Beroende på vem man frågar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-07-09 03:56

Usch mig!! Jag begrep inte bättre!! Sorry...Nu kommer min pojk med på bilden istället. De små burkarna som står på JBLTi250 är mina små RS3D, kraftigt modifierade men fortfarande med original Audax mellanregister och Foster-diskanten (kom igen NNord). Det mest intressanta dock är baselementen, JBL L128h som har en erkänt hög avdrift i nolläge. I denna baslåda, så elemineras avdriften nästan helt och hållet, det betyder en ökad amplitud på nästan 6 mm vid full effekt. Jag vill tro att det inte bara betyder just ökad ljudnivå på spelburkar utan kanske även snyggare konrörelse på hifhögtalare som har dubbelelement. Varför har ingen fabrikant testat detta?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-09 09:54

Ratata skrev: Varför har ingen fabrikant testat detta?

När kom den här ut på marknaden, då, 1979 eller nåt?
Bild
AudioPro B2.50
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-07-09 10:25

Naturligtvis, hur kunde jag glömma dom? Korkat!!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-09 11:32

Det finns en herre i Düskland som har snöat in rejält på hur BL och fjädringen ändras med signalen, han säljer ett mätsystem som tar upp en massa såna där kurvor medans högtalaren matas med brus.

http://www.klippel.de/

Hemsidan är betydligt taffligare än vad produkten verkade vara när jag såg den.

Och, jo push-pull har nog använts till och från ganska ofta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 01:15

Vill dock med emfas klargöra att elementarrengemanget i regel inte gör ett dyft nytta mot dynamisk offset. Däremot kan en äkta push-pull-koppling göra viss nytta.

Jag skulle tro, att om du gör experimentet att vända det ena elementet och spelar starkare och starkare till ett eller båda elementen börjar drabbas av dynamisk offset, och sedan vänder tillbaka den ena elemente och repeterar uppvridningen av nivån igen, så kommer du att finna att skillnaden inte är så stor, gissningsvis nästan försumbar. :o

Däremot kan det bakvända elementet var synnerligen gynnsamt med avseende på andratonsdistorsionen. :) Det är därför man brukar göra så när man använder element med signifikanta kvadratiska termer. Nackdelen är att man istället tvingas lyssna på eventuella blåsljud från spidern. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi