Flint skrev:Trådens rubrik är:
"Vad skulle behöva ändras för att öka ärligheten?"
Det gäller förstås ärligheten i HiFi-branschen.
Men är den så rutten och oärlig?
Ja, det är den. Inte alla i den, men tillräckligt många för att det skall vara ett problem. Ämnet är så viktigt (inte för alla, men förhoppningsvis för alla här på faktiskt) att det borde vara den seriösaste av ALLA brancher. Det handlar ju om hur vi tar hand om musik - det mest outgrundliga och fantastiska vi människor hittat på.
Flint skrev:Är den värre än andra branscher?
Ja, det är den. Det store problemet är att ljud är diffust, liksom lite svårt att ta på. Därför är det svårt för den oinsatte att veta när det han får höra sägas är osant.
En bild kan man alltid pausa, och kontrollera lite noggrannare hur den egentligen ser ut. Det blir till sin natur lite objektivare. Vårt sätt att betrakta bilder är också exaktare, och mycket riktigt kan man se, att tidskrifter som hanterar kameror är mycket seriösare än de som hanterar hifiapparatur (jag ingorerar då att flera av de ny tidskrifter som intresserar sig för hemmabio är avknoppningar från hifitidskrifter, och den oseriösa komponenten har tyvärr i flera fall flyttats med).
Pausar man ett ljud, så upphör det. Man kan inte fingranska, med mindre än att man F/E-lyssnar. Och det gör ingen i branschen.
Tittar man på bilbranschen är det lätt att se att tidskrifterna är intresserade av verkliga prestanda. Olika bilar karläggs noga. Utan att de missar att beskriva upplevelser.
Tillar man på återförsäljarsituationen i bilbranschen är det även där seriösare, eftersom inte kunden blir förd bakom ljuset avseende vilka märken som "får säljas". Nästan alla butiker är ju märkesbutiker. Att bara ett märke säljs ingår i konceptet. Kunder förstår därför att man inte kan gå in i en affär och få alla svar. Man måste leta fakta på många ställen och väja själv. Det är ju självklart för en bilkund att han inte kan gå in i en bilaffär som säljer BMW för att fråga om han skall köpa en Volvo eller en BMW.
Samma situation hade vi haft i hifi-branschen om vi haft strikta Yamaha-butiker, Pioneer-butiker, HK-butiker och så vidare. Idag emellertid, gör flera (de flesta?) hifibutiker intryck av att fritt ha kunnat välja, och när allt ointressant valts bort blev det som står butiken kvar.
Jag har till och med varit i en hifi-butik där jag hörde en säljare säga,
"-Nej, vi har avstått ifrån att sälja Denon, för vi tycker inte att de är tillräckligt bra, det är ju så att säga lågprisprodukter, och sådant vi inte vill satsa på. Vi säljer hellre kvalitet".
(Det var inte en hifi-klubb-butik, utan en som inte alls kan välja att sälja Denon, och det säljaren menade med kvalitet i det fallet var Yamaha. Jag menar inte att ställa Yamaha mot Denon, utan vill bara peka på det absurda sättet att argumentera. Uttrycka sig som om kvalitetsnivåerna är en väl etablerad sanning inom branschen, som kunden nu får ynnesten att bli informerad om...)
Men framförallt: Det spelar ingen större roll hur korrumperd hifi-branschen är "i förhållande till" andra branscher. Att vissa branschen är korrumperade är ju näppeligen ett argument för att alla bör vara det. Bättre att jämföra med hur det borde vara - nämligen ärligare.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).