Verkligheten långt bättre än anläggningen ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Verkligheten långt bättre än anläggningen ?

Inläggav goat76 » 2019-02-15 09:34

music4ever skrev:
goat76 skrev:Du behöver uppgradera ditt lyssningsrum till de mått koncert-lokalen hade och få till samma akustik. Du kanske behöver bjuda hem lika många personer som satt och lyssnade live för att det ska låta likadant.

Ett logiskt felsteg som många gör. Självklart så skall inte rummet påverka ljudet på samma sätt som originalrummet. Det är ju originalrummet man skall återge, inte förstöra den med en massa efterklang mm.

Men i mitt exempel med endast ”torra” närmickade upptagningar och med en massa högtalare som sedan ska efterapa alla instrumentens placering och deras ljudspridning så behöver vi original-rummets akustik vid uppspelning, annars får inte de övriga 600 vännerna som satt på sina respektive sittplatser en liknande ljudupplevelse som vid ursprungshändeksen.

Om vi däremot under inspelningen lyckats fånga rumsakustiken och hur den upplevdes från exakt en och samma lyssningsplats, så behöver vi fortfarande samma mått på lokalen så att lyssningplatsen är på samma avstånd och plats som vid ursprungshändelsen. I detta fall behöver vi dämpa bort alla reflexer som uppstår i lokalen och det är inte längre nödvändigt att bjuda in alla dessa 600 personer. :D

Oavsett vilket sätt man väljer så är det nog för de flesta alldeles lagomt komplicerat att få till en bra lyssning med ett vanligt stereoljudsystem i hemma-miljö. Om man vill få ljudet av ett stort live-framträdande så får nog de flesta av oss nöja oss med att gå på riktiga spelningar och koncerter. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-15 09:37

Min uppfattning av alla typer av ljud i verkligheten är att dom i den miljö man befinner sig i gemensamt har så mycket egenskaper som inspelad/uppspelad dito helt saknar.
Naturlig "samklang" med hela miljön man befinner sig i och helt naturlig existens, inbillar mig att helt okompromissad vågformsutbredning är en bra sak med verkligheten.

Hur uppnår man samma sak via upptagning och sedan återgivning?
Vi kan få med lite djup, Bred och höjd samt rumsinformation men helheten så som om man vore i lokalen/ på platsen i verkliga livet... Njaaa

Jag ser det som självklart att en upptagning (så som den görs idag) aldrig kan få med helheten likadant som original händelsen.
Och ett par eller flera högtalare kan aldrig återge original händelsen exakt som den var heller.
Men jag behöver inte ha original händelsen hemma i mitt rum, jag är nöjd om återgivning upplevs naturligt närvarande i mitt rum bara, det räcker för mig :)

Så låga krav har jag på ljudåtergivning och då är det möjligt med dagens teknik att uppnå det jag önskar mig, tack och lov! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-02-15 10:06

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Intressant var att jag hörde samma "fel" live som jag hör hemma, det ska alltså vara så :)

Detta har även jag råkat ut för. För många år sedan (början av 80-talet...) hade jag modifierat en Grado-pickup och ägnade en eftermiddag åt att justera in den. Fick det att låta riktigt bra men det sista metalliska skimret på kör-röster ville inte försvinna hur jag än skruvade. Till slut gav jag upp och på kvällen skulle jag lyssna på en konsert i en närliggande kyrka. Blev jag förvånad när detta metalliska skimmer fanns även i kyrkan!

Sens moral, det gäller att ha kontakt med verkligheten och inte bara ratta efter vad som "låter bra"!

/ B

De använde väl PA system till kören.

De tillfällen då kyrkokör spelas utan att knuffa ljudet genom grusförstärkare och taffliga högtalare är tyvärr
alltför få. Jag förstår och accepterar att man har mikrofoner för att driva hörslingor, men låt oss slippa
att få ljudet skadat genom ett PS. De som hör sämre kan sätta sig längre fram!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-15 12:16

Ni har ju redan diskuterat sönder exakt det här ämnet, o det var även Tangband som startade den tråden den gången också..
viewtopic.php?f=9&t=67885

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-15 14:18

I slutet av den tråden finns en bild på en lösning för alla andra
Bilagor
hifirum.png
hifirum.png (559.53 KiB) Visad 3474 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-15 16:35

peterh skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:Intressant var att jag hörde samma "fel" live som jag hör hemma, det ska alltså vara så :)

Detta har även jag råkat ut för. För många år sedan (början av 80-talet...) hade jag modifierat en Grado-pickup och ägnade en eftermiddag åt att justera in den. Fick det att låta riktigt bra men det sista metalliska skimret på kör-röster ville inte försvinna hur jag än skruvade. Till slut gav jag upp och på kvällen skulle jag lyssna på en konsert i en närliggande kyrka. Blev jag förvånad när detta metalliska skimmer fanns även i kyrkan!

Sens moral, det gäller att ha kontakt med verkligheten och inte bara ratta efter vad som "låter bra"!

De använde väl PA system till kören.
De tillfällen då kyrkokör spelas utan att knuffa ljudet genom grusförstärkare och taffliga högtalare är tyvärr
alltför få. Jag förstår och accepterar att man har mikrofoner för att driva hörslingor, men låt oss slippa
att få ljudet skadat genom ett PS. De som hör sämre kan sätta sig längre fram!

Ingen förstärkning alls.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-15 17:25

Tangband skrev:Var nyss ikväll och lyssnade på Beethovens 5:a med Umeå symfoniorkester. Vi satt på andra raden i mitten, 4 meter från dirigenten.
Fantastisk ljudkvalitet från instrumenten och en rent otrolig dynamik då riktiga instrument spelar.
Volymen var uppskattningsvis ca 20 db högre än man någonsin vågar spela i en lägenhet.

Lika mycket som jag blev upplyft av musiken, så blev jag smärtsamt påmind hur långt ifrån verkligheten ljudet hemma låter. Dynamiken från dynamiska högtalare är inte i närheten av verkligheten. Aktivt eller passivt spelar ingen roll :( Kanske det inte räcker med 2-kanal för att ens komma i närheten av att låta som på riktigt, det kanske krävs 5 eller 7 kanaler ?
Eller är det mikrofonerna i början av kedjan som är för dåliga vid vanliga inspelningar ?

Vad tycker ni ?

Krävs nog en SET förstärkare i så fall! :D Skämt åsido, att få en symfoniorkester att leva upp till sin fulla potential från ett par högtalare i ett bostadsrum är en fullständig omöjlighet! Det är bara att kompromissa samt göra det bästa möjliga.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-15 17:30

Krävs nog i så fall en PSET med åttahundrafyrtiofemmor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-15 17:33

peterh skrev:
Tangband skrev:Var nyss ikväll och lyssnade på Beethovens 5:a med Umeå symfoniorkester. Vi satt på andra raden i mitten, 4 meter från dirigenten.
Fantastisk ljudkvalitet från instrumenten och en rent otrolig dynamik då riktiga instrument spelar.
Volymen var uppskattningsvis ca 20 db högre än man någonsin vågar spela i en lägenhet.

Lika mycket som jag blev upplyft av musiken, så blev jag smärtsamt påmind hur långt ifrån verkligheten ljudet hemma låter. Dynamiken från dynamiska högtalare är inte i närheten av verkligheten. Aktivt eller passivt spelar ingen roll :( Kanske det inte räcker med 2-kanal för att ens komma i närheten av att låta som på riktigt, det kanske krävs 5 eller 7 kanaler ?
Eller är det mikrofonerna i början av kedjan som är för dåliga vid vanliga inspelningar ?

Vad tycker ni ?

Helt normal upplevelse. Visae egentligen bara hur svårt det är att återge naturlig musik.

Eller hur ovanlig ambitionen att göra det är...

Spela in själv (slippa mångmikrofonartefakter och mastring) och soela hemma och njut, eller få veta vad som återstår i den egna anläggningen att fixa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-15 17:36

Morello skrev:Krävs nog i så fall en PSET med åttahundrafyrtiofemmor.

Finns tyvärr bara kinesiska att tillgå, men det finns stora härliga ryska GM70 :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-15 18:40

ErikAndersson skrev:

Vad tycker ni ?

Krävs nog en SET förstärkare i så fall! :D Skämt åsido, att få en symfoniorkester att leva upp till sin fulla potential från ett par högtalare i ett bostadsrum är en fullständig omöjlighet! Det är bara att kompromissa samt göra det bästa möjliga.

Är du inte lite väl negativ nu?

Jag minns ju i varje fall två HiFi-upplevelser där du brustit ut i ”jävla vad verkligt!-reaktion”.

Ena gången var när du var på besök hos mig på en speciallyssning av de enda par piLine som existerar (och bor i Göteborg nu) och vi lyssnade på bland annat Eldfågeln, inspelningen från 70-talets slut du vet. Du sa: “-Det är som att vara där, på en bättre plats än den bästa!”

Andra gången var jag på besök hos dig och vi lyssnade på ett Par stora Snell-högtalare var det väl, drivna av något rätt stort rörsteg du byggt. Jag hade med mig en DAT-inspelning gjord på Konserthuset (bootleg :oops: ) och du sa: ”-Det kallar jag dynamik, lika stor som verkligheten eller större! Och det låter mer analogt än... analogt!”

Men visst, för det mesta är det inte i närheten (tillräckligt) av verkligheten. Och för det mesta beror det på inspelningen, lyssningsrummet och/eller högtalarna, följt av elektronik och faktorer som störmiljö, allmänstämning, att man är mätt och glad, ostressad...

Det är mycket som gör att det inte blir bra nog, medan bra nog kräver att ALLT är bra nog, på en gång. :o

Klart som korvspad att det är lite ovanligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2019-02-15 18:58

Tangband skrev:Konstaterande- Verkligheten verkar spela med enorm energi mellan 80-300 Hz - här tycker jag det är som natt och dag mellan live och framför stereon.

Vad är det egentligen som krävs i elementväg för en boomer som spelar dessa frekvenser ?

Mina Jbl har bara en 5 1/2 per kanal som spelar ned till 78 Hz. Alldeles på tok för lite antagligen. Eller är det bara det svåra att få en lägenhet med vardagsrum på 24 kvm att rymma en hel symfoniorkester ?

Jag spelar sällan högre än 90 db vid lyssningsplats- på konserten var det nog över 105 db vid fortissimon.

Jag kör 12" midbas i mina aktiva frontar delade mot kapabla 18" basar. Bor du i närheten av Sävar så får du gärna komma över och testa lite och se om du upplever nog med dynamik och spl.

Problemet när man ska spela så pass högt dock är ju att hitta bra inspelningar. 100dB+ är ingen lek med dåliga inspelningar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-15 19:04

Enheten decibel förkortas dB, inte db som betyder tyska järnvägen.

Om man spelar 90 dB, det som live är 105 dB, så skall man inte vänta sig att det låter som live. Olika människor har olika tolknkngar av ordet dynamik, och den som inte tycker att det beryder förhållandet mellan starkt och svagt kan nog anse att dynamiken sjunker med volymen (vilket den dock inte gör).

Det är helt riktigt att 105 dB är en vanlig FFF-nivå. Bra koll där! Det finns dock extremfall med mer än 10 dB mera än så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-15 19:18

DB är förkortningen för Deutsche Bahn om vi ska vara noga.

DB.png
DB.png (1.63 KiB) Visad 3358 gånger

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-02-15 19:32

IngOehman skrev:...
Men visst, för det mesta är det inte i närheten (tillräckligt) av verkligheten. Och för det mesta beror det på inspelningen, lyssningsrummet och/eller högtalarna, följt av elektronik och faktorer som störmiljö, allmänstämning, att man är mätt och glad, ostressad...

Det är mycket som gör att det inte blir bra nog, medan bra nog kräver att ALLT är bra nog, på en gång. :o

Ja, lite motigt, men värt det när det faller på plats.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-02-15 20:15

Jag gillar hur min anläggning återger musik.
Om det sen låter verkligare i verkligheten, är en bisak 8) .
En liveorkester låter inte som min anläggning.
En liveorkester producerar musik. Min anläggning producerar ljudåtergivning, på ett för mig tillfredställande sätt.
Vad jag försöker säga är nog, att alla artister som jag uppskattar, skulle aldrig kunna ersätta funktionen som anläggningen uppfyller för mig.
Inte ens om de spelade live i mitt vardagsrum, precis när jag önskade :D .
Att gå på livekonsert, eller att lyssna på musik hemma, är för mig två väsensskilda företeelser.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-02-15 22:49

NADifierad skrev:Jag gillar hur min anläggning återger musik.
Om det sen låter verkligare i verkligheten, är en bisak 8) .
En liveorkester låter inte som min anläggning.
En liveorkester producerar musik. Min anläggning producerar ljudåtergivning, på ett för mig tillfredställande sätt.
Vad jag försöker säga är nog, att alla artister som jag uppskattar, skulle aldrig kunna ersätta funktionen som anläggningen uppfyller för mig.
Inte ens om de spelade live i mitt vardagsrum, precis när jag önskade :D .
Att gå på livekonsert, eller att lyssna på musik hemma, är för mig två väsensskilda företeelser.

Medhåll. I min värld är det två olika sporter där jag gillar båda. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-15 22:59

Man kan ju helgardera och lyssna på musik som inte är ett inspelat aukustiskt förlopp. Då behöver man inte fundera på att det inte låter naturligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-02-15 23:55

goat76 skrev:Men i mitt exempel med endast ”torra” närmickade upptagningar och med en massa högtalare som sedan ska efterapa alla instrumentens placering och deras ljudspridning så behöver vi original-rummets akustik vid uppspelning, annars får inte de övriga 600 vännerna som satt på sina respektive sittplatser en liknande ljudupplevelse som vid ursprungshändeksen.

Om vi däremot under inspelningen lyckats fånga rumsakustiken och hur den upplevdes från exakt en och samma lyssningsplats, så behöver vi fortfarande samma mått på lokalen så att lyssningplatsen är på samma avstånd och plats som vid ursprungshändelsen. I detta fall behöver vi dämpa bort alla reflexer som uppstår i lokalen och det är inte längre nödvändigt att bjuda in alla dessa 600 personer. :D

Oavsett vilket sätt man väljer så är det nog för de flesta alldeles lagomt komplicerat att få till en bra lyssning med ett vanligt stereoljudsystem i hemma-miljö. Om man vill få ljudet av ett stort live-framträdande så får nog de flesta av oss nöja oss med att gå på riktiga spelningar och koncerter. :)

Jag ogillar starkt när ett rum ger en tydlig påverkan på ljudet, t ex hög efterklang. En torr inspelning skall återges torr i mitt rum. Det är inte upp till mig och ändra på originalet, lika lite som jag vill att min projektor dämpar de överdrivna färgerna som Dario Argento har i sin film Suspiria. För mig är målet att återge någorlunda troget källan.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-02-16 00:07

music4ever skrev:
goat76 skrev:Men i mitt exempel med endast ”torra” närmickade upptagningar och med en massa högtalare som sedan ska efterapa alla instrumentens placering och deras ljudspridning så behöver vi original-rummets akustik vid uppspelning, annars får inte de övriga 600 vännerna som satt på sina respektive sittplatser en liknande ljudupplevelse som vid ursprungshändeksen.

Jag ogillar starkt när ett rum ger en tydlig påverkan på ljudet, t ex hög efterklang. En torr inspelning skall återges torr i mitt rum. Det är inte upp till mig och ändra på originalet, lika lite som jag vill att min projektor dämpar de överdrivna färgerna som Dario Argento har i sin film Suspiria. För mig är målet att återge någorlunda troget källan.

Jag håller med dig om allt det där, men vad har det med mitt inlägg att göra?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-02-16 00:16

För mig ska ljudet återges så som det spelats in, varesig det är multimik (vilket då blir panorerad mono i flera kanaler) eller bara 2 mikar som spelar in.
Informationen på skivan är det jag vill ha, utan att behöva påverka ljudet med tilläggselektronik.
Bara tanken på att ge sig på orginalverket och ändra klangen och annat är mig helt främmande.
Då är det bättre att köpa en platta med de kvaliteter man eftersträvar.
Men som alltid, det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-16 13:02

Bill50x skrev:För många år sedan (början av 80-talet...) hade jag modifierat en Grado-pickup och ägnade en eftermiddag åt att justera in den. Fick det att låta riktigt bra men det sista metalliska skimret på kör-röster ville inte försvinna hur jag än skruvade. Till slut gav jag upp och på kvällen skulle jag lyssna på en konsert i en närliggande kyrka. Blev jag förvånad när detta metalliska skimmer fanns även i kyrkan!

Vill nog hävda att ditt inlägg är det viktigaste i tråden.

Tror det är väldigt, väldigt vanligt att sakna den insikt som du har och som du berättar om.

De flesta människor har en väldigt icke-objektiv bild av verkligheten. De har svårt att skilja den del av verklighetsintrycket som är bara ljud och den som är ”being there” den som summan av alla sinnen bestämmer.

Så minnet av allt de hört live, representerar inte alls hur det låtit utan bara deras samlade intryck. :?

Är man fast i den verklighetsuppfattningen är det väldigt lätt att undervärdera vad som går att uppnå med en god hifi-anläggning.

- - -

Jag brukar råda alla med ett stort intresse/passion för musik och att kunna lyssna på den hemma - att lära sig att lyssna OBJEKTIVT live, att bara lyssna live räcker inte om man aldrig sluter ögonen och verkligen lyssnar på hur det LÅTER. Så slut ögonen och lyssna - föreställ dig att du lyssnar på en hifi-anläggning. Är det trovärdigt?

Ofta är det det.

OCh ofta eller i varje fall ibland, så inser man till och med att man skulle ha blivit besviken om det låtit så hemma!

Man tänker, okej, uppenbart har de strävat efter att förmedla intrycken från en bättre lyssningsplats än den jag hamnat på idag. :( Och så är det ju! Skillnaden mellan olika lyssningsplatser i ett konserthus är STORA, och de flesta i de flesta konserhus, tar mig inte alls lika nära musiken och musiken som en bra inspelnkng av en bra musikhändelse uppspelad i en superb musikanläggning.

- - -

Med det sagt så är totalintrycket från en live-situation ju verkligt det också. Det är verklighet, men sällen en som bara förmedlad via öronen. Så den som saknar den upplevelsen därhemma har inte på något sätt fel, min poäng är bara att det kanske inte beror på just ljudet så ofta som folk tror.

- - -

Var på konsert igårkväll. På Cirkus, nya Scandia-scenen. Såg Ólafur Arnalds. På väg ut efter konserten så hör jag folk diskutera den fantastiska ljudkvaliteten. Och det lät verkligen (bortsett ifrån lite ventilationssystemoväsen) bra. Rent och inte orimligt starkt (mätte väl 106 dB som max, alltså ungefär som det alltid är vid FFF från en orkester.

Men det intressanta är att de intryck som förmedlades av de imponerade lyssnarna var att ”sådär bra kan det ju inte låta hemma”, ”det är något speciellt med att lyssna på musik live” och så vidare...

Men några liveljud fanns ju inte. ALLA som folk hört spelades av högtalare. ALLT. Men det man inte vet, eller tänker på...

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-02-16 13:26

IngOehman skrev:Men det intressanta är att de intryck som förmedlades av de imponerade lyssnarna var att ”sådär bra kan det ju inte låta hemma”, ”det är något speciellt med att lyssna på musik live” och så vidare...

Men några liveljud fanns ju inte. ALLA som folk hört spelades av högtalare. ALLT. Men det man inte vet, eller tänker på...

Med live menas att det spelas live, inte från en inspelning.
Att det finns stärkare o talare har liksom inte med saken att göra.
Live är live.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-02-16 13:30

I worst case - även om jag hoppas det inte är lika vanligt länge - så har man inte ens hört något som framförts i stunden.... utan bara sett en artist/grupp mima till sin inspelning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-16 19:55

Från diskussionens perspektiv spelar detta ingen roll alls, det vill säga du har en poäng!

Konsertens ljud skapades av ett par högtalare, det är det intressanta. Förhistorien spelar ingen roll. Musikerna kan ha spelat live, alltså i realtid, eller kanske spelade de live dagen före? Eller de gjorde det i en studio! Det kan även ha varit blandat.

Det har inget med frågan om vad som är möjligt via ett stereopar högtalare att göra.

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Men det intressanta är att de intryck som förmedlades av de imponerade lyssnarna var att ”sådär bra kan det ju inte låta hemma”, ”det är något speciellt med att lyssna på musik live” och så vidare...

Live är live.

Det har massor med saken att göra om man talar om vad högtalare förmår eller inte förmår att kommunicera - vad som är möjligt eller omöjligt för en stereoanläggning.

- - -

Läs mitt inlägg en gång till, och före det Bills, så tror jag du förstår sammanhanget. ;)

Konserten var en lyssning på en stereoanläggning. Kostigare än så är det inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-02-16 22:46

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:För många år sedan (början av 80-talet...) hade jag modifierat en Grado-pickup och ägnade en eftermiddag åt att justera in den. Fick det att låta riktigt bra men det sista metalliska skimret på kör-röster ville inte försvinna hur jag än skruvade. Till slut gav jag upp och på kvällen skulle jag lyssna på en konsert i en närliggande kyrka. Blev jag förvånad när detta metalliska skimmer fanns även i kyrkan!

Vill nog hävda att ditt inlägg är det viktigaste i tråden.

Tror det är väldigt, väldigt vanligt att sakna den insikt som du har och som du berättar om.

De flesta människor har en väldigt icke-objektiv bild av verkligheten. De har svårt att skilja den del av verklighetsintrycket som är bara ljud och den som är ”being there” den som summan av alla sinnen bestämmer.

Så minnet av allt de hört live, representerar inte alls hur det låtit utan bara deras samlade intryck. :?

Är man fast i den verklighetsuppfattningen är det väldigt lätt att undervärdera vad som går att uppnå med en god hifi-anläggning.

- - -

Jag brukar råda alla med ett stort intresse/passion för musik och att kunna lyssna på den hemma - att lära sig att lyssna OBJEKTIVT live, att bara lyssna live räcker inte om man aldrig sluter ögonen och verkligen lyssnar på hur det LÅTER. Så slut ögonen och lyssna - föreställ dig att du lyssnar på en hifi-anläggning. Är det trovärdigt?

Ofta är det det.

OCh ofta eller i varje fall ibland, så inser man till och med att man skulle ha blivit besviken om det låtit så hemma!

Man tänker, okej, uppenbart har de strävat efter att förmedla intrycken från en bättre lyssningsplats än den jag hamnat på idag. :( Och så är det ju! Skillnaden mellan olika lyssningsplatser i ett konserthus är STORA, och de flesta i de flesta konserhus, tar mig inte alls lika nära musiken och musiken som en bra inspelnkng av en bra musikhändelse uppspelad i en superb musikanläggning.

- - -

Med det sagt så är totalintrycket från en live-situation ju verkligt det också. Det är verklighet, men sällen en som bara förmedlad via öronen. Så den som saknar den upplevelsen därhemma har inte på något sätt fel, min poäng är bara att det kanske inte beror på just ljudet så ofta som folk tror.

- - -

Var på konsert igårkväll. På Cirkus, nya Scandia-scenen. Såg Ólafur Arnalds. På väg ut efter konserten så hör jag folk diskutera den fantastiska ljudkvaliteten. Och det lät verkligen (bortsett ifrån lite ventilationssystemoväsen) bra. Rent och inte orimligt starkt (mätte väl 106 dB som max, alltså ungefär som det alltid är vid FFF från en orkester.

Men det intressanta är att de intryck som förmedlades av de imponerade lyssnarna var att ”sådär bra kan det ju inte låta hemma”, ”det är något speciellt med att lyssna på musik live” och så vidare...

Vh, iö

En god övning är att lyssna på röster i vardagen. Alltså inte enbart på vad som sägs utan hur det egentligen låter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-17 12:00

Och att sluta ögonen när man lyssnar gör det lättare att höra ljuden som de faktiskt låter.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-17 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-02-17 12:03

Perfector skrev:För mig ska ljudet återges så som det spelats in, varesig det är multimik (vilket då blir panorerad mono i flera kanaler) eller bara 2 mikar som spelar in.
Informationen på skivan är det jag vill ha, utan att behöva påverka ljudet med tilläggselektronik.
Bara tanken på att ge sig på orginalverket och ändra klangen och annat är mig helt främmande.
Då är det bättre att köpa en platta med de kvaliteter man eftersträvar.
Men som alltid, det är jag det.

Ja, det är ungefär så alla högtalartillverkare marknadsför sig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-02-17 12:09

IngOehman skrev:...

Ofta är det det.

Och ofta eller i varje fall ibland, så inser man till och med att man skulle ha blivit besviken om det låtit så hemma!

- - -

För att riktigt höra det som faktiskt finns att höra så brukar jag blunda, vare sig det är live eller hemma. När det är bra så tycker jag det blir bättre när man sluter ögonen. Är det mindre bra så tycker jag det blir sämre med slutna ögon. Övriga sinnesintryck tycks mestadels störa de intryck jag får via hörseln.

Appropå vad som karektäriserar en bra musikupplevelse: Vad kännetecknar en bra musikupplevelse?

PS! Såg att iö skrivit något liknande samtidigt (ang. att blunda när man lyssnar).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-17 13:05

sportbilsentusiasten skrev:

Live är live.

Jag brukar kalla det för realtidsåtergivning och det låter nästan utan undantag ohyggligt illa och dessutom för starkt, varför jag helt inte går på sådana konserter.
Till och med kungliga operan bjuder numera på sunkig realtidsåtergivning, så det blir inga mer besök där heller!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi