petersteindl skrev:hifikg skrev:Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...
Den hörde jag ingenstans på hela dagen
+1
+2.
—-
Oido ”Ojdå” Audio var nog tveklöst sämst. Fanns ingen diskant någonstans. Att dema detta med en av Total DAC:s värstingkombinationer var lustigt.
MBL låg i andra skalan och var roligast - stundtals i alla fall. Där fanns klara problem i diskanten vid vinylavspelningen med rejält obehaglig dist högt upp i registret. En Vivaldiplatta fungerade mycket bra, men det var den enda. Vid övergång till Tidal kände jag inte av de problemen.
Focal (modellen inne till höger hos PL Audio demades när jag var där) var nog mässans homogenaste upplevelse allt inkluderat.
I rummet med Bryston-elektronik fanns inte mycket oväsen under 100 Hz. Udda.
Magico hade bra potential, men allt folk som står/sitter i vägen störde intrycket rätt rejält. Hittade i alla fall bra konturer i basen där jämfört med många andra rum
Kef lät keff.
Buchardt Audio hade potential och var kul att äntligen få höra. En av få rum där rumsinformstionen från inspelningen kom fram lite iaf och inte enbart var en produkt av högtalare ståendes någon meter in i rummet med förföriskt eko som följd.
Klipschorn var vedervärdigt obehagligt. Den diskanten kändes som att tugga på stanniolpapper.
Sonos Fabers jubileumshögtalare verkade ha potential, men lät överdrivet tunga i rummet. Hade svårt att få till sammanhängande ljudbild och presentationen saknade helt tredimensionalitet. Reagerade på total platthet vid ett spår varpå utställaren efteråt säger hur högtalarna med just det spåret uppvisar hur bra den tar fram rumsinformationen. En man som satt lång ut till vänster nickade ivrigt och entusiastiskt på skallen. Jag begrep ingenting.
Steinway Lyngdorf lät som en riktig PA-tuta. Hade kanske otur med låtvalet, men klarade ett fåtal sekunder med krullade hörselsnäckor innan jag var tvungen att fly hals över huvud.
Det är enkelt att göra sig lustig och ondgöra sig över mycket på hifimässa, men totalt sett hade jag trevligt och kul ändå. Man träffar folk och får argumentera för hur man upplevde än den ena och än den andra lyssningen. Vissa blir lite upprörda när man gör sig lustig, men många gör det alldeles för enkelt för oss att ha något att göra oss lustiga över. Som visad entusiasm över parametrar som är helt katastrofalt demonstrerade. Och folk jaa:ar och ooo:ar och går upp i brygga för att få vara med i klubben. Eller så är kraven kanske så sanslöst låga hos folk.
Peter var fen enda forummedlem jag träffade under själva mässan. Vet inte var ni andra gömde er någonstans. Skymtade Bill50x också tror jag, om han hade kryckor.
Uppdatering MBL: Fick precis höra av min kompis jag var runt på mässan tillsammans med, att i dag söndag saknas den dist vi led av vid vinylavspelningen.
Gillar verkligen MBL. Kunde lätt tänka mig deras minsting delad mot basmoduler i ett lyssningsrum. Om jag hade slantarna vill säga. Och slantar till mer än en anläggning. Och boende stort nog osv. Dvs kommer det nog inte hända.