musikere som står i hop på en scen. Vi talar inte om reproduktion av ljud som originerar bakom ett hus man står och titar på.
Kan varmt rekommendera att se denna videon med Francis Rumsey, som är en av dom största autoriteterna i världen på spatial audio: https://www.youtube.com/watch?v=y82nth2 ... e=youtu.be
Något av det han säger handlar om varför stereo inte kan bli lika naturligt som akustiske instrument på en scen. Det handlar om hur högtalarne respektive akustiska instrument skaper ljudreflexer.
Om man hör på äkta instrument, så vill också instrumenten i mellan högtalarne generera ljudreflexer.
[ Bild ]
Men när man lyssnar på stereo, skapas inte några ljudreflexer från fantom-instrumenterna.
[ Bild ]
Återigen, så är det inte säkert att alla lyssnare stör sig lika mycket på detta.
Men det kan väl inte vara kontroversiellt att säga att återgivning av komplexa ljudfelt genom stereo inte kan återskapa the real thing?
Ingvar skrev: De blr inte vara klangliga (kan testas genom att söka svar på Morellos fråga) men upplevas som en svag kantring av mittintrycket. Konmer man några dm mera åt väster respektive höger så ramlar saker på plats igen!
IngOehman skrev:
Nej, det är bäppeligen kontroversiellt. Stereosystemfelen finns. Det är ett objektivt faktum.
Men - från detta konstaterande är det skapligt långt till att dra slutsatsen att det inte gpr att skapa en återgivning som är så illusorisk så att folk misstar den för verkligheten. Att man har åtskilliga erfarenheter av att det inte varit verklighetslikt bevisar inte att det inte kan vara det. Att man kan konstatera att det rent fysikaliskt inte är verklighetsidentiskt bevisar inte heller att det inte går att nå fram till en så illusorisk och verklighetslik återgivning att folk tar fel.
I själva verket är försöka att bevisa frånvaron av något med hjälp av hänvisningar till ickeframgångar att visa närvaron, vetenskapligt förfelade. Brott mot första vetenskapliga tesen.
Men för att sammanfatta - det finns problem, men löses de på bästa tänkbara sätt så blir det väldigt, väldigt bra! Mycket, mycket bättre än de stereofoniska upplevelser som de flesta har. Där saker felat inte bara med avseende på högtalare och rum utan också med avseende på inspelningarna (lika stora fel kan uppstå där som vid uppspelningen).
Vh, iö
Thomas_A skrev:För mig känns det som en kompromiss.
Thomas_A skrev:Att det blir ett visst klangfel för en källa som är mitt fram med stereolyssning tycker jag inte är så svårt att förstå.
Thomas_A skrev:Däremot projiceras även källor till vänster och höger så att fullt ut kompensera för något rakt framifrån bör också leda till en felkompensation från källor som är till höger resp vänster i ljudbilden.
Thomas_A skrev:I slutändan tror jag kompensationen bör vara en kompromiss. Men vad vet jag, har inte läst så mycket kring detta. Och det finns fler fel att hantera.
Thomas_A skrev:Rörande mitthögtalare så undrar jag om det finns någon 5.1 program som kompenserar för just ovan fenomen?
Thomas_A skrev:Området 1-2 resp 3-4 kHz som Ingvar nämner ovan är något som jag försökt justera för tidigare i filter och högtalare som jag byggt. Jag kan inte förklara vad det är men det låter helt enkelt rätt även om direktljudstonkurvan inte visar en rak frekvensgång. På nåt sätt påverkas inte bara klangen utan även ljudbilden framför en.
IngOehman skrev:Även om denna tråd kommer in från knasig vinkel känns det ändå kul att stereosystemfelen (som jag tjatat om i ungefär 40 års tid! Mer eller mindre ensam) äntligen får lite uppmärksamhet.
Knasigt dock att nivån är så låg.
Inte någon gång under de sisådär 4 år dessförinnan (1974-1978) som jag började försöka sätta mig in i problemen så led jag av så bristfälliga kunskaper i kombination med en övertygelse av att ett hittat fragment var själva graalen.
Från början så hade jag självklart knappt ens några fragmen, men det vissta jag i varje fall!
Med 40 års försprång har man såklart ett överläge, och kanske är jag orimligt hård, men jag har bara så fruktansvärt svårt för ovetenskapliga slutsatsdraganden! Varför slösa tid på att tro saker/nära övertygelser när samma tid kan spenderas bättre på att undersöka och kartlägga hur det verkligen är?
Det underbara med vetenskap är ju att det INTE bygger på tumregler, auktoritetstro, utantilläsande och blid tillit, utan på hur frågor kan dekonstrueras och analyseras, och såsmåningom, när pusslet närmar sig att vara komplett, dra slutsatser ifrån. Det är en möjlighet som man kan utnyttja.
Vh, iö
JM skrev:Thomas_A skrev:Området 1-2 resp 3-4 kHz som Ingvar nämner ovan är något som jag försökt justera för tidigare i filter och högtalare som jag byggt. Jag kan inte förklara vad det är men det låter helt enkelt rätt även om direktljudstonkurvan inte visar en rak frekvensgång. På nåt sätt påverkas inte bara klangen utan även ljudbilden framför en.
Hörselskada - ljudöverkänslighet utan mätbar sänkt hörselkurva sekundär hos många års buller/musik exponering - kommer ca 10 år innan innan tinnitus och sänkt hörsel i frekvensområdet. Mycket vanligt hos musiker.
JM
Morello skrev:JM skrev:Thomas_A skrev:Området 1-2 resp 3-4 kHz som Ingvar nämner ovan är något som jag försökt justera för tidigare i filter och högtalare som jag byggt. Jag kan inte förklara vad det är men det låter helt enkelt rätt även om direktljudstonkurvan inte visar en rak frekvensgång. På nåt sätt påverkas inte bara klangen utan även ljudbilden framför en.
Hörselskada - ljudöverkänslighet utan mätbar sänkt hörselkurva sekundär hos många års buller/musik exponering - kommer ca 10 år innan innan tinnitus och sänkt hörsel i frekvensområdet. Mycket vanligt hos musiker.
JM
Huruvida Thomas lider av hörselskada eller ej har du faktiskt ingen aning om - inte sant?
JM skrev:Thomas_A skrev:Området 1-2 resp 3-4 kHz som Ingvar nämner ovan är något som jag försökt justera för tidigare i filter och högtalare som jag byggt. Jag kan inte förklara vad det är men det låter helt enkelt rätt även om direktljudstonkurvan inte visar en rak frekvensgång. På nåt sätt påverkas inte bara klangen utan även ljudbilden framför en.
JM
sprudel skrev:Spännande. Körde rosa brus och i sweetspot samt mer än 20-25 cm åt sidan, i princip ingen förändring. Men flyttar kag huvudet till axelns tidigare placering så är det betydligt ljusare.
IngOehman skrev:*Peter skrev i sitt inlägg om tidiga och sena reflexer (allt han skrev var i sak riktigt), så jag vill bara klargöra att det terminologiskt inte finns något som heter sena reflexer. Sena reflexer heter efterklang. Skälet till att begreppet sena reflexer inte används är att det som skiljer de tidiga från efterklangen inte är tiden, utan urskiljbarheten. Tidiga reflexer är de som kommer så tidigt (och är så glesa) att de kan urskiljas. Efterklangen är de senare reflexioner som inte längre är individuellt urskiljbara och därför yttrar sig en just en klang.
Så i ett rum kan efterklangen starta 20 ms efter direktljudet. I ett annat kan en reflex som är fördröjd 800 ms vara en tidig reflex.
Stanford.edu skrev:Early Reflections
The "early reflections'' portion of the impulse response of a reverberant environment is often taken to be the first 100ms or so. However, for greater accuracy, it should be extended to the time at which the reverberation reaches its asymptotic statistical behavior.
Since the early reflections are relatively sparse and span a relatively short time, they are often implemented using tapped delay lines (TDL).
If the computation is affordable, it is best to spatialize the early reflections so that they come from the right directions in 3D space. It is known that the early reflections have a strong influence on spatial impression, i.e., the listener's perception of the listening-space shape.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x, Bing [Bot] och 30 gäster