Bill50x skrev:För många år sedan (början av 80-talet...) hade jag modifierat en Grado-pickup och ägnade en eftermiddag åt att justera in den. Fick det att låta riktigt bra men det sista metalliska skimret på kör-röster ville inte försvinna hur jag än skruvade. Till slut gav jag upp och på kvällen skulle jag lyssna på en konsert i en närliggande kyrka. Blev jag förvånad när detta metalliska skimmer fanns även i kyrkan!
Sens moral, det gäller att ha kontakt med verkligheten och inte bara ratta efter vad som "låter bra"!
Vill nog hävda att ditt inlägg är det viktigaste i tråden.
Tror det är väldigt, väldigt vanligt att sakna den insikt som du har och som du berättar om.
De flesta människor har en väldigt icke-objektiv bild av verkligheten. De har svårt att skilja den del av verklighetsintrycket som är bara ljud och den som är ”being there” den som summan av alla sinnen bestämmer.
Så minnet av allt de hört live, representerar inte alls hur det låtit utan bara deras samlade intryck.

Är man fast i den verklighetsuppfattningen är det väldigt lätt att undervärdera vad som går att uppnå med en god hifi-anläggning.
- - -
Jag brukar råda alla med ett stort intresse/passion för musik och att kunna lyssna på den hemma - att lära sig att lyssna OBJEKTIVT live, att bara lyssna live räcker inte om man aldrig sluter ögonen och verkligen lyssnar på hur det LÅTER. Så slut ögonen och lyssna - föreställ dig att du lyssnar på en hifi-anläggning. Är det trovärdigt?
Ofta är det det.
OCh ofta eller i varje fall ibland, så inser man till och med att man skulle ha blivit besviken om det låtit så hemma!
Man tänker, okej, uppenbart har de strävat efter att förmedla intrycken från en bättre lyssningsplats än den jag hamnat på idag.

Och så är det ju! Skillnaden mellan olika lyssningsplatser i ett konserthus är STORA, och de flesta i de flesta konserhus, tar mig inte alls lika nära musiken och musiken som en bra inspelnkng av en bra musikhändelse uppspelad i en superb musikanläggning.
- - -
Med det sagt så är totalintrycket från en live-situation ju verkligt det också. Det är verklighet, men sällen en som bara förmedlad via öronen. Så den som saknar den upplevelsen därhemma har inte på något sätt fel, min poäng är bara att det kanske inte beror på just ljudet så ofta som folk tror.
- - -
Var på konsert igårkväll. På Cirkus, nya Scandia-scenen. Såg Ólafur Arnalds. På väg ut efter konserten så hör jag folk diskutera den fantastiska ljudkvaliteten. Och det lät verkligen (bortsett ifrån lite ventilationssystemoväsen) bra. Rent och inte orimligt starkt (mätte väl 106 dB som max, alltså ungefär som det alltid är vid FFF från en orkester.
Men det intressanta är att de intryck som förmedlades av de imponerade lyssnarna var att ”sådär bra kan det ju inte låta hemma”, ”det är något speciellt med att lyssna på musik live” och så vidare...
Men några liveljud fanns ju inte. ALLA som folk hört spelades av högtalare. ALLT. Men det man inte vet, eller tänker på...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).