MichaelG skrev:Svante, Max, Jax, Markih; Jag valde formuleringen till 1:an medvetet eftersom jag tycker mig ha sett denna motivering vid några tillfällen.
Jag tolkar er som så att; Målet är en återgivning som gör det roligt och engagerande att lyssna på musik - medlet är en transparent anläggning.
Om jag tolkat er rätt, så har vi samma mål. Men eftersom jag aldrig hört en anläggning som jag vet någonting om transparensen hos, så blir det för hypotetiskt att säga att detta skulle vara medlet.
Medlet för mig är att spela olika sorts musik (företrädesvis livemusik) och tycka att det låter mer eller mindre bra.
Hälsn. Michael
Du har tolkat det korrekt vad mig beträffar. En liten skillnad kanske är att jag hellre lyssnar på ett dåligt fonogram som det låter och om det är alltför illa får det samla damm i hyllan. Man skulle kunna ha en box i anläggningen som korrigerar dåliga tonkurvor men det håller inte för mer än ett fåtal fonogram. Jag letar hellre efter bra fonogram som då automatiskt leder till punkt 2 och 3 om 1 är uppfyllt.
Sedan får man inte glömma att artisterna kanske vill att det ska låta som det gör på ett fonogram som man tycker är taffligt inspelat.