IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:rajapruk skrev:Jag förstår som vanligt nästan ingenting![]()
Vad är definitionen av artikulerat ljud? Avsaknad av distorsion?
Vad är definitionen av skränigt ljud?
Artikulerat ljud: Avsaknad av distorsion, inga tydliga frekvensgångsavvikelser, bra pulssvar (alla frekvenser tar lika lång tid på sig att komma genom högtalaren. Många (nästan alla) högtalare har problem med detta).
Skänigt ljud: distorsion (udda ton är värst, låter apa!), krafitiga frekvensgångsavikelser (gärna tydliga resonanta fenomen)
Kan bara hålla med om allt det där, samtidigt som jag egentligen tycker att det är potentiellt vilseledande att tala om artikulerat ljud* eftersom det egentligen handlar om ”icke oartikulerad ljudåtergivning”.
När återgivningen är perfekt är den ju snarare kännetecknad av avsaknad av fel än en massa egenskaper.
Man kan beskriva saker på så himla många olika sätt, och även om inget sätt är genuint fel så blir det lätt vilseledande att beskriva en avsaknad av fel med ord som antyder egenskaper.
Vh, iö
- - - - -
*Jag vet, jag gjorde det själv, men min poäng är egentligen INTE att man bör skilja mellan artikulerat och icke oartikulerat, utan att man bör skilja mellan ljud och ljudåtergivning. Det som kommer från en högtalare (eller från ett musikinstrument eller från en människa...) kan vara artikulerat, alltså fullt av detaljer och nyanser. Men när man talar om återgivningen så är det en poäng att tala om ”fel den inte har”, t ex att det inte återges oartikulerat.
Skulle du kunna skapa en sådan högtalare som är välartikulerad och högdynamisk?