HEM 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du besöka HEM 2019

Omröstningen slutade 2019-02-11 11:50

Ja
6
29%
Nej
15
71%

Antal röster : 21

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: HEM 2019

Inläggav Bill50x » 2019-02-16 23:45

Max_Headroom skrev:Spelades det någon funk på mässan?

Nä. men i ett rum (Burmeister mm) spelades det som avslutning ett spår från Deep Purples "Live in Japan" (fast från trippeln som gavs ut -90 nångång med en CD från resp konsertkväll). Bättre än Revaxör (eller vad det nu heter) för att spola ut all mässjazz ur öronen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-02-17 00:18

Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-17 00:26

Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...

Den hörde jag ingenstans på hela dagen
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-17 01:26

hifikg skrev:
Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-02-17 02:47

hifikg skrev:Och bäst på mässan var...

Spoiler:
Visa
MBL, fast lyngdorf o ett par till var inte dåliga de heller, återkommer när jag kör under 140

Ja. MBL vann. Åtminstone i grenen Fylla-ett-helt-mässrum-med-ljud-som-låter-verkliga.

JM

Inläggav JM » 2019-02-17 08:47

MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.

Nu har få 3-4 meter till närmaste vägg. Då är dipoler ett fullgott alternativet. Laterala utsläckningen av ljudet hos dipolen gör att rummet kan var mindre på bredden. Med lyssning på längden i ett långsmalt normalt rum går det att räkna fram och skapa i praktiken en tillräcklig försening/dämpning av reflexljudet likt MBL.

Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.
http://www.oidoaudio.com/#sound

Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.
http://steinwaylyngdorf.com/steinway-sons-model-b/

Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.
http://www.quadral.com/en/loudspeaker/aurum/titan/

Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.
https://www.klipsch.com/products/klipschorn

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-02-17 10:39

Vem ställer ut Klipsch?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-17 10:54

Vad var det som var så fantastiskt med "Stilla" jag var där och lyssnade, men förstod inte förrän efteråt att det var "Stilla" jag lyssnat på.
http://highendmassan.se/2019/stilla-unik-hogtalare-till-massan-aequo-audio/

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-02-17 11:47

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

+1

+2.

—-

Oido ”Ojdå” Audio var nog tveklöst sämst. Fanns ingen diskant någonstans. Att dema detta med en av Total DAC:s värstingkombinationer var lustigt.
MBL låg i andra skalan och var roligast - stundtals i alla fall. Där fanns klara problem i diskanten vid vinylavspelningen med rejält obehaglig dist högt upp i registret. En Vivaldiplatta fungerade mycket bra, men det var den enda. Vid övergång till Tidal kände jag inte av de problemen.
Focal (modellen inne till höger hos PL Audio demades när jag var där) var nog mässans homogenaste upplevelse allt inkluderat.
I rummet med Bryston-elektronik fanns inte mycket oväsen under 100 Hz. Udda.
Magico hade bra potential, men allt folk som står/sitter i vägen störde intrycket rätt rejält. Hittade i alla fall bra konturer i basen där jämfört med många andra rum
Kef lät keff.
Buchardt Audio hade potential och var kul att äntligen få höra. En av få rum där rumsinformstionen från inspelningen kom fram lite iaf och inte enbart var en produkt av högtalare ståendes någon meter in i rummet med förföriskt eko som följd.
Klipschorn var vedervärdigt obehagligt. Den diskanten kändes som att tugga på stanniolpapper.
Sonos Fabers jubileumshögtalare verkade ha potential, men lät överdrivet tunga i rummet. Hade svårt att få till sammanhängande ljudbild och presentationen saknade helt tredimensionalitet. Reagerade på total platthet vid ett spår varpå utställaren efteråt säger hur högtalarna med just det spåret uppvisar hur bra den tar fram rumsinformationen. En man som satt lång ut till vänster nickade ivrigt och entusiastiskt på skallen. Jag begrep ingenting.
Steinway Lyngdorf lät som en riktig PA-tuta. Hade kanske otur med låtvalet, men klarade ett fåtal sekunder med krullade hörselsnäckor innan jag var tvungen att fly hals över huvud.

Det är enkelt att göra sig lustig och ondgöra sig över mycket på hifimässa, men totalt sett hade jag trevligt och kul ändå. Man träffar folk och får argumentera för hur man upplevde än den ena och än den andra lyssningen. Vissa blir lite upprörda när man gör sig lustig, men många gör det alldeles för enkelt för oss att ha något att göra oss lustiga över. Som visad entusiasm över parametrar som är helt katastrofalt demonstrerade. Och folk jaa:ar och ooo:ar och går upp i brygga för att få vara med i klubben. Eller så är kraven kanske så sanslöst låga hos folk.

Peter var fen enda forummedlem jag träffade under själva mässan. Vet inte var ni andra gömde er någonstans. Skymtade Bill50x också tror jag, om han hade kryckor.

Uppdatering MBL: Fick precis höra av min kompis jag var runt på mässan tillsammans med, att i dag söndag saknas den dist vi led av vid vinylavspelningen.

Gillar verkligen MBL. Kunde lätt tänka mig deras minsting delad mot basmoduler i ett lyssningsrum. Om jag hade slantarna vill säga. Och slantar till mer än en anläggning. Och boende stort nog osv. Dvs kommer det nog inte hända.
Senast redigerad av shifts 2019-02-17 12:41, redigerad totalt 4 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-17 12:06

paa skrev:Vem ställer ut Klipsch?

Septon är distributör för Klipsch och ställer ut Klipschorn. Finns i LL som det tidigare hette. Deras rum är längst bort från entrén.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-02-17 12:32

petersteindl skrev:
paa skrev:Vem ställer ut Klipsch?

Septon är distributör för Klipsch och ställer ut Klipschorn. Finns i LL som det tidigare hette. Deras rum är längst bort från entrén.

Mvh
Peter

Ok har hittat dom. Fattar inte kommentaren om integration med subwoofer däremot, dom körde inte med någon sub och bashornet är väl delat flera oktober över 80 hz?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-17 12:43

Ja, i mitten på november :) d v s vid 400 Hz om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-02-17 15:33

JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.

Är du säker på att det inte bara var egenskaperna hos en bra rundstrålande högtalare du upplevde, oaktat rummets storlek? Hos Audio Concept har jag bara hört MBL i det här lilla rummet. Musikupplevelsen minns jag som ganska likartad den på mässan. Länge sen dock.
Bild

JM skrev:Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.
http://www.oidoaudio.com/#sound

Här spelade man O Helga Natt på viskningsvolym till kompet av en jazzig bas och trummor från rummet bredvid när jag var inne. Gillade den lilla hunden i hörnet och det öppna fönstret. :D

JM skrev:Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.
http://steinwaylyngdorf.com/steinway-sons-model-b/

Jag tyckte det lät lite klubbspelning i det här jätterummet. Inte avundsjuk på folk med så stora musiklyssningsrum! Vilket jättejobb det måste vara att akustikfixa. Nu satt jag på nån av de bakre raderna och det var kanske inte optimalt givet vilken del av publiken de hade tänkt spela för främst. Känns bakåfram för mig att spela för en liten lyssningsyta mellan högtalarna i en sån lokal. En PA-rigg upphängd mitt på högtalarväggen hade nog kunnat spela riktigt härligt för att fylla rummet. Vad hade simpel matematik sagt om att ställa in MBL-högtalarna här? Uppriktigt nyfiken.

JM skrev:Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.
http://www.quadral.com/en/loudspeaker/aurum/titan/

Diskanten väste så fantastiskt otäckt mot mig att jag skuttade upp från stolen och lämnade. Kan ha varit inspelningen.

JM skrev:Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.
https://www.klipsch.com/products/klipschorn

JM

Förstod inte kopplingen mellan hörnhorn och delningsfrekvensen i system med basmoduler. Utveckla gärna! :)
Klipschhornen lät väldigt trummiga och fina med ett trumsolo. En eloge också för att de spelade en rocklåt efteråt. Det lät aningen tutigt då tycker jag, men gött att få höra något annat än ståbasplonk + liten, väsigt inspelad tjej.

Bäst på mässan var en 5.1-inspelning hemma hos Rick (Ric?) efteråt. :wink:
Blev riktigt sugen på att sätta upp surroundhögtalare här hemma.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2019-02-17 21:31

Mbl, tveklöst bäst och dessutom riktigt bra i absoluta termer. Oerhört bred och djup ljudbild och jag uppfattar det som mycket naturligt. Var där idag, söndag, och hörde inget vasst från vinyl.
Focal tyckte jag lät bra också, och Klipsch hörnhorn är helkul och underhållande.

Sedan hörde jag inget mer som var värt att kommentera. Aptråkig musik generellt, synd.
Steinway-dipolen lät bara så tråkigt och dovt och orent. För över 800 000:-? Hmmm.

Väldigt mycket vinyl förresten, och jag såg ingen som demade med cd men det fanns såklart.

Förra året var roligare tycker jag.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-02-18 00:29

Sonus Faber var en märklig besvikelse. Högtalarna på en jubeleimsmodell från dem i märkligt uppfattad plastfaner kändes ovärdigt.

Lättare fick de inte av att de 180 000 kronors monostegen serverade de små högtalarna en kanalobalans på säkert 10dB. Påtalade detta efter 5 sekunder och fick svaret ”vi märker det” följt av en desperat blick. De hade ingen aning om hur man skulle korrigera det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-18 00:46

Lite kul också att MBL-högtalarna och några av de andra som lät riktigt bra bara hade rullats in i opreparerade rum medan någon faktiskt hade klätt hela rummet i rockwool, nåja, men väggarna var klädda i något mjukt runt om, både högt och lågt, utan att det för den skull lät särskilt imponerande. Steinway & Son hade "behandlats" med dsp, så de kanske inte räknas som helt obehandlade, men Drottningholm B var i varje fall inte fyllt med Rockwool :)

JM

Inläggav JM » 2019-02-18 09:15

Ronnie skrev:
JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.

Är du säker på att det inte bara var egenskaperna hos en bra rundstrålande högtalare du upplevde, oaktat rummets storlek? Hos Audio Concept har jag bara hört MBL i det här lilla rummet. Musikupplevelsen minns jag som ganska likartad den på mässan. Länge sen dock.

Nu har jag i mitt stora lyssningsrum liknande ljud som MBL fast bättre. Samma naturlighet i ljudet men med lägre distorsion och inte samma ljudtryck.
Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.
Det viktiga som Ingvar o co inte fattat är att tidsfördröjningen av reflexerna är den viktigaste variabeln för upplevelsen av naturligt ljud. Tidsfördröjningen är en nödvändig men ej tillräcklig variabel enligt mina tidigare inlägg.
Genom tidsfördröjningen och sänkt ljudintensitet på reflexerna undviks den skadliga maskeringen av det primära direktljudet - vilket till min glädje många noterade på mässan. Lådhögtalare i vanligt lyssningsrum kan möjligen med akustikåtgärder sänka reflexernas ljudintensitet men inte försena reflexerna.
MBL i mitt stora lyssningsrum kommer aldrig att låta lika bra som dipoler pga rummet är för smalt. För starka och för tidiga reflexer kommer förstöra direktljudet. Låna gärna ett par MBL för att verifiera.

JM
Senast redigerad av JM 2019-02-18 09:51, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-18 09:47

Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma :) .
Det blir omedvetet/eller medvetet den referens man jämför allting med.
Jag skulle tro att det behövs en längre lyssningsstund i varje rum med intensiv lyssning i sweetspot för att bli av med ev. bias.

Jag tror JM skrev i nån tråd att det krävdes 15 minuter för hjärnan att ställa om eller så minns jag fel :)

JM

Inläggav JM » 2019-02-18 10:04

Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma :) .
Jag skulle tro att det behövs en längre lyssningsstund i varje rum med intensiv lyssning i sweetspot för att bli av med ev. bias.

Jag tror JM skrev i nån tråd att det krävdes 15 minuter för hjärnan att ställa om eller så minns jag fel :)

Missuppfattning - efter ca 20 minuter låter vanligen musik helt ok pga adaptation i hjärnan. Tom en ifåne låter ok.

Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre. Helst skall jämförelsen ske i realtid typ i Harmans högtalartestlab. Utvecklat ljudminne har kort tidshorisont.

Att relatera till hemma ljudet likt på mässor är idag stokastiskt men någonstans är referensen den egna anläggningen.
I mitt fall med dipolljud hemma är det få rum på mässan med lådhögtalare där jag blev kvar mer än några minuter. Ljudet är anemiskt - felaktiga ljudförstörande reflexer går inte att missa. MBL- och diopolhögtalarna-rummen besökte jag många gånger för att få ett mer balanserat intryck.

Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.

JM

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-18 17:03

JM skrev:
Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma :) .

Missuppfattning - efter ca 20 minuter låter vanligen musik helt ok pga adaptation i hjärnan. Tom en ifåne låter ok.

Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre.
......

JM

Detdär håller jag inte med om. ”bättre” jämfört med vad ?
Den enda vettiga referensen måste väl vara riktiga instrument, och inte högtalare ? :) ( som i Harmans tester )

JM

Inläggav JM » 2019-02-18 17:30

Tangband skrev:
JM skrev:

Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre.
......

JM

Det där håller jag inte med om. ”bättre” jämfört med vad ?
Den enda vettiga referensen måste väl vara riktiga instrument, och inte högtalare ? :) ( som i Harmans tester )

There are four measurement scales (or types of data): nominal, ordinal, interval and ratio. These are simply ways to categorize different types of variables.
https://www.mymarketresearchmethods.com ... val-ratio/

Ordinal data is a categorical, statistical data type where the variables have natural, ordered categories and the distances between the categories is not known. These data exist on an ordinal scale, one of four levels of measurement described by S. S.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ordinal_data

Basal statistik. Ingår i alla grundkurser i statistik när subjektiva variabler skall mätas.
Det går inte säga att ljudet från högtalare A är dubbelt så bra som från högtalare B. Högtalare A låter hälften så bra som verkliga ljudhändelsen är inte heller korrekt.
Däremot går det att påstå att verkliga händelsen är bättre än ljudet från högtalare A. Högtalare A är bättre än ljudet från högtalare B. De olika ljuden kan rangordnas.
Skattning av subjektiv ljudkvalitet har sina variabler på ordinalskalan.

JM

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-02-18 17:38

Till och med en Iphone låter bra efter 20 min pga adaption? Omöjligt..
Jag kan med lätthet frammana ljudet och upplevelsen av min egen anläggning i huvudet och jämföra med det jag hör på mässan, jämföra.
Precis som att folk är olika när det gäller gehör så måste det skilja mellan den här typen av förmågor. Det ska sägas att när det gäller gehör så ligger jag i bottenskiktet..men jag skulle inte kalla mig omusikalisk för det.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-02-18 19:30

JM skrev:
Ronnie skrev:

Nu har jag i mitt stora lyssningsrum liknande ljud som MBL fast bättre. Samma naturlighet i ljudet men med lägre distorsion och inte samma ljudtryck.
Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.
Det viktiga som Ingvar o co inte fattat är att tidsfördröjningen av reflexerna är den viktigaste variabeln för upplevelsen av naturligt ljud. Tidsfördröjningen är en nödvändig men ej tillräcklig variabel enligt mina tidigare inlägg.
Genom tidsfördröjningen och sänkt ljudintensitet på reflexerna undviks den skadliga maskeringen av det primära direktljudet - vilket till min glädje många noterade på mässan. Lådhögtalare i vanligt lyssningsrum kan möjligen med akustikåtgärder sänka reflexernas ljudintensitet men inte försena reflexerna.
MBL i mitt stora lyssningsrum kommer aldrig att låta lika bra som dipoler pga rummet är för smalt. För starka och för tidiga reflexer kommer förstöra direktljudet. Låna gärna ett par MBL för att verifiera.

JM

Förstod inte om det var någonting med rundstrålande högtalare du specifikt uppskattar, eller om det bara var det stora rummet MBL-högtalarna stod i som du gillade?
Kan inte matematiken för vilka frekvenser som cancelleras av ljud strålat mot högtalarväggen, med dipol och rundstrålare, men reflexerna blir ju tidigare än med lådhögtalare iallafall -inte senare. Dipoler strålar väl inte så mycket sidledes så dem kan jag förstå att du hyllar.

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-02-18 19:51

JM skrev:Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.

Det vore intressant om du ville delge lite mer detaljer runt detta.

JM

Inläggav JM » 2019-02-18 20:26

Ronnie:
360 graders rundstrålande högtalare typ MBL och dipoler har något gemensamt. Båda har frekvenslik ljudutstrålning med direktljudet i vissa viktiga avgörande riktningar vilka ger första upplevda dominerande ljudreflexen.
Detta har inte lådhögtalaren. Lådhögtalaren är rundstrålande under ca 1000 Hz och ger frekvensolika reflexer relativt direktljudet vilka hjärnan uppfattar som ett nytt ljud separat från direktljudet. Maskeringseffekter mm uppstår. Bäst är att dämpa reflexer för minimera de negativa effekterna av reflexerna men den positiva effekten av optimal reflexförsening uteblir. Jag upplever att ljudet blir anemiskt.

Allt handlar om när och hur första frekvenslika reflexen når dina öron relativt direktljudet.
Första frekvenslika reflexen vilken hjärnan inte uppfattar som ett separat ljud är en riktig reflex av direktljudet. Inga maskeringseffekter mm hos en normalhörande person (*). MBL och dipolen fixar första reflexen på olika sätt.
Med MBLs 360 graders ljudspridning kommer första dominerade reflexen från närmaste sidoväggen mellan högtalaren och lyssningspositionen. På mässan var första reflexen försenad drygt 20 ms och dämpad ca 7 dB.
Mina invinklade dipoler ger försumbara reflexer från sidoväggen mellan högtalaren och lyssningspositionen pga dipolutsläckningen. Ljudet bakåt reflekteras via bakre sidoväggarna och bakväggen samt blir den första dominerande reflexen försenad i mitt fall ca 20 ms och dämpad ca 6 dB relativt direktljudet.

*((Vissa hörselskadade hör musiken bättre utan reflexer pga maskering mm och helst i mono. Coqtaileffekten brukar vara första tecknet på skadan.))

JM

JM

Inläggav JM » 2019-02-18 21:13

Kralle skrev:
JM skrev:Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.

Det vore intressant om du ville delge lite mer detaljer runt detta.

Inte så svårt. Tänk själv utifrån vad som finns i mina inlägg ovan.

JM

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-18 21:15

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Spelades det någon funk på mässan?

Nä. men i ett rum (Burmeister mm) spelades det som avslutning ett spår från Deep Purples "Live in Japan" (fast från trippeln som gavs ut -90 nångång med en CD från resp konsertkväll). Bättre än Revaxör (eller vad det nu heter) för att spola ut all mässjazz ur öronen.

/ B

Inte illa. Det ger höga stilpoäng att spela detta på HiFi-mässa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-02-18 22:03

JM skrev:Ronnie:
360 graders rundstrålande högtalare typ MBL och dipoler har något gemensamt. Båda har frekvenslik ljudutstrålning med direktljudet i vissa viktiga avgörande riktningar vilka ger första upplevda dominerande ljudreflexen.
Detta har inte lådhögtalaren. Lådhögtalaren är rundstrålande under ca 1000 Hz och ger frekvensolika reflexer relativt direktljudet vilka hjärnan uppfattar som ett nytt ljud separat från direktljudet. Maskeringseffekter mm uppstår. Bäst är att dämpa reflexer för minimera de negativa effekterna av reflexerna men den positiva effekten av optimal reflexförsening uteblir. Jag upplever att ljudet blir anemiskt.

Allt handlar om när och hur första frekvenslika reflexen når dina öron relativt direktljudet.
Första frekvenslika reflexen vilken hjärnan inte uppfattar som ett separat ljud är en riktig reflex av direktljudet. Inga maskeringseffekter mm hos en normalhörande person (*). MBL och dipolen fixar första reflexen på olika sätt.
Med MBLs 360 graders ljudspridning kommer första dominerade reflexen från närmaste sidoväggen mellan högtalaren och lyssningspositionen. På mässan var första reflexen försenad drygt 20 ms och dämpad ca 7 dB.
Mina invinklade dipoler ger försumbara reflexer från sidoväggen mellan högtalaren och lyssningspositionen pga dipolutsläckningen. Ljudet bakåt reflekteras via bakre sidoväggarna och bakväggen samt blir den första dominerande reflexen försenad i mitt fall ca 20 ms och dämpad ca 6 dB relativt direktljudet.

*((Vissa hörselskadade hör musiken bättre utan reflexer pga maskering mm och helst i mono. Coqtaileffekten brukar vara första tecknet på skadan.))

JM

Ah! Då förstår jag lite bättre vad du uppskattar med rundstrålare och dipoler.
Begreppet "reflexförsening" förvirrade lite, eftersom det väl snarare handlar om införande av ganska tidiga reflexer, av samma karaktär som direktljudet (när vi pratar om högtalarväggen).
Jag är nog riktigt "cocktaileffektdrabbad" och dämpar gärna bort väggarna rätt kraftigt med "vanliga högtalare" Med rundstrålare tycks kala väggar störa mig mindre.

Väldigt anekdotiskt, men en bekant har dipoler i ett helt kalt rum och där stör jag mig inte på rummets bidrag. Känns ganska magic, för det händer nästan aldrig annars.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-18 23:20

Haha och jag hörde den inte en enda gång :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-19 00:10

Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med Brumtrollen :) Boken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.
Bilagor
Framsida_brumfällan-770x1015.jpg
Framsida_brumfällan-770x1015.jpg (148.21 KiB) Visad 1833 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi